Hur resonerar ni kring storlek på nätagg?

Permalänk
Medlem

Jag köper sällan PSU, men när det väl är dags, så är det oftast lika bra att brassa på lite. Nu brukar jag dock inte balansera på blödande äggen, så jag brukar kolla på minimikrav och sedan gå upp till där man får mest Watt/krona över minimikravet.
Sämre än Guld certifiering brukar inte vara värt det framförallt inte med dagens elpriser.
När ja köpte PSU 09 så var nog 500W minimum, men jag brassade på med 650W, nu förra året haffade jag ett 750W när det lade av, inte för att jag behöver 750W, men då kan jag uppgradera annat och behålla samma PSU. 750W känns fortfarande som sötpunkten, men 850W börjar knapra in.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett 750w, och ett 3060 Ti och en Ryzen 5 3600!

I mitt fall så är mitt nätagg overkill!

Funderar på ett 4070 och ny cpu inom något år, så jag hoppar nog upp till 850w (men skulle nog klara mig bra på 750w även då)

Har aldrig lyckats få upp min nuvarande burk i mer än 400w i full load

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Ett tillägg är hur bra kommer tex de 300w som ditt nya grafikkort dra komma ut ur din låda?

Samt om din nya dator drar mycket mer ström hur mycket mer värme kommer adderas från ditt nya nätagg och hur evakuerar du det ur din låda? Väljer du nytt och kan få tag på ett aggregat med hög effektivitet så slipper du mycket extra värme.

Så fläktar och fläkt styrning. Antal mm kan vara av intresse att se över

Permalänk
Medlem

Använd denna som en referens: https://outervision.com/power-supply-calculator

Inte köp 1200w för att framtids säkra en pc.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Überklass:

Meh. Falsk marknadsföring av forumtrådar. Här trodde jag ju att Jonas var tillbaka från föräldraledigheten med lite nyheter!

Skrivet av Joppis:

Any day now! Inskolning kan ta sin tid

Skrivet av Dinkefing:

Tänkte exakt samma sak äntligen är Jonas tillbaka. Skulle inte Jonas komma tillbaka förra månaden? Har iallfall inte sett skymten av honom. Börjar bli orolig. Jonas är själva hjärtat av Sweclockers!

Men till ämnet så skulle jag aldrig gå över 750W om man inte kör 300+W grafikkort eller 250W cpu:er. T ex en RTX 4090 och en 13900K.

Skrivet av Wizbro:

Bilden fick mig att tro att Jonas var tillbaka.

Av en händelse är jag faktiskt tillbaka imorgon!

Permalänk

Överdimeniorat av 2st anledningar. Nätdelen får aldrig någonsin inte klara av det som behövs. Ofta är större bättre på att hantera mindre effekt passaivt.
För min egen del känner jag runt 1000W är rimligt då jag kör med enklare grafikkort. Men allt hänger på pris och vad som det är rea på. Liksom är det utförsäljning på en 850W så blir det en sådan.

Permalänk
Medlem

Köper du ett någorlunda vettigt aggregat behöver det inte vara så himla överdimensionerat. Detta är Cyberpunk med en CPU som drar över 100W och ett överklockat 4090. Dessutom sitter det 8 HDD och 6 SSD i burken. Som du ser drar den 690W (AI1300P). Jag har kört denna konfigurationen precis likadant med ett corsair RM850x också, utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem

För mig handlar det även en hel del om energieffektivitet. Ett nätagg är som mest effektivt när det jobbar kring 50% av kapaciteten. Dessutom blir det mindre värme och oljud när man inte pressar det till max. Därför drar jag till med en hel del extra kapacitet och även en hög effektivitetsmärkning (helst Platinum eller t.o.m. Titanium) för att dra ner på både värmeutvecklingen och elkostnaderna i längden.

Givetvis så innebär det ett betydligt dyrare nätaggregat än man kanske behöver, men ändå värt att tänka på.

Permalänk
Medlem

Jag själv tycker 850 Watt är bra om man kör på en ok Grafikkort och CPU. + andra saker i datorn 850 Watt är mycket men min dator drar typ 440 Watt

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

Finns en video från GamersNexus som pratar om att 3000-korten å även 6000-korten har helt galna men korta strömspikar som kan sänka agg, specifikt sfx å andra mindre agg.

Jag köpte nyligen ett nytt då ja råka sälja det gamla när ja avyttrade min mainburk å gick till min lan som main ist.
Ist för att köpa ett likadant ja sålde (sf750) så blev det ett loki 1000w sfx-l.
Har ett 6950xt (referens aka ”mba”), 5600, b450i etc.
Valde just det för att när ja ändå köper nytt så ville ja ha ett som är av nya standarden atx3.0 å pcie5.0, då de haft spikarna ja nämner ovan i åtanke å skydd för dem.

Min rekommendation är att du köper ett med hög certifiering å lite smått överdimensilnerat för att vara på säkra sidan

Permalänk
Medlem

Ett nätagg ska väl vara ca 50% belastat vid normal användning för bäst effektivitet, så kan datorn peaka till 75% utan bekymmer. Oftast ca 750W-850W beroende på såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Av en händelse är jag faktiskt tillbaka imorgon!

Första uppgiften är en video där du snackar nätagg att lägga till denna artikel, klockrent ju!

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt det billigaste guldagget över 600w som jag vet inte är skräp. Men just nu är priserna oskäligt höga på nätagg kan jag tycka. Det verkar inte finnas något i lager heller;
https://www.webhallen.com/se/product/306332-600W-80-Gold

Det jag länkade kostar nu lika mycket som 700-watts versionen brukade kosta. Och nu har de inte ens den 700wattsmodellen kvar. För 700-spänn bör man kunna få ett minst 650w agg av hög kvalitet och guldcertifigering. Gav 499:- för mitt 650w EVGA SuperNOVA G5 650W under en av inets "dubbelklick"-stream. Men köper du 650w så kommer du ändå ha god marginal ändå.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag hade köpt det billigaste guldagget över 600w som jag vet inte är skräp. Men just nu är priserna oskäligt höga på nätagg kan jag tycka. Det verkar inte finnas något i lager heller;
https://www.webhallen.com/se/product/306332-600W-80-Gold

Det jag länkade kostar nu lika mycket som 700-watts versionen brukade kosta. Och nu har de inte ens den 700wattsmodellen kvar. För 700-spänn bör man kunna få ett minst 650w agg av hög kvalitet och guldcertifigering. Gav 499:- för mitt 650w EVGA SuperNOVA G5 650W under en av inets "dubbelklick"-stream. Men köper du 650w så kommer du ändå ha god marginal ändå.

Skulle man köra 6950xt som nämns i tidigare posterna så lär det inte räcka.
Hade ett sf600 platinum som inte klarade av det kortet nämligen.
Sf750 ska klara det.
Värt å nämna är ju att jag pratar sfx-agg då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Funderar på ett 4070 och ny cpu inom något år, så jag hoppar nog upp till 850w (men skulle nog klara mig bra på 750w även då)

När man ändå måste köpa en ny PSU tycker jag det kan vara värt med lite marginal men gud vilket slöseri om du köper en ny PSU i ditt fall.

Hela systemet med 12900KS med 4070 drog 250 W i SweClockers speltest så ditt 750 W-agg kommer inte ens svettas, inte ens om du skulle välja en väldigt strömtörstig CPU.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Skulle man köra 6950xt som nämns i tidigare posterna så lär det inte räcka.
Hade ett sf600 platinum som inte klarade av det kortet nämligen.
Sf750 ska klara det.
Värt å nämna är ju att jag pratar sfx-agg då

har 750w och 600w sfx corsair och de båda klarar 7600/7800x3d med både 7900xtx och 6950xt men amd e rätt energieffektivt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Själv rockar jag ett 650w SFX-agg till min 3700x o RTX3090, rullar på utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

har 750w och 600w sfx corsair och de båda klarar 7600/7800x3d med både 7900xtx och 6950xt men amd e rätt energieffektivt.

Klarar å klarar. Vissa spel funkar. Men att t.ex köra cod mw2 å samtidigt försöka streama det via discord på en annan skärm fick alltid datorn att dö så det är under specifika omständigheter som spikarna sänker agget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Klarar å klarar. Vissa spel funkar. Men att t.ex köra cod mw2 å samtidigt försöka streama det via discord på en annan skärm fick alltid datorn att dö så det är under specifika omständigheter som spikarna sänker agget.

inga problem att streama å spela det här, har firefox med 2k flikar uppe oxå antingen håller ditt på å dö eller så kör du en intel som är upplåst om du kör med 6950xt och det kraschar.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag överdimensionerar för att vara på den säkra sidan. Sedan är det väl som Scarabeo skrev. Dvs att det inte är bra om det spikar upp till 100 procent. Torde ju korta ned livslängden.
Jag ville dessutom slippa köpa nytt till varje datoruppgradering, så blev ett 1000w för en massa herrans år sedan när de gick för 1kr/w.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Skulle man köra 6950xt som nämns i tidigare posterna så lär det inte räcka.
Hade ett sf600 platinum som inte klarade av det kortet nämligen.
Sf750 ska klara det.
Värt å nämna är ju att jag pratar sfx-agg då

6950xt drar väl ca 330-350W. Då har man ju 300W över till CPU och resten. Det räcker gott och väl, såvida man inte sitter på ett riktigt moster till CPU.

Jag kör datorn i sign, 7700k och Titan X på ett 450W-agg. Har rullat fint i 7 år. Nu är den väl inte riktigt i samma nivå då Titan X drar ca 100 watt mindre än 6950xt, men det ger ändå ett hum kan jag tycka.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

inga problem att streama å spela det här, har firefox med 2k flikar uppe oxå antingen håller ditt på å dö eller så kör du en intel som är upplåst om du kör med 6950xt och det kraschar.

Nope, med en r5 5600.
Å no offense men tror dig inte.
Iaf inte med sf600-agget.
Kör du atx är det en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

6950xt drar väl ca 330-350W. Då har man ju 300W över till CPU och resten. Det räcker gott och väl, såvida man inte sitter på ett riktigt moster till CPU.

Jag kör datorn i sign, 7700k och Titan X på ett 450W-agg. Har rullat fint i 7 år. Nu är den väl inte riktigt i samma nivå då Titan X drar ca 100 watt mindre än 6950xt, men det ger ändå ett hum kan jag tycka.

Det är fortfarande spikarna ja pratar om, inte konstant belastning.

Se denna:
https://youtu.be/wnRyyCsuHFQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Nope, med en r5 5600.
Å no offense men tror dig inte.
Iaf inte med sf600-agget.
Kör du atx är det en annan femma.

corsair sfx 600w plat, inga probbs du kan tvivla hur mycket du vill

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ett nätagg ska väl vara ca 50% belastat vid normal användning för bäst effektivitet, så kan datorn peaka till 75% utan bekymmer. Oftast ca 750W-850W beroende på såklart

Det är väldigt lite skillnad i effektivitet mellan 20% belastning och 80% belastning, så det är inte så petigt med att ligga vid just 50%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det är väldigt lite skillnad i effektivitet mellan 20% belastning och 80% belastning, så det är inte så petigt med att ligga vid just 50%

Jag menade att det dessutom ger lite buffert för peak, inte bara att det är effektivast

Permalänk
Medlem

köper alltid det högsta jag har råd med.. köpte nyss loki 1000w sfx-l bättre att den går svalt å tyst på halfart

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Av en händelse är jag faktiskt tillbaka imorgon!

Roligt att höra! Välkommen tillbaka till SweC! Hoppas du haft en riktigt fin föräldrarledighet! Ser fram emot all din input sedan vi såg dig sist i rutan och dina chassirecensioner!

Kan någon förklara varför ATX 3.0 är så mycket bättre än ATX 2.0? De klarar spikar bättre men är inte detta med spikar från grafikkorten något som alltid funnits?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Roligt att höra! Välkommen tillbaka till SweC! Hoppas du haft en riktigt fin föräldrarledighet! Ser fram emot all din input sedan vi såg dig sist i rutan och dina chassirecensioner!

Kan någon förklara varför ATX 3.0 är så mycket bättre än ATX 2.0? De klarar spikar bättre men är inte detta med spikar från grafikkorten något som alltid funnits?

Strömspikar i någon form har väl alltid funnits, men Nvidia's 3000 serie hade, enligt vad som rapporterats, mycket större strömspikar än vad tidigare generationer av grafikkort hade.

En skillnad mellan ATX 3.0 och ATX 2.x är väl att det nu faktiskt finns konkreta krav på att nätaggen måste klara strömspikar av en viss storlek.

Så mycket bättre än ATX 2.x är det inte. Bättre, ja, men inte så väldigt mycket bättre. Borde kanske ha kallats ATX 2.6 istället (föregående version av ATX standarden var 2.53)

Permalänk
Medlem

Jag kör Corsair AX1600i tills jag snubblar på nåt bättre vilket realistiskt är när jag råkar komma över nästa generation Corsair AX(i).

Jag skulle dock inte och har inte köpt ett nätagg i den prisklassen för mer än 50% av fullt nypris.