Permalänk
Medlem

Sänkt pris på Inet

Hej @Inet!

Vill börja med att säga att jag nöjd kund hos er!

Nästan alltid fungerar det utan problem, men idag så uppstod några frågetecken. Jag har köpt en högtalare som blev levererad idag. Men såg nu också att denna högtalare hade gått ner i pris. Trevligt tänkte jag och tog kontakt med er kundtjänst.

Fick dock information om att det inte var möjligt att dra bort mellanskillnaden på fakturan som ännu inte var betald. Utan det som kunde erbjudas var ett presentkort eller att jag behöver returnera och köpa samma högtalare igen för det lägre priset.

Största problemet med presentkort är att jag är dålig på att hålla koll på dessa och kommer aldrig att komma ihåg att använda presentkorten när det väl är dags. Att behöva returnera och köpa en ny känns bara som en lose-lose. Jag behöver lägga tid på att lämna tillbaka. Ni behöver betala fraktkostnad + returkostnad samt lägga tid på att hantera ärendet.

Tror att jag tidigare kunnat få mellanskillnaden från er tidigare utan problem. Det är heller inga problem hos andra återförsäljare som jag handlar ifrån. Det handlar om en liten summa, men ändå principiell.

Stämmer den informationen som jag fick från kundtjänst? Om ja, varför är det så?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det handlar om en liten summa, men ändå principiell.

Om de hade höjt priset istället, hur fungerar principen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tror att jag tidigare kunnat få mellanskillnaden från er tidigare utan problem. Det är heller inga problem hos andra återförsäljare som jag handlar ifrån. Det handlar om en liten summa, men ändå principiell.

Du har ju köpt produkten för det du har köpt den för.
Det är väl ändå ingen mänsklig rättighet att få tillbaka pengar en dag, en vecka, eller en månad efter man köpt en produkt bara för att den sänkts i pris vid t.ex en rea?

Kan det kännas surt att man precis köpt något och så blir det rea en vecka senare?
Ja, alla vill väl spara pengar men företag finns för att tjäna pengar och inte för att ge tillbaka dom.

Man får helt enkelt vänta tills det man vill ha är med på någon form av rea.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man kan få tillbaka mellanskillnaden är för att undvika onödiga returer på grund av prissänkningar inom det tidsfönster köpare har att returnera varan enligt distansköplagen.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl troligtvis att det inte är Inet som sköter fakturan utan Qliro, hade du betalat med t.ex. kort så hade det säkert inte varit något problem att få tillbaka mellanskillnaden direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Anledningen till att man kan få tillbaka mellanskillnaden är för att undvika onödiga returer på grund av prissänkningar inom det tidsfönster köpare har att returnera varan enligt distansköplagen.

Låter perfekt.
Då ska jag starta en firma och ringa alla mina kunder efter en vecka och kräva mer betalt för priset har gått upp efter att affären är avslutad.
Det skulle väl vara något?

Helt ärligt, efter många år inom sälj så är pristmatch/prisgarantier det dummaste som kommits på för nu tror människor att dom har rätt till precis allt oavsett hur löjligt det än skulle vara.
Du skulle du bara veta hur många som faktiskt åker buss i en timme till sin närmaste butik och kräver så lite som 50 kr i mellanskillnad tillbaka.

Kunder får gärna lämna tillbaka och åka till en annan butik och köpa istället.
I många fall efter rean är slut så kostar det butiken mindre att sälja som retur.ex än att ge mellanskillnaden tillbaka.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Du har ju köpt produkten för det du har köpt den för.
Det är väl ändå ingen mänsklig rättighet att få tillbaka pengar en dag, en vecka, eller en månad efter man köpt en produkt bara för att den sänkts i pris vid t.ex en rea?

Kan det kännas surt att man precis köpt något och så blir det rea en vecka senare?
Ja, alla vill väl spara pengar men företag finns för att tjäna pengar och inte för att ge tillbaka dom.

Man får helt enkelt vänta tills det man vill ha är med på någon form av rea.

Det är helt orimligt att man inte kan få mellanskillnaden tillbaka på en vara man precis fått levererad till sig. Alternativet, som OP skrev, är ju att skicka tillbaka och beställa om helt på bekostnad av återförsäljaren. Inte nog med att återförsäljaren betalar dubbel frakt utan även returfrakten och hantering av ärendet. Sen pratar vi inte ens om miljöaspekten av att leverera varor fram och tillbaka i onödan när en enkel elektronisk transaktion hade löst ärendet.

Jag beställde en NAS på Amazon i höstas. Fick hem, började tinkra och sen gick den ner i pris med flera hundralappar. Frågade om de ville lösa det med att ge mellanskillnaden men nej. De ville att jag skulle beställa igen, returnera den första (jag kunde returnera den ända fram till januari/februari så jag hade bra lång tid kvar) och på så sätt fä pengarna tillbaka. Frakten för denna NAS är ju inte direkt liten heller.

Detta gör företag endast för att de vill göra det jobbigt för kunden och eventuellt slippa betala mellanskillnaden som uppstår. Vad händer? Alla förlorar på deras girighet (eller lathet om de är korkade nog att inte ha ett system implementerat för hanteringen av dessa ärenden).

Nu var detta Amazon som jag extremt sällan skulle handla från men just denna NAS var minst 1500kr dyrare i en svensk butik så jag hade incitament att välja de. Visst är de väldigt generösa med sin retur men att ett så stort företag inte har en "oj, varan blev billigare och för att slippa betala extra fraktkostnader samt logistik och hantering så ger vi bara tillbaka lite till de fåtal kunder som frågar om det" är ju sjukt tragiskt.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att butiker inte vill betala ut mellanskillnaden är helt enkelt för att det blir billigare i längden, även om man som butik står för returfrakten.

Vissa kunder skickar tillbaka produkten under öppet köp/ångerrätt, men många har redan börjat använda den ordentligt, kanske slängt kartong eller vill inte vara utan den tid det tar att få tillbaka pengarna och beställa på nytt, alternativt ligga ute med dubbla kostnaden.

Det är därför mycket mer lönsamt för butiken att helt enkelt inte behöva betala ut mellanskillnaden till alla dessa.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvspaden:

skicka tillbaka och beställa om helt på bekostnad av återförsäljaren. Inte nog med att återförsäljaren betalar dubbel frakt utan även returfrakten och hantering av ärendet.

Varför ska återförsäljaren betala för frakten på något som DU har ångrat att du köpt?

Bara för att det finns med i en lagtext någonstans så är det absolut inte rimligt att återförsäljaren ska ta kostnader för något som en kund beslutar sig för.

Ponera att jag beställer en tung vara där billigaste frakten kostar 1000 kr där jag sedan ångrar mig och vill returnera, ska då företaget betala 1000kr i returfrakt bara för att jag gjort ett impulsköp som jag ångar?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Varför ska återförsäljaren betala för frakten på något som DU har ångrat att du köpt?

Bara för att det finns med i en lagtext någonstans så är det absolut inte rimligt att återförsäljaren ska ta kostnader för något som en kund beslutar sig för.

Ponera att jag beställer en tung vara där billigaste frakten kostar 1000 kr där jag sedan ångrar mig och vill returnera, ska då företaget betala 1000kr i returfrakt bara för att jag gjort ett impulsköp som jag ångar?

Nu vet jag inte om konsumentköpslagen säger att återförsäljaren ska stå för returfrakten, men om så hade varit fallet så jajjemen - självklart är det rimligt att man som återförsäljare följer dom lagar som finns.

Om det är av betydande kostnad så är det även inräknat i både budgetar och annat, så du behöver inte vara orolig för företagens räkning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Whiskey89:

Varför ska återförsäljaren betala för frakten på något som DU har ångrat att du köpt?

Bara för att det finns med i en lagtext någonstans så är det absolut inte rimligt att återförsäljaren ska ta kostnader för något som en kund beslutar sig för.

Ponera att jag beställer en tung vara där billigaste frakten kostar 1000 kr där jag sedan ångrar mig och vill returnera, ska då företaget betala 1000kr i returfrakt bara för att jag gjort ett impulsköp som jag ångar?

Vad svamlar du om?

Det är Inet som erbjuder gratis retur. Helt frivilligt alltså, det finns ingen lag på det.

Nästan inga företag/butiker betalar mellanskillnaden. Så man får helt sonika skicka tillbaka och köpa igen om det är så att man tycker det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu vet jag inte om konsumentköpslagen säger att återförsäljaren ska stå för returfrakten, men om så hade varit fallet så jajjemen - självklart är det rimligt att man som återförsäljare följer dom lagar som finns.

Om det är av betydande kostnad så är det även inräknat i både budgetar och annat, så du behöver inte vara orolig för företagens räkning.

Skrämmande hur folk resonerar ibland.
Jag har inte skrivit att återförsäljare inte ska följa lagar.

Det som jag tycker att folk ska och borde förstå är att ingen annan ska ta konsekvenser för ett beslut som du tar.

Man får ta ansvar för sina egna beslut, punkt.
Det var det jag fick lära mig som barn iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Visst är det tråkigt. Men vad ska butikerna göra egentligen? Priser kan alltid sänkas. Går ju liksom inte per automatik att börja betala mellanskillnaden efter varje gång en rea startar igång. Då blir det aldrig några reor.
Om butiken erbjuder presentkort så är det mer än snällt. För de är egentligen inte skyldig dig någonting.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad svamlar du om?

Vet inte vart du får ifrån att jag skrivit att det faktiskt finns med i en lag.
Jag svarade golvspaden som skrev om att det är återförsäkaren som bekostar frakt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Enkalt sagt.
Vill man ha lägre priser och faktiskt bra reor så måste folk sluta vara så giriga.
Återförsäljare måste höja sina marginaler för att kunna ha pengar avsatta för att kunna hantera människors orimliga kvar på gratis frakter och mellanskillnader tillbaka.

Ännu värre så är det faktiskt så att många företag kan inte höja sina marginaler genom högre priser för att kunna ha pengar avsatta till dom orimliga kraven för då skulle folk inte handla där.
Där får dom helt enkelt välja mellan mindre kunder ochbdålig lönsamhet och stänga ner eller konkurs alternativt förlora pengar och gå runt med endast nån procent plus där det ibte lönar sig att lägga blod svett och tårar på ett företag som knappt tjönar något.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Visst är det tråkigt. Men vad ska butikerna göra egentligen? Priser kan alltid sänkas. Går ju liksom inte per automatik att börja betala mellanskillnaden efter varje gång en rea startar igång. Då blir det aldrig några reor.
Om butiken erbjuder presentkort så är det mer än snällt. För de är egentligen inte skyldig dig någonting.

Här handlar det inte om när som helst utan inom returtiden för varan. Då snackar vi inte returtiden för garanti på 1-3 år utan ångerrätten som klart och tydligt finns här.

Om jag precis fått hem en vara och har 14 dagar på mig att skicka tillbaka den utan att behöva stå för något så kanske jag gör det och beställer om för att få den billigare. I slutändan har jag fått tillbaka mina pengar, men tyvärr har säljaren fått stå för frakt på första varan, returen sedan frakt på andra varan som skickas ut. Inte nog ned det, de fick ändå "betala tillbaka" mellanskillnaden då jag får tillbaka pengarna för varan jag först beställde och köper på nytt billigare. Det är exakt samma slutsituation där jag som kund har en vara som jag betalat X för medan säljaren fått stå för två extra fraktkostnader plus arbetstid för hantering av returen och utskick. De går alltså back (såvida det inte finns något finurligt sätt att gå plus här, fan vet jag).

Varför är det mer rimligt än att bara få tillbaka mellanskillnaden och slippa onödigt arbete?

Alternativ 1: Betala mellanskillnaden på X kronor.

Alternativ 2: Betala mellanskillnaden på X kronor plus två fraktkostnader samt hantering av retur och utskick av vara.

Som sagt, de kanske har något sätt att få alternativ 2 att låta bättre genom någon skattegymnastik eller annat jag inte kan sätta mig in i, eller så är det helt enkelt en gamble: hoppas på att köparen inte pallar med det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvspaden:

hoppas på att köparen inte pallar med det hela?

Det är detta

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvspaden:

Alternativ 1: Betala mellanskillnaden på X kronor.

Alternativ 2: Betala mellanskillnaden på X kronor plus två fraktkostnader samt hantering av retur och utskick av vara.

Som sagt, de kanske har något sätt att få alternativ 2 att låta bättre genom någon skattegymnastik eller annat jag inte kan sätta mig in i, eller så är det helt enkelt en gamble: hoppas på att köparen inte pallar med det hela?

För att färre kunder kommer att göra det om alternativ 2 gäller.

Om allt det handlar om är att skicka iväg ett email eller ringa ett samtal får att få tillbaka mellanskillanden så kommer det ju inte ta någon tid.

Om det handlar om att paktera om, returnera, vänta, beställa igen, vänta, så kommer inte lika många göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Varför ska återförsäljaren betala för frakten på något som DU har ångrat att du köpt?

Bara för att det finns med i en lagtext någonstans så är det absolut inte rimligt att återförsäljaren ska ta kostnader för något som en kund beslutar sig för.

Ponera att jag beställer en tung vara där billigaste frakten kostar 1000 kr där jag sedan ångrar mig och vill returnera, ska då företaget betala 1000kr i returfrakt bara för att jag gjort ett impulsköp som jag ångar?

För att de marknadsför sig med "fria returer"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

För att de marknadsför sig med "fria returer"?

Jag har inte nämnt något företag med fria returer?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Hej @Inet!

Vill börja med att säga att jag nöjd kund hos er!

Nästan alltid fungerar det utan problem, men idag så uppstod några frågetecken. Jag har köpt en högtalare som blev levererad idag. Men såg nu också att denna högtalare hade gått ner i pris. Trevligt tänkte jag och tog kontakt med er kundtjänst.

Fick dock information om att det inte var möjligt att dra bort mellanskillnaden på fakturan som ännu inte var betald. Utan det som kunde erbjudas var ett presentkort eller att jag behöver returnera och köpa samma högtalare igen för det lägre priset.

Största problemet med presentkort är att jag är dålig på att hålla koll på dessa och kommer aldrig att komma ihåg att använda presentkorten när det väl är dags. Att behöva returnera och köpa en ny känns bara som en lose-lose. Jag behöver lägga tid på att lämna tillbaka. Ni behöver betala fraktkostnad + returkostnad samt lägga tid på att hantera ärendet.

Tror att jag tidigare kunnat få mellanskillnaden från er tidigare utan problem. Det är heller inga problem hos andra återförsäljare som jag handlar ifrån. Det handlar om en liten summa, men ändå principiell.

Stämmer den informationen som jag fick från kundtjänst? Om ja, varför är det så?

Så om du just köpte tomater på ICA för 15:- och sedan märkte att Coop bara begärde 12:-, skulle du då orka springa tillbaka till ICA för ett återköp? Köp över nätet har blivit för latmaskar och snåljåpar. Du har gjort ett köp och hade jag varit Inet så hade jag inte ens brytt mig om att ge dig ett presentkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Jag har inte nämnt något företag med fria returer?

Du frågade varför ett företag ska betala returfrakten när kunden ångrar sig, svaret är ju att de får göra det när de själva satt de villkoren vilket Inet har gjort och det är de tråden handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Du frågade varför ett företag ska betala returfrakten när kunden ångrar sig, svaret är ju att de får göra det när de själva satt de villkoren vilket Inet har gjort och det är de tråden handlar om.

Hur menar du nu?
Måste alla veta om att Inet har fria returer?

Hur ska jag veta det om personen som tog upp fraktkostnader ursprungligen inte nämner det?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Hur menar du nu?
Måste alla veta om att Inet har fria returer?

Hur ska jag veta det om personen som tog upp fraktkostnader ursprungligen inte nämner det?

Vadå inte nämner det? Tråden är ju skapad i inets egen forumdel plus att han taggat inet. Har du ens läst trådstarten?

Permalänk
Inet
Skrivet av Cenorida:

Hej @Inet!

Vill börja med att säga att jag nöjd kund hos er!

Nästan alltid fungerar det utan problem, men idag så uppstod några frågetecken. Jag har köpt en högtalare som blev levererad idag. Men såg nu också att denna högtalare hade gått ner i pris. Trevligt tänkte jag och tog kontakt med er kundtjänst.

Fick dock information om att det inte var möjligt att dra bort mellanskillnaden på fakturan som ännu inte var betald. Utan det som kunde erbjudas var ett presentkort eller att jag behöver returnera och köpa samma högtalare igen för det lägre priset.

Största problemet med presentkort är att jag är dålig på att hålla koll på dessa och kommer aldrig att komma ihåg att använda presentkorten när det väl är dags. Att behöva returnera och köpa en ny känns bara som en lose-lose. Jag behöver lägga tid på att lämna tillbaka. Ni behöver betala fraktkostnad + returkostnad samt lägga tid på att hantera ärendet.

Tror att jag tidigare kunnat få mellanskillnaden från er tidigare utan problem. Det är heller inga problem hos andra återförsäljare som jag handlar ifrån. Det handlar om en liten summa, men ändå principiell.

Stämmer den informationen som jag fick från kundtjänst? Om ja, varför är det så?

Hej,

Tack för att du taggar in oss och det gläder mig att du är nöjd kund hos oss!

För att först göra det klart så erbjuder vi varken prisgaranti vid sänkt pris på redan köpt vara eller prismatchning mot konkurrent inför köp.
I detta fall så är det inte prismatchning det gäller utan det är prisgaranti vid sänkt pris på en vara efter köp och det kan vara lite mer komplext, men jag ska vara transparent med hur det fungerar och varför vi inte har prisgaranti.

Alla kampanjpriser som vi har på varor är inte alltid sänkta i pris för att vi har marginal nog för att sänka produkten och köra en kampanj, utan det är mycket ofta som tillverkaren går in och subventionerar så att vi kan erbjuda ett mycket lägre kampanjpris.
Subventioneringen gäller generellt endast på de artiklar som vi får stöd för och under en begränsad period som man mot tillverkaren måste kunna visa upp antal sålda enheter under perioden för att få ett ekonomiskt stöd utbetalt i efterhand.
Det gör att vi på en tidigare såld vara utanför denna period inte kommer kunna matcha priset för då skulle vi gå minus på varje såld vara som vi matchar. Så med de låga marginaler vi oftast har det blir alltså för kostsamt för oss att erbjuda prisgaranti på varor som subventioneras av tillverkaren och det är alldeles för otydligt i kommunikationen mot er kunder att erbjuda prisgaranti på vissa varor så därför har vi ingen prisgaranti alls.

Sen har vi lagen om ångerrätt som vi självklart följer vilket möjliggör det för dig som konsument att returnera varan inom 14 dagar (hos oss 30 dagar) och köpa den på nytt för att ta del av det lägre priset och det är här det blir mer komplext.
Ur ett miljöperspektiv är det inte mer hållbart att returnera och köpa på nytt och det innebär även en extra kostnad för frakt och hantering för oss. Men den kostnaden jämförd mot att sänka priset i efterhand på en vara köpt utanför kampanjperioden gör det ofta svårt för oss att ens få ihop affären.

Ett förenklat räkneexempel:
En vara som normalt kostar 5000 kr och vi tjänar 300 kr på kan subventioneras av tillverkaren till 3500 kr under kampanjperioden vilket gör att vi fortfarande tjänar 300 kr på den efter subventioneringen när du som konsument köper den för 3500 kr. Skulle vi betala tillbaka mellanskillnaden på en vara köpt utanför kampanjperioden så går vi back 1200 kr i detta räkneexemplet. Det innebär att vi behöver sälja fyra varor för att gå +/- noll och det är affärsmässigt inte hållbart för oss att göra det. Att returnera och köpa på nytt kanske i stället kostar oss en fraktkostnad på 20-100 kr per väg + en mindre tidsmässig kostnad för hanteringen. (Nu är detta bara ett förenklat exempel för att skapa förståelse och det finns fler aspekter som kan vägas in så undviker att diskutera enskilda case här).

Man kan tycka vad man vill om hur det fungerar och vi försöker anpassa oss samt gör undantag i goodwill case by case om vi kan men det ger också utrymme för att det kan bli en dålig upplevelse om man vid ett tillfälle meddelar att det inte går och ett annat erbjuder mellanskillnaden tillbaka. Vi vill inom de ramar vi kan göra vårt yttersta för att leverera en bra kundupplevelse och vi tror mer på en långsiktig relation än en kortsiktigt vinst och det är inte heller möjligt eller lagligt för oss att datera om en transaktion så att köpet hamnar under den kampanjperioden som vi behöver visa upp mot tillverkaren för att få subventioneringen per såld enhet annars hade det vart bäst för alla.

Hoppas detta skapar mer förståelse.

Vänligen,
Mattias
CCO, Inet

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

För att färre kunder kommer att göra det om alternativ 2 gäller.

Om allt det handlar om är att skicka iväg ett email eller ringa ett samtal får att få tillbaka mellanskillanden så kommer det ju inte ta någon tid.

Om det handlar om att paktera om, returnera, vänta, beställa igen, vänta, så kommer inte lika många göra det.

Jo, det förstår jag också. Det avskräcker från att folk utnyttjar det. Tror jag nämnde det i inlägget eller det före. Det är en självklarhet. Dock hade man ju trott att om det visar sig att någon verkligen menar allvar och vill returnera/köpa nytt så hade de väl ändå sagt "Fuck it, du får mellanskillnaden denna gång" dels för att låta som något unikt engångsting men också för att besvara sig besväret?

I dunno, bara jag som tycker det är konstigt. Sen har jag tidigare fått mellanskillnaden hos vissa aktörer så alla är väl inte likadana.

EDIT:
Såg precis Inets förklaring till varför de gör som de gör. Det är ganska tydligt var felet ligger och jag förstår helt problematiken. Bortse från ovan fundering. Svar har erhållits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hej @Inet!

Vill börja med att säga att jag nöjd kund hos er!

Nästan alltid fungerar det utan problem, men idag så uppstod några frågetecken. Jag har köpt en högtalare som blev levererad idag. Men såg nu också att denna högtalare hade gått ner i pris. Trevligt tänkte jag och tog kontakt med er kundtjänst.

Fick dock information om att det inte var möjligt att dra bort mellanskillnaden på fakturan som ännu inte var betald. Utan det som kunde erbjudas var ett presentkort eller att jag behöver returnera och köpa samma högtalare igen för det lägre priset.

Största problemet med presentkort är att jag är dålig på att hålla koll på dessa och kommer aldrig att komma ihåg att använda presentkorten när det väl är dags. Att behöva returnera och köpa en ny känns bara som en lose-lose. Jag behöver lägga tid på att lämna tillbaka. Ni behöver betala fraktkostnad + returkostnad samt lägga tid på att hantera ärendet.

Tror att jag tidigare kunnat få mellanskillnaden från er tidigare utan problem. Det är heller inga problem hos andra återförsäljare som jag handlar ifrån. Det handlar om en liten summa, men ändå principiell.

Stämmer den informationen som jag fick från kundtjänst? Om ja, varför är det så?

Bara skicka tillbaka och beställa igen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Du frågade varför ett företag ska betala returfrakten när kunden ångrar sig, svaret är ju att de får göra det när de själva satt de villkoren vilket Inet har gjort och det är de tråden handlar om.

Så för att tråden handlar om Inet så måste jag automatiskt veta att dom erbjuder fri returfrakt?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whiskey89:

Du har ju köpt produkten för det du har köpt den för.
Det är väl ändå ingen mänsklig rättighet att få tillbaka pengar en dag, en vecka, eller en månad efter man köpt en produkt bara för att den sänkts i pris vid t.ex en rea?

Kan det kännas surt att man precis köpt något och så blir det rea en vecka senare?
Ja, alla vill väl spara pengar men företag finns för att tjäna pengar och inte för att ge tillbaka dom.

Man får helt enkelt vänta tills det man vill ha är med på någon form av rea.

Återigen så är det tydligen bätte att TS ångrar sitt köp och köper en ny vara där Inet så stå för returfrakten + personalens hantering av returen + att de säljer en vara till ett lägre pris istället för att bara fixa mellanskillnaden helt digitalt via antingen presentkort hos Inet själva eller dra av en summa på fakturan. Netonnet gör det förstnämnda. I en period om 30 dagar.

Inet borde ju själva förstå att det första alternativet är dyrare än det senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Återigen så är det tydligen bätte att TS ångrar sitt köp och köper en ny vara där Inet så stå för returfrakten + personalens hantering av returen + att de säljer en vara till ett lägre pris istället för att bara fixa mellanskillnaden helt digitalt via antingen presentkort hos Inet själva eller dra av en summa på fakturan. Netonnet gör det förstnämnda. I en period om 30 dagar.

Inet borde ju själva förstå att det första alternativet är dyrare än det senare.

Helt enkelt är det inte, ett sådant åtagande kommer kosta på flera fronter, dels rena återbetalningar i större omfattning, dels personalkostnad för hantering av ärenden. Liten volym av fraktkostnader kan mycket väl vara det ekonomiska alternativet.