Vilken receiver bör jag köpa?

Permalänk
Medlem

Vilken receiver bör jag köpa?

Jag har två golvhögtalare (Canton GLE 490) som uppfyller mitt musikbehov. De matas med en snart 15 år gammal Onkyo (TX-NR807). Musikmässigt har jag inget att klaga på där heller.

Nu har jag skaffat en LG OLED 55" (4K). Till den har jag en Nintendo Switch, NUC, digitalbox samt en Chrome Ultra (4K). Utöver det en NAS som jag strömmar högupplöst material från via TV:ns app.

Problemet är att min Onkyo inte kan leverera mer än 1080p och jag funderar därför på att uppgradera till en ny receiver.
Jag tror att kraven är att kunna leverera 4k (gärna 8k givet att den förhoppningsvis kommer att tjäna mig 10-15 år). Skulle gissa att jag gärna vill ha åtminstone 5-6 HDMI in.
Surround är inte högprioriterat, men det kan hända att jag vill bygga på med en subbas och kanske ett par högtalare till i framtiden.

Vad har expertisen för råd att ge?

Eller tänker jag fel? är det lättare att koppla ut ljudet från TV:n till receivern och låta TV:n sköta bilden själv?

Url lagad. // MOD
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Hade samma situation som du, och när jag köpte min TV (också en LG OLED, 65C1) hittade jag ingen prisvärd modern receiver som klarade vad jag behövde. Jag löste det genom att koppla in allt i TVn och bara dra en optisk kabel till receivern. Det enda som inte funkar är att jag måste slå på och av receivern manuellt, den startar inte själv. Annars funkar allt som det skall.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel
Kan du klara dig utan Dolby thrue HD och DTS HD (de går inte genom toslink, för liten bandbredd) så kör på det som @mpat skriv. Allt till TV och optisk till Reciver.

Annars vad ligger din budget på för en ny Reciver?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

@bubbelbabbel
Kan du klara dig utan Dolby thrue HD och DTS HD (de går inte genom toslink, för liten bandbredd) så kör på det som @mpat skriv. Allt till TV och optisk till Reciver.

Det är sant att Bluray-formaten inte går igenom en Toslink, men TS pratade bara om stereo. Man kan köra okomprimerad stereo 24bit/96kHz genom Toslink. Det borde räcka en stund.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är sant att Bluray-formaten inte går igenom en Toslink, men TS pratade bara om stereo. Man kan köra okomprimerad stereo 24bit/96kHz genom Toslink. Det borde räcka en stund.

Ja det vet jag 👍🙂
Tänkte bara inte att ja behövde skriva det. Men bra att du förtydligande det 🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig utan exotiska ljudformat så Roslund borde funka fint!
Om jag skulle köpa nytt tänker jag mig att jag håller mig under 10k.
Bonus om receivern skulle var lite mindre (speciellt eftersom jag skulle behöva ”smyga” in det här köpet - frun är från Småland). Den jag har nu är varken snygg eller diskret.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag klarar mig utan exotiska ljudformat så Roslund borde funka fint!
Om jag skulle köpa nytt tänker jag mig att jag håller mig under 10k.
Bonus om receivern skulle var lite mindre (speciellt eftersom jag skulle behöva ”smyga” in det här köpet - frun är från Småland). Den jag har nu är varken snygg eller diskret.

Denon 1700x är väl minsta som är värt att köpa idag. 3 st HDMI 2.1, men "bara" 40 Gbit (finns ingen receiver men 48 Gbit ännu. talas om 2026 tidigast. Krävs för 4k 144 Hz så klarar du dig med 4k 120 Hz så räcker 40 Gbit).

Med eller utan DAB:

Utan

DAB

Permalänk
Medlem

marantz cinema 70
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

Fast den är typ samma som Denonen ovan

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Denon 1700x är väl minsta som är värt att köpa idag. 3 st HDMI 2.1, men "bara" 40 Gbit (finns ingen receiver men 48 Gbit ännu. talas om 2026 tidigast. Krävs för 4k 144 Hz så klarar du dig med 4k 120 Hz så räcker 40 Gbit).

Med eller utan DAB:

Utan

DAB

Tack för tipset, den ser ut att vara väldigt kapabel.

Skrivet av Mega-Dark:

marantz cinema 70
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

Fast den är typ samma som Denonen ovan

Snygg!

Båda skulle vara ett lyft jämfört med nuvarande förstärkare, men givet tipset om Toslink kommer jag nog att börja där och se om jag känner ett behov av att uppgradera.

Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021