Snabbkoll: Agerar du IT-support åt nära och kära?

Permalänk
Medlem

Om du jobbar med t.ex. att städa på dagtid, är det förutsatt att du även älskar att städa åt andra på fritiden, utan eller nästan ingen ersättning?

Lite riktning kan man ju hjälpa med, vilken typ av mopp eller dammsugare är bra för ett visst jobb/problem. Men hands-on, händer aldrig nuförtiden längre.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Lite riktning kan man ju hjälpa med, vilken typ av mopp eller dammsugare är bra för ett visst jobb/problem. Men hands-on, händer aldrig nuförtiden längre.

Jag är hands on, med större tålamod och vilja att lägga tid på saker till närmsta familjen, samt en äldre granne som inte har möjlighet att få hjälp från annat håll. Men annars undviker jag att vara hands on.

Jag har varit mycket mer hands on tidigare, men det brukar bara sluta med problem. Folk missbrukar välviljan, och plötsligt är alla former av ens nästan relaterade problem "mitt fel", eller mitt problem.

Permalänk
Medlem

Är i grunden totalt ointresserad av "dator-problemtrixande" så utöver "har du startat om skiten" så har de ingen nytta av mig ändå.

(med det absolut inte sagt att jag är ointresserad av allt datorrelaterat, har ändå jobbat som dataingenjör i 20 år och hängt här i evigheter, men utanför det jag gillar så störtdyker mitt intresse blixtfort)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Jag har varit och är i viss mån... men på riktigt har jag börjat sluta och istället säga: skaffa apple. - på riktigt.

Router, telefoner, datorer - apple.

Allt hålls synkroniserat och man kan visa snabbt och enkelt hur det personerna vill dela med varandra - kan delas. Sjukt smidigt. Ju fler inom familjen/släkten som hålls inom samma ekosystem desto bättre.

Apple lämnade routerbranschen för ett antal år sedan.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av snajk:

Apple lämnade routerbranschen för ett antal år sedan.

Köper beggade. Sist jag köpte tror jag var 3 år sedan x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Köper beggade. Sist jag köpte tror jag var 3 år sedan x)

Ja ok, det funkar nog. De verkar ha hyfsad säkerhet fortfarande, vilket ju ofta är anledningen till att byta router, men samtidigt är de så gamla nu att listan över funktionerna man inte får med dem börjar bli ganska lång.

När det gäller de andra enheterna så är jag lite lik dig, fast tvärtom. Jag kan inte Iphone så bra och logiken i systemet är inte så logisk för mig (trots att jag ändå haft några stycken), vilket gör det frustrerande att försöka lösa folks konstiga problem där, så det har jag slutat med. Av min familj så är det bara två som har Iphone dock, min morsas man och en av mina syrror, tyvärr är de de som är minst tekniska när det gäller sånt så de har ganska mycket problem med olika saker, men de får helt enkelt googla eller leva med det.

Apple datorer är lite samma, men de första felskökningsstegen är ju samma där som på Windows typ, starta om, installera eventuella uppdateringar och så, och det kan man ju vara lite behjälplig med, och både för Windows och MacOS så är ju det ofta tillräckligt.