Ethernet fortfarande överlägset Wifi

Permalänk
Medlem

Kör ethernet på allt förutom mobil och surfplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förstår inte folk som kör trådlöst om den stationära datorn är på samma plan eller bara befinner sig 15-20m ifrån. Trådlöst är så mycket sämre än trådat.

INGEN vill ju ha 20m ethernetkabel dragen genom våningplanet!
Om wifi räcker fullständigt för personens behov - varför ska de så dra kabel? Bandbredden räcker för dem och latensen är acceptabel - då tillför ju inte kabel något.
Räcker inte wifi, ja då får man ju kolla på kablat men att kategoriskt utesluta wifi som alternativ är trångsynt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

INGEN vill ju ha 20m ethernetkabel dragen genom våningplanet!
Om wifi räcker fullständigt för personens behov - varför ska de så dra kabel? Bandbredden räcker för dem och latensen är acceptabel - då tillför ju inte kabel något.
Räcker inte wifi, ja då får man ju kolla på kablat men att kategoriskt utesluta wifi som alternativ är trångsynt.

Jodå, jag har dragit mellan rummen. Måste dessutom dra till APs.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

INGEN vill ju ha 20m ethernetkabel dragen genom våningplanet!
Om wifi räcker fullständigt för personens behov - varför ska de så dra kabel? Bandbredden räcker för dem och latensen är acceptabel - då tillför ju inte kabel något.
Räcker inte wifi, ja då får man ju kolla på kablat men att kategoriskt utesluta wifi som alternativ är trångsynt.

Är ju bara att kolla företag. Både stora som små kör wifi till alla medarbetares laptops.

Jag föredrar dock kabel för att wifi alltid känns så ostabilt. Kvittar vad man köper, strular ju alltid känns det som.

Permalänk
Medlem

Kör Wifi på Apple TV å Chromecast Google TV, trådat på hemmabio recviern.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Saker som flyttas omkring(telefoner, laptop, surfplatta), garaget, bilarna, samt Google nest produkter är på wifi. Saker som står still såsom Dator, elcentral, tv och Playstation har tråd.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Kör Wi-Fi på allt nuförtiden.
Får ut cirka 900 av mina 1000 mbit på majoriteten av mina enheter. Knappt jitter osv. Låg och stadig ping runt 1-4 ms. Inga packet loss.

Aldrig märkt av något problem i praktiken heller.

Ser inte riktigt vad jag skulle tjäna på att kladda med sladdar när det funkar så pass bra.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av UndaC:

Kör Wi-Fi på allt nuförtiden.
Får ut cirka 900 av mina 1000 mbit på majoriteten av mina enheter. Knappt jitter osv. Låg och stadig ping runt 1-4 ms. Inga packet loss.

Aldrig märkt av något problem i praktiken heller.

Ser inte riktigt vad jag skulle tjäna på att kladda med sladdar när det funkar så pass bra.

Lite som att svära i kyrkan, men jag är där också för många enheter. Sitter det ett uttag nära, absolut - då pluggar jag in kabel alltså. Men blir det krångel, ska dras runt rum och fixas så pallar jag inte. Kör min stationära primärdator på trådlöst sedan länge, fungerar perfekt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

INGEN vill ju ha 20m ethernetkabel dragen genom våningplanet!
Om wifi räcker fullständigt för personens behov - varför ska de så dra kabel? Bandbredden räcker för dem och latensen är acceptabel - då tillför ju inte kabel något.
Räcker inte wifi, ja då får man ju kolla på kablat men att kategoriskt utesluta wifi som alternativ är trångsynt.

Varför vill man inte ha det?
Det går att dra kabel snyggt och så att det inte syns, om man lägger 5 sek tankearbete på det och inte bara kastar en patch längs golvet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Har rätt mycket uppkopplat via Wifi, med Internet anslutningen på 100/100 räcker trådlösa överföringen mer än väl och med intern överföring märks inte någon skillnad kopplat med sladd eller trådlöst då anslutna enheter ändå inte mäktar med några högre hastigheter. Skulle man behöva snabbare internet så finns det tillgängligt men nuvarande ges utan extra kostnad och den är tillräcklig för behovet.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Ethernet kommer alltid att vara överlägset Wifi

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag har en anslutning på 100/100 och två datorer, en tv och en tv-box anslutna med ethernet. Två datorer, en tv, en laptop och nån elmätarmojäng går via wifi.

Min stationära hamnade tillfälligt på en plats utan nätverksuttag och väntar (sedan 2016-2017 🙄) på en flytt till annat rum. Någon ms högre ping har jag väl men jag får ut alla mina 100mbit när jag drar hem något från steam. Inget har därför uppmuntrat mig att mecka fram ett jack till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ethernet kommer alltid att vara överlägset Wifi

Sant. Delvis.
Det wifi vinner på är hur enkelt det är när man vill flytta en dator eller annan nätverksbunden apparat eller någon tar med sig en dator för ett par timmar/en dag/helg.

Att högsta överföringshastighet, lägst ping, minst störningar, osv är enklast att få via ethernet gör inte att kabeln alltid är att föredra. Vill du helst ha laptopen på knäet i soffan med en ethernetkabel utstickandes på sidan eller kan kabelfritt wifi vara minst lika bra för att läsa SweClockers nyheter? Önskar du en rj45:a på mobilen? 😉

Permalänk
Medlem

Vilken icke-slutsats. Det är rätt svårt att göra fel med trådat och ganska lätt att göra fel med trådlöst.

Sen är ju en kabel som inte kan dras fram hela vägen ganska exakt 0 Mbit/s men det kan ju inte Ookla se.

Permalänk
Medlem

tv & nas är sladd annars är det wifi för hela slanten.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Wifi på allt, funkar klockrent. Spelar allt möjligt, aldrig problem och jag vinner typ jämnt. Däremot skulle jag aldrig köra trådlösa tangentbord eller möss, där har vi dynga alltså haha

Visa signatur

R5600x 3060ti 16gb
Xiaomi 34”
Logitech g302
Logitech g413

Permalänk
Medlem

Trådat funkar oftast bäst, och med många trådlösa nätverk i det område man befinner sig i så kan bandbredden gå ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Dagen då trådlös fiber och el kommer så kanske jag erkänner trådlöst som bättre 🌞

Trådlös fiber lär du få vänta länge på...

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är ju bara att kolla företag. Både stora som små kör wifi till alla medarbetares laptops.

Jag föredrar dock kabel för att wifi alltid känns så ostabilt. Kvittar vad man köper, strular ju alltid känns det som.

Nja, så är det ju inte direkt. Om man som företag funderar något på säkerhetsaspekten så är ju kabel betydligt säkrare än vilket wifi som helst. (Ja jag vet att det går att säkra upp även wifi på ett bra sätt) De jobb jag varit på har kört kabel till alla arbetare, så det stämmer ju inte att "alla" kör wifi..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjoork:

Wifi på allt, funkar klockrent. Spelar allt möjligt, aldrig problem och jag vinner typ jämnt. Däremot skulle jag aldrig köra trådlösa tangentbord eller möss, där har vi dynga alltså haha

Har du ens testat trådlösa möss och tangentbord? Låter inte så. Trådlösa tangentbord och mus är ju tusen gånger stabilare än ett wifi.

EDIT: Om man nu inte köper skräpgrejer.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har du ens testat trådlösa möss och tangentbord? Låter inte så. Trådlösa tangentbord och mus är ju tusen gånger stabilare än ett wifi.

EDIT: Om man nu inte köper skräpgrejer.

Fast en router med WIFI har inte ett batteri som tar slut ibland.
Och så är erfarenheten att hyggligt billiga kablade tangentbord med riktiga brytare kan hålla hög kvalitet. Trådlösa tangentbord i samma prisklass och med samma kvalitet är svårare att hitta.

Permalänk
Medlem

Ethernet pga CSGO, annars hade jag kört wifi 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Nja, så är det ju inte direkt. Om man som företag funderar något på säkerhetsaspekten så är ju kabel betydligt säkrare än vilket wifi som helst. (Ja jag vet att det går att säkra upp även wifi på ett bra sätt) De jobb jag varit på har kört kabel till alla arbetare, så det stämmer ju inte att "alla" kör wifi..

Jag har jobbat på företag som kräver säkerhetsklassning etc, wifi funkar där också. Det fanns kabel till skrivborden men 80% av tiden så fungerade de inte.

Säger inte att det är så överallt. Men har nog konsultat på 8-10 företag nu och ethrrnet används nästan aldrig. Nu har ju många datorer inte ens porten längre, krävs adapter eller docka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har jobbat på företag som kräver säkerhetsklassning etc, wifi funkar där också. Det fanns kabel till skrivborden men 80% av tiden så fungerade de inte.

Säger inte att det är så överallt. Men har nog konsultat på 8-10 företag nu och ethrrnet används nästan aldrig. Nu har ju många datorer inte ens porten längre, krävs adapter eller docka.

Jo jag med och visst funkar wifi på säkerhetsklassade arbetsplatser, vilket jag också skrev, alltså att det går att säkra upp.
Men aja, det varierar nog kraftigt där ute. Jag har inte varit med om någon arbetsplats som enbart förlitar sig på wifi.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Kör kabel till de som räknas; filserver, workstation och till mediastationen för att minimera hack när jag tittar på film med hög upplösning. Kör 4k och trådat är att föredra.
Pga byte till 10000/10000 blev jag tvungen att uppgradera nätverkskorten i två och köpa en 10G-switch. Ouch! Blev merkostnader på mellan 7 och 9000 pga detta, men det är så värt det.
Har ca 9200/9200 i snitt när jag testar med ookla och det är jag nöjd med. Svårt att komma upp i den farten när man laddar ner stora filer från usenet tex men strax under 500 Mb/s får duga. Det flaskar någonstans; inte diskarna för jag läser och skriver i över 3000Mb/s, så jag gissar att det är servrarna jag har kontakt med som begränsar.

När jag betalar 230:- mindre per månad än mitt 250/100 från Telia kostade och får närmare 40 gånger hastigheten, så gnäller jag inte.
Mobiler, laptops och plattor får gå på wifi, men jag har 5 eller 6 så det går snabbt där med.

Permalänk
Medlem

Har 2.5 gbit portar på både router och moderkort, självklart trådat som körs.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag både trådat och wifi beroende på enhet och situation. Kan jag använda nätverkskabel så gör jag det, som t.ex. min stationära, NAS, TV. Men självklart använder jag wifi till mobil och ibland jobb-laptops om det inte finns en kabel nära till hands.

För många hem så fungerar det alldeles utmärkt med wifi även om det inte brukar vara lika stabilt eller snabbt som med kabel. För många användningsområden så spelar det inte någon större roll att wifi inte är lika bra, om man t.ex. besöker olika sidor på internet, tittar på Youtube eller annan streaming tjänst. Vid streaming så brukar enheter buffra så då spelar det inte så stor roll att den då och då tappar lite paket eller går långsammare under en stund, det brukar inte vara något som man märker som användare.

Men ibland på mitt jobb så kör föredrar vi att köra trådat för att vi vill skicka realtidsdata med minimala förluster eller fördröjningar. Ett exempel är att vi under olika sportevenemang som t.ex. friidrottstävlingar eller simtävlingar skickar klockan som börjar rulla när starten går över nätverket till en grafikdator som genererar TV-grafik och visar den rullande klockan på TV-sändningen. Den vill man inte att den ska börja hacka eller buffra för det ser inte något snyggt ut. Rullar klockan varje sekund så märker man kanske inte av det så mycket men om man har en klocka som rullar i tiondelar så kan man se ganska enkelt om det inte har bra flyt. På stora evenemang så brukar det ju även vara mycket publik som har med sig egna mobiltelefoner som alla bidrar till mer störningar på wifi.

Computerphile har en bra video om vad som kan påverka hastigheten på wifi samt hur andra enheter i närheten som inte ens är uppkopplade mot samma trådlösa nätverk också kan påverka hastigheten.
https://www.youtube.com/watch?v=vvKbMueRzrI

Permalänk
Medlem

Jag blev förvånad över hur snabbt wifi är nuförtiden när jag kopplade in min nya router. Jag fick ut 250/300 Mb/s genom telefonen över wifi. Svarstiden var ca 7 ms. Det är ju mer än tillräckligt för den genomsnittliga användaren och duger för spelande med.

Men jag kör ändå med ethernet till min stationära då det känns stabilare och utifall jag vill öka hastigheten (kan få 1000 Mb/s)

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Fiber och trådat fungerar väldigt bra för mig och min WiFi är lite slöare och används bara på telefoner och platta.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Varför vill man inte ha det?
Det går att dra kabel snyggt och så att det inte syns, om man lägger 5 sek tankearbete på det och inte bara kastar en patch längs golvet.

Du vill ju inte ha kabeln - du vill åt vad kabeln kan erbjuda.
Om kabel var sämre än wfii, skulle du då vilja ha en kabel för sakens skull?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.