Söker rekommendationer och tips från Sweclockers korvälskare!

Permalänk
Medlem

Söker rekommendationer och tips från Sweclockers korvälskare!

Jag tänkte nämligen ge mig ut på korvjakt inför sässongen och köpa på mig ett par kilo. Men innan dess så tänkte jag fråga efter lite tips här bland alla sweclockers korvälskare, vad ni gillar att grilla på sommaren.

Vansinnigt gott att på helgen slafsa i sig lite grillad korv och kall öl till lunch ute i solen. Gärna med bröd, lök, senap, kanske ketchup till. Surkol eller coleslaw om man vill lyxa till det. Inget större fan av bostongurka tyvärr.

Men det finns ju så otroligt många sorter i affärerrna, charkerna och köttbutikerna.
Föredrar att köpa färdigt då jag är för lat för att kladda med egna korvsmetar och skinn, högst tveksam till att jag skulle få till kryddningen och fetthalten bättre ändå än det bästa ute i butikerna.

Jag kör gasolgrill till korv då jag tycker det är enkelt till lunch och räcker för att utveckla smakerna när innertempen blir rätt och fettet smälter.

Men då är frågan här, vad kan ni rekommendera? De flesta korvsorter i nedan lista har jag faktiskt aldrig provat, men avser att avancera på den fronten i sommar.

- Bratwurst
- Chorizo
- Kabanoss
- Wienerkorv
- Merguez
- Frankfurter
- Nürnberger Rostbratwurst
- Weisswurst
- Kielbasa
- Salsiccia
- Käsekrainer
- Lammkorv
- Kycklingkorv
- Vildsvinskorv
- Ostkorv
- Ost & Bacon korv
- Stockholmare
- Frukostkorv
- Bockwurst
- Debrecener
- Knackwurst
- Currywurst
- Thüringer
- Isterband, veganskt, vegetarianskt, Harakiri och mycket starka chilikorvar kan vi hoppa, då jag inte njuter av att styrkan tar över korvsmaken helt.
- Andra sorter?

Samt vilket märke gillar ni?

Finns många som tillverkar ex kabanoss, bratwurst eller nürnberger rostbratwurst. Men det kan skilja sig också i smakerna baserat på vem som är tillverkaren.

Har ni några andra tips? Goda bröd, senaper eller annat?

Trevlig sommar!

————————————————
TIPS FRÅN TRÅDEN:

- Eriksons Chark, ospecifierat - Gissar på Bratwursten

- Nonna Elide - Salsiccia

- Garant - Trinidad Scorpion

- Scan - Chorizo: Paprika & Chipotle
- Scan - De Pimenton (Cayenne & Paprika) x3 rekommendationer
- Kan lägga till Scans bratwurst med kummin & vitlök på listan som är riktigt bra.

- Slaktarkorv - Ost & Chili

- LIDL - Wienerkorv

- Stensäkra - Rödvinskorv

- Slaktarkorv - GROV VITLÖK 99%

- Tillmans Grillkörv

- Sorunda - Djävulskt hot

Övriga tips:

- Korvbrödsbagarens 16/18 pack bröd

- Ostkorv inlindat i bacon, grilla på lägre värme

- Egen gurkmajonäs

- Räkröra till

- Tillmans Falukörv

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nonna Elide har riktigt god Salsiccia

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Garant har en Trinidad Scorpion som bet mig starkare än jag trodde den skulle. Så gillar du hetta kan jag rekommendera den.

Annars tycker jag att Scan har flertalet Chorizo som är goda. Paprika & Chipotle. De Pimenton. Cayenne & Paprika.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Har lagt in dom ovan på listan, tack för svsaren. @Bussović - Gillar lite hetta men inte så det tar över all smak.

Håller med i övrigt. Scan gör definitivt bättre korv än hamburgare. Gillar både scans chorizo och bratwurst. Inte provat alla du nämnde dock.

Permalänk
Medlem

Jag som kör vego nuförtiden kan säga att saknar vissa "finkorvarna" så att säga.
Vänner älskar en korv från "slaktarkorv" ost & chili som finns på vissa ica butiker. Lite åt det dyrare hållet men...
Ostkorv inlindad i bacon som man grillar på lägre värme är ju guld med!
Wienerkorven från lidl med högre kötthalt är riktigt goda dom med. Men där är det ju 70gradigt vatten i typ 7min som gäller..

Men det absolut viktigaste är ju så klart vettig korvbröd! Oavsett om man kör kött eller veggo! Korvbrödsbagarens 16/18 pack är fan svårslaget..
Provat att göra egen gurkmajönäs? Lyxa till vanligare korv med en en riktigt bra räkröra?

Sen är det bara prova allt! Kolla om det finns en lokal charkbutik med egentilverkad korv tex

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

99%-aren på https://slaktarkorv.se/vara-korvar/
En enkel korv med mycket hög kötthalt. Såpass neutral i smaken att den passar till "allt", det är tillbehören som får avgöra matens karaktär.

https://www.stensakra.se/korv/rodvinskorv
En trevlig korv som jag alldeles nyligen upptäckt. Åt den med en löksallad häromdagen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Chorizo de pimenton är min favorit, ganska spicy dock!

Permalänk
Snusfri

Tillmans grillkörv är överlägset den bästa grillkörven jag ätit, likaså deras Falukörv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

- Chorizo
- Kabanoss

Dessa är Uber alles ^^

Gällande Chorizo finns en fin bild här ovan som visar på Scans som är helt okey

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Denna är fin om man gillar stark korv, deras övriga produkter är bra också, vet dock inte hur tillgången på detta märke är ute i landet

https://www.sorundakorvfabrik.nu/produkt/djavulskt-hot/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Denna är fin om man gillar stark korv, deras övriga produkter är bra också, vet dock inte hur tillgången på detta märke är ute i landet

https://www.sorundakorvfabrik.nu/produkt/djavulskt-hot/

Sorunda finns tillgängligt på många ställen i landet, inte mycket för dom starkaste korvarna. Men generellt sätt av dom enda 2 som jag smakat så har jag vart nöjd. Chorizo var bra men deras Bratwurst gillar jag skarpt. Ett märke som jag ska utforska vidare helt klart

Permalänk
Medlem

Testade denna idag.
Riktigt bra, tack för tipset :), gillade skarpt.
Körde grillad Chorizo de Pimenton, Johnnies Senap (grovstark), Lohmanders delikatess ketchup, finhackad silverlök och korvbrödsbagarens: större korvbröd, en kall mariestad till det ute i solen. Var riktigt nice lunch

Permalänk
Medlem

Den här gillar jag verkligen, men det finns hur mycket god korv som helst…

Edit: verkar inte gå att lägga till en bild via mobilen, men ICA Selection Salsiccia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Den här gillar jag verkligen, men det finns hur mycket god korv som helst…

Edit: verkar inte gå att lägga till en bild via mobilen, men ICA Selection Salsiccia.

Jag har två korvar jag ofta återkommer till och båda har redan dykt upp - dels Ica Selection Salsiccia som i citatet och sedan Slaktarkorv grov vitlök. Gött med lite pommes och Eriks Bearnaise Provencale :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Dom där korvarna är väl lite som findus/dafgårds/felix frysta enportionsrätterna ?
Prova lite hantverkskorv istället 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Dom där korvarna är väl lite som findus/dafgårds/felix frysta enportionsrätterna ?
Prova lite hantverkskorv istället 😁

Oklart vilka "dom" är, men om du har den inställningen får du väl skaffa korvens light-motsvarighet till surströmming, eller något...

https://en.wikipedia.org/wiki/Andouillette

Permalänk
Medlem

Handlade mycket från korvhuset tidigare när de fanns i Lund! Deras hjortkorv och vildsvinskorv var bägge två väldigt trevliga Tyvärr verkar de bara finnas kvar i malmö för tillfället, men rör ni er neråt någon gång så kan jag rekommendera dem.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Handlade mycket från korvhuset tidigare när de fanns i Lund! Deras hjortkorv och vildsvinskorv var bägge två väldigt trevliga Tyvärr verkar de bara finnas kvar i malmö för tillfället, men rör ni er neråt någon gång så kan jag rekommendera dem.

Kan bara stämma in här
Jag smakade hjort på öl o whisky mässan
Hjort är sååå gott 🤤

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Oklart vilka "dom" är, men om du har den inställningen får du väl skaffa korvens light-motsvarighet till surströmming, eller något...

https://en.wikipedia.org/wiki/Andouillette

Dom = storföretagen scan osv

Det finns väl några gårdsbutiker som producerar korv i sverige

I lite större städer finns även saluhallar

Jag kom bara med förslag men håll du dig till findus om du tycker det är gott
Denna kan testa ifall du inte gjort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Dom = storföretagen scan osv

Det finns väl några gårdsbutiker som producerar korv i sverige

I lite större städer finns även saluhallar

Jag kom bara med förslag men håll du dig till findus om du tycker det är gott
Denna kan testa ifall du inte gjort det
<Uppladdad bildlänk>

"Storföretaget" Slaktarkorv AB omsatte ca 16 miljoner för det brutna räkenskapsåret 2021-2022... Stensåkra och Sorunda är större, men omsätter inte ens en hundradel av HKScan. Sedan är det förstås fritt att vilja ha någon annan typ av korv, t ex en Andouilette, men det var tydligen inte bra... Jo, jag har ätit sådan, dock aldrig i Sverige, utan i dess hemland Frankrike. Det är en höggradigt speciell anrättning och jag tog upp den eftersom jag tyckte att ditt inlägg saknade all form av nyansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

"Storföretaget" Slaktarkorv AB omsatte ca 16 miljoner för det brutna räkenskapsåret 2021-2022... Stensåkra och Sorunda är större, men omsätter inte ens en hundradel av HKScan. Sedan är det förstås fritt att vilja ha någon annan typ av korv, t ex en Andouilette, men det var tydligen inte bra... Jo, jag har ätit sådan, dock aldrig i Sverige, utan i dess hemland Frankrike. Det är en höggradigt speciell anrättning och jag tog upp den eftersom jag tyckte att ditt inlägg saknade all form av nyansering.

Ok

Permalänk
Medlem

Köpte den av ren nyfikenhet
Helt ok. Kommer köpa den igen
Skeppsholms korvsenap

Permalänk
Medlem

ICAs Chorizo med 78% kötthalt, rostad lök och Kavli French Hot Dog sås är mumma.

Permalänk
Medlem

Bullens!

Permalänk
Medlem

Stockholmare är min nya favorit, tillverkas av Gudruns. Rekommenderar den.

Permalänk
Avstängd

Jag har letat goda "kryddiga" korvar ganska länge nu, jag vet inte om det är min smak som förändrats eller korvarnas men jag har inte hittat några riktigt goda.

Härryda Karlsson finns häromkring runt Göteborg och är rätt bra utan att gå över i några lyxigare varianter. Hög kötthalt och så. De har diverse olika varianter från Wiener och så till mer kryddiga. Men bor man nära Göteborg finns också Gourmetkorv som är en "restaurang" (eller korvkiosk) men som säljer sina korvar i lösvikt för 165 per kilo. Deras Höllenwurst är bland de godare jag hittat, även den argentinska chorizon är bra, dock inte rökt utan kokt så lite annan karaktär. Förr fanns det en riktigt bra korvaffär vid grönsakstorget men den finns inte längre tyvärr.

Scan, Göl, Garant och liknande är inga höjdare generellt. Inte heller Icas egna. Slaktarkorv är knappt bättre men mycket dyrare. Det fanns tidigare någon lufttorkad chorizo i mindre format, Delizie, som var riktigt bra, fanns i vanlig och stark ("picante"). Garant har kommit med några liknande men de är inte lika goda, dock bättre än mycket:

Bor du inte här kanske det finns något mer lokalt märke som kan vara bra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har letat goda "kryddiga" korvar ganska länge nu, jag vet inte om det är min smak som förändrats eller korvarnas men jag har inte hittat några riktigt goda.

Härryda Karlsson finns häromkring runt Göteborg och är rätt bra utan att gå över i några lyxigare varianter. Hög kötthalt och så. De har diverse olika varianter från Wiener och så till mer kryddiga. Men bor man nära Göteborg finns också Gourmetkorv som är en "restaurang" (eller korvkiosk) men som säljer sina korvar i lösvikt för 165 per kilo. Deras Höllenwurst är bland de godare jag hittat, även den argentinska chorizon är bra, dock inte rökt utan kokt så lite annan karaktär. Förr fanns det en riktigt bra korvaffär vid grönsakstorget men den finns inte längre tyvärr.

Scan, Göl, Garant och liknande är inga höjdare generellt. Inte heller Icas egna. Slaktarkorv är knappt bättre men mycket dyrare. Det fanns tidigare någon lufttorkad chorizo i mindre format, Delizie, som var riktigt bra, fanns i vanlig och stark ("picante"). Garant har kommit med några liknande men de är inte lika goda, dock bättre än mycket:
https://d2rfo6yapuixuu.cloudfront.net/h40/h17/9642012246046/7340083404597_1571838632708_master_axfood_400

Bor du inte här kanske det finns något mer lokalt märke som kan vara bra också.

Tack för tipset
Ska förbi gourmetkorv i lindholmen och smaka..

Är du säker på att korvmojen vid grönsakstorget är borta?
Gick förbi den för några veckor sen
Ligger i samma hus som 7 eleven fast lite längre bort mittemot 11 o 6 hållplats

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragonflame:

Tack för tipset
Ska förbi gourmetkorv i lindholmen och smaka..

Absolut värt ett besök. Sen är det sällan jag lunchar där för det känns inte direkt superprisvärt, sådär 110-120 för en korv med lite tillbehör på en papperstallrik, och vill man bli riktigt mätt får man ofta lägga till en smal korv med bröd också.

Delvis har det förstås att göra med att lunchutbudet på Lindholmen är rätt bra och varierat. Man kan få en bra napolitansk pizza, bibimbap, ramen, poké, indiskt, pasta, bao buns eller så för typ samma pris, på en riktig restaurang med riktigt porslin och allt liksom.

Citat:

Är du säker på att korvmojen vid grönsakstorget är borta?
Gick förbi den för några veckor sen
Ligger i samma hus som 7 eleven fast lite längre bort mittemot 11 o 6 hållplats

Nej det var inte korvkiosken där utan en typ delikatessbutik fast med bara korvar (mer eller mindre). Inget tillagat utan utformad mer som en klassisk slaktare eller fiskaffär där hela butiken bestod av en lång kyldisk med glas mot kunderna. Den låg typ mellan köttbullscaféet och Biopalatset har jag för mig, möjligtvis förbi köttbullscaféet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Absolut värt ett besök. Sen är det sällan jag lunchar där för det känns inte direkt superprisvärt, sådär 110-120 för en korv med lite tillbehör på en papperstallrik, och vill man bli riktigt mätt får man ofta lägga till en smal korv med bröd också.

Delvis har det förstås att göra med att lunchutbudet på Lindholmen är rätt bra och varierat. Man kan få en bra napolitansk pizza, bibimbap, ramen, poké, indiskt, pasta, bao buns eller så för typ samma pris, på en riktig restaurang med riktigt porslin och allt liksom.
Nej det var inte korvkiosken där utan en typ delikatessbutik fast med bara korvar (mer eller mindre). Inget tillagat utan utformad mer som en klassisk slaktare eller fiskaffär där hela butiken bestod av en lång kyldisk med glas mot kunderna. Den låg typ mellan köttbullscaféet och Biopalatset har jag för mig, möjligtvis förbi köttbullscaféet.

Ok ja det är ju lite saftiga priser för en korv. Det finns ju en del ställen att välja på därute men ska prova den ändå
Den vid biopalatset har jag helt missat tyvärr. Lät som ett bra ställe.