6950xt vs 4070 till Diablo 4 + 4k

Permalänk
Medlem

6950xt vs 4070 till Diablo 4 + 4k

Längesedan jag skrev något men nu har jag sprungit på ett riktigt i-landsproblem jag skulle behöva hjälp med.
Det är dags att uppgradera min gamla 1080 inför diablo 4 releasen. Har spelat servertesterna o det funkar utmärkt men jag har ca 7000:- som bränner i fickan...
Sitter med en superultrawide samsung 49" o kör 4k (eller nära nog).
Det jag står o velar mellan är XFX 6950xt speedster för 7300:- som inkluderar Last of us, och ett Zotac 4070 inkl diablo 4 för 7400:-.

Såhär långt har jag kommit o jag undrar vad ni tycker och om jag missat någon aspekt?

6950xt
+16gb
+Generellt snabbare än 4070
+Billigare
-Äter ström
-Bundlat spel som måste säljas
-Ingen DLSS

4070
+DLSS
+Diablo 4 ingår
+Snällare elförbrukning
-12gb
-Generellt långsammare än 6950
-Anings dyrare

Diablo 4 får ju antagligen DLSS efter nån patch och det är ju irriterande o missa det om man kan. Samtidigt är jag jättenöjd nu och vad man inte vet har man inte ont av...

Diablo 4 ingår i 4070 vilket betyder att det egentligen kostar mig 6700:-, Last of us som kommer med 6950 kanske man får 200:- för så då kostar det 7100:-

Det som stör mest är nog minnet, 12gb vs 16gb är ganska stor skillnad, Men det kanske inte gör något på sig iom att 4070 har DLSS men inte 6950.

Och så här håller jag på...
Det lutar ändå svagt mot 4070 pga diablo bundlen, men...
Vad tycker ni? Har jag missat nåt?
Väldigt tacksam om någon kunde tippa vågen åt något håll!

Tog bort fel antagande ang RT o stavfel
Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Bara kommentar gällande ett faktafel.

Att 6950 XT inte har DLSS/RT är ju felaktigt. RT finns men så klart inte lika effektivt som i 4070. FSR finns i de spel som har stöd för det, vad jag kan läsa mig till har Diablo 4 det stödet. Om det sedan fungerar bra eller inte har jag ingen aning om.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Bara kommentar gällande ett faktafel.

Att 6950 XT inte har DLSS/RT är ju felaktigt. RT finns men så klart inte lika effektivt som i 4070. FSR finns i de spel som har stöd för det, vad jag kan läsa mig till har Diablo 4 det stödet. Om det sedan fungerar bra eller inte har jag ingen aning om.

Ah ok, då är det bara DLSS som inte finns för 6950xt.
Då blir ju frågan knepigare; gör DLSS att det inte gör något att 4070 bara har 12gb mot 6950s 16gb?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Ah ok, då är det bara DLSS som inte finns för 6950xt.
Då blir ju frågan knepigare; gör DLSS att det inte gör något att 4070 bara har 12gb mot 6950s 16gb?

DLSS finns inte nej, däremot FSR som jag skrev vilket är AMDs motsvarighet.

Det beror lite på vilken upplösning du kommer spela i och hur mycket spelet faktiskt använder. Svårt säga något säkert då spelet inte är ute än.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

DLSS finns inte nej, däremot FSR som jag skrev vilket är AMDs motsvarighet.

Det beror lite på vilken upplösning du kommer spela i och hur mycket spelet faktiskt använder. Svårt säga något säkert då spelet inte är ute än.

5120x1440 kommer jag att spela i. Och det sprang ju på bra med gamla 1080 på försläppen, så kanske bara jag som har FOMO över att missat något som finns på den nyare 4070 och som kommer att stödjas i framtida Diablo patchar.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

5120x1440 kommer jag att spela i. Och det sprang ju på bra med gamla 1080 på försläppen, så kanske bara jag som har FOMO över att missat något som finns på den nyare 4070 och som kommer att stödjas i framtida Diablo patchar.

Om du spelar i så hög upplösning kan jag starkt rekommendera 4000-serien då det kommer ge dig tillgång till DLSS3.
Frame Generation + DLSS är det bästa som hänt på länge. Det ger en riktigt hög fps boost. Vid den höga upplösningen påverkar detta också bildkvalitén så lite att det knappt är märkbart.

Nu vet jag inte om DLSS 3 kommer finnas i D4. Men fler och fler spel stödjer detta. Även om det inte är många.
Har dock för mig att det fanns DLSS i D4 betan.

AMDs motsvarighet som heter FSR tycker jag ser skit ut oavsett upplösning. Mycket ghosting/eftersläpningar och artefakter.

Ett exempel som gjort mig väldigt nöjd över att ha valt 4000-serien är senaste Star Wars spelet Jedi Survivor. Spelet är sjukt dåligt optimerat på PC och den enda uppskalningstekniken som finns i spelet är AMDs FSR. Som tyvärr får spelet att se skit ut.
Men det finns en moddare (PureDark) som gjort en mod där man kan aktivera DLSS och Frame Generation. Stöds bara av 4000-serien.
Spelet är med denna mod nu spelbart för mig. Det mer än dubblerade min FPS.

(DLSS 2 + Frame Generation = DLSS 3)

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Om du spelar i så hög upplösning kan jag starkt rekommendera 4000-serien då det kommer ge dig tillgång till DLSS3.
Frame Generation + DLSS är det bästa som hänt på länge. Det ger en riktigt hög fps boost. Vid den höga upplösningen påverkar detta också bildkvalitén så lite att det knappt är märkbart.

Nu vet jag inte om DLSS 3 kommer finnas i D4. Men fler och fler spel stödjer detta. Även om det inte är många.
Har dock för mig att det fanns DLSS i D4 betan.

AMDs motsvarighet som heter FSR tycker jag ser skit ut oavsett upplösning. Mycket ghosting/eftersläpningar och artefakter.

Ett exempel som gjort mig väldigt nöjd över att ha valt 4000-serien är senaste Star Wars spelet Jedi Survivor. Spelet är sjukt dåligt optimerat på PC och den enda uppskalningstekniken som finns i spelet är AMDs FSR. Som tyvärr får spelet att se skit ut.
Men det finns en moddare (PureDark) som gjort en mod där man kan aktivera DLSS och Frame Generation. Stöds bara av 4000-serien.
Spelet är med denna mod nu spelbart för mig. Det mer än dubblerade min FPS.

(DLSS 2 + Frame Generation = DLSS 3)

Tack för inputen!
Vad som förbryllar mig är det där med att 6950xt har 50% mer minne, vilket ska ha stor betydelse för 4k.
Så frågan är vad som är bäst upplevelse i 4k;
6950xt 16gb FSR eller 4070 12gb DLSS?
Där kanske 6950 inte behöver utnyttja FSR lika mycket pga mer minne o överlag snabbare hantering jämfört mot 4070

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Bara kommentar gällande ett faktafel.

Att 6950 XT inte har DLSS/RT är ju felaktigt. RT finns men så klart inte lika effektivt som i 4070. FSR finns i de spel som har stöd för det, vad jag kan läsa mig till har Diablo 4 det stödet. Om det sedan fungerar bra eller inte har jag ingen aning om.

Jag provade FSR med mitt 1080... funkade fint.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Tack för inputen!
Vad som förbryllar mig är det där med att 6950xt har 50% mer minne, vilket ska ha stor betydelse för 4k.
Så frågan är vad som är bäst upplevelse i 4k;
6950xt 16gb FSR eller 4070 12gb DLSS?
Där kanske 6950 inte behöver utnyttja FSR lika mycket pga mer minne o överlag snabbare hantering jämfört mot 4070

Det är såpass nära släpp av spelet så jag skulle avvakta tills det kommer tester av spelet med olika grafikkort.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Tack för inputen!
Vad som förbryllar mig är det där med att 6950xt har 50% mer minne, vilket ska ha stor betydelse för 4k.
Så frågan är vad som är bäst upplevelse i 4k;
6950xt 16gb FSR eller 4070 12gb DLSS?
Där kanske 6950 inte behöver utnyttja FSR lika mycket pga mer minne o överlag snabbare hantering jämfört mot 4070

Efterssom detta inte är ett RT spel eller speciellt krävande så skulle det kunna vara en motivering för att gå för ett AMD-kort.

Ska du spela andra spel och där speciellt Ray Tracing är viktigt skulle jag gå för ett nvidia kort eller AMDs nya 7000 serie.

Kan du vänta lite så kanske du kan se hur bra olika kort presterar i tester (men då kanske man inte får spelet med 4070 längre)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är såpass nära släpp av spelet så jag skulle avvakta tills det kommer tester av spelet med olika grafikkort.

Det är ju det vettiga att göra 😄
Men nu är ju Diablo bundlat med 4070 och jag vill ju såklart spela 6/6. Tålamod är en dygd jag inte har mycket av 🤣
Skämt åsido, jag spelar ju en väldig massa annat också så den behöver inte vara specifikt diablooptimerad. Fokus är kanske mer på att kunna driva skärmen i 4k på bästa sätt generellt. Spelar allt från Anno 1800 och city skyline till AC:V, FC6 och Division 2 osv

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Men kolla runt efter tester med dessa spel på olika grafikkort och se vad som verkar fungera bäst.

Ser man på den senaste tidens trend så verkar spel i högre grad kräva mycket VRAM. Nu ska 12GB i de flesta fall vara okej men det är väl kortets svagaste punkt framgent.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Men kolla runt efter tester med dessa spel på olika grafikkort och se vad som verkar fungera bäst.

Ser man på den senaste tidens trend så verkar spel i högre grad kräva mycket VRAM. Nu ska 12GB i de flesta fall vara okej men det är väl kortets svagaste punkt framgent.

Precis det jag gjort👍😄
6950xt är ju generellt bättre/snabbare än 4070. Typ 5-15%.
Så hade det inte varit för Diablo bundlen och kanske 6950s törst efter el så hade nog saken varit klar och jag hade aldrig startat den här tråden.
Om man tänker sig att dom båda korten är likvärdiga i 4k så lutar det starkt åt 4070. Tänker att 12gb +DLSS == 16gb + FSR. Men dom där 12gb gnager ändå lite...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Diablo 4 ska ju inhandlas ändå så den där 700:- prisrabatten på 4070 är ju betydande

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Efterssom detta inte är ett RT spel eller speciellt krävande så skulle det kunna vara en motivering för att gå för ett AMD-kort.

Ska du spela andra spel och där speciellt Ray Tracing är viktigt skulle jag gå för ett nvidia kort eller AMDs nya 7000 serie.

Kan du vänta lite så kanske du kan se hur bra olika kort presterar i tester (men då kanske man inte får spelet med 4070 längre)

Det kommer antagligen RT efter launch som jag förstått det

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Precis det jag gjort👍😄
6950xt är ju generellt bättre/snabbare än 4070. Typ 5-15%.
Så hade det inte varit för Diablo bundlen och kanske 6950s törst efter el så hade nog saken varit klar och jag hade aldrig startat den här tråden.
Om man tänker sig att dom båda korten är likvärdiga i 4k så lutar det starkt åt 4070. Tänker att 12gb +DLSS == 16gb + FSR. Men dom där 12gb gnager ändå lite...

Jadu, jag tänker inte säga vad du ska köpa. Bara försökt ge tips om hur du ska hitta fakta som kan hjälpa dig besluta.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jadu, jag tänker inte säga vad du ska köpa. Bara försökt ge tips om hur du ska hitta fakta som kan hjälpa dig besluta.

Jo jag vet och jag är tacksam för hjälp, men jag har redan hittat massor av fakta vilket gjort att jag nu står och velar mellan dessa två korten.
Vad jag skulle vilja ha hjälp med är att få andra vinklar på det, kanske något jag missat, som kan hjälpa mig komma till ett beslut om vilket kort som är bäst givet min sits.
Edit: Fakta har jag, det är hur jag ska värdera det som är problemet.

Förtydligande
Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Jo jag vet och jag är tacksam för hjälp, men jag har redan hittat massor av fakta vilket gjort att jag nu står och velar mellan dessa två korten.
Vad jag skulle vilja ha hjälp med är att få andra vinklar på det, kanske något jag missat, som kan hjälpa mig komma till ett beslut om vilket kort som är bäst givet min sits.
Edit: Fakta har jag, det är hur jag ska värdera det som är problemet.

Svårigheten för mig och andra är att det är du som ska använda utifrån dina behov och mönster, i slutändan är det du som måste avgöra vad som passar dig bäst.

Personligen hade jag valt 6950 XT framförallt för den bättre rastreringsprestandan och större VRAM. RT tycker jag inte är intressant, inte i den omfattning det används idag i alla fall. De spel jag spelar har jag inte haft behov av FSR/DLSS med undantag av ett, MSFS2020. Den funktionen lägger jag inte någon större vikt vid heller. Men det är hur jag skulle välja utifrån mina behov.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

jag sitter i samma båt som dig, fast för 1440p. jag kommer köra på 6950xt, jag känner överlag rätt stor besvikelse över 4000 serien, kändes som en lägre TDP och upphottad variant av 3000 serien. Jag är inte intesserad av lull lull som FSR/DLSS/Framegen, jag vill bara ställa in upplösningen, maxxa grafiken, och nöja mig där. Jag gillar inte heller DLSS, har väldigt bra syn och jag ser skillnaden, tillräckligt för att irritera mig. det blir som en suddig glans, mina polare som har glasögon ser det inte, men jag tycker det är uppenbart.
6950xt:an såg riktigt fin ut och uppskattar de 16gb på kortet. jag har även förtroende att AMD kommer fortsätta bygga på drivrutinerna och göra prestandan bättre som de har visat sig göra senaste åren. 2 andra polare har också beställt 6950xt nu i veckan, ska bli kul att vi är flera med kortet som kan jämföra prestandan/funktion.
Min plan är att undervolta kortet, medans ena ska överclocka, och 3e köra i stock settings..
Min 3070 har funkat asfint i 3 år nu men ja känner att den inte riktigt orkar hänga med i 1440p längre, vill se FPSen ligga stabilt på 144 fps lol.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag sitter i samma båt som dig, fast för 1440p. jag kommer köra på 6950xt, jag känner överlag rätt stor besvikelse över 4000 serien, kändes som en lägre TDP och upphottad variant av 3000 serien. Jag är inte intesserad av lull lull som FSR/DLSS/Framegen, jag vill bara ställa in upplösningen, maxxa grafiken, och nöja mig där. Jag gillar inte heller DLSS, har väldigt bra syn och jag ser skillnaden, tillräckligt för att irritera mig. det blir som en suddig glans, mina polare som har glasögon ser det inte, men jag tycker det är uppenbart.
6950xt:an såg riktigt fin ut och uppskattar de 16gb på kortet. jag har även förtroende att AMD kommer fortsätta bygga på drivrutinerna och göra prestandan bättre som de har visat sig göra senaste åren. 2 andra polare har också beställt 6950xt nu i veckan, ska bli kul att vi är flera med kortet som kan jämföra prestandan/funktion.
Min plan är att undervolta kortet, medans ena ska överclocka, och 3e köra i stock settings..
Min 3070 har funkat asfint i 3 år nu men ja känner att den inte riktigt orkar hänga med i 1440p längre, vill se FPSen ligga stabilt på 144 fps lol.

Precis min känsla också, 6950 känns ju top-of-the-line medans 4070 lite mer meh när man tittar närmare. Det där med suddig glans övertygar ju inte direkt, jag är en sån som slår av motionblur o actionshake.
Fan, jag hade ju nästan bestämt mig för 4070...😆

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa båda kort och returnera det du inte vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

5120x1440 kommer jag att spela i. Och det sprang ju på bra med gamla 1080 på försläppen, så kanske bara jag som har FOMO över att missat något som finns på den nyare 4070 och som kommer att stödjas i framtida Diablo patchar.

I den upplösningen med D4 och 6950 behöver du varken DLSS eller FSR2. Mitt 6700 kör 4k (något fler pixlar) i 60Hz, och jag behövde bara skruva ner en del skräpfeatures ett hack för att det skall ligga stabilt. Provade med FSR2 också, funkar bra, men känner helt enkelt inte att det behövs. Ett 6950 borde ha goda marginaler. CPU, och framför allt nät/server-glitchar är det reella problemet, om något.
Nästa observation är att i hög upplösning fungerar vilken modern uppskalning som helst bra. Vill man leta skillnader får man köra stillbilder, switcha mellan ytterligare uppskalade bilder och sedan låta sina fördomar fälla avgörandet. Skillnaderna är meningslösa i spel. Spelar kanske roll om du vill köra Hogwarts Legacy på Steam Deck, men då kan du å andra sidan inte välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Du kan ju köpa båda kort och returnera det du inte vill behålla.

Jag skrev en lång tirad som jag raderade för den hade nog resulterat i en varning, så jag nöjer mig med att svara: nej, det kommer jag absolut inte att göra.
Var vänlig och diskutera inte det ämnet vidare här.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed har gjort en video on precis detta

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

I den upplösningen med D4 och 6950 behöver du varken DLSS eller FSR2. Mitt 6700 kör 4k (något fler pixlar) i 60Hz, och jag behövde bara skruva ner en del skräpfeatures ett hack för att det skall ligga stabilt. Provade med FSR2 också, funkar bra, men känner helt enkelt inte att det behövs. Ett 6950 borde ha goda marginaler. CPU, och framför allt nät/server-glitchar är det reella problemet, om något.
Nästa observation är att i hög upplösning fungerar vilken modern uppskalning som helst bra. Vill man leta skillnader får man köra stillbilder, switcha mellan ytterligare uppskalade bilder och sedan låta sina fördomar fälla avgörandet. Skillnaderna är meningslösa i spel. Spelar kanske roll om du vill köra Hogwarts Legacy på Steam Deck, men då kan du å andra sidan inte välja.

Bra input!
Det är min känsla av det också. Det är ju ändå så att jag inte på nåt vis är missnöjd med min nuvarande 1080. Den springer ju på så jag är nöjd. Jag kommer nog att bli nöjd med vilket kort som helst för den egentliga anledningen är mest att nu har grafikkort som är dubbelt så snabba som 1080 börjat komma till för mig ekonomiskt försvarbara nivåer.
Så nu när man började leta och läsa på kanske man gick lite långt ner i kaninhålet och börja haka upp sig på detaljer som kanske inte kommer att spela någon roll för mig i slutänden.
Jag retar mig på att 6950 slukar så mycket el och att det är en 'gammal' plattform. Och med 4070 retar jag mig på dom 12gb och att den är lite mellanmjölk jämfört med 6950.

Jag har ju VR också, som jag förvisso inte spelat på ett tag men som jag brukar köra en vända vid grafikkortsbyte. Där där ju 6950 betydligt bättre med sina 16gb.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hardware Unboxed har gjort en video on precis detta

https://youtu.be/Iy3ikm8MxOM

Mvh

Najs! Tack!

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Jag stod inför samma val nu för ett par veckor sedan, och det landade till slut på ett 6950 red devil.

Jag är ingen hårdvaruguru det ska gudarna veta, men jag hann prova 6950 i den sista öppna betan och allt fungerade väldigt väldigt bra i 1440p.
Jag maxade allt och låg på ca 180fps vilket är mer än tillräckligt för mina gamla gubbögon.
På det hela en rätt tyst och sval historia, om jag inte minns fel drog gpun strax över 200w vid spelning, o då har jag undervoltat lite lätt.

Edit: jag har en känsla av att du kommer få gå upp en prisklass om du vill lira i 4k och ligga på 144fps konstant.

Permalänk
Medlem

Kollade på videon @Aeig länkade och den slog väl mer eller mindre fast det jag läst om skillnaden mellan korten; 6950xt springer cirklar runt 4070 generellt, men slår man på RT så vänds rollerna på många, men inte alla, spel.
Så jag började fundera på om RT är något jag ska bry mig om eller ej, för om man bortser från RT så är det ju en solklar seger för 6950xt. Jag kollade denna video som verkade ganska vettig i att förklara och beskriva skillnaden IRL; https://www.youtube.com/watch?v=2VGwHoSrIEU
Och jag beslutade mig för att strunta i RT (just nu) och köper 6950xt, pga;
* RT är ganska nytt
* Svårt att skilja på IRL om ett spel kör RT eller ej
* Livstiden för mina grafikkort är ca 5 år
Så om RT blir en grej på riktigt så kan jag ta det om 5 år, tror inte jag kommer att FOMO much dom kommande åren för att jag inte kan köra RT fullt ut i alla spel.

TL:DR; Jag kör på 6950xt!!!!!!!

Tusen tack för all hjälp, mycket uppskattat!! <3

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Går också i samma funderingar då grabben behöver något bättre. Det är lockande att få förra generationens toppkort från AMD för dessa pengar. Men samtidigt så är 4070 ett otroligt kort, trots svalt mottagande.

Tror att man i längden kommer att uppskatta 4070 mer på grund av dess strömsnålhet och dlss3. Mkt lättare att få en tyst burk och ett svalt rum.

Säga vad man vill, men nvidia gör också riktigt stabila produkter med många features. Tycker också att det väger tungt.

Tror ändå inte att man blir direkt missnöjd vad man än väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Går också i samma funderingar då grabben behöver något bättre. Det är lockande att få förra generationens toppkort från AMD för dessa pengar. Men samtidigt så är 4070 ett otroligt kort, trots svalt mottagande.

Tror att man i längden kommer att uppskatta 4070 mer på grund av dess strömsnålhet och dlss3. Mkt lättare att få en tyst burk och ett svalt rum.

Säga vad man vill, men nvidia gör också riktigt stabila produkter med många features. Tycker också att det väger tungt.

Tror ändå inte att man blir direkt missnöjd vad man än väljer.

Absolut! Hade värmen varit en faktor för mig så hade jag nog tagit 4070 istället. Tack o lov har jag 20 välventilerade kvm att leka på.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.