Eventuellt blåst på marknaden vid byte, avbryta frakt (Postnord)?

Permalänk
Medlem

Eventuellt blåst på marknaden vid byte, avbryta frakt (Postnord)?

Jag kom överrens med en användare här på forumet om ett byte där jag byggde en stationär dator till användaren som skulle skicka en bärbar dator i utbyte. Användaren har flertalet marknadsreferenser och har gjort många affärer här så jag har inte känt mig särskilt orolig då det ju inte är något konstigt att skicka en produkt i 7000 kronorsklassen till en sådan användare. I onsdags sa han att han skulle skicka senast på torsdagen och jag sa samma sak och skickade torsdag kväll. Sedan jag skickat paketet och gett användaren spårningsID har jag dock inte fått några svar, varken på PM, telefon eller sms och jag börjar så smått ana ugglor i mossen.

Mitt paket som jag skickat har dock ännu inte nått användaren utan kommer fram imorgon. Det jag undrar är om jag kan stoppa en pågående leverans med Postnord? Eller finns det någon annan åtgärd som jag skulle vidta innan det att paketet anländer hos mottagaren?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Hmm, alla är inte sekund snabba på att svara, speciellt om det har hänt något

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hmm, alla är inte sekund snabba på att svara, speciellt om det har hänt något

Jag vet inte om jag tycker att det är att be någon vara "sekundsnabb" på att svara när jag blivit orolig efter tre dygn.. Användaren skulle alltså ha skickat en dator till mig senast i torsdags och har varken skickat den eller svarat på PM. Jag testade då att ringa samt skicka ett sms igår utan svar. Nu är datorn jag skickade framme imorgon och efter den har hämtats ut så kan jag ju inte göra så mycket mer än att acceptera förlusten så det hade väl ändå varit rimligt att avbryta bytet innan dess om möjligt?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Hittar inte nån info om det när jag googlar.
Nog bäst att ringa Postnord.
0771-33 33 10 (övriga frågor)
De har öppet vardagar från 08.00

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

#14539963

Ja, det verkar gå att avbryta en försändelse med PostNord.

Permalänk
Medlem

Ja du kan, men det blir väldigt svårt.

Som avsändare har du i teorin full kontroll över ditt paket, men svårt i praktiken.

Jag skickade en vara med postnord, men jag hade fått och fyllde i fel postort, och det tog 4 dagar att lösa det (pga telefontider, telefonkö, röd dag, och så en extra 24 timmar innan det ändrades). För att byta adress då, möjligen behövs inte i ditt fall.

Gällande den du gjort affär med, kan alltid vara något som hänt, men jag skulle också bli orolig efter 3 dagar.

Om du verkligen vill avbryta bytet: ring Postnord direkt imorgon när paketet är framme (om du kan såklart), och be dem returnera det. Kostade 225kr att byta adress för mig, men om det ska returneras till avsändaren som redan står på paketet borde det vara lite billigare (typ 100-150kr)(om de inte också tar ut extra avgift när du ska ta ut paketet sen också)

Du kan försöka ringa de redan kl.8 imorgon när telefontiderna börjar, jag fick dock sagt att de inte riktigt kan ändra på address innan det är framme på ombud. Fast om du bara ska returnera, kanske det funkar.

Tänk på att deras telefonköer kan ta lång tid. 10-60 minuter, beroende på vilken tid du ringer.

Alltså, mottagaren kommer troligen ha ett par timmar eller en hel dag att kunna hämta upp paketet ändå. Vet inte om det hjälper att du ringer själva ombudet och ber de stoppa det, tror inte det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag kom överrens med en användare här på forumet om ett byte där jag byggde en stationär dator till användaren som skulle skicka en bärbar dator i utbyte. Användaren har flertalet marknadsreferenser och har gjort många affärer här så jag har inte känt mig särskilt orolig då det ju inte är något konstigt att skicka en produkt i 7000 kronorsklassen till en sådan användare. I onsdags sa han att han skulle skicka senast på torsdagen och jag sa samma sak och skickade torsdag kväll. Sedan jag skickat paketet och gett användaren spårningsID har jag dock inte fått några svar, varken på PM, telefon eller sms och jag börjar så smått ana ugglor i mossen.

Mitt paket som jag skickat har dock ännu inte nått användaren utan kommer fram imorgon. Det jag undrar är om jag kan stoppa en pågående leverans med Postnord? Eller finns det någon annan åtgärd som jag skulle vidta innan det att paketet anländer hos mottagaren?

Verkar ju minst sagt oroväckande.

Skrivet av Dax:

Hmm, alla är inte sekund snabba på att svara, speciellt om det har hänt något

Det är ju god kotym att vara snabb med svar både när man får ett sändingsnummer eller skickar något.

Att skicka massa meddelanden efter det är dock en annan femma.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

#14539963

Ja, det verkar gå att avbryta en försändelse med PostNord.

Tack för info! Jag fyllde i mejlformuläret om att få tillbaka paketet. Men nu verkar det som att personen ändå kanske(?) har skickat datorn då jag i min app kan se att det nu är ett paket på väg från den ort som jag har skickat min dator till. Jag har dock inte fått svar varken via telefon, sms eller här på forumet om att han skickat något.

Skrivet av rwkk:

Ja du kan, men det blir väldigt svårt.

Som avsändare har du i teorin full kontroll över ditt paket, men svårt i praktiken.

Jag skickade en vara med postnord, men jag hade fått och fyllde i fel postort, och det tog 4 dagar att lösa det (pga telefontider, telefonkö, röd dag, och så en extra 24 timmar innan det ändrades). För att byta adress då, möjligen behövs inte i ditt fall.

Gällande den du gjort affär med, kan alltid vara något som hänt, men jag skulle också bli orolig efter 3 dagar.

Om du verkligen vill avbryta bytet: ring Postnord direkt imorgon när paketet är framme (om du kan såklart), och be dem returnera det. Kostade 225kr att byta adress för mig, men om det ska returneras till avsändaren som redan står på paketet borde det vara lite billigare (typ 100-150kr)(om de inte också tar ut extra avgift när du ska ta ut paketet sen också)

Du kan försöka ringa de redan kl.8 imorgon när telefontiderna börjar, jag fick dock sagt att de inte riktigt kan ändra på address innan det är framme på ombud. Fast om du bara ska returnera, kanske det funkar.

Tänk på att deras telefonköer kan ta lång tid. 10-60 minuter, beroende på vilken tid du ringer.

Alltså, mottagaren kommer troligen ha ett par timmar eller en hel dag att kunna hämta upp paketet ändå. Vet inte om det hjälper att du ringer själva ombudet och ber de stoppa det, tror inte det funkar.

Tänkte ursprunglöigen att jag skulle ringa imorgon och be dom stoppa paketet vilket jag ju även mejlat om. Men nu verkar ju datorn ändå vara på väg till mig också...

Skrivet av Herr Kantarell:

Verkar ju minst sagt oroväckande.

Det är ju god kotym att vara snabb med svar både när man får ett sändingsnummer eller skickar något.

Att skicka massa meddelanden efter det är dock en annan femma.

Jag håller med helt! Nu verkar han ju också ha skickat datorn om det inte är en tom låda som kommer men det tvivlar jag ändå på. Så jag antar att jag nu borde lägga tid på att avbryta min avbrytning... Allt för att man inte kan tänka sig att svara på ett meddelande på tre dagar, otroligt tröttsamt.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Tack för info! Jag fyllde i mejlformuläret om att få tillbaka paketet. Men nu verkar det som att personen ändå kanske(?) har skickat datorn då jag i min app kan se att det nu är ett paket på väg från den ort som jag har skickat min dator till. Jag har dock inte fått svar varken via telefon, sms eller här på forumet om att han skickat något.

Jag håller med helt! Nu verkar han ju också ha skickat datorn om det inte är en tom låda som kommer men det tvivlar jag ändå på. Så jag antar att jag nu borde lägga tid på att avbryta min avbrytning... Allt för att man inte kan tänka sig att svara på ett meddelande på tre dagar, otroligt tröttsamt.

Gäller att ha tålamod ibland

Angående ditt mejl/formulär om avbrytning, ingen större fara.
Enligt Postnord har de så långa tider på mejl att de kan ta 5 dagar till 2+ veckor 😂👍

Så länge mottagaren är snabb att ta ut paketet bör det inte vara några problem alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Tack för info! Jag fyllde i mejlformuläret om att få tillbaka paketet. Men nu verkar det som att personen ändå kanske(?) har skickat datorn då jag i min app kan se att det nu är ett paket på väg från den ort som jag har skickat min dator till. Jag har dock inte fått svar varken via telefon, sms eller här på forumet om att han skickat något.

Tänkte ursprunglöigen att jag skulle ringa imorgon och be dom stoppa paketet vilket jag ju även mejlat om. Men nu verkar ju datorn ändå vara på väg till mig också...

Jag håller med helt! Nu verkar han ju också ha skickat datorn om det inte är en tom låda som kommer men det tvivlar jag ändå på. Så jag antar att jag nu borde lägga tid på att avbryta min avbrytning... Allt för att man inte kan tänka sig att svara på ett meddelande på tre dagar, otroligt tröttsamt.

Eller så har hen läst tråden.

Det är trist att ingen anledning dykt upp, fast de kan vara av många slag. Men man bör meddela dessa omgående, oavsett karaktären på dilemmat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Eller så har hen läst tråden.

Det är trist att ingen anledning dykt upp, fast de kan vara av många slag. Men man bör meddela dessa omgående, oavsett karaktären på dilemmat.

Fick svar på sms nu och han bad om ursäkt och sa att telefonen hamnat på havets botten vid en fisketur i fredags. Orkar inte lägga någon större enrgi på att fundera över om det stämmer eller inte, för nog kommer man åt Sweclockers om man så önskar och jag är verkligen inte särskilt hetsig eller orolig av mig vad gäller affärer här. Jag har både köpt och sålt saker till högre värde och ligger inte sömnlös över nån dag eller två i fördröjning men när man stöter på total radiotystnad i flera dagar så anar man ju ugglor i mossen.

Användaren har som sagt goda referenser och har gjort rätt mycket affärer här på SweC så har ingen anledning att tro att han blåser mig egentligen så jag skrev iaf nytt mejl till Postmord för att ångra min begäran om att få tillbaka mitt paket.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Eller så har hen läst tråden.

Det är trist att ingen anledning dykt upp, fast de kan vara av många slag. Men man bör meddela dessa omgående, oavsett karaktären på dilemmat.

"jag ligger i koma i ett par veckor, återkommer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hmm, alla är inte sekund snabba på att svara, speciellt om det har hänt något

När man gör en affär med en okänd människa och bara försvinner utan nån kontakt så börjar det ringa lite varningsklockor, speciellt idag alla har väl en mobil i näven var dom än är..förstår TS oro med tanke på alla bedrägerier idag man kan inte lita på nån tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

"jag ligger i koma i ett par veckor, återkommer"

Eller fastnat i en rondell för man är jänkare, och får icke lyfta mobilen då rattsurfandet är förbjudet och Volvo 142:an De Luxe saknar blåting-grej för ett kupépratande.

Tolkandet kan gå mot oändligheten.

Skrivet av HazZarD:

När man gör en affär med en okänd människa och bara försvinner utan nån kontakt så börjar det ringa lite varningsklockor, speciellt idag alla har väl en mobil i näven var dom än är..förstår TS oro med tanke på alla bedrägerier idag man kan inte lita på nån tyvärr.

Tilliten bygger ju på att informationen flödar sinsemellan. Vid försening, oavsett anledning, så vill man ju få en orsak som lugnar nerverna. Fördröjningen kan fast bero på mammas nya kille, som ville åka och iväg och fiska över helgen. Okej, tack! Då vet jag.

Permalänk
Medlem

Kan hända även om evantuellt stageat:

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Saker händer. Jag köpte en gång lite bildelar av en kille på Nordicaudi. Jag väntade tålmodigt men inget kom. Jag försökte få kontakt med killen men fick inget svar och hans telefon gick inget fram till. Jag skrev då en tråd om det ungefär som denna och en annan kille PM:ade mig som tydligen kände denna killen väl och berättade att han omkommit i en trafikolycka. Han ordnade sen så att jag fick mina prylar. Jag var lite chockad av det hela faktiskt. Jag hittade även hans facebook där flera av hans kompisar skrivit saker som saknad, RIP så det var ingen blåsning som jag trodde initialt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Kan väl uppdatera att den kom fram och bytet blev till slut precis som överrenskommet

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.