Vad skall ja satsa på? (Amd vs Intel)

Permalänk
Medlem

Vad skall ja satsa på? (Amd vs Intel)

Planerar att skaffa ett spelbygge för ca 30k, behöver inte exakt hjälp med delarna, utan vad vare sig jag bör satsa på ett intelbygge elelr amdbygge? Tanken var ju att köra på Ryzen 7 7800X3D + 3090 då jag lyckades få tag på ett 3090. Men har läst att amd har problem just nu med moderkort osv ? Är detta löst nu eller finns de problemen kvar, eller skall man bara hålla sig borta från Asus?

Fattar att jag låter lite som en nybörjare som ställer dessa frågor, men jag är inte insatt i situationen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på 7800X3D och ett moderkort som inte är Asus som fått nytt Bios

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning spelar du i? Lirar du i 4K t.ex. är skillnaden väldigt liten mellan t.ex. 7600 och 7800X3D och motiverar nog inte prisskillnaden.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasson39:

Planerar att skaffa ett spelbygge för ca 30k, behöver inte exakt hjälp med delarna, utan vad vare sig jag bör satsa på ett intelbygge elelr amdbygge? Tanken var ju att köra på Ryzen 7 7800X3D + 3090 då jag lyckades få tag på ett 3090. Men har läst att amd har problem just nu med moderkort osv ? Är detta löst nu eller finns de problemen kvar, eller skall man bara hålla sig borta från Asus?

Fattar att jag låter lite som en nybörjare som ställer dessa frågor, men jag är inte insatt i situationen.

Är många erfarna som ställer sig samma fråga, så du låter inte som en nybörjare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Vilken upplösning spelar du i? Lirar du i 4K t.ex. är skillnaden väldigt liten mellan t.ex. 7600 och 7800X3D och motiverar nog inte prisskillnaden.

Beroende på spel, rätt stor skillnad, även i 4k när cpun är begränsningen.
Hade hellre köpt 5800X3D än 7600

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Vilken upplösning spelar du i? Lirar du i 4K t.ex. är skillnaden väldigt liten mellan t.ex. 7600 och 7800X3D och motiverar nog inte prisskillnaden.

Min skärm är Acer X32FP mini-LED 4K, men jag vill kunna lira de flesta spelen i minst 1440p, och det är i den upplösningen jag planerar att spela.

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/test/36360-test-intel-core-i9-139...

Rätta mig om jag har fel, men tillsynes duger en sketen 12400F till 4K gaming. Visserligen händer något i Total War som ämnar för en 13600K. Det jag menar på, vid dessa upplösningar så hamnar kravet på GPU:n snarare än på CPU:n.

Möjligen så visar andra rapporter ett tydligare behov för en starkare processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

https://www.sweclockers.com/test/36360-test-intel-core-i9-139...

Rätta mig om jag har fel, men tillsynes duger en sketen 12400F till 4K gaming. Visserligen händer något i Total War som ämnar för en 13600K. Det jag menar på, vid dessa upplösningar så hamnar kravet på GPU:n snarare än på CPU:n.

Möjligen så visar andra rapporter ett tydligare behov för en starkare processor.

Problemet med att kolla på Sweclockers siffror är att alla tester i 4K kör på Ultra-inställningar, vilket oftast är onödigt tungdrivet. Har man en 160Hz-skärm som TS har så drar man troligtvis ner inställningarna en del, och kanske använder DLSS eller liknande tekniker för att få högre bildfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Problemet med att kolla på Sweclockers siffror är att alla tester i 4K kör på Ultra-inställningar, vilket oftast är onödigt tungdrivet. Har man en 160Hz-skärm som TS har så drar man troligtvis ner inställningarna en del, och kanske använder DLSS eller liknande tekniker för att få högre bildfrekvens.

Kan du presentera någon data för påståendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Kan du presentera någon data för påståendet?

resultaten i de lägre upplösningarna?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

resultaten i de lägre upplösningarna?

Nej, för vi diskuterar underlaget för upplösningen 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Kan du presentera någon data för påståendet?

Vilket påstående? Att man får bättre prestanda med lägre grafikinställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vilket påstående? Att man får bättre prestanda med lägre grafikinställningar?

Du menar på att testet utfört av SWEC saknar nyanser för behovet av en stark processor, då testerna är utförda med inställningen Ultra.

Påvisa för ditt resonemang, snarare än att vi ska anta att du har korrekt, och därtill påvisar du att SWEC behöver utöka sina frågeställningar vid CPU-tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Nej, för vi diskuterar underlaget för upplösningen 4K.

okej, så du menar att FPS inte ökar genom att sänka de grafiska inställningarna?

Lägre upplösning är givetvis inte en direkt översättning till sänkta grafikinställningar, men ger en hyfsad indikation på hur det bör fördela sig allt eftersom GPU-bördan minskar (sänkta inställningar eller nyare GPUer)
tex kan ditt förslag slå tillbaka mot TS om hen skaffar ett 5090 eller 8900XT (eller vad de kommer heta) i framtiden om CPUn då inte hänger med lika bra som tex 7800X3D eller 5800X3D

Det vi skriver är självklarheter och inget som behöver visas specifik data på; minskar du GPU-bördan så kommer CPU-bördan öka tills dess att CPUn istället blir flaskhals, har en då köpt en sämre CPU från början kommer denna flaskhals tidigare och med lägre prestanda än med en bättre CPU

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

okej, så du menar att FPS inte ökar genom att sänka de grafiska inställningarna?

Lägre upplösning är givetvis inte en direkt översättning till sänkta grafikinställningar, men ger en hyfsad indikation på hur det bör fördela sig allt eftersom GPU-bördan minskar (sänkta inställningar eller nyare GPUer)
tex kan ditt förslag slå tillbaka mot TS om hen skaffar ett 5090 eller 8900XT (eller vad de kommer heta) i framtiden om CPUn då inte hänger med lika bra som tex 7800X3D eller 5800X3D

Det vi skriver är självklarheter och inget som behöver visas specifik data på; minskar du GPU-bördan så kommer CPU-bördan öka tills dess att CPUn istället blir flaskhals, har en då köpt en sämre CPU från början kommer denna flaskhals tidigare och med lägre prestanda än med en bättre CPU

Istället för att yrka på antaganden, presentera faktisk och trovärdiga observationer. Som TS och jag kan klura på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Beroende på spel, rätt stor skillnad, även i 4k när cpun är begränsningen.
Hade hellre köpt 5800X3D än 7600

Köper man en 5800X3D så blir det ju att uppgradera allt om man vill byta processor vid ett senare tillfälle. Men den 7600 så kommer man ju kunna stoppa in en möjlig framtida 8800X3D och troligtvis även en möjlig 9800X3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Du menar på att testet utfört av SWEC saknar nyanser för behovet av en stark processor, då testerna är utförda med inställningen Ultra.

Påvisa för ditt resonemang, snarare än att vi ska anta att du har korrekt, och därtill påvisar du att SWEC behöver utöka sina frågeställningar vid CPU-tester.

Sweclockers tester behöver inte utökas eftersom de även testar i t.ex. 720p medium just för att testa hur CPU-belastningen påverkas när GPUn inte flaskhalsar.

Det borde vara självklart att man inte måste dra upp grafikinställningarna på max bara för att man spelar i 4K, man anpassar efter vad datorn klarar och använder tekniker som DLSS om det behövs. TS skriver ju t.o.m. att de planerar att spela i 1440p, så åtminstone de verkar ha koll på hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Istället för att yrka på antaganden, presentera faktisk och trovärdiga observationer. Som TS och jag kan klura på.

Ok, jag får med min 5800X3D mellan ca 380 och 640 FPS i lol i 4k, i private wow (lich king) ligger jag mellan 90 (orgrimmar) och ca 150 fps (Shadowmoon valley) med tak på 144fps, warframe ligger jag på ca 200fps i mission. Stellaris går ca 2-3 gånger snabbare än med min 5700X eller 5950X.
Dessa spel är satta på högsta grafikinställningarna för att jag tycker att prestandan är bra nog för mina behov.
Helt irrelevant då att kolla FPS i sweclockers tester då variationen är beroende på så mycket mer än bara processorn; i vissa spel märker jag ingen skillnad mellan de non-X3D cpuer jag haft, och i andra spel (Stellaris, lol, wow tex) är det som en helt ny dator.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen större roll om man kör på LGA1700 eller AM5.

Försök hitta en bra deal på prylar i den prestandaklass du tänkt sig hos en återförsäljare du litar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Köper man en 5800X3D så blir det ju att uppgradera allt om man vill byta processor vid ett senare tillfälle. Men den 7600 så kommer man ju kunna stoppa in en möjlig framtida 8800X3D och troligtvis även en möjlig 9800X3D.

Absolut en poäng, men eftersom det redan idag finns (populära) spel där du får bättre prestanda med en 5800X3D än med en 7600 i 4k så tycker jag att det är en smartare idé att då köpa en 7800X3D om en väljer att gå AM5.
Att medvetet kneecappa sin prestanda för att potentiellt kunna uppgradera till något bättre i framtiden är dumt i mina ögon.
För spel had jag sagt att det antingen är 5800X3D som gäller som budgetalternativ, eller 7800X3D för bäst prestanda.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tycker att denna tråden gick iväg lite på vad den var menad som. Jag har själv inte am5 och har inte byggt med det. Men jag har byggt en del byggen på lga1700. Och det har inte funnits så mycket problem. S n så är det väldigt många som har haft problem med am5. Till exempel långsamma boots, problem med ram. Och sent allt med exploderande chips. Vilket gör intel en mer buggfri platform. Men om man vill ha det andra bästa är ju amd man ska gå med.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Håller med om att vi passerat ämnet lite här, men uppskattar alla svar. Min oro ligger mer på om det fortfarande är problem med nya 7 7800X3D och Moderkort, och i så fall, vilket märke bör man satsa på för att vara säker. Jag är inte särskilt kunnig, så jag kommer inte kunna sitta och pilla i bios som många andra kan för att lösa problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Håller med om att vi passerat ämnet lite här, men uppskattar alla svar. Min oro ligger mer på om det fortfarande är problem med nya 7 7800X3D och Moderkort, och i så fall, vilket märke bör man satsa på för att vara säker. Jag är inte särskilt kunnig, så jag kommer inte kunna sitta och pilla i bios som många andra kan för att lösa problemen.

Köpte nyligen 7800x3d och MSI moderkort och är väldigt nöjd.

https://www.inet.se/produkt/1903934/msi-mpg-b650-edge-wifi

Väldigt snål på SoC Volt så länge man inte kör igång EXPO läget då går den upp till det som AMD max tillåter på 1.3V

Har själv ställt ner den till 1.2V och kör med CL32 6000mhz minnen utan problem.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Vad ska du spela för typ av spel? Jämför i testen. det är inte så stor skillnad mellan AMD och Intel om du inte kör CS, då gäller Intel eller en annan AMD ist. för 7800x3D av någon anledning.
https://www.sweclockers.com/test/36360-test-intel-core-i9-139...
Kolla på testerna för den upplösningen/spel du ska köra och jämför där.
Sen hade jag även kollat på strömförbrukningen där 7800X3D ligger väldigt bra till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Håller med om att vi passerat ämnet lite här, men uppskattar alla svar. Min oro ligger mer på om det fortfarande är problem med nya 7 7800X3D och Moderkort, och i så fall, vilket märke bör man satsa på för att vara säker. Jag är inte särskilt kunnig, så jag kommer inte kunna sitta och pilla i bios som många andra kan för att lösa problemen.

Som vanligt är det de som ropar varg som märks. Detta har, precis som det brukar, blåsts upp till något större än vad det är. Det låter som alla av dessa processorer brinner upp vilket inte alls stämmer. Det verkar mest vara moderkort från ASUS som är drabbade men även där är det i det stora hela bara ett fåtal som drabbats.

Det görs en höna av en fjäder, igen. Vad jag sett finns det ett flertal användare här som använder den processorn, till och med på ASUS-moderkort, utan några som helst problem. Inte sett någon säga sig vara drabbad. Vill du känna dig säker skaffa ett moderkort från t.ex. MSI eller Gigabyte och se till att du har senaste BIOS. Risken att du ska råka ut för detta problem är minimal om du inte är inne och pillar på saker i BIOS som du inte vet vad de gör.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag hade valt ASUS. Nu har de ju garanti som även täcker EXPO/XMP. XD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av D34D_L33T:

Vad ska du spela för typ av spel? Jämför i testen. det är inte så stor skillnad mellan AMD och Intel om du inte kör CS, då gäller Intel eller en annan AMD ist. för 7800x3D av någon anledning.
https://www.sweclockers.com/test/36360-test-intel-core-i9-139...
Kolla på testerna för den upplösningen/spel du ska köra och jämför där.
Sen hade jag även kollat på strömförbrukningen där 7800X3D ligger väldigt bra till.

Escape from Tarkov, och MW2, det är väl det ja lirar mest just nu skulle jag tro, och som jag förstått det så gör sig AMD bäst på?

Permalänk
Medlem

Kan tycka att man inte bör snåla för mycket på CPU oavsett om man tänkt köra hög skärmupplösning. Kör själv 4K i uppåt 144Hz och skulle inte vilja ha en för klen CPU för ändamålet. Nu är min 5900X inte optimal för spel men den köptes innan 4090't, hade prioriterat annorlunda CPU-mässigt idag (antingen 13700K eller 13900K alternativt 5800X3D eller 7800X3D troligen).

Skrivet av filbunke:

Köper man en 5800X3D så blir det ju att uppgradera allt om man vill byta processor vid ett senare tillfälle. Men den 7600 så kommer man ju kunna stoppa in en möjlig framtida 8800X3D och troligtvis även en möjlig 9800X3D.

Lite of-topic men att se 8800X3D och 9800X3D var rätt mysigt faktiskt. Är nog nummerkopplingen med 8800 GTS (512MB i mitt fall) samt Radeon 9800.

Håller nog även med dig om tänket med plattformen. Flera gjorde ju så även med AM4 även om både AMD och tillverkarna sumpade till det med uppgraderingen från Zen 1 till Zen 2. Löstes överlag bra i slutändan den gången.

Skrivet av krEJZi:

Jag hade valt ASUS. Nu har de ju garanti som även täcker EXPO/XMP. XD

Skadar ju inte att straffa Asus och välja en annan tillverkare nästa gång. Annars är man ju med och belönar beteendet.
Det sagt så kryllar det inte av konkurrenter och MSI kommer jag inte välja nästa gång. Sedan jag köpte mitt X570-moderkort 7/7 2019 så har det varit kontrovers efter kontrovers...

Eh.. kanske bättre med Asus ändå. Om inte ASRock går att få tag i.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Escape from Tarkov, och MW2, det är väl det ja lirar mest just nu skulle jag tro, och som jag förstått det så gör sig AMD bäst på?

inget av dessa spel testades av Swec. Men kollade snabbt runt och såg iaf MW2 på 4k såg det ut som ganska slätstruket. spelade ingen roll om du valde AMD eller Intel. Det är mer GPUn som sätter gränsen.
Enligt mig så hade jag valt 7800x3D, tror inte att du blir besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Håller med om att vi passerat ämnet lite här, men uppskattar alla svar. Min oro ligger mer på om det fortfarande är problem med nya 7 7800X3D och Moderkort, och i så fall, vilket märke bör man satsa på för att vara säker. Jag är inte särskilt kunnig, så jag kommer inte kunna sitta och pilla i bios som många andra kan för att lösa problemen.

Jag skulle nog ha valt Asrock. Asus vet du nog problemen med. Har hört att saker om msi och gigabyte har lite högre voltage. Nog inget problem. Men den ända jag inte har hört något dåligt om är Asrock. Men gigabyte och msi är nog också bra

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se