Geforce RTX 4060 Ti klår Radeon RX 7600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vad menar du? 299$ är ju redan utannonserat msrp till 4060.

Menar du att RX 7600 skulle lägga sig under på kanske 249$ och ställas mot ett eventuellt framtida 4050 kort?
Jag har iallafall mycket svårt att se att det skulle läggas på under 299$, men vi får väl se.

Beroende på 4060 prestanda så kan ju priset hamna på $299, dock blir det jävligt svårsålt. Jag tror allt mer på $249, 3200kr som jag har sett spekulationer om.

Över det är det ju i princip det nu ökända DOA. Iaf, dom kan ju släppa det för $299 och få noll sålt men då kunde dom ju lika gärna köra vidare med rx 6600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja faktiskt rätt obegripligt val av rubrik och vinkling överlag.

Förväntar mig

"Geforce RTX 4090 kör över Radeon RX 7600"

snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Beroende på 4060 prestanda så kan ju priset hamna på $299, dock blir det jävligt svårsålt. Jag tror allt mer på $249, 3200kr som jag har sett spekulationer om.

Över det är det ju i princip det nu ökända DOA. Iaf, dom kan ju släppa det för $299 och få noll sålt men då kunde dom ju lika gärna köra vidare med rx 6600.

Skulle iofs inte förvåna om de inte lärt sig nått alls och sätter för högt pris från början ($289, haha) och så tvingas de sänka sig under MSRP en kort stund senare. 7900XT, host, host.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ja och mycket fokus på DLSS3 för mer prestanda. De pekar ofta på det som bevis på att det är betydligt större prestanda.

Sen finns det olika sidor att se det. Jag kan förstå dem på ett sätt men tycker ändå inte man kan jämföra ett kort utan det med ett kort med det. Möjligen om det fungerade i alla spel och om det fungerade precis som äkta FPS.

Bästa vore att öka rejält även utan DLSS3. Men numera är man positivt överraskad bara man för något mer prestanda för samma pris. Att de inte höjde priset mot 3060ti är ändå positivt jämfört med 4080.

Det är väl självklart att det är rimligt att jämföra samma spel på de olika tillverkarnas produkter oavsett om den ena tillverkaren har en fördel eller ej. Sålänge det framgår i jämförelsen att DLSS nyttjas dvs.

Nvidia i detta fall har gjort en stor satsning på DLSS vilken ger mer fps som resultat. Det är en tjänst som är direkt integrerad med huvudprodukten, varför ska då Nvidia handikappas i jämförelser?

Varför bör DLSS uteslutas? Om du är intresserad av tester där man skalar bort allt annat än rå beräkningskapacitet kan du ju bara kolla på produktspecifikationen. Det är ju sällan särskillt givande att göra så dock av förklarliga skäl. Det är så många olika parametrar som spelar in i hur många fps man får som resultat, där DLSS är en strategi Nvidia valt att jobba utefter. Amd har andra strategier, direkt kopplade på samma typ av satsning men även andra.

Istället för att bortförklara Nvidias fördelas bör det fokuseras på att driva på Amd att göra bättre ifrån sig. Oavsett varför läget är som det är så har Nvidia ett par väldigt starka kort på handen som Amd inte kan kontra på ett bra sätt nu, DLSS & ray-tracing bl.a. Amd behöver innovera kraftigt för att komma ikapp, vilket vore trevligt för då kunde vi kanske få se lite mer humana priser på grafikkort.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Enligt NVIDIA uppdatering kommer 4060 kosta endast 329€ ~ 3800kr vilket betyder att det kan vara aningen billigare i Europa då detta inkluderar 25% skatt.

Gör inte AMD samma sak med 7600, har de absolut ingen chans.

Tydligen listat på kanadicksisk sida för mellan 304-311USD, för custom-modeller

"It may now appear that the rumored $299 USD price for the RX 7600 is now slowly finding its verification. At this price, the card would be priced at the same level as NVIDIA’s yet unreleased GeForce RTX 4060 non-Ti SKU."

Med det priset, och med tanke på hur nära (overifierat) de ligger Ti så ser det väl bra ut?

https://videocardz.com/newz/custom-radeon-rx-7600-graphics-ca...

Vågar man hoppas på någon XT-variant så småningom?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Vilken dum jämförelse det är ju som att säga att RTX 4070Ti slår ett RTX 4070...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Läste fram till att jag såg att 4060 ti bara var drygt 10% snabbare än 3060 ti. Är inte det ett ovanligt liten prestandaökning mellan generationer?

Det är ju Nvidia vi pratar om som endast fokuserar på DLSS nu mer och inte på rå prestanda för att dra upp marginaler så mycket som det bara går.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Så 9-14% bättre prestanda med en ny generation?
Men kör DLSS för det hjälper till att öka skillnaden?

Permalänk
Medlem

Om AMD väljer att lägga sig på 299$ så tror jag det kommer gå trögt att sälja kortet.
"Nvidia mindshare" är fortfarande väldigt starkt där ute.
Tror dom kommer vara tvingade att lägga sig under Nvidia.
279$ kanske?

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Dessutom så konkurrerar dom ju även med sina egna 6000 serie kort som har mer vram runt samma prestanda i samma prisklass.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

4060Ti behöver släppas för max $249 och 7600 för $199 annars kan dom ruttna på hyllorna.
4060 Ti 16GB kanske kan klara $299 då mer VRAM kan överlappa få PCIe banor m.m.

Behöver å behöver, ja dagsläget är väldigt annurlunda, men 3070 har flygit av hyllorna när den låg runt 700USD, i 1080p (eller 2160p med uppskalning) får man nu liknande prestanda för 399. Kommer 4060Ti bli någon kjoskvältare med den prislappen? Vem vet, troligen inte, men Nvidia har redan satt den prislapp dom anser att det "behöver" kosta.

Personligen hade jag nog vart helt ok med 399 om den faktiskt presterade som ett 3070 över brädet, nu känns det nog som lite för nedskalat för att motivera prislappen. Men tvivlar starkt på att dom hade behövt gå ner hela vägen till 249 för att få produkten av hyllorna. Jag tror nog eventuellt att det kan sälja helt ok ändå, dom som sket i prislappen köpte svindyra kort under 3000-serien, men under 400USD segmentet har vart riktigt dött ganska länge nu (har dock blivit bättre senaste halvåret med en del prissänkningar) så det finns väl ändå en chans att det finns en hel del potentialla köpare. Och jag tror att många tycker det är roligare med ett nytt nvidia kort än t ex något prisvärt som reas ut från 6000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Framtida upplösningar är i framtiden. Tror säkert många tyckte att 800x600 var good enough och grafikkort aldrig skulle kunna behöva klara högre upplösning.

Konsoler klarade sig på Standard Definition, var väl vanligtvis 640x480, tills PlayStation 3 och Xbox 360 släpptes.
PS3 släpptes Q4 2006. Mindre än 20 år sen.

SD vs 8K
640x12=7680
480x9=4320

Skrivet av Ryzer:

Att fortsätta med native är självmord. Framtiden är uppskalning eller liknande tekniker. Finns inte på kartan att kort kommer kunna driva framtida upplösningar native.

RTX 4090 klarar väl redan vissa spel i native 8K.
Hur hög upplösning har du tänkt att köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det är väl självklart att det är rimligt att jämföra samma spel på de olika tillverkarnas produkter oavsett om den ena tillverkaren har en fördel eller ej. Sålänge det framgår i jämförelsen att DLSS nyttjas dvs.

Nvidia i detta fall har gjort en stor satsning på DLSS vilken ger mer fps som resultat. Det är en tjänst som är direkt integrerad med huvudprodukten, varför ska då Nvidia handikappas i jämförelser?

Varför bör DLSS uteslutas? Om du är intresserad av tester där man skalar bort allt annat än rå beräkningskapacitet kan du ju bara kolla på produktspecifikationen. Det är ju sällan särskillt givande att göra så dock av förklarliga skäl. Det är så många olika parametrar som spelar in i hur många fps man får som resultat, där DLSS är en strategi Nvidia valt att jobba utefter. Amd har andra strategier, direkt kopplade på samma typ av satsning men även andra.

Istället för att bortförklara Nvidias fördelas bör det fokuseras på att driva på Amd att göra bättre ifrån sig. Oavsett varför läget är som det är så har Nvidia ett par väldigt starka kort på handen som Amd inte kan kontra på ett bra sätt nu, DLSS & ray-tracing bl.a. Amd behöver innovera kraftigt för att komma ikapp, vilket vore trevligt för då kunde vi kanske få se lite mer humana priser på grafikkort.

Det här problemet är ju ökande. Ta HUB som har sina 50 game benchmark eller vad det är. Och ändå har man ingen aning om hur spelen fungerar på GPUn dom testar när dom är klara. Allt skall testas med minsta gemensamma nämnare. I min mening är hårdvarutester mer en penis-mätar-tävling. Tar aldrig i beaktning längre hur komponenter faktiskt används.

Vill man veta hur ett spel fungerar på en GPU går jag till någon som faktiskt spelar spelet och testar settings, och som har ungefär samma "taste" som jag har. I mitt fall zWormz. Är man lite mer skeptisk mot DLSS kanske Daniel Owen är bättre som inte brukar gilla DLSS i 1080p, och det är helt upp till honom även om jag kanske inte håller med.

Tycker man att like-for-like är viktigt när hårdvara testas, så fungerar ju de traditionella hårvarutestarna. Men det är viktigt att förstå att hårdvarutestare testar först och främst hårdvara, som skall jämföras med andra fabrikats hårdvara. Att spela är sekundärt och det blir rätt fyrkantigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Konsoler klarade sig på Standard Definition, var väl vanligtvis 640x480, tills PlayStation 3 och Xbox 360 släpptes.
PS3 släpptes Q4 2006. Mindre än 20 år sen.

RTX 4090 klarar väl redan vissa spel i native 8K.
Hur hög upplösning har du tänkt att köra?

Menar mer full raytracing och real life grafik liksom. Native är väl egentligen inget bra mått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Menar mer full raytracing och real life grafik liksom. Native är väl egentligen inget bra mått.

Ja det kan nog ta 1-2 konsol generationer efter PS5 innan Ray Tracing är standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Tydligen listat på kanadicksisk sida för mellan 304-311USD, för custom-modeller

"It may now appear that the rumored $299 USD price for the RX 7600 is now slowly finding its verification. At this price, the card would be priced at the same level as NVIDIA’s yet unreleased GeForce RTX 4060 non-Ti SKU."

Med det priset, och med tanke på hur nära (overifierat) de ligger Ti så ser det väl bra ut?

https://videocardz.com/newz/custom-radeon-rx-7600-graphics-ca...

Vågar man hoppas på någon XT-variant så småningom?

Det är ju inte nära 4060ti... Inte tillräckligt.
4060 är nog nästan lika snabb. Och det räcker, för att Nvidia har ett starkare märke, den använder mindre ström, har frame generation (som AMD lovade "Q1 2023") och har DLSS som faktiskt kan användas på 1080p och även bättre RT i vissa spel.

Om 4060 dessutom är billigare (300usd med 25% skatt blir ju drygt 345€), ja lycka till för rx 7600 då

Men visst, vi har inte riktigt sett hur snabb/bra 4060 blir, men det vet man på ett ungefär ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Om 4060 dessutom är billigare (300usd med 25% skatt blir ju drygt 345€), ja lycka till för rx 7600 då

Men visst, vi har inte riktigt sett hur snabb/bra 4060 blir, men det vet man på ett ungefär ändå

Nånstans där är sanningen när både RTX 4060 och RX 7600 lanserats i Europa och Sverige. Det kan se ut på ett vis i USA och ett annat här. Kostar RX 7600 lika mycket eller mer än RTX 4060 - i Europa och Sverige - så behövs någon form av mirakel av prestanda/effektivitet-överraskning när korten testas.

Efter viss tid kan prisbilden justeras. Det som är "DOA" behöver inte vara dött förevigt. Vissa kort har blivit billigare lokalt lokalt lately, andra har inte blivit så mycket billigare på ett halvår.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Vänta nu!? 5200 kr i riktpris för dessa kort?
Är inte det lite väl saltat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vänta nu!? 5200 kr i riktpris för dessa kort?
Är inte det lite väl saltat?

Vi vet inte vad riktpriset är för RX 7600, ej heller vet vi exakt vad endera kommer att säljas för vid intro

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vänta nu!? 5200 kr i riktpris för dessa kort?
Är inte det lite väl saltat?

skatter,moms osv... ja det blir dyrare här som alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

skatter,moms osv... ja det blir dyrare här som alltid.

Jo men. 1080p klassen riktar ju sig till förstagångsspelare. Första datorn man bygger, eller när man vill prova på att spela på en befintlig märkesdator?
Hur ska folk ha råd? Det är ju mer motiverat att köpa en konsol än aldrig förr.
Konsolprestanda till priset av en konsol? Men du behöver ytterligare delar till en dator, så är man uppe i mer än vad en ps5 kostar.
Fördelen som PC haft innan att spelen är billigare har ju i princip försvunnit den med. Kolla Diablo 4, det kostar 750kr i sin basversion sist jag kollade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vänta nu!? 5200 kr i riktpris för dessa kort?
Är inte det lite väl saltat?

400usd + 25% skatt = 500usd
500usd=5300sek i dagspris

Alltså äe 5200kr riktpris 100kr billigare än förväntat. Med detta och 4060 priset ser Nvidia ut att sälja kort billigare i Europa, troligen pga ännu sämre förluster här då inflationen är högre och valutan svagare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Nånstans där är sanningen när både RTX 4060 och RX 7600 lanserats i Europa och Sverige. Det kan se ut på ett vis i USA och ett annat här. Kostar RX 7600 lika mycket eller mer än RTX 4060 - i Europa och Sverige - så behövs någon form av mirakel av prestanda/effektivitet-överraskning när korten testas.

Efter viss tid kan prisbilden justeras. Det som är "DOA" behöver inte vara dött förevigt. Vissa kort har blivit billigare lokalt lokalt lately, andra har inte blivit så mycket billigare på ett halvår.

Absolut, det som står på pappret vid launch spelar inte mycket roll.

Alla 6700xt, 6600xt var bland de värsta tyckte man. Men fortfarande bästa pris i affär två år senare

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Om man helt bortser från priserna så måste jag ändå säga att de lagt Radeon 7600 förbaskat tråkigt i prestandastegen (om det nu stämmer). Mellan 3060 och 3060ti i prestanda en generation senare… det duger inte. Allt under 3060 i prestanda tycker jag man ska hålla sig borta från, eller iaf skulle jag aldrig rekommendera ett köp. Då bör man tänka om vad gäller nyköp.

7600 balanserar knappt alls över skamgränsen 2023

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Åja. Nvidias $300/330€ ser ut att ha fått effekt på Amd's 7600 som nu kommer lanseras med $270/300€, alltså runt 3400kr för oss.

Om AMD har någon sorts frame gen tills juli kanske har de en chans.

Första gången på länge med faktiska konkurrenskraftiga priser anser jag. Även om det inte är mycket. 500kr billigare, bättre än inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Åja. Nvidias $300/330€ ser ut att ha fått effekt på Amd's 7600 som nu kommer lanseras med $270/300€, alltså runt 3400kr för oss.

Om AMD har någon sorts frame gen tills juli kanske har de en chans.

AMD verkar kunna interpolera fram fyra frames per äkta!
De kommer att vinna alla benchmarks - tills Nvidia kontrar med nio interpolerade frames, förstås....

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

AMD verkar kunna interpolera fram fyra frames per äkta!
De kommer att vinna alla benchmarks - tills Nvidia kontrar med nio interpolerade frames, förstås....

haha

Ta först en äkta frame när man startar och sen en frame baserat på endgame och sen en AI som gissar vad som händer emellan och genererar alla andra frames emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

haha

Ta först en äkta frame när man startar och sen en frame baserat på endgame och sen en AI som gissar vad som händer emellan och genererar alla andra frames emellan.

Vi behöver inga inputs längre, låt AI generera hela spelsekvensen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Skulle iofs inte förvåna om de inte lärt sig nått alls och sätter för högt pris från början ($289, haha) och så tvingas de sänka sig under MSRP en kort stund senare. 7900XT, host, host.

Lite hade dem lärt sig. Riktpriset blev $269/€299.