Permalänk
Medlem

Komplett-PC hiss eller diss?

Hej!

Min gamla burk börjar närma sig 10 år på nacken, har nyligen slutat studerat och arbetat ett tag så känner att min budget har utrymme för en lite upgradering. Med de sagt så är jag inte lika tech-savvy längre och tänkte köpa mig en färdigbyggd denna gång.

Komplett har lite fina reor nu och kom över denna datorn.

På ytan ser den trevlig ut tycker jag samt att de verkar vara ganska OK delar i den.

Har ni några synpunkter eller kanske har andra liknande burkar i både prestanda och pris?

Allt gott!

Visa signatur

|i5 3500k 3.3ghz|MSI GTX 770 Twinfrozr|16GB 1600mhz Cl9|P67S-C43|BenQG2220HD 22"|

Permalänk
Medlem

Det här blir något dyrare men mycket bättre.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/DEEWAfyaVvMRSKlJrQHMqXM0BQ8/havaste

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Verkar bli lite för dyr för min budget, samt så är där ingen kylning till processorn, eller den ingår med processorn?

Visa signatur

|i5 3500k 3.3ghz|MSI GTX 770 Twinfrozr|16GB 1600mhz Cl9|P67S-C43|BenQG2220HD 22"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av havaste:

Verkar bli lite för dyr för min budget, samt så är där ingen kylning till processorn, eller den ingår med processorn?

7600 inkluderar en CPU-kylare. Här är ett billigare förslag som ändå är klart vassare än Komplett-datorn.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/PUEWAWceSWx12oxGvGZjIz-iqRI/havaste

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av havaste:

Med de sagt så är jag inte lika tech-savvy längre och tänkte köpa mig en färdigbyggd denna gång.

Kunde du det förut kan du det nog tillräckligt idag också, det är inte så svårt. Vuxenlego att bygga och du kan få hjälp här med delar.

Skrivet av havaste:

På ytan ser den trevlig ut tycker jag samt att de verkar vara ganska OK delar i den.

Den ser rimlig och välbalanserad ut men den reas ut för att det är förra generationen av allting.
Ca 15'000 att bygga själv med samma komponenter. Och då får du möjligheten att t.ex. välja ett billigare moderkort och en mindre skräpig hårddisk så du får ut mer av dina 15'000.
Hur bra kabeldragning och dylikt funkar är väldigt hit/miss med sånt här. Dagsformen på den som gör det typ.

Är nog inte många på swec som skulle rekommendera dig att köpa en färdigbyggd men den verkar definitivt inte vara ett jättedåligt alternativ om man prioriterar smidighet över prestanda och pengar.

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt en plug & play dator från Komplett och från min erfarenhet kan jag inte rekommendera dom för jag hade mycket problem när jag fick datorn, den funkade inte och behövde skicka den till Norge samma dag jag fick den för reparation och visade att dom inte hade testat den, och grafikkortet var dead on arrival.

Sedan hade jag mycket problem mellan allt det där, där dom ville ta betalt två gånger mm så jag kan personligen inte rekommendera dom. Vänd dig istället till Inet eller Webhallen om du kan förhoppningsvis har dom bättre service.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7700 8-Core Processor, 3801 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Pure Rock 2 Black, ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 64GB, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super, Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB, Kingston NV2 NVMe SSD 1TB, Fractal Design ION Gold 850W Fully Modular Power Supply & Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulamaan:

Jag har precis köpt en plug & play dator från Komplett och från min erfarenhet kan jag inte rekommendera dom för jag hade mycket problem när jag fick datorn, den funkade inte och behövde skicka den till Norge samma dag jag fick den för reparation och visade att dom inte hade testat den, och grafikkortet var dead on arrival.

Sedan hade jag mycket problem mellan allt det där, där dom ville ta betalt två gånger mm så jag kan personligen inte rekommendera dom. Vänd dig istället till Inet eller Webhallen om du kan förhoppningsvis har dom bättre service.

Min polare hade just samma problem..
Hans dator fick åka 3(!) gånger till reperation.
3'e gången den kom tillbaka så fungerade den felfritt dock.

Också komplett.

Dom va ju smidiga och ersatte frakten osv.. men hade nog själv valt en fysisk butik av bekvämlighet.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Köpte Sweclockersdatorn utan grafikkort när den var med på en Bonanza. Var positivt överraskad, välbyggd, bra paketerad och kändes gediget.

Riktigt skönt med garanti och en clean Windows installation.

Nu var detta till min dotter, bygger alltid datorer åt mig själv.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av havaste:

Hej!

Min gamla burk börjar närma sig 10 år på nacken, har nyligen slutat studerat och arbetat ett tag så känner att min budget har utrymme för en lite upgradering. Med de sagt så är jag inte lika tech-savvy längre och tänkte köpa mig en färdigbyggd denna gång.

Komplett har lite fina reor nu och kom över denna datorn.

På ytan ser den trevlig ut tycker jag samt att de verkar vara ganska OK delar i den.

Har ni några synpunkter eller kanske har andra liknande burkar i både prestanda och pris?

Allt gott!

Ifall du kan fixa Windows installationen själv så är detta paket mycket bättre från Webhallen 100 kr dyrare än Komplett PC

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Kunde du det förut kan du det nog tillräckligt idag också, det är inte så svårt. Vuxenlego att bygga och du kan få hjälp här med delar.

Den ser rimlig och välbalanserad ut men den reas ut för att det är förra generationen av allting.
Ca 15'000 att bygga själv med samma komponenter. Och då får du möjligheten att t.ex. välja ett billigare moderkort och en mindre skräpig hårddisk så du får ut mer av dina 15'000.
Hur bra kabeldragning och dylikt funkar är väldigt hit/miss med sånt här. Dagsformen på den som gör det typ.

Är nog inte många på swec som skulle rekommendera dig att köpa en färdigbyggd men den verkar definitivt inte vara ett jättedåligt alternativ om man prioriterar smidighet över prestanda och pengar.

Tack för utförligt svar! Tror säkerligen jag hade rett ut att bygga själv, men har väl blivit lite bekväm och det är skönt när någon som kan och vet får ta den biten.

Fick ett förslag från en tidigare kommentar, se kundvagn här.

Nog för att jag tror att han har koll, låter detta som en bra burk här med?

Visa signatur

|i5 3500k 3.3ghz|MSI GTX 770 Twinfrozr|16GB 1600mhz Cl9|P67S-C43|BenQG2220HD 22"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ifall du kan fixa Windows installationen själv så är detta paket mycket bättre från Webhallen 100 kr dyrare än Komplett PC

https://www.webhallen.com/api/cart-img/353240,360377,236123,318207,351397,355425,353660,358640,357147

Ser ju onekligen trevligt ut med ett 4070. Hur enkelt/billigt kan man få tag på windows tros, återigen dålig koll tyvärr.

Visa signatur

|i5 3500k 3.3ghz|MSI GTX 770 Twinfrozr|16GB 1600mhz Cl9|P67S-C43|BenQG2220HD 22"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av havaste:

Ser ju onekligen trevligt ut med ett 4070. Hur enkelt/billigt kan man få tag på windows tros, återigen dålig koll tyvärr.

Du kan använda Winodws 11 utan licensen med ganska få begränsningar notifikationer om att du behöver aktivera samt att du inte kan byta bakgrunden är väl de främsta nackdelarna.

Ifall du har köpt eller uppgraderat till Windows 10 så går det att flytta licensen till en ny dator.

Ifall du hade en OEM licensen så brukar det gå att flytta den men är inte helt 100% då en OEM licensen ska vara bunden till en dator.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av havaste:

Hur enkelt/billigt kan man få tag på windows tros, återigen dålig koll tyvärr.

1300 för en OEM-licens som är bunden till datorn. Vad som är 'datorn' är upp till microsoft att avgöra, byter du för många komponenter får man ringa dem och be dem återaktivera men anser de att det är en ny dator så får du köpa ny licens.
2-300 för gray market som säkert funkar bra men som handlar om nycklar som inte borde säljas som de gör. Det är stor chans att du betalar pengar för en "riktig" nyckel men som bryter mot licensen lika mycket som en piratkopia. Brukar funka bra dock..
Och som sagt 0kr för att helt enkelt aldrig aktivera utan köra på en som gnäller på dig att du borde aktivera.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Hulamaan:

Jag har precis köpt en plug & play dator från Komplett och från min erfarenhet kan jag inte rekommendera dom för jag hade mycket problem när jag fick datorn, den funkade inte och behövde skicka den till Norge samma dag jag fick den för reparation och visade att dom inte hade testat den, och grafikkortet var dead on arrival.

Sedan hade jag mycket problem mellan allt det där, där dom ville ta betalt två gånger mm så jag kan personligen inte rekommendera dom. Vänd dig istället till Inet eller Webhallen om du kan förhoppningsvis har dom bättre service.

Det är alltid tråkigt när man råkar ut för en DOA. Ovsett om man beställer en Komplett-PC med eller utan Windows så genomgår alla datorer ett gäng grundliga tester så att vi kan garantera att datorn är i tipp-topp skick när den lämnar vårt lager. Trots bra emballering och stötsäkring så kan det hända att enskilda komponenter inte överlever transporten. Det är givetvis beklagligt. Jag hittade din tråd om ärendet och vi följer upp där också.

Skrivet av Dragone:

Min polare hade just samma problem..
Hans dator fick åka 3(!) gånger till reperation.
3'e gången den kom tillbaka så fungerade den felfritt dock.

Också komplett.

Dom va ju smidiga och ersatte frakten osv.. men hade nog själv valt en fysisk butik av bekvämlighet.

Detta låter inte alls bra. Att en DOA-dator får åka fram och tillbaka för reparation hör absolut inte till vanligheten. Kan du be din polare återkomma via PM så ska vi titta närmare på vad som gått snett här.

Skrivet av havaste:

Ser ju onekligen trevligt ut med ett 4070. Hur enkelt/billigt kan man få tag på windows tros, återigen dålig koll tyvärr.

Det finns alltid olika bra erbjudanden och att utse vad som är absolut bäst prestanda för pengarna i precis detta nu överlåter vi med trygg hand till den kollektiva expertisen här på SweClockers

Att bygga själv eller köpa färdigt har sina olika för och nackdelar. Några av de fördelar vi erbjuder med Komplett-PC är att du får 3 års garanti på hela datorn, oavsett garantitiden för de enskilda komponenterna. Du slipper såklart felsöka, koppla in nya komponenter för att hitta vad som är fel. Efter att du pratat med vår kundservice och vi misstänker ett hårdvarufel så skickar du in datorn, vi felsöker och åtgärdar. Bygger du själv eller köper en "skruva-ihop-tjänst" så ingår oftast inte samma typ av garanti.

Alla våra datorer testas grundligt och vi garanterar 100% funktion och kompatibilitet när du köper en Komplett-PC, det gäller såklart även om du anpassat den innan beställning.

När det kommer till Windowslicenser så skulle jag inte rekommendera att köpa en billig licens för under vad som är marknadspriset (någonstans runt 1200kr). Även om licensen tekniskt sett fungerar så är det, som @Kamouflage konstaterar, inte långt ifrån en piratkopia.

Vår kampanj" Månadens Gamingdeal" uppdateras varje månad så har du is i magen så kan jag hinta om att det kommer lite Ryzen-baserade modeller på kampanj om ca en vecka

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Det är alltid tråkigt när man råkar ut för en DOA. Ovsett om man beställer en Komplett-PC med eller utan Windows så genomgår alla datorer ett gäng grundliga tester så att vi kan garantera att datorn är i tipp-topp skick när den lämnar vårt lager. Trots bra emballering och stötsäkring så kan det hända att enskilda komponenter inte överlever transporten. Det är givetvis beklagligt. Jag hittade din tråd om ärendet och vi följer upp där också.

Detta låter inte alls bra. Att en DOA-dator får åka fram och tillbaka för reparation hör absolut inte till vanligheten. Kan du be din polare återkomma via PM så ska vi titta närmare på vad som gått snett här.

Det finns alltid olika bra erbjudanden och att utse vad som är absolut bäst prestanda för pengarna i precis detta nu överlåter vi med trygg hand till den kollektiva expertisen här på SweClockers

Att bygga själv eller köpa färdigt har sina olika för och nackdelar. Några av de fördelar vi erbjuder med Komplett-PC är att du får 3 års garanti på hela datorn, oavsett garantitiden för de enskilda komponenterna. Du slipper såklart felsöka, koppla in nya komponenter för att hitta vad som är fel. Efter att du pratat med vår kundservice och vi misstänker ett hårdvarufel så skickar du in datorn, vi felsöker och åtgärdar. Bygger du själv eller köper en "skruva-ihop-tjänst" så ingår oftast inte samma typ av garanti.

Alla våra datorer testas grundligt och vi garanterar 100% funktion och kompatibilitet när du köper en Komplett-PC, det gäller såklart även om du anpassat den innan beställning.

När det kommer till Windowslicenser så skulle jag inte rekommendera att köpa en billig licens för under vad som är marknadspriset (någonstans runt 1200kr). Även om licensen tekniskt sett fungerar så är det, som @Kamouflage konstaterar, inte långt ifrån en piratkopia.

Vår kampanj" Månadens Gamingdeal" uppdateras varje månad så har du is i magen så kan jag hinta om att det kommer lite Ryzen-baserade modeller på kampanj om ca en vecka

//Erik

Härligt, uppskattar svaret!

Då ska jag göra mitt yttersta för att ha lite is i magen och så ser vi vad det blir i slutändan!

Visa signatur

|i5 3500k 3.3ghz|MSI GTX 770 Twinfrozr|16GB 1600mhz Cl9|P67S-C43|BenQG2220HD 22"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Det är alltid tråkigt när man råkar ut för en DOA. Ovsett om man beställer en Komplett-PC med eller utan Windows så genomgår alla datorer ett gäng grundliga tester så att vi kan garantera att datorn är i tipp-topp skick när den lämnar vårt lager. Trots bra emballering och stötsäkring så kan det hända att enskilda komponenter inte överlever transporten. Det är givetvis beklagligt. Jag hittade din tråd om ärendet och vi följer upp där också.

//Erik

Jag har full förståelse att det finns alltid en chans för att det här ska kunna ske, men i mitt fall så tror jag att ni bara hade missat att kontrollera grafikkortet och istället körde HDMI ingången som finns på moderkortet istället. Utöver detta så blev det en massa miss & fel av er support som också gjorde det hela ännu mer tidskrävande av mig än vad som egentligen hade behövt.

Några exempel på saker:

* Jag tog kontakt med er någon dag efter beställning hade lagts, och frågade om jag kunde byta ut en komponent som ni sedan svarade på att ni kan göra det men jag kommer behöva betala mellanskillnaden. Ni skickade en offert och såg då att ni ville ta betalt för hela datorn på nytt + mellanskillnaden. Jag tar kontakt med er när jag ser detta, och då får jag svaret att ni redan hade skickat iväg datorn och inte hunnit byta ut komponenten. Så inte nog med att ni först sa att ni kunde byta ut, ni skickar ut en offert för mig att betala för ett jobb ni inte gjort & offerten är felaktig.

* Retursedeln behövdes skickas till mig 2 gånger för ni missade att lägga in rätt kg vikt, och felaktig adress. Jag ska inte behöva kontrollera detta, men var tvungen. Behövde frakta datorn själv till Postnord och dom var schyssta och hjälpte mig med att posta datorn till er, men enligt dom ska detta egentligen hanteras direkt av er på Komplett via era egna leverans. Extra jobb för mig.

* Ni skickade felaktig sändelse ID till mig via mejl & fick ingen svar på vad felet var i mejlet som skickades ut när ni hade fixat datorn, så var tvungen att kontakta supporten för att få reda på vad som var felet och hur det blev åtgädat samt att få rätt sändelse ID.

* Jag rapporterade om att det hänger en CPU Fan kabel inne i chassit som ej är inpluggad, påpekade detta inför reparationen som gjordes med grafikkortet men får tillbaka datorn och den hänger fortfarande där. Trots det stod med i ärendet, missade det ni eller så brydde ni inte er tillräckligt för att göra nåt åt det. Jag vet ännu inte idag om den behövs? varför användes den inte osv?

Åter igen jag förstår att fel kan ske, vi är alla människor men i detta fall så upplevde jag en dålig service överlag där jag behövt vara på tårna för att se till att allt blir rätt hanterat av er, när jag egentligen ska bara följa era instruktioner och ni hanterar allt från ert håll korrekt. Jag var också tvungen att be om att få en kompesation, som var jätte liten måste jag säga men hade jag inte begärt det så hade ni inte gjort nåt alls om det på grund av allt jag behövde gå igenom från dag 1 när jag fick datorn.

Ingen av er hade service mind som tänker på kunden som betalat en stor summa pengar för att få en plug & play dator levererad och som fungerar dag 1, men när fel uppstår gör ni massa fel gång på gång och jag behöver vara den som rättar er och håller koll på allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7700 8-Core Processor, 3801 Mhz, 8 Core(s), 16 Logical Processor(s), Pure Rock 2 Black, ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 64GB, ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti Super, Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 1TB, Kingston NV2 NVMe SSD 1TB, Fractal Design ION Gold 850W Fully Modular Power Supply & Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (vit)