Nvidia pausar produktion av Geforce RTX 4070

Permalänk
Medlem

Antar att de drar sig för att sänka priserna i rädsla att kannibalisera quadro osv. Det har ju blivit lite av en grej i fler och fler industrier att kika på gamingkorten istället när de blir tillräckligt billiga.

Jag tippar på att 5000-serien kommer lanseras med AI-throttling likt hur de gjorde för kryptovaluta.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Många på swec hör hemma på dagis och har ingen aning om hur varken spel eller grafikkort fungerar, det är svårt att nämna något utan att få mothugg liknande "köp en 4090 om du vill ha prestanda", "det är vad grafikkort kostar idag", "köp ett 3050 om du inte har råd", "spel idag är så dåligt optimerade" "lata/okompetenta spelutvecklare", "dåliga kodare", "bara vrida ner texturupplösningen så spelet ser ut som HL1".

Det är inte konstigt att det finns så många inlägg i tråden om att Swec har gått ner sig...

Bra att folk äntligen säger ifrån, det som händer är inte normalt och det kommer inte att bli bättre om folk fortsätter köpa skitkort till överpriser. 8GB var standard runt 2016, och även då var 192/256-bit minnesbussar rätt lite! Nvidia ser till att det finns flaskhalsar i 4k-serien, i form av minnesmängd samt minnesbuss, så pass att flera av korten reagerar negativt på en del av dagens spel. Detta för att du ska köpa de betydligt bättre och tokdyra korten (80/90), ev bli tvingad att byta till ett nyare kort efter ett till två år om du inte vill göra kraftiga avvägningar i bildkvalite som betydligt billigare kort klarar av.

Många på swec hör hemma på dagis och har ingen aning om hur varken spel eller en marknad fungerar, det är svårt att nämna något utan att få mothugg liknande. "8 GB var standard runt 2016", "256-bit minnesbuss flaskhalsar, buhu", "korten som finns reagerar negativt på dagens spel!!", "dom svinen vill bara tjäna massa pengar på (80/90)"

förlåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Den som lever får se. Kan vara att varken Nvidia eller AMD är beroende av PC-entusiastmarknaden för att överleva.

Vad gäller saker i Sverige så verkar RX 6950 XT åtminstone blivit en del billigare. RX 6700 XT är nere på sitt minimum ibland som det varit på ett antal månader. I övrigt..RX 7900 XT satte jag bevakning på för flera månader sedan, ett par av de billigare MBA-modellerna. Förutom att ett kostat 10k jämt hos Amazon.se en gång för en månad sedan så har de rört sig sidledes eller lite uppåt. Känns inte som att svenska åf har så stort manöverutrymme.

Sapphire RX 6800 Pulse kostade 7700SEK januari 2021, dt kostar 7000SEK idag från inet. 6500SEK är billigat, compu-mail.

(Amazon.se och compu-mail.se har båda "vandrande priser" och båda tenderar att vara billigast.)

Okänt om ÅF inte vill sälja stora lager till förlust eller om det är faktiska prissänkningar som kompenseras av inflation. "Jag väntar till priserna går ner" verkar hursomhelst lika troligt som att vänta på att matpriserna återgår till vad saker kostade 2013->2020 ungefär.

Ja, men det är väl så en "vanlig" sänkning inför en ny generation ska se ut (som vi skapat hos gröna laget pga samexistens 3xxx och 4xxx).
69xx börjar ju faktiskt se oerhört prisvärda ut (...i dagens läge), men tyvärr saknar de alla bells and whizzles som kidsen ska ha idag så det går som det går...

En annan minns Radeon 5870 och vilken monumental påverkan det hade på marknaden 2010...om det ändå kunde ske igen

Skrivet av Luminous:

Tänk om de plötsligt konstaterade hos Nvidia:
"Nämen folk vill inte ha PC längre, de köper ju inga kort lixom, bäst vi satsar på Tegra igen eller gör fler absurt dyra kort som 4090 som några dårar faktiskt köper"

Jmtrenden har ju alltid pekat på att göra nuvarande generations Halo-kort (som ingen köper) till nästa generations topp-kort (som flyger av hyllorna), så jag vet inte.
Jag lever fortfarande i världen när Skandinavien var en prioriterad marknad men så är det nog inte idag

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Många på swec hör hemma på dagis och har ingen aning om hur varken spel eller en marknad fungerar, det är svårt att nämna något utan att få mothugg liknande. "8 GB var standard runt 2016", "256-bit minnesbuss flaskhalsar, buhu", "korten som finns reagerar negativt på dagens spel!!", "dom svinen vill bara tjäna massa pengar på (80/90)"

förlåt

Permalänk
Medlem

Hela denna generation lanserades för tidigt. Kort som 3080 och 6900 xt är för bra än idag för att ens få entusiasterna att byta. Hur många här på Swec hoppar inte över denna generation helt? 60% är nog lågt räknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Antar att de drar sig för att sänka priserna i rädsla att kannibalisera quadro osv. Det har ju blivit lite av en grej i fler och fler industrier att kika på gamingkorten istället när de blir tillräckligt billiga.

Jag tippar på att 5000-serien kommer lanseras med AI-throttling likt hur de gjorde för kryptovaluta.

Nvidia har redan kommit runt problemet med att billiga gamingkort används för industriella applikationer, så bristen på prissänkningar beror bara på att de säljer tillräckligt många på nuvarande prisnivåer. Det är ju inget som kommer ändras över natten heller, utan det gäller att konsumenter orkar dra ner sitt kvalitetsreglage ett snäpp tills priserna går tillbaka till rimligare nivåer.

Permalänk
Medlem

Kul att se att folk röstar med plånboken när de är missnöjda inom GPU-branschen. Alldeles för sällsynt numera.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vilka priser? Finns ju från 7700 kr vilket är under 6900XT i Svensk butik, ser 3070Ti modeller för mer pengar än idag.
och Netonnet har mage att ta 13000 kr för 6900XT fyndvara.

Inet har ett kort i lager för 7800kr annars ligger dom runt 8000-9000kr

Och angående netonnet så är det exakt samma sak hos alla butiker, kolla inet, komplett, webbhallen så kommer fyndvaror från förra generationen med stor sannolikhet ha ohumana priser då det baseras på just det kortets pris när det såldes och inte nuvarande priset i butiken.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

har 4090 pris sänkt något?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Hellre ett för dyrt kort som ingen vill köpa just för att det är för dyrt än att sänka priset tydligen.

Jag tror att Nvidia istället försöker svälta marknaden. När 3000-serien tar slut, vilket den bit för bit gör. Så kommer tomrummet att behöva fyllas på ch då seglar Nvidia in. Inte omöjligt också att de planerar att återlansera ett RTX 4070 16GB.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Hela denna generation lanserades för tidigt.

Tänk om Nvidia hade väntat med 4000-serien och låtit Dr. Lisa och AMD fått ha ledartröjan i några månader med 7900XTX. Nvidia fanbois hade nog brunnit upp.

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt underbart att folk visar med plånboken att de inte gillar det Nvidia gör, det är det enda sättet att få till en ändring, de kommer inte lyssna på någonting annat än pengar eller avsaknaden av pengar.

Permalänk
Medlem

Tror nvidia fått lite storhetsvansinne från priserna på entusiastmodellerna som fortsätter sälja bra trots GALNA priser. Jag är en av få som faktiskt köpt 4070 men jag var i stort behov av upgrade från mitt halvtrasiga 2060 som gjorde mig galen. Känner mig fortfarande inte mogen för att köpa ett AMD-kort så det blev nvidia mest för att det är bekvämt. Faktiskt glad att nvidia äntligen verkar inse att man inte kan fortsätta så här. Jag tvivlar ju dock på att det kommer ske en förändring prismässigt. Man fortsätter på samma spår för att man kan.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Bättre att sälja 10 kort för "normala" priset än 20 kort för halva priset

Permalänk
Medlem

RIP 4070, 2023-2023

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Bra jobbat konsumenter! Jag har nog aldrig sett ett xx70-klasskort sälja så här dåligt förut. Rätt åt nvidia som tror att de kan komma undan med vad som helst. Ännu en gång lämnar Nvidia ett öppet mål åt AMD, frågan är om AMD ens bryr sig?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Tänk om Nvidia hade väntat med 4000-serien och låtit Dr. Lisa och AMD fått ha ledartröjan i några månader med 7900XTX. Nvidia fanbois hade nog brunnit upp.

Doktorn kan Fisa!

Vi får vara glada att AMD överhuvudtaget orkat hålla high-end GPU flytande under alla år av andra problem inom företaget. Sen är det ju oftast AMD-fansen som är AMDs största fiende genom att de inte köper AMD-kort i slutänden p.g.a. någon review bomb där DLSS likställs med luft och att kortet har några procent sämre prestanda i något scenario som helt saknar betydelse i praktiken.

Man stödjer sin tillverkare i goda OCH dåliga tider om man är en fanboy.

Permalänk
Medlem

Pausen varar tills dom kommer på ett nytt sätt att mjölka kunderna på vi pratar om marknadens näst girigaste företag

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag tror att Nvidia istället försöker svälta marknaden. När 3000-serien tar slut, vilket den bit för bit gör. Så kommer tomrummet att behöva fyllas på ch då seglar Nvidia in. Inte omöjligt också att de planerar att återlansera ett RTX 4070 16GB.

Om de resonerar så så är 4070 TI och nedåt i praktiken DOA. 30-serien kommer inte ta slut jättesnart, för den är på tok för dyr för vad man får, men om Nvidia sänker till rätt priser så kommer ingen köpa 40-serien eftersom den också är dyr.

Så det Nvidia har att välja på är antingen att 40-serien inte säljer för att de inte vill producera dem eftersom det finns för mycket 30-kort kvar, eller att 40-serien inte säljer för att 30-serien är prisvärd.

Ett tredje alternativ är såklart att fortsätta stångas med tegelväggen på samma sätt de gör nu, men då kommer både 30 och 40-serien hinna bli gammal skpåmat när Nvidia antingen ger upp och lanserar 50-serien oavsett försäljning av föregående serier, eller när de väntat så länge att AMD hunnit lansera något som springer cirklar runt allt de har.

Stackars Nvidia

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag skrattade när jag läste detta. TBH - jätteroligt

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

....
Tror det är mer troligt att nvidia tolkar detta som att gpu'er under 1000dollar är ointressant och utdaterat och framöver hänvisar dessa användare till geforce now.

nVidia gör en Apple och slutar med "billigare" produkter för att dom dyra alltid säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

När nvidia väntat allt för länge med att lansera hela 4000-serien så har folk redan börjat vänta/förvänta sig nästa generation och att nästa nyhet ska utprestera typ 4090 och där allt annat som inte gör detta, känns som gammal skåpmat. Man har ju sett demos av Ureal Engine 5.2. Så nu förväntar jag mig att allt ska se fotorealistiskt ut till vanligt konsumentpris. Det är typ så jag tänker/känner när jag väljer att inte konsumera.
Jag köpte precis en 75" Samsung QLED med 70% rabatt. Kan samsung så kan nvidia?!

Ja för TV och grafikkort är samma sak 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

3500 känns som ett mer rimligt pris för 4070, inte konstigt att folk inte köper. Skönt att folk verkar rösta med plånboken äntligen.

Skulle nog säga att 5000 är vore mer relevant med tanke på dollarkurs och inflation. 4060 för runt 3000, bara priserna följer om kronan stärks men det är jag inte helt säker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Hela denna generation lanserades för tidigt. Kort som 3080 och 6900 xt är för bra än idag för att ens få entusiasterna att byta. Hur många här på Swec hoppar inte över denna generation helt? 60% är nog lågt räknat.

Jag har köpt.
Men så hoppade jag över RTX 2000 och RTX 3000 serierna istället.
Om man inte använder korten kommersiellt och tjänar pengar på de så tycker jag det är onödigt att köpa nytt varje generation.
Men Pascal/GTX 1000 serien är ju inte näst senaste generationen längre.
Så jag har redan hoppat över generationer.

Jag tycker egentligen att RTX 4000 korten är för dyra.
Men viljan att köpa nytt grafikkort oftare än var 10:e år tog överhanden och när man kunde få 4070 för under 8000kr så tyckte jag det var roligare än att vänta 6 år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om de resonerar så så är 4070 TI och nedåt i praktiken DOA. 30-serien kommer inte ta slut jättesnart, för den är på tok för dyr för vad man får, men om Nvidia sänker till rätt priser så kommer ingen köpa 40-serien eftersom den också är dyr.

Så det Nvidia har att välja på är antingen att 40-serien inte säljer för att de inte vill producera dem eftersom det finns för mycket 30-kort kvar, eller att 40-serien inte säljer för att 30-serien är prisvärd.

Jag tycker att sänka priserna för RTX 3000 serien verkar vara det bästa Nvidia kan göra i närtid.
Eller som du säger, göra RTX 3000 serien prisvärda.

Borde väl vara bättre att sälja RTX 3000 kort än att inte sälja några kort alls.
Eller att alla Nvidia/AMD grafikkort är så dyra att knappt några har råd att köpa annat än Intel.

Om de slutar/slutat tillverka RTX 3000 kort och rear de som finns i lager så löses 3000/4000 konkurrensen med att 3000 säljs slut och inte längre blir ett alternativ (förutom beg).

Jag gissar på att det inte blir mycket till högsommarrea.
Sen kanske det blir lite back to school rea och sen diverse höst/vinter reor för förra generationens kort.

Permalänk
Medlem

Jag är inte skadeglad eller så. Det är bara slumpen det att det där antagligen var det roligaste jag läst idag.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Dvs nuvarande prisstruktur måste överleva, därför tillverkar de hellre inga 4070 än att sänka dess (eller 4060tis) pris. Jag ser inte hur konsumenter vinner på detta.

Skrivet av Bobiri:

De vägrar sänka priset och stoppar istället produktion.

Uppenbart att de kommer behålla priserna och trycka på att detta är nya standard till nästa generationer. Vidriga fanskap.

Såja, såja. Nvidia märker inte att de släpper in sina konkurrenter i matchen med öppet mål 😉

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Ja för TV och grafikkort är samma sak 😅

Ja båda är elektroniska produkter som lanserades förra året. RTX 4000-serien är 2022 års modellserie precis som QN95B som jag köpte idag. Om senaste toppmodellen kan reas ut med 70% rabatt från en elektroniktillverkare för att det ska komma en efterföljande modell, (oavsett vad det gäller), så finns uppenbarligen dessa marginalerna när man dessutom behöver tömma lagren vad gäller producerad elektronik. Men visst... Grafikkort tar ju mindre lagerplats. Men den här skiten från nvidia kommer inte säljas. Det finns inga incitament till dessa priser nu när korten inte genererar pengar. Det var något jag själv visste om när jag köpte mitt RTX 3070 under pandemin för 6000:- Dvs att kortet inte kommer vara värd ett skit om några månader...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Nvidia och AMD kunde gott lansera vart tredje år istället, som det är nu så väntar man istället på nästa generation om det gått mer än 1 år från lansering.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Om bara folk kunde gjort så här med 4090Ti och allt annat de rånat folk på den senaste tiden så kanske vi hade sparat NÅGON tusenlapp iaf...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730