Iphone 14 PRO; kameraskydd?

Permalänk
Medlem

Iphone 14 PRO; kameraskydd?

Hej,

Kommer troligtvis köpa en iphone 14 PRO och undrar om ett kameraskydd kan försämra kvalitén på bilderna man tar?

Ex:
https://www.phonelife.se/mobilskydd/apple/iphone-14-pro-max/i...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag har testat det och har inte märkt någon betydande skillnad på bildkvaliteten. Dock tenderar de att bli lätt smutsiga enligt min åsikt, men det är bara att torka av dem. Dessutom tycker jag att det kan vara värt att investera lite extra i ett "bättre" märke eftersom klistret varierar på dessa.

Personligen föredrar jag produkter från Spigen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heenk3:

Jag har testat det och har inte märkt någon betydande skillnad på bildkvaliteten. Dock tenderar de att bli lätt smutsiga enligt min åsikt, men det är bara att torka av dem. Dessutom tycker jag att det kan vara värt att investera lite extra i ett "bättre" märke eftersom klistret varierar på dessa.

Personligen föredrar jag produkter från Spigen.

Tack.
Har du länk till någon du rekommenderar?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Hej,

Kommer troligtvis köpa en iphone 14 PRO och undrar om ett kameraskydd kan försämra kvalitén på bilderna man tar?

Ex:
https://www.phonelife.se/mobilskydd/apple/iphone-14-pro-max/i...

Om du är orolig står det sig naturligtvis fritt att prova, men ärligt talat: objektiven på iPhone täcks av safirglas. Låter du bli att gnugga dem mot sten eller sand bör det vara helt problemfritt.

Anekdata: jag använder fortfarande en iPhone 11 Pro utan skal, och medan det naturligtvis finns lite repor på skärmen och i metallramen efter tre och ett halvt års hantering, är objektiven fortfarande prickfria.

Orelaterat till din fråga:
Det kan vara en bättre idé att vänta till september med att byta till en ny iPhone eftersom det är då de nya modellerna släpps. Om du har råd med en ny kommer du ha en modell som inte är ”den gamla” om drygt tre månader, och har du inte råd med en ny kommer marknaden översvämmas av billigare 14 Pro när butikerna tömmer sina lager och privatpersoner säljer sin gamla telefon för att finansiera sin nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om du är orolig står det sig naturligtvis fritt att prova, men ärligt talat: objektiven på iPhone täcks av safirglas. Låter du bli att gnugga dem mot sten eller sand bör det vara helt problemfritt.

Anekdata: jag använder fortfarande en iPhone 11 Pro utan skal, och medan det naturligtvis finns lite repor på skärmen och i metallramen efter tre och ett halvt års hantering, är objektiven fortfarande prickfria.

Orelaterat till din fråga:
Det kan vara en bättre idé att vänta till september med att byta till en ny iPhone eftersom det är då de nya modellerna släpps. Om du har råd med en ny kommer du ha en modell som inte är ”den gamla” om drygt tre månader, och har du inte råd med en ny kommer marknaden översvämmas av billigare 14 Pro när butikerna tömmer sina lager och privatpersoner säljer sin gamla telefon för att finansiera sin nya.

Bra input.
Jag tänkte faktiskt köpa en iphone 13 PRO när 14 kom, men då var de slut i lager överallt. Kommer eventuellt behöva en telefon i juli/augusti så kan tyvärr inte vänta. Annars hade det naturligtvis varit intressant med att vänta till september.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag har kört iPhone 14 Pro sedan lansering och det är väldigt små bruksslitage på själva glaset och ramen, men objektiven med safirglas är helt rena, inte en repa. Inte haft skal och mobilen ser ut som helt ny. Tappat den en gång utan problem.

Jag hade personligen inte kört några specifika kamera-skydd. Hade jag vetat att mobilen skulle vara stor risk för att tappas mycket skulle jag köpa ett tåligare skal bara med hål för objektiven, vill inte ha något över objektiven som kan försämra bilden när man har köpt så dyr/premium mobilkamera. Jag skulle aldrig sätta ett sådant typ av skydd på min systemkamera heller.

Permalänk

Glaset på mobilkameror a är generellt gjorda i väldigt tåligt glas och sällan de blir repiga.

Vanligare att resten tar stryket först iaf.

Använder du dessutom något så det är en högre kant runt linserna så kommer det minimera risken för att själva linsen ska få markkontakt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om du är orolig står det sig naturligtvis fritt att prova, men ärligt talat: objektiven på iPhone täcks av safirglas. Låter du bli att gnugga dem mot sten eller sand bör det vara helt problemfritt.

Lyckades tappa en iPhone 12 (med apple läderskal) mot en sten så ena kameraglaset sprack. Extrem otur absolut, men visst händer det saker trots safirglaset. Vanligt bruk så har du rätt i, där har jag har aldrig varit med om att kamerorna har blivit repiga.

Jag löser risken för dylika olyckor med applecare numer (iphones har ju börjat bli rätt dyra) eftersom jag bor brevid en applestore.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Lyckades tappa en iPhone 12 (med apple läderskal) mot en sten så ena kameraglaset sprack. Extrem otur absolut, men visst händer det saker trots safirglaset. Vanligt bruk så har du rätt i, där har jag har aldrig varit med om att kamerorna har blivit repiga.

Jag löser risken för dylika olyckor med applecare numer (iphones har ju börjat bli rätt dyra) eftersom jag bor brevid en applestore.

Jo, det är ju nackdelen: hårda mineral är svårare att repa men lättare att krossa. Frågan är om en fastlimmad glasbit hade hjälpt i det läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Frågan är om en fastlimmad glasbit hade hjälpt i det läget.

Ja, det är en bra fråga, jag väljer att köpa till applecare istället för att hantera risken. Mobiler i min ägo lever alltid ett farligt liv!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Ja, det är en bra fråga, jag väljer att köpa till applecare istället för att hantera risken. Mobiler i min ägo lever alltid ett farligt liv!

Protip: kolla vad dina andra försäkringar ger dig. En bra hemförsäkring eller kreditkortsförsäkring ger ofta ett liknande allriskskydd som du får med Applecare eller elvaruhusens försäkringar som de försöker kränga på dig. Onödigt att betala en gång till om du redan betalar för detta skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tack.
Har du länk till någon du rekommenderar?

Absolut, de finns t ex på den sidan du tänkt köpa på
https://www.phonelife.se/mobilskydd/apple/iphone-14-pro-max/i...