Rekordböter för Facebook – 15 miljarder kronor för GDPR-brott

Permalänk
Melding Plague

Rekordböter för Facebook – 15 miljarder kronor för GDPR-brott

Den EU-amerikanska integritetsskölden gick i graven 2020 och nu fäller Irlands dataskyddsmyndighet Facebook för brott mot GDPR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Grattis Irland till pengarna, vad ska ni använda dem till?

Missförstå mig inte. Facebook begår garanterat mängder med brott emot GDPR, men jag gillar inte att den som dömer även är den som får pengarna. Undra om fler länder kommer haka på som vill värna om medborgarnas rättigheter när de får höra 15 miljarder in i stadskassan för lite jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Grattis Irland till pengarna, vad ska ni använda dem till?

Missförstå mig inte. Facebook begår garanterat mängder med brott emot GDPR, men jag gillar inte att den som dömer även är den som får pengarna. Undra om fler länder kommer haka på som vill värna om medborgarnas rättigheter när de får höra 15mijader in i stadskassan med lite jobb.

Om jag inte missminner mig så finns Meta HQ just i Dublin pga Irlands fördelaktiga lagstiftning för att locka just IT-företag (och skatt?)

Så spontant är det en direkt konsekvens av att de lyckats attrahera de stora företagen till sig som gör det möjligt (??)

Jag killgissar grovt så @ gärna om ni har bättre kunskap

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det här bevisar återigen hur mycket hårdvaluta personuppgifter är.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Fk yeah!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Undrar var gränsen går för att de faktiskt ska göra några förändringar om hur de hanterar uppgifterna.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Det är väl 4, kanske 5 dagars inkomst för Facebook som de är tvungna att betala i böter? Är väl lite som när gemene man får ett par tusenlappar i kvarskatt. Lite trist, men det spelar ju inte direkt någon större roll i slutändan.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Skrivet av Kyraal:

Det är väl 4, kanske 5 dagars inkomst för Facebook som de är tvungna att betala i böter? Är väl lite som när gemene man får ett par tusenlappar i kvarskatt. Lite trist, men det spelar ju inte direkt någon större roll i slutändan.

Men andra länder som värnar om medbojarnas plånböcker rättigheter kan göra likadant och då blir det ett problem för Facebook.

Det jag mest fascineras över facebook är dock att det är så otroligt gott om bedragare som inte borde vara så svårt att minska ner. Men allt sådant krångel för att hindra dem gör det mer krångligt för vanligt folk att skaffa konto hos dem.

Permalänk

Illa att få böter på 15 miljarder SEK låter det, men när företaget är värt ca 641 miljarder USD så är det en piss i rymden. Hade det varit 15 miljarder USD i böter tror jag att de faktiskt skulle ta sig i kragen för en gångs skull!

Visa signatur

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: ASUS ROG Strix RTX 3080, MOBO: Asus ROG Strix X470-F gaming, Case: Corsair Carbide 275R TG, Lagring: 4.5 TB av bara SSD:er

Permalänk
Medlem

Alltid najs när facebook får dryga böter när dom missköter sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Om jag inte missminner mig så finns Meta HQ just i Dublin pga Irlands fördelaktiga lagstiftning för att locka just IT-företag (och skatt?)

Så spontant är det en direkt konsekvens av att de lyckats attrahera de stora företagen till sig som gör det möjligt (??)

Jag killgissar grovt så @ gärna om ni har bättre kunskap

Det kallas för en "Double Irish" eller än värre en "Double Irish With a Dutch Sandwich". Det går ut på att debitera nationella bolag för allt så de inte går med vinst, eller knappt med vinst, och lägga all vinst på ett bolag registrerar i ett land med låga bolagsskatter, som Irland (eller för den delen Sverige). På så vis bokför man bara vinst där man inte behöver skatta så mycket för den

Permalänk
Medlem

Problemet är egentligen inte Facebook, de andra tjänsterna eller Meta utan Shrems II domen vs GDPR. Det var egentligen ganska klart från början att GDPR i sin ursprungliga form var bristfällig och även om den har uppdaterats längs vägen så väntar alla på ett GDPR 2.0. Det är lite som Windows Vista eller Windows 8 var innan service packs eller 8.1 kom, kan man säga. Riskerna man ser nu är att det i princip inte är möjligt att använda exempelvis Windows eller Office med konton då det har en amerikansk ägare utan att bryta mot Schrems II. Detsamma gäller motsvarande hos Google eller Apple.

Nu när vi är i den fjärde industriella revolutionen så är det ganska omodernt med geografiska begränsningar var av hela diskussionen bör anpassas efter hur det kommer att bli, inte hur det har varit hittills. Sociala medier och arbetsverktyg blir mer och mer digitala och GDPR bör uppdateras och anpassas därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Problemet är egentligen inte Facebook, de andra tjänsterna eller Meta utan Shrems II domen vs GDPR. Det var egentligen ganska klart från början att GDPR i sin ursprungliga form var bristfällig och även om den har uppdaterats längs vägen så väntar alla på ett GDPR 2.0. Det är lite som Windows Vista eller Windows 8 var innan service packs eller 8.1 kom, kan man säga. Riskerna man ser nu är att det i princip inte är möjligt att använda exempelvis Windows eller Office med konton då det har en amerikansk ägare utan att bryta mot Schrems II. Detsamma gäller motsvarande hos Google eller Apple.

Nu när vi är i den fjärde industriella revolutionen så är det ganska omodernt med geografiska begränsningar var av hela diskussionen bör anpassas efter hur det kommer att bli, inte hur det har varit hittills. Sociala medier och arbetsverktyg blir mer och mer digitala och GDPR bör uppdateras och anpassas därefter.

Tycker trenden går mot geografisk anpassning mer o mer inom alla områden. Globaliseringen var en trend på 10-talet. Nu kommer motreaktionen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det här bevisar återigen hur mycket hårdvaluta personuppgifter är.

Otroligt att vi inte får någon form av kompensering för våran persondata idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tycker trenden går mot geografisk anpassning mer o mer inom alla områden. Globaliseringen var en trend på 10-talet. Nu kommer motreaktionen.

"Globaliseringen var en trend på 10-talet" är ungefär som Bill Gates påstådda "640k bytes" citat
Däremot riktigt att en reaktion kommer nu, men det är inte en motreaktion. Reaktionen vi ser nu är att skapa ett fungerande regelverk för det öppna, digitala samhället vilket många på detta forum lustigt nog är emot. Det är inte rimligt att internet är någon fristad där man har rätt att vara anonym som en del verkar tro och det är heller inte rimligt att det ska vara helt kontrollerat. Näthat, rasismen med mera flödar och för att stävja det förs diskussioner om exempelvis datalagringsskyldigheter kontra GDPR.

Utvecklingen är precis som förväntat:

  1. Någon eller några driver tekniken och produkterna framåt: Meta, Tesla Motors, Microsoft etc

  2. Marknaden tar till sig produkter eller tjänster som den vill ha: Sociala medier (TikTok är ju lite i ropet nu) eller molnlösningar, medan 3d tv kom och gick

  3. Lagverk skapas ett par år senare

Ibland är det bra, ibland kan det bara upplevas frustrerande. AI är förstås hett just nu, ett annat ämne som diskuteras är självkörande bilar av högre nivå osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Otroligt att vi inte får någon form av kompensering för våran persondata idag...

Skrattade gott åt detta inlägg.
Ja varför blir vi inte kompenserade! 😂 🤣

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är väl 4, kanske 5 dagars inkomst för Facebook som de är tvungna att betala i böter? Är väl lite som när gemene man får ett par tusenlappar i kvarskatt. Lite trist, men det spelar ju inte direkt någon större roll i slutändan.

EBITDA för 2022 var runt $38 miljarder. Nog känns runt $1 miljard även för Meta.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Otroligt att vi inte får någon form av kompensering för våran persondata idag...

Ingen kompensation = ingen persondata.

Tyvärr går det ju enkelt att sälja vidare persondata, vilket borde likställas med piratkopiering.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

YES, ÄNTLIGEN! Meta och de andra "giganterna" har kommit undan med att bryta mot europeisk lagstiftning i evigheter. Äntligen börjar det komma sanktioner.

Det artikeln inte säger är att meta nu har 6 månader på sig att helt upphöra med den olagliga överföringen till 3e land (land utanför EU/EES).

Permalänk

Tänk om EU värnade lika mycket om medborgarnas rättigheter att slippa bli spionerade på av EU själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Alltid najs när facebook får dryga böter när dom missköter sig.

Nog för att jag håller med men med tanke på hur ofta de fått böter, föreställ dig då med vad annat de har kommit undan med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Och samtidigt vill många EU-länder förbjuda riktig kryptering för sina medborgare. Vilket jävla skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

YES, ÄNTLIGEN! Meta och de andra "giganterna" har kommit undan med att bryta mot europeisk lagstiftning i evigheter. Äntligen börjar det komma sanktioner.

Det artikeln inte säger är att meta nu har 6 månader på sig att helt upphöra med den olagliga överföringen till 3e land (land utanför EU/EES).

Någon som vet hur man ska tolka det, upphör datahämtningen inom 6månader slipper dom böter eller blir det mer böter?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är väl 4, kanske 5 dagars inkomst för Facebook som de är tvungna att betala i böter? Är väl lite som när gemene man får ett par tusenlappar i kvarskatt. Lite trist, men det spelar ju inte direkt någon större roll i slutändan.

Intäkt, ja. Men dom har utgifter också.
Skillnad på intäkt, omsättning, värde och vinst.
Bara för att dom har stora intäkter betyder inte det att en sådan här utgift inte märks.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Någon som vet hur man ska tolka det, upphör datahämtningen inom 6månader slipper dom böter eller blir det mer böter?

Om jag förstått det rätt så är det mer böter om de inte har fixat problemet inom 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Intäkt, ja. Men dom har utgifter också.
Skillnad på intäkt, omsättning, värde och vinst.
Bara för att dom har stora intäkter betyder inte det att en sådan här utgift inte märks.

Jo tack, har nyligen sammanställt och skickat iväg alla mitt företags bilagor till min revisor, så jag vet tyvärr mer om allt det där än jag önskar jag gjorde. Hade som tur är inte några miljardböter i år heller.

Visa signatur

Smurf