Permalänk
Medlem

Ny dator 7800x3d höga temps

Hej! Jag fick hem ny dator idag som inet byggt åt mig som har:
7800x3d
B650E-F
Arctic Liquid Freezer II 240
Phanteks T30 120MM PWM 3-Pack

Direkt jag startar datorn så börjar fläktarna låta som faen, samma sak händer direkt jag öppnar ett program eller bara chrome o tempen hoppar till 74-75 o sedan blir fläktarna lugna o ner till 60ish)
I bios har jag idle temp på 65 och under stresstest går den till 90.
Cpu usage är på 0-2% i windows
Jag har provat installera om windows och kollat så att allt sitter som det ska.
Jag är rätt noob på sånt här så vet inte riktigt vad felet kan vara, har försökt googla o provat lite andra små saker men inget verkar fungera...
Uppskattar all hjälp!
Tack

Permalänk
Medlem

Att det låter mycket är vanligt. T30 fläktarna på denna Max är väldigt högljudd. Men man behöver verkligen aldrig ha dom på Max. Har du kontaktat inet? Har du asus moderkort? Använder du expo? Vilket chassi samt Gpu har du?

Sen så ser detta värnplikten inte ut som normalt

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av Voki:

Hej! Jag fick hem ny dator idag som inet byggt åt mig som har:
7800x3d
B650E-F
Arctic Liquid Freezer II 240
Phanteks T30 120MM PWM 3-Pack

Direkt jag startar datorn så börjar fläktarna låta som faen, samma sak händer direkt jag öppnar ett program eller bara chrome o tempen hoppar till 74-75 o sedan blir fläktarna lugna o ner till 60ish)
I bios har jag idle temp på 65 och under stresstest går den till 90.
Cpu usage är på 0-2% i windows
Jag har provat installera om windows och kollat så att allt sitter som det ska.
Jag är rätt noob på sånt här så vet inte riktigt vad felet kan vara, har försökt googla o provat lite andra små saker men inget verkar fungera...
Uppskattar all hjälp!
Tack

Kan berätta hur min upplevelse med 7800x3d varit. Jag har vattenkylt system och i TUNG belastning (cinebench multithread 100%) går den upp i 87-89 grader. Under spelande ser jag temperaturer mellan 60-75 ish. I idle 40-55. Detta är med en PBO offset på -30. Så JA processorn är varm, är många reviewers som nämnt det. Finns några som lyckats göra delid och direct die kylning som får ner temperaturen 25-30 grader. Det är alltså "fel" på värmespridaren då AMD valde att göra den tjockare för fler kylare skulle passa, vilket resulterar i sämre värmeledning.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Att det låter mycket är vanligt. T30 fläktarna på denna Max är väldigt högljudd. Men man behöver verkligen aldrig ha dom på Max. Har du kontaktat inet? Har du asus moderkort? Använder du expo? Vilket chassi samt Gpu har du?

Sen så ser detta värnplikten inte ut som normalt

Jag har kontaktat inet och deras förslag fungera inte, de vill att jag skickar tillbaka datorn om jag inte lyckas fixa det. Jag har asus rog strix b650e-f
Ja expo är aktiverat men märkte ingen skillnad med det av. Har fractal design meshify 2 och ett 3060 ti som ska bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Kan berätta hur min upplevelse med 7800x3d varit. Jag har vattenkylt system och i TUNG belastning (cinebench multithread 100%) går den upp i 87-89 grader. Under spelande ser jag temperaturer mellan 60-75 ish. I idle 40-55. Detta är med en PBO offset på -30. Så JA processorn är varm, är många reviewers som nämnt det. Finns några som lyckats göra delid och direct die kylning som får ner temperaturen 25-30 grader. Det är alltså "fel" på värmespridaren då AMD valde att göra den tjockare för fler kylare skulle passa, vilket resulterar i sämre värmeledning.

Läst mycket att folk har 30-40 idle och jag har 57-65 den hoppar till 74 såfort jag bara öppnar chrome t.ex. Så vad tycker du att jag ska göra? Är allt lugnt enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voki:

Jag har kontaktat inet och deras förslag fungera inte, de vill att jag skickar tillbaka datorn om jag inte lyckas fixa det. Jag har asus rog strix b650e-f
Ja expo är aktiverat men märkte ingen skillnad med det av. Har fractal design meshify 2 och ett 3060 ti som ska bytas ut.

Ok det moderkortet var inte så bra. Men finns andra delar ska inte vara något problem. Du borde nog också stänga av expo då det lockar volten lite vilket inte är bra. Och sen så är det nog värt att lämna in den till inet snart. Kanske inte det första du gör men snart. Du har köpt en dator som dom byggde vilket gör så att du inte ska behöva krångla

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Ok det moderkortet var inte så bra. Men finns andra delar ska inte vara något problem. Du borde nog också stänga av expo då det lockar volten lite vilket inte är bra. Och sen så är det nog värt att lämna in den till inet snart. Kanske inte det första du gör men snart. Du har köpt en dator som dom byggde vilket gör så att du inte ska behöva krångla

Jaså? Läst mest positiva saker förutom att folk mest använder andra pga priset. Får nog lämna in den o hoppas dem fixar det då :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voki:

Jaså? Läst mest positiva saker förutom att folk mest använder andra pga priset. Får nog lämna in den o hoppas dem fixar det då :/

A problemet är att det är asus. Just nu är dom i en liten kontroversiell sits då 7800x3d har exploderat på deras moderkort. Rekommenderar att typ läsa lite articklar och sen borde du ta en tit på gamer nexus videor där dom hittar felet

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

A problemet är att det är asus. Just nu är dom i en liten kontroversiell sits då 7800x3d har exploderat på deras moderkort. Rekommenderar att typ läsa lite articklar och sen borde du ta en tit på gamer nexus videor där dom hittar felet

Läste en del om det men trodde dem hittade och fixade problemet.

Permalänk
Skrivet av Voki:

Läst mycket att folk har 30-40 idle och jag har 57-65 den hoppar till 74 såfort jag bara öppnar chrome t.ex. Så vad tycker du att jag ska göra? Är allt lugnt enligt dig?

Helt vanligt ja. Och Asus moderkortet är också bra, jag har ett sånt själv. Uppdatera bara till senaste BIOS så är det lugnt.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Helt vanligt ja. Och Asus moderkortet är också bra, jag har ett sånt själv. Uppdatera bara till senaste BIOS så är det lugnt.

Har du ändrat något i bios på fan control grejen så inte fläktarna flippar så fort man öppnar chrome?

Permalänk
Medlem

Testa att ändra "CPU Fan Step Up". Den inställningen påverkar hur snabbt din kylare ska reagera på en högre temperatur.
Din idle temperatur låter dock lite väl hög.

Inställningen hittar du här: (Screenshot från mitt B650E-E, men det borde vara samma layout på din.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voki:

Läste en del om det men trodde dem hittade och fixade problemet.

Ja dom ska ha fixat problemet med en bios uppdatering. Men sen blev problemet att den uppdateringen var i beta form vilket gjorde att kortets garanti försvan. Dom har sagt att dom kommer respektera garantin även om man gjorde det. Nu ska ändå dom ha lagt ut en officiell variant vilket är bra. Så uppdatera så fort som du bara kan. Du kommer nog inte ha något problem men en för hög övervoltning kan leda till skador i din cpu som inte försvinner

Enda problemet jag har är just nu att gn fortfarande inte ser problemet som löst. https://gamers.nexus/

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voki:

Har du ändrat något i bios på fan control grejen så inte fläktarna flippar så fort man öppnar chrome?

Du kan också skaffa fan control om du inte vill greja med bios. Tycker det är mycket enklare och man kan göra så mycket mer

https://getfancontrol.com/

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att ändra fläktkurvorna till att vara väldigt givmilda för att inte få fläktspinn för saker som ex. öppna chrome med mitt 7800X3D.

Tydligen får processorn ryck och skickar nåt som läses som hög temperatur (70+) som får de flesta kylare att snurra.
Riktig belastning ligger lyckligtvis något över så jag läste av tempen vid spikar via HWInfo och satte fläktkurvor därefter.

Eller ja, ska börja med att säga att jag först även om-applicerade kylpastan (noctua nhd15) och fick ner det ett par celcius. Var nervös för att jag inte byggt dator på många år så det blev väl lite för hårt tryck på tuben vid första försöket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Testa att ändra "CPU Fan Step Up". Den inställningen påverkar hur snabbt din kylare ska reagera på en högre temperatur.
Din idle temperatur låter dock lite väl hög.

Inställningen hittar du här: (Screenshot från mitt B650E-E, men det borde vara samma layout på din.)

<Uppladdad bildlänk>

Hmmm det verkar ha blivit lite bättre, tempsen hoppar verkligen... 66 nu idle men var nyss på 83 som högst när jag startade gameforge som håller på o installerar ett spel, nu e den nere på 65 igen efter att fläktarna flippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Du kan också skaffa fan control om du inte vill greja med bios. Tycker det är mycket enklare och man kan göra så mycket mer

https://getfancontrol.com/

Laddade ner fancontrol men det visar att jag bara kan kontrollera 2 av 6 fläktar :S det står även N/A på flera fläktar i bios, men alla snurrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voki:

Laddade ner fancontrol men det visar att jag bara kan kontrollera 2 av 6 fläktar :S det står även N/A på flera fläktar i bios, men alla snurrar

Kanske är att du antingen har någon typ av kontroller eller att vissa är inpluggade under en annan kontroller. Kan du se om iallafall t30 fläktarna sitter i någon av dom först fläkt headersarna. För det är nog dom som gör mest ljud

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Kanske är att du antingen har någon typ av kontroller eller att vissa är inpluggade under en annan kontroller. Kan du se om iallafall t30 fläktarna sitter i någon av dom först fläkt headersarna. För det är nog dom som gör mest ljud

Om jag ändrar alla en efter en till 100% så är det en fläkt (chassi 3 fan) som gör ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voki:

Om jag ändrar alla en efter en till 100% så är det en fläkt (chassi 3 fan) som gör ljud

Ok vet du om det är en fläkt som kom med chassitet eller en extra tillägg. Kolla din manual eller googla lite och se om du kan få fram information om den headern är under en annan kontroller. Det kan vara svårt för programmet att hitta den då. Sen så kanske du kan använda någon typ av splitter för att köra den på en annan header

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Jag var tvungen att ändra fläktkurvorna till att vara väldigt givmilda för att inte få fläktspinn för saker som ex. öppna chrome med mitt 7800X3D.

Tydligen får processorn ryck och skickar nåt som läses som hög temperatur (70+) som får de flesta kylare att snurra.
Riktig belastning ligger lyckligtvis något över så jag läste av tempen vid spikar via HWInfo och satte fläktkurvor därefter.

Eller ja, ska börja med att säga att jag först även om-applicerade kylpastan (noctua nhd15) och fick ner det ett par celcius. Var nervös för att jag inte byggt dator på många år så det blev väl lite för hårt tryck på tuben vid första försöket...

Tack ska prova greja med fläktkurvorna, vad har du för cpu temp i idle/spel/bios?

Permalänk
Medlem

Mina idle temps är runt 45 grader (35-40 i bios) med samma processor (kyld med Noctua NH12A). Det är garanterat något som är galet om dina idle temps är 20 grader högre. Att tempen går upp temporärt med ~5-10 grader händer för mig också när man öppnar flikar i webbläsaren och dyl. Fick ställa om fläktkurvor till att vara lite mer utdragna med fancontrol.

Visa signatur

It's too bad she won't live! But then again, who does?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rvnlrd:

Mina idle temps är runt 45 grader (35-40 i bios) med samma processor (kyld med Noctua NH12A). Det är garanterat något som är galet om dina idle temps är 20 grader högre. Att tempen går upp temporärt med ~5-10 grader händer för mig också när man öppnar flikar i webbläsaren och dyl. Fick ställa om fläktkurvor till att vara lite mer utdragna med fancontrol.

Ja nu provade jag gå in i ett spel(fortnite) i loading screen gick temps upp till 90 men väl i spelet droppa den till 83...? Medans jag installerade spelet var den på 73. Fattar ingenting, tack, får prata med inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voki:

Tack ska prova greja med fläktkurvorna, vad har du för cpu temp i idle/spel/bios?

windows idle runt 50-52, "chrome"-spikar runt 70, spel... osäker, men typ 84-85 som allra högst (säg 78-82?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voki:

Tack ska prova greja med fläktkurvorna, vad har du för cpu temp i idle/spel/bios?

Skrivet av phanto:

windows idle runt 50-52, "chrome"-spikar runt 70, spel... osäker, men typ 84-85 som allra högst (säg 78-82?)

Jag ligger på typ 45-50 idle och ca 65-70 i spel, spikar ibland till max 85 beroende på spel. Cinebench runt 82-84.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Pratat med inet igen o får bli att skicka tillbaka tack allihopa

Permalänk
Medlem

Hej

Har stött på samma problem med idle temps med 7800x3d och ligger runt 65 grader idle med precision boost overdrive och xmp. Stänger jag av dessa funktioner så kommer temperaturen ner till 50 grader idle men känns ganska högt fortfarande samt att temperaturen skjuter i höjden så fort man startar ett spel. Osäker hur jag ska lösa detta då det är första gången jag byggt på egen hand så all input upskattas.

Mitt moderkort är en MSI B650 Tomahawk och kylare är Peerless Assassin 120 SE.

Permalänk
Medlem

50-65 låter lite väl högt. Hur ser luftflödet/trycket ut i lådan för övrigt? Vilket chassi är det och hur är fläktarna placerade/inställda? Hur varmt är det i rummet?

Negativt på PBO kan antagligen medföra högre temps överlag då den tillåts boosta mer. Gissar lite här.

Permalänk
Medlem

Lite pinsamt inlägg men jag insåg idag att plastskyddet på cpukylaren troligtvis satt kvar då jag inte hade något minne av att ta bort den.

Visade sig vara rätt.

Korrigerade felet och startade datorn igen med xmp och pbo och nu ligger temperaturen runt 40 grader med lite spikar ibland till 50 när man surfar men det känns normalt. Hoppas detta är givande för någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreamNox:

Lite pinsamt inlägg men jag insåg idag att plastskyddet på cpukylaren troligtvis satt kvar då jag inte hade något minne av att ta bort den.

lol - tack för att du bjuder på denna! Nästan så att jag ska dubbelkolla min egen. Var rätt ivrig när jag byggde.