Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem

Köpråd Ubiquiti

Har en tvåplansvilla på 160 kvm med cat 6 draget från mediacentral till båda våningar.

Tänkte först köra 2 st Unifi 6 Lite + EdgeRouter X men insåg sedan att dessa kräver 48V PoE.

Börjar nu fundera om det inte är smidigare med två Unifi AP AC LR istället, eftersom dessa går på 24V passiv PoE, vilket EdgeRouter X SFP har stöd för på samtliga portar. Dessutom blir det lite billigare.

Får ju inte Wi-Fi 6, men frågan är om det gör så mycket? Har dessutom lite ont om plats och ont om eluttag för en massa injektorer i mediacentralen.

Förslag och synpunkter?

Permalänk
Medlem

Kommer du inte ångra att du inte har wifi 6 om något år när det är standard?

Har du plats att sätta injektorn i andra änden? Alltså i de rum du monterar upp APn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagg:

Har en tvåplansvilla på 160 kvm med cat 6 draget från mediacentral till båda våningar.

Tänkte först köra 2 st Unifi 6 Lite + EdgeRouter X men insåg sedan att dessa kräver 48V PoE.

Börjar nu fundera om det inte är smidigare med två Unifi AP AC LR istället, eftersom dessa går på 24V passiv PoE, vilket EdgeRouter X SFP har stöd för på samtliga portar. Dessutom blir det lite billigare.

Får ju inte Wi-Fi 6, men frågan är om det gör så mycket? Har dessutom lite ont om plats och ont om eluttag för en massa injektorer i mediacentralen.

Förslag och synpunkter?

Nu är jag ingen expert på poe men borde inte en poe switch likt denna funka?
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Den har ju 4 portar med poe IEEE 802.3af/at och AP'n 6 Lite skall ha 802.3af

Men det kanske är mer än beteckningen på poe som styr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagg:

Förslag och synpunkter?

Frågan är hur du kommer använda wifi? alla mina datorer är trådade utom tv'n samt en bärbar, mobiler och platta kör givetvis också wifi.
Har inga problem med att köra gammalt segt 2.4ghz wifi eftersom jag behöver helt enkelt inte den hastigheten nya standarder ger. så för mig är det helt onödigt och kommer vara det ett bra tag framöver.

Vi är dessutom bara 2 i hushållet. har man barn och alla kör trådlöst och kanske alla har en egen tv man strömmar 4k material till och laddar ned mycket material så blir det såklart andra behov och då skulle jag satsa på wifi 6.

Kör själv på en unifi LR och den är riktigt bra. en stor fördel är stabiliteten. vanliga hem routrar brukar balla ur när signalen bara sjunker lite vilket leder till att man får stänga av och på wifi i tex telefonen. inget man märker i en lägenhet oftast. sen jag bytte till unify är dessa problem som bortblåsta så bra val.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Kommer du inte ångra att du inte har wifi 6 om något år när det är standard?

Har du plats att sätta injektorn i andra änden? Alltså i de rum du monterar upp APn.

Kanske, men känns som man kommer ganska långt med 802.11ac. Jag kan sätta injektorn i andra änden, men största anledningen till att jag började titta på Ubiquiti var för att få bort fula elkablar.

Skrivet av MacAllan:

Nu är jag ingen expert på poe men borde inte en poe switch likt denna funka?
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Den har ju 4 portar med poe IEEE 802.3af/at och AP'n 6 Lite skall ha 802.3af

Men det kanske är mer än beteckningen på poe som styr?

Det är nog bästa lösningen rent tekniskt faktiskt, blir en väldigt dyr setup dock. 1000 spänn bara för att få ström i två accesspunkter. Men ska överväga det, tack för tipset.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Frågan är hur du kommer använda wifi? alla mina datorer är trådade utom tv'n samt en bärbar, mobiler och platta kör givetvis också wifi.
Har inga problem med att köra gammalt segt 2.4ghz wifi eftersom jag behöver helt enkelt inte den hastigheten nya standarder ger. så för mig är det helt onödigt och kommer vara det ett bra tag framöver.

Vi är dessutom bara 2 i hushållet. har man barn och alla kör trådlöst och kanske alla har en egen tv man strömmar 4k material till och laddar ned mycket material så blir det såklart andra behov och då skulle jag satsa på wifi 6.

Kör själv på en unifi LR och den är riktigt bra. en stor fördel är stabiliteten. vanliga hem routrar brukar balla ur när signalen bara sjunker lite vilket leder till att man får stänga av och på wifi i tex telefonen. inget man märker i en lägenhet oftast. sen jag bytte till unify är dessa problem som bortblåsta så bra val.

Vi är lite petiga och minimalistiska av oss. Vill helst slippa kablar i största möjliga mån. Vill inte ha en ful tv-bänk under TVn, så kör helst trådlöst till alla.

I väntan på fiber har vi kört mobilt bredband + 802.11ac och det har funkat utmärkt att strömma 4K med Netflix etc, lite därför jag tänkte att wifi 6 kanske var overkill. Är mest för stabiliteten som jag funderade på Ubiquiti. Men kanske får bli wifi 6 och en switch med PoE på flera portar. Blir dyrt men framtidssäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagg:

Vi är lite petiga och minimalistiska av oss. Vill helst slippa kablar i största möjliga mån. Vill inte ha en ful tv-bänk under TVn, så kör helst trådlöst till alla.

I väntan på fiber har vi kört mobilt bredband + 802.11ac och det har funkat utmärkt att strömma 4K med Netflix etc, lite därför jag tänkte att wifi 6 kanske var overkill. Är mest för stabiliteten som jag funderade på Ubiquiti. Men kanske får bli wifi 6 och en switch med PoE på flera portar. Blir dyrt men framtidssäkert.

Ska man köra trådlöst överallt så är nog ett modern gränssnitt att föredra. vet inte hur många ni är men 4K funkar bra hos oss men då tittar vi oftast samtidigt på en tv med en familj där alla kanske har en egen tv och med 8K på ingående inom kort så lär det bli lite trångt med ett gammalt gränssnitt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

[...]och med 8K på ingående inom kort så lär det bli lite trångt med ett gammalt gränssnitt.

Streamad 4k (tex Netflix) är upp mot 25Mbit. Öppnade random klipp nyss och mätte 14Mbit i verkligheten.
8k är fyra gånger så många pixlar så utan att man löser bättre komprimering eller ändrar i övrigt så bör man alltså budgetera 56-100Mbit. Med en Unifi AP AC Pro kan man räkna med i alla fall 400Mbit reell bandbredd så nog finns det luft även med AC.

Så egentligen tror jag trådskaparen utifrån sina behov blir nöjd oavsett. Men nog skulle det klia i själen att "inte ens" ha Wifi6..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Streamad 4k (tex Netflix) är upp mot 25Mbit. Öppnade random klipp nyss och mätte 14Mbit i verkligheten.
8k är fyra gånger så många pixlar så utan att man löser bättre komprimering eller ändrar i övrigt så bör man alltså budgetera 56-100Mbit. Med en Unifi AP AC Pro kan man räkna med i alla fall 400Mbit reell bandbredd så nog finns det luft även med AC.

Så egentligen tror jag trådskaparen utifrån sina behov blir nöjd oavsett. Men nog skulle det klia i själen att "inte ens" ha Wifi6..

Ja ska man ha ned AC på knä så bör man vara minst 5 som streamar i 8k enligt din uträkning och det lär nog inte hända på ett tag. Eller tanka riktigt stora filer stora delar av dagen. Men det lär nog inte hända heller. Enda jag kan se som flaskhals är inom hem nätverket. Tex tanka stora filer till och från en nas.

Jag klarar mig utmärkt på mitt gamla 2.4 ghz wifi än sålänge. Byter när det inte går längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Wifi 6 är bra mycket bättre för spel och höga hastigheter. grabben får ut cirka 450Mbit och 6ms ping via wifi.

Kör på wifi 6, du kommer ångra dig annars.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag bor för närvarande i ett nytt hus med min familj och vi har problem med vårt nuvarande nätverk då det knappt går att streama längre. De saker vi har nu verkar inte räcka till och vi har problem ganska ofta.

Jag vill prova en nyare uppsättning och tänkte att jag skulle be er om hjälp. Fibern är ansluten genom ingången till huset där jag har routern. Jag har även två andra platser i huset som är anslutna till routern via ethernetkabel så att jag kan plugga in accesspunkter.

Huset är ganska avlångt (240 kvadratmeter) och bara en våning, typ allt är i trä. Vi har också ett litet gästhus som vi vill erbjuda wifi till (det är också anslutet via ethernet till "centralen", så totalt tre accesspunkter).

Jag har tittat en del på Ubiquiti och funderar på deras Dream-router med deras U6-lites. Jag såg att de hade 2 Ethernet-portar för PoE och eftersom jag vill ha tre av deras U6-lite accesspunkter, kan jag då bara köpa den här adaptern och så är jag safe? Borde jag kolla närmare på någon av deras andra produkter?

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-accessories/product...

Kort och gott vill jag ha en lösning där det alltid fungerar (som så många andra) och där familjen slipper uppleva problem. Har ni andra lösningar i tanke tar jag tacksamt emot förslag.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det följet med en PoE adapter till varje AP. Så nåt extra behöver du inte köpa.

Följer inte med Wifi 6 varianterna
Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det följet med en PoE adapter till varje AP. Så nåt extra behöver du inte köpa.

Nej, deras WiFI6 ap's kommer inte med en injektor.

Permalänk
Medlem

Jag har 122x2 kvm hus och kör datorer, bion och nasen kablat, resten sköter en gammal Ubiquiti ac lr. Max som ens kan ske är om vi alla streamar på mobiler och vardagsrums tvn (trådlös) samtidigt vilket funkar.

Ser inte vitsen med wifi 6 om man inte är självplågare och kör datorer och nas trådlöst.

Tror min AP har 300 el 450mbit enligt spec så långt under dagens routrar. Men bra räckvidd och STABIL.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woop013:

Hej!

Jag bor för närvarande i ett nytt hus med min familj och vi har problem med vårt nuvarande nätverk då det knappt går att streama längre. De saker vi har nu verkar inte räcka till och vi har problem ganska ofta.

Jag vill prova en nyare uppsättning och tänkte att jag skulle be er om hjälp. Fibern är ansluten genom ingången till huset där jag har routern. Jag har även två andra platser i huset som är anslutna till routern via ethernetkabel så att jag kan plugga in accesspunkter.

Huset är ganska avlångt (240 kvadratmeter) och bara en våning, typ allt är i trä. Vi har också ett litet gästhus som vi vill erbjuda wifi till (det är också anslutet via ethernet till "centralen", så totalt tre accesspunkter).

Jag har tittat en del på Ubiquiti och funderar på deras Dream-router med deras U6-lites. Jag såg att de hade 2 Ethernet-portar för PoE och eftersom jag vill ha tre av deras U6-lite accesspunkter, kan jag då bara köpa den här adaptern och så är jag safe? Borde jag kolla närmare på någon av deras andra produkter?

https://eu.store.ui.com/collections/unifi-accessories/product...

Kort och gott vill jag ha en lösning där det alltid fungerar (som så många andra) och där familjen slipper uppleva problem. Har ni andra lösningar i tanke tar jag tacksamt emot förslag.

Tack på förhand!

Är ingen expert på Ubiquitis sortiment, men finns det ingen billigare router och sedan en poe-switch med så många uttag som du behöver+några till kanske? Vet inte vad USP'en är med Dream Router, men tycker 3k för en router är i värsta laget för normal hemmaanvändning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Är ingen expert på Ubiquitis sortiment, men finns det ingen billigare router och sedan en poe-switch med så många uttag som du behöver+några till kanske? Vet inte vad USP'en är med Dream Router, men tycker 3k för en router är i värsta laget för normal hemmaanvändning.

Den har unifi kontrollern inbyggd men visst den är lite dyr.

Permalänk
Medlem

Jag använder ISP router med Wifi avstängt. Sedan har jag en PoE switch med antal Unifi AP anslutna.
Relativt billigt och full fart på Wifi.

Det saknas en "billig" (runt tusenlappen) router utan wifi från dem. Hade gärna sett en Dream Router utan wifi.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det saknas en "billig" (runt tusenlappen) router utan wifi från dem. Hade gärna sett en Dream Router utan wifi.

Edgerouter X
Edgerouter SFP
USG

Finns ju en hel bunt i den prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Edgerouter X
Edgerouter SFP
USG

Finns ju en hel bunt i den prisklassen.

Nja, USG är ju en gammal plattform som ej kör UniFi OS och riskerar bli EOL närsomhelst. Edgerouter kan inte administreras genom UniFi Network Application vilket nog de flesta vill ha, och även de gamla och snudd på EOL (ersätts väl av UISP serien?).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Nja, USG är ju en gammal plattform som ej kör UniFi OS och riskerar bli EOL närsomhelst. Edgerouter kan inte administreras genom UniFi Network Application vilket nog de flesta vill ha, och även de gamla och snudd på EOL (ersätts väl av UISP serien?).

Tittade på UISP och det verkar vara samma CPU och lite mer minne så inte mycket att hänga i granen.
Dream Router har ju en vettig CPU med lite kräm i så man kan köra VPN, QoS m.m.
Den kostar runt 2500 från Unifi store så om man kunde plocka bort AP delen hade man fått en bra form faktor och ett pris runt 1500.

Visa signatur