Varför använder folk elscooter istället för att cykla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Jag brukade cykla dagligen 20 min till jobbet i flera år så min kondition var helt ok men efter en sväng av influensa/covid så blir jag nu genomsvettig av den ansträngingen även om jag inte upplever själva cyklingen som jobbigare.

Det är mer som påverkar hur man svettas än bara kondition.

Du har säkert blivit mer otränad eftersom du varit sjuk, och inte cyklar längre. Sen är det ju varmare nu också i genomsnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

När du inser att världens snabbaste person kan springa i nästan 44km/h

Det får de sluta upp med. Förbud på det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Det får de sluta upp med. Förbud på det också.

Som att köra F1, men med maximal hastighet som i pit-lane överallt. Skulle vara något annat att kolla på i alla fall

Permalänk

en fråga, är det någon i sthlm som kör året runt med sin EL-Scooter även i snö och blask?.

Permalänk
Medlem

Jag blir alltid hånad över min vattenskoter, dessa ständiga frågor om varför man inte simmar till jobbet. Suck, någon som känner igen sig?

Permalänk
Medlem

använder det för jag inte kan cykla på grund av skada, men även om jag inte var skadad skulle jag ändå föredragit det framför att sitta och skava rumpan på en cykel i sommarvärmen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Du har säkert blivit mer otränad eftersom du varit sjuk, och inte cyklar längre. Sen är det ju varmare nu också i genomsnitt.

Det här hände alltså 2020, jag fortsatte cykla ett halvår efter jag var frisk nog att jobba igen innan jag gav upp och började köra bil och jag motionerar regelbundet, men jag blir fortfarande mycket svettigare vid i princip all ansträngning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

en fråga, är det någon i sthlm som kör året runt med sin EL-Scooter även i snö och blask?.

Inte i stockholm. Men killen jag köpte min elscooter av kör sin året runt i stan och ute i villaområden. Till jobbet, träningar, hem, affären osv

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

en fråga, är det någon i sthlm som kör året runt med sin EL-Scooter även i snö och blask?.

Definitivt. Har en snubbe på bussen jag brukar åka som kör scooter. Det värsta jag sett han lyckas med var nån gång i kanske februari, när han körde iväg efter att ha hoppat av, rakt ut i 1 dm snö/is-modd, körde längs trottoaren och skulle sen över ett övergångställe som han missade var rött, när han började bromsa gled han 1-2 meter ut i gatan och var typ 2 dm från att bli överkörd av en bil som kom i 40-50km/h.

Folk som kör dom här scootrarna är inte så rädda om sina liv, eller andras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag blir alltid hånad över min vattenskoter, dessa ständiga frågor om varför man inte simmar till jobbet. Suck, någon som känner igen sig?

Varför ror du inte? Vad lat du är!!!

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Definitivt. Har en snubbe på bussen jag brukar åka som kör scooter. Det värsta jag sett han lyckas med var nån gång i kanske februari, när han körde iväg efter att ha hoppat av, rakt ut i 1 dm snö/is-modd, körde längs trottoaren och skulle sen över ett övergångställe som han missade var rött, när han började bromsa gled han 1-2 meter ut i gatan och var typ 2 dm från att bli överkörd av en bil som kom i 40-50km/h.

Folk som kör dom här scootrarna är inte så rädda om sina liv, eller andras.

Asch, bilföraren hade kunnat stanna i tid. Den anpassade sin hastighet efter väglag och förmåga så att den kunde hantera sådana här oväntade problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Varför ror du inte? Vad lat du är!!!

Ska du börja å…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ska du börja å…

Sorry, var tvungen. 😄

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Roligare, lättare att förvara och ta med på kollektivtrafik, inte fysiskt jobbigt med risk att svettas på väg till jobbet.

Det här. Jag går i rask takt och får snabbt upp värmen. Lagom kul att komma nästan genomsvettig till jobbet på morgonen. Nej, då tar jag betydligt hellre en elscooter.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag är en cyklare men elscooter verkar nice. Det jag inte förstår är de som bara använder voi och liknande, måste ju bli svindyrt i längden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karazhan:

Jag är en cyklare men elscooter verkar nice. Det jag inte förstår är de som bara använder voi och liknande, måste ju bli svindyrt i längden

Jag antar att de har/hade någon form av abonnemang med fria "turer". Foodoora och liknande körde ofta runt på sådana ett tag och då kan det inte ha varit dyrt. Nu gör de inte det längre så jag gissar att de kom på att obegränsade abonnemang nog behövde bli dyrare eller helt tas bort om de skulle närma sig lönsamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Finns väl å andra sidan personbilar för en bit under 400 papp om man vill komma undan lite billigare. Sett till vart de befinner sig relativt andra fordon av samma typ så är ju en elspark för 1200kr i budgetsegmentet medan in ID3 eller vad du nu valde inte riktigt är det.

Blev en Mini Cooper SE till dottern att övningsköra i (365 betalade vi, och efter miljöbonus som vi fått så blev det 295). Den är relativt billig för att vara elbil, och är nog bara Fiat 500e som har en elbil i ett något lägre pris. Är nog en av de allra billigaste nya elbilarna faktiskt.

Men oavsett så förstår du nog poängen i att prisskillnaden mellan en ny elbil och en ny elsparkcykel är rätt stor.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Tycker fordon bör förbjudas. Människor ska inte få färdas i över 12km/h överhuvudtaget, det är onaturligt.

*LOL*

Där har du en gammal bra historisk poäng!

Det är väl lika onaturligt som att använda Internet istället för röksignaler.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Blev en Mini Cooper SE till dottern att övningsköra i (365 betalade vi, och efter miljöbonus som vi fått så blev det 295). Den är relativt billig för att vara elbil, och är nog bara Fiat 500e som har en elbil i ett något lägre pris. Är nog en av de allra billigaste nya elbilarna faktiskt.

Men oavsett så förstår du nog poängen i att prisskillnaden mellan en ny elbil och en ny elsparkcykel är rätt stor.

Ja, de spelar i helt olika ligor gällande pris. Tror jag missförstod ditt första inlägg men nu trillade poletten ner.

Permalänk
Medlem

Undrar hur en el scooter hanterar ett missat potthål, känns rätt så livsfarligt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Ja, de spelar i helt olika ligor gällande pris. Tror jag missförstod ditt första inlägg men nu trillade poletten ner.

Ok, inga problem. Gott!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Undrar hur en el scooter hanterar ett missat potthål, känns rätt så livsfarligt!!

Det bör man verkligen undvika. Kan sluta illa!

Sedan försöker jag undvika det även med bilarna. Vill inte fördärva de dyra fälgarna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det bör man verkligen undvika. Kan sluta illa!

Sedan försöker jag undvika det även med bilarna. Vill inte fördärva de dyra fälgarna.

Jo självklart, men statistiskt sett så lär man åka på ett till sist... händer mig alltid även med cykeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Undrar hur en el scooter hanterar ett missat potthål, känns rätt så livsfarligt!!

Kan inte svara för andra men för mig själv har jag rätt bra koll på väglaget, går mellan att skanna horisonten och vägen väldigt ofta så att jag inte missar stenar, kottar och potthål etc. Detta efter jag inte såg och körde över en rot som spräckt asfalten vilket gjorde jävligt ont men lyckades hålla mig uppe, så efter det håller jag bra koll på vägen, och anpassar hastigheten så att jag inte kör snabbare än vad jag kan hålla koll vid.

Den största faran från min erfarenhet är inte potthål utan upphöjningar (bulor, gupp etc) i asfalten som inte syns så bra beroende på form och hur ljuset är, kan lätt se plant ut när det egentligen inte är det. Men generellt är det ofta saker som kottar, stenar och potthål som nämns som farhågor, men från min erfarenhet är dessa saker som enkelt ses och undviks.

Är inne på mitt andra år nu med elsparkcykel och har än så länge inte ramlat någon gång men varit nära att ramla några få gånger vilka flesta var i början när jag lärde mig få känn på sparken. Har utöver det varit nära att krocka med ett rådjur men lyckades bromsa i tid. Men jag kör rätt defensivt bland människor, anpassar hastighet till situationer, stannar alltid vid övergångsställen tills jag är 100% säker på att det inte kommer några bilar eller att de kommer stanna, när jag kör på väg så kör jag enligt de regler jag kan (huvudled, högerregel etc) men antar alltid och anpassar mig efter att bilar kommer skita i mig eller inte se mig, vilket faktiskt händer jävligt ofta, högerregeln verkar tydligen inte gälla om man är på en elsparkcykel tillexempel...
Har testat köra på snö men ingenting jag kommer försöka igen då jag inser att det är omöjligt för mig att köra säker på det underlaget, kanske skulle gå med andra däck men inte sett några dubbdäck till elsparkcyklar.

Det närmaste jag kommit att faktiskt skada mig var när två tonåringar tyckte det var kul att rycka ut armarna framför mig och skrika när jag körde förbi (klassisk "BU" men jävligt högt) För kontext var jag på vägen och dem på trottoaren, inte direkt som att man är beredd på något sådant efter man skannat av redan och inte funnit något som sticker ut, vilket gör att det triggar en panik respons för att man inte är beredd på detta som kom från ingenstans. Lyckades hålla vreden nere den gången men om det händer igen kommer jag ringa polisen och anmäla försök till misshandel eller något.

Men med allt det sagt, om jag skulle missa ett potthål så skulle det bero på hålet, antingen skulle det bara göra jävligt ont i händerna och armlederna, eller så skulle det göra jävligt ont överallt, beroende på om man ramlar eller inte. Så bäst att försöka undvika att komma i den situation över huvud taget.

Edit:

Skrivet av Chromatic:

Jo självklart, men statistiskt sett så lär man åka på ett till sist... händer mig alltid även med cykeln

Det jag kan säga är att jag har så mycket mer koll på vägen efter jag börjat köra elsparkcykel jämfört med när jag cyklade, helt annan typ av fokus. Men jag förstår också att många som kör elsparkcykel inte har samma fokus och koll, har sett alldeles för många instanser av det själv.