Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Problemet är att det som står skrivet inte är skrivet av den som äger OVPN.
Det är ungefär som att sälja sitt hus och säga till grannen att trädgården nog kommer att skötas lika fint som innan fast av någon annan som kanske har helt andra intressen och baktankar.
Det som står är bara förhoppningar om att det ska gå bra men det betyder absolut ingenting.

Vad som helst kan hända med de nya ägarna och dom måste följa amerikansk lag vilket betyder att dom måste ha bakdörrar och tillgängliggöra massövervakning från myndigheter.
Deras tidigare företagande vittnar om att dom tjänar pengar på datamining och att sälja kunders uppgifter. Ingenting jag har sett dem göra tidigare talar för att dom kommer att driva tjänsten med samma intentioner som tidigare ägare.

tyvärr tro jag inte på det säger du säger.
Det finns inga planerade ändringar för ditt nuvarande OVPN-konto och prenumeration, det kommer fortsätta att fungera precis som det alltid har gjort med samma tillägg och antal tillåtna enheter. OVPN kommer fortsätta att drivas som en fristående tjänst. Dina kunduppgifter som beskrivet i vår integritetspolicy lagras fortfarande på infrastruktur som drivs av OVPN, och vår VPN-infrastruktur kommer att fortsätta hålla samma höga säkerhetsstandard vi alltid har använt.
Sen gäller svensk lag inte USA lagar i vårt land ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

tyvärr tro jag inte på det säger du säger.
Det finns inga planerade ändringar för ditt nuvarande OVPN-konto och prenumeration, det kommer fortsätta att fungera precis som det alltid har gjort med samma tillägg och antal tillåtna enheter. OVPN kommer fortsätta att drivas som en fristående tjänst. Dina kunduppgifter som beskrivet i vår integritetspolicy lagras fortfarande på infrastruktur som drivs av OVPN, och vår VPN-infrastruktur kommer att fortsätta hålla samma höga säkerhetsstandard vi alltid har använt.
Sen gäller svensk lag inte USA lagar i vårt land ju.

Kolla CloudAct lagstiftningen.
Denna ger Amerikanska myndigheter rätt att begära ut uppgifter från amerikanska bolag som har ett säte i ett annat land. Då Pargo är ett amerikanskt bolag som nu äger OVPN så lyder de under CloudAct 😔

Kom igen Swec, en intervju med OVPN är på sin plats 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Kolla CloudAct lagstiftningen.
Denna ger Amerikanska myndigheter rätt att begära ut uppgifter från amerikanska bolag som har ett säte i ett annat land. Då Pargo är ett amerikanskt bolag som nu äger OVPN så lyder de under CloudAct 😔

Kom igen Swec, en intervju med OVPN är på sin plats 🙂

Ja, dom har rätt att begära ut uppgifter, men om inga uppgifter finns lagrade, vad finns det då att lämna ut?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Wow, hade helt missat detta. Mitt årsabonnemang går ut den 24 maj, vilken timing.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, haft ovpn i iaf 5årstid och förnya i vintras så har 2år på kontot men som sagts tidigare i tråden att de nu ägs av ett företag som måste följa CloudAct och företag med lite olustig historia bakom sig (vad jag kan förstå) synd att de valt att casha ut och vi kunder nu blir kunder hos ett amerikanskägt företag.

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr bara att glömma OVPN från och med nu. Lite research visar att dotterbolaget Pango som tar över varumärket OVPN i sin tur ägs av bolaget Aura som är backat av Hollywood mogulen Jeffrey Katzenberg. Han är politisk såkallad kingmaker (storfinansiär) för Demokraterna i USA och grundare till filmbolagen Dreamworks och Hollywood Pictures. Han har jobbat för Disney och har arrangerat partnerskap med dem för Pixar och Miramax Films, han har jobbat för marknadsteamet hos Paramount Pictures och har översett förnyelse av Touchstone Televisions varumärke. Den här karaktären är rena definitionen av Hollywood i personifierad form.

Köpet av OVPN via bulvan, host, host obskyra dotterbolag är inget annat än att Hollywood försöker via bakvägen tygla utmaningarna VPN tjänsterna medför genom att rent ut köpa ut dem. Om någon på allvar tror att OVPN kommer drivas som tidigare efter detta då får denne vara beredd på en överraskning.

Permalänk
Medlem

Fan, nån som vet om nån annan reputabel tjänst där man kan ha en statisk publik WAN-IP? Annars får jag helt enkelt köra dubbla VPN men det säger sig själv hur najs det skulle bli...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Fick svar och svarade på svaret löl

Citat:

Hej!
Avsikten är definitivt inte att gömma det på något sätt, det har lagts upp på vår blogg-sida eftersom det är där vi alltid går ut med viktig information. Många användare väljer att inte koppla en mailadress till sitt konto vilket gör att blogg-sidan är det medium vi har för att nå ut till alla. Det har även legat en notis med en länk till artikeln på startsidan (som nu ersatts med senaste transparensrapporten).
Vi ska se till att svara i Sweclockers-tråden så fort vi har möjlighet, vi värdesätter våra användares förtroende extremt högt och vi vill ta varje tillfälle att dela med oss av våra tankar. I allmänhet kollar vi igenom diverse trådar och forum för att få en uppfattning av och kunna svara på vanliga frågor och bekymmer, antingen i en ny bloggpost eller direkt på forumen.
Du och alla andra får självklart också gärna kontakta vår support med eventuella frågor ni har.

Tack för ditt svar.

Utskick via mail hade jag aldrig en tanke om, jag anser att det ska ta upp en betydande del av den absolut första sida du når när du kommer in på domänen - det ska INTE gå att missa att detta händer.
Det framkommer en del saker om bolaget som ni blir absorberade av och det är tyvärr inte saker som är specieltl förentliga med varken vad ni eller era kunder står för eller värdesätter (se tidigare nämnda tråd).

Det är redan rätt mycket snack om att hoppa skepp vid det här laget och jag är tyvärr inte säker på vad jag ska göra i det långa loppet - det spelar ingen roll om ni fortfarande gör ett bra jobb om ni inte tillåts att göra det.
Så det får bli att förlänga lite kortare perioder i taget under en tid för att kunna se vart detta leder.

Det var bra att ni la upp det tillsammans med transparensrapporten, men rubriken "Next step for" är ingenting som någon klickar på eller associerar med ett uppköp.
Jag vill inte lägga ord i mun på varken er eller era nya ägare men eftersom ni är VÄLDIGT tydliga med er transparens i övrigt ter det sig ytterst märkvärdigt att ni samtidigt inte skulle förstå att det inte alls är lätt att förstå vad som händer på det sättet nyheten hanteras.
Det känns inte bra det heller, tyvärr.

Slutligen är detta lite av en sån här sak som ni bara kan bevisa genom att tiden går och inget ändras, men insatsen för oss som kunder sträcker sig från mild pinsamhet till fängelsestraff eller död vilket inte riktigt är en avvägning de flesta vill göra.
Själv ligger jag på den mildare delen av skalan men av ren princip känns det redan efter några korta dagar som att saker inte stämmer.
Jag hoppas att jag blir motbevisad.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Det är tyvärr bara att glömma OVPN från och med nu. Lite research visar att dotterbolaget Pango som tar över varumärket OVPN i sin tur ägs av bolaget Aura som är backat av Hollywood mogulen Jeffrey Katzenberg. Han är politisk såkallad kingmaker (storfinansiär) för Demokraterna i USA och grundare till filmbolagen Dreamworks och Hollywood Pictures. Han har jobbat för Disney och har arrangerat partnerskap med dem för Pixar och Miramax Films, han har jobbat för marknadsteamet hos Paramount Pictures och har översett förnyelse av Touchstone Televisions varumärke. Den här karaktären är rena definitionen av Hollywood i personifierad form.

Köpet av OVPN via bulvan, host, host obskyra dotterbolag är inget annat än att Hollywood försöker via bakvägen tygla utmaningarna VPN tjänsterna medför genom att rent ut köpa ut dem. Om någon på allvar tror att OVPN kommer drivas som tidigare efter detta då får denne vara beredd på en överraskning.

Bra research!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Bra research!

Så vad ska man byta till ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Så vad ska man byta till ?

kan rek https://www.azirevpn.com/sv
De är svenskar och kör wirguard i sin app inte många servers men de snabba med wireguard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Så vad ska man byta till ?

Mullvad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonM:

+1

Håller helt med. Man bör tänka att man ska kunna lämna husnycklar, kreditkort etc. utan att man ska känna det minsta lilla osäker. Då har du hittat rätt. Alla får göra sin egen uppfattning, men Mullvad är den som egentligen är den enda som jag kan tänka mig att byta till och som jag varmt rekommendera vem jag än pratar med.

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

+1

Håller helt med. Man bör tänka att man ska kunna lämna husnycklar, kreditkort etc. utan att man ska känna det minsta lilla osäker. Då har du hittat rätt. Alla får göra sin egen uppfattning, men Mullvad är den som egentligen är den enda som jag kan tänka mig att byta till och som jag varmt rekommendera vem jag än pratar med.

Använder Mullvad browser en del, den är riktigt bra. Är Tor läsaren utan Tor delen. Kommer med Ublock origin och känns integritet säker. Fri för alla att ta hem.

Permalänk
Medlem

OsäkerVPN.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga för mig är att OVPN fortfarande är oslagbara. Superbra hastighet och peeringen är i toppklass. Mullvad har tyvärr ingen chans i den matchen. För mig så kommer jag sitta kvar lugn i båten ett tag till. Tiden återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

tyvärr tro jag inte på det säger du säger.
Det finns inga planerade ändringar för ditt nuvarande OVPN-konto och prenumeration, det kommer fortsätta att fungera precis som det alltid har gjort med samma tillägg och antal tillåtna enheter. OVPN kommer fortsätta att drivas som en fristående tjänst. Dina kunduppgifter som beskrivet i vår integritetspolicy lagras fortfarande på infrastruktur som drivs av OVPN, och vår VPN-infrastruktur kommer att fortsätta hålla samma höga säkerhetsstandard vi alltid har använt.
Sen gäller svensk lag inte USA lagar i vårt land ju.

Var är din koppling till OVPN med tanke på att du hänvisar till dom som att du skulle ha en koppling till dom annat än som kund?

Permalänk

Jepp det blev ett byte till mullvad och bara låta tiden ticka ut.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem

Har det hänt något nytt?
Väntar på att OVPN ska göra något förtydligande som skrivet innan i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Har det hänt något nytt?
Väntar på att OVPN ska göra något förtydligande som skrivet innan i tråden.

Nej, kan inte hitta något. Vet i och för sig inte vad mer de kan säga än att ingenting kommer att förändras för kunderna? Det enda jag kan tänka mig är att de på något sätt visar hur de kan garantera att Pango inte får tillgång till servrarna eller bestämmanderätt över hur de ska konfigureras med tanke på USAs lag som inte är långt ifrån den som finns i Kina.
Men visst borde OVPN för sin egen skull ge ytterligare kommentarer, det är liksom inte bara på sweclockers som detta diskuteras och oroas för.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Noctua u12A. Corsair Vengeance 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Fractal Design Torrent Compact. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Nej, kan inte hitta något. Vet i och för sig inte vad mer de kan säga än att ingenting kommer att förändras för kunderna? Det enda jag kan tänka mig är att de på något sätt visar hur de kan garantera att Pango inte får tillgång till servrarna eller bestämmanderätt över hur de ska konfigureras med tanke på USAs lag som inte är långt ifrån den som finns i Kina.
Men visst borde OVPN för sin egen skull ge ytterligare kommentarer, det är liksom inte bara på sweclockers som detta diskuteras och oroas för.

Foliehatten i mig undrar om det finns någon anledning till att de inte gått ut med detta någonstans på något sätt tydligare, de brukar vara bra på sånt (har varit kund i över 8 år)

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Nej, kan inte hitta något. Vet i och för sig inte vad mer de kan säga än att ingenting kommer att förändras för kunderna? Det enda jag kan tänka mig är att de på något sätt visar hur de kan garantera att Pango inte får tillgång till servrarna eller bestämmanderätt över hur de ska konfigureras med tanke på USAs lag som inte är långt ifrån den som finns i Kina.
Men visst borde OVPN för sin egen skull ge ytterligare kommentarer, det är liksom inte bara på sweclockers som detta diskuteras och oroas för.

Jo OVPN var innan allt detta en av de stora gällande kundsäkerhet och intrigitet.
Vet faktiskt inte heller hur de ska resa sig efter detta och återfå tilliten bland teknik entusiasterna.

Jag har innan detta rekommenderat OVPN till flera så vi entusiaster betyder mycket gällande förtroendekapital hos företagen då vi delar med oss till andra med vad vi tycker håller måttet. Håller de inte rekommenderar vi det inte till andra.

Skrivet av ZaInT:

Foliehatten i mig undrar om det finns någon anledning till att de inte gått ut med detta någonstans på något sätt tydligare, de brukar vara bra på sånt (har varit kund i över 8 år)

De måste nog kolla av med Pargo innan också, då de är ett större företag snurrar hjulen långsammare då olika avdelningar involveras. Kan vara så jäkligt 😔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Jo OVPN var innan allt detta en av de stora gällande kundsäkerhet och intrigitet.
Vet faktiskt inte heller hur de ska resa sig efter detta och återfå tilliten bland teknik entusiasterna.

Jag har innan detta rekommenderat OVPN till flera så vi entusiaster betyder mycket gällande förtroendekapital hos företagen då vi delar med oss till andra med vad vi tycker håller måttet. Håller de inte rekommenderar vi det inte till andra.

De måste nog kolla av med Pargo innan också, då de är ett större företag snurrar hjulen långsammare då olika avdelningar involveras. Kan vara så jäkligt 😔

Jo om det skulle vara något som hindrar skulle det väl vara just dem tänker jag, och jag är inte så intresserad i ett utlåtande från vad som ändå verkar vara en mindre seriös aktör :/
Din första paragraf där skulle jag lika gärna kunna ha skrivit själv för övrigt, känner likadant och har gjort likadant.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag funderar på vad de skulle kunna skriva för att övertyga och hålla kvar eventuella foliehattar… troligen inget vettigt man kan skriva för att det ska se fortsatt bra ut. Skriver man ingen förändring är svaret ’hört den förr’, annars blir det ’vad var det vi sa’

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag funderar på vad de skulle kunna skriva för att övertyga och hålla kvar eventuella foliehattar… troligen inget vettigt man kan skriva för att det ska se fortsatt bra ut. Skriver man ingen förändring är svaret ’hört den förr’, annars blir det ’vad var det vi sa’

För mig spelar det faktiskt inte så stor roll VAD de skriver, det viktiga är att de gör det helt omöjligt (inom rimliga gränser) för användare att inte VETA att de blivit uppköpta.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

tyvärr tro jag inte på det säger du säger.
Det finns inga planerade ändringar för ditt nuvarande OVPN-konto och prenumeration, det kommer fortsätta att fungera precis som det alltid har gjort med samma tillägg och antal tillåtna enheter. OVPN kommer fortsätta att drivas som en fristående tjänst. Dina kunduppgifter som beskrivet i vår integritetspolicy lagras fortfarande på infrastruktur som drivs av OVPN, och vår VPN-infrastruktur kommer att fortsätta hålla samma höga säkerhetsstandard vi alltid har använt.
Sen gäller svensk lag inte USA lagar i vårt land ju.

Företaget är inte svenskt längre då det är sålt till utlandet.

Det som tidigare ägare skrev betyder ingenting och nya de ägarna är inte skyldiga att göra som den gamla ägaren, det är därför dom har köpt hela företaget; för att kunna göra vad som helst med hela företaget.
integritetspolicy och allt annat kan skrivas om eller skrotas helt på ett ögonblick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Företaget är inte svenskt längre då det är sålt till utlandet.

Så man har stängt ner det svenska bolaget nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så man har stängt ner det svenska bolaget nu?

Om man ska tro t.ex. https://www.ovpn.com/en/tos så är det inte så. Tror just det påståendet är rent hittepå, men det är ju ändå en viktig skillnad att de nu har amerikanska ägare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Företaget är inte svenskt längre då det är sålt till utlandet.

Det som tidigare ägare skrev betyder ingenting och nya de ägarna är inte skyldiga att göra som den gamla ägaren, det är därför dom har köpt hela företaget; för att kunna göra vad som helst med hela företaget.
integritetspolicy och allt annat kan skrivas om eller skrotas helt på ett ögonblick.

kommer ändå vara kvar bry mig inte om det annat som tar över har inget att dölja kör olika vpn här skiftar vad gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

kommer ändå vara kvar bry mig inte om det annat som tar över har inget att dölja kör olika vpn här skiftar vad gör

Ja men vad bra då. Att du ens hittar in till den här tråden är ett under.