Permalänk

Funderingar inför köp av UW skärm.

Hej Allesammans!

Jag har börjat fundera på att uppgradera hemmakontoret men en ny skärm. I nuläget har jag 1st 27" (huvudskärm full hd) och en 24". Jag har tänkt mig en 34" uw så jag slipper ha två skärmar utan kan nöja mig med en.

Jag jobbar en del hemma med elkonstruktion så jag skulle gärna kunna ha cad programmet och en pdf uppe samtidigt. Räcker en 34" till det? Den vanligast upplösningen verkar ju vara 3440 x 1440 21:9.

Jag spelar en del så jag tänkte välja en skärm med hyffsat responstid och uppdateringsfrekvens. Spelar mest wow och D4 (när det kommer). I princip inga fps spel.

Det jag undrar mest är väl om skärmstorleken räcker för att arbeta på? När det gäller spelandet så har jag inte så stora krav så det borde inte var något problem. Är freesync något man bör ta hänsyn till när man väljer skärmen (har ett Radeon kort)?

Jag har kikat lite på skärmar runt 4000-6000 de verkar ha fått skapliga omdömen i alla fall. Jag har mest kollar på dessa då firman har konto på dustin och jag kan köpa genom dem så jag slipper moms.

https://www.dustin.se/compare/index/23150659

Förstår att det kanske är en del subjektiva frågor men om det är någon som har erfarenhet att ha en uw skärm att jobba på så dela gärna med er av hur ni tycker att det har funkat.

Har någon tips på en specifik skärm som finns på ett annat ställe så funkar det med. Jag skulle helst hålla mig till dustin dock.

Är helt ovetande när det gäller skärmar så det kanske är en del dumma frågor :D.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem

När det gäller hur bra det kommer gå med två öppna program bredvid varandra så kommer dom ha fler pixlar på höjden men färre på bredden att dela på. Så det beror lite på hur du tycker att den lösningen fungerar med dom programmen du tänkt använda. pixeltätheten är ju inte superhög så det kan vara svårt att zooma ut med bibehållen läslighet i en pdf t.ex. Jag arbetar inte på min 34" UW men tycker att det fungerar bra med t.ex. word och excel igång bredvid varandra.

Permalänk
Skrivet av tonii:

När det gäller hur bra det kommer gå med två öppna program bredvid varandra så kommer dom ha fler pixlar på höjden men färre på bredden att dela på. Så det beror lite på hur du tycker att den lösningen fungerar med dom programmen du tänkt använda. pixeltätheten är ju inte superhög så det kan vara svårt att zooma ut med bibehållen läslighet i en pdf t.ex. Jag arbetar inte på min 34" UW men tycker att det fungerar bra med t.ex. word och excel igång bredvid varandra.

Ok, tack för input. Jag fick tag i en kollega som har liknande arbetsuppgifter som mig och han hade haft det på sitt förra jobb och han tyckte att det hade fungerat bra så jag kör nog på det. Har du någon koll på om skärmarna jag länkade duger och om man ska försöka få ta i en med freesync?

// Mattias

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem

http://www.displaywars.com/34-inch-21x9-vs-27-inch-16x9

Så får du en jämförelse på den fysiska storlekarna.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Skrivet av Rismik:

http://www.displaywars.com/34-inch-21x9-vs-27-inch-16x9

Så får du en jämförelse på den fysiska storlekarna.

Aha tackar, vet du om det finns något liknande där man kan lägga till upplösningen? Jag kommer ju få plats med mycket mer på uw skärmen eftersom det är mycket högre upplösning på den. Tänkte om det gick att se lätt och överskådligt hur stor skillnad det verkligen blir

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem

Jag har en 38" UW-skärm och tycker det funkar bra att jobba på den, speciellt om man använder FancyZones för att ställa in olika "arbetsytor". 34" kan bli lite "litet" tyckte jag, men om det funkar för dig blir det säkert bra.

Dock är det värt att veta att om du delar skärm ofta så funkar det mycket sämre med en UW än flera vanliga. Om man delar ex. excel eller word så får man dela "fönster" istället för att dela skärmen, och powerpoints är MYCKET svårare att få bra. Jag brukade ha presentationen på en skärm, föredragsläget på en skärm och "mötet" på laptopen, så att man ser deltagarna. Nu med en UW så i princip måste man öppna presentationen i Teams, för det funkar inte att öppna som vanligt. Jag kommer skaffa en till liten extra skärm bara för detta!

//Rant over

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmattiasx:

Ok, tack för input. Jag fick tag i en kollega som har liknande arbetsuppgifter som mig och han hade haft det på sitt förra jobb och han tyckte att det hade fungerat bra så jag kör nog på det. Har du någon koll på om skärmarna jag länkade duger och om man ska försöka få ta i en med freesync?

// Mattias

Länken fungerar ej tyvärr för mig men kan väl ge generella råd. IPS är (enligt mig) en trevligare upplevelse överlag men om man kan leva med viss ghosting så har VA mycket bättre naturlig kontrast och bättre svärta vilket kan vara trevligt i vissa spel eller filmer. Freesync är kanon om man gillar att lira med höga inställningar i spel men har ett grafikkort som inte kan leverera lika många fps som uppdateringsfrekvensen på skärmen. Det blir ett betydligt bättre flyt och ingen tearing. Du behöver dock kolla om just ditt grafikkort stödjer freesync.

Permalänk
Avstängd

För mig funkar 3440x1440 på 34" inte alls för arbete, blir för trångt på höjden framförallt, medan 38" 3840x1600 blir bra.

Skulle sikta på det senare eller bättre.

Permalänk
Skrivet av lumberjack:

Jag har en 38" UW-skärm och tycker det funkar bra att jobba på den, speciellt om man använder FancyZones för att ställa in olika "arbetsytor". 34" kan bli lite "litet" tyckte jag, men om det funkar för dig blir det säkert bra.

Dock är det värt att veta att om du delar skärm ofta så funkar det mycket sämre med en UW än flera vanliga. Om man delar ex. excel eller word så får man dela "fönster" istället för att dela skärmen, och powerpoints är MYCKET svårare att få bra. Jag brukade ha presentationen på en skärm, föredragsläget på en skärm och "mötet" på laptopen, så att man ser deltagarna. Nu med en UW så i princip måste man öppna presentationen i Teams, för det funkar inte att öppna som vanligt. Jag kommer skaffa en till liten extra skärm bara för detta!

//Rant over

Ok, jag delar skärm en del när jag jobbar hemifrån men det är mest för att visa ritningar i pdf format eller excel. Powerpoints är inget jag håller på med överhuvudtaget, möjligtvis vid möten och man får se en men det är aldrig jag som håller i det. Behöver man en till skärm vid något tillfälle så skulle jag ju kunna använda laptoppen isåfall. FancyZones är det för att få till som att det skulle vara två skärmar och man har en PDF på vardera tex?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Skrivet av tonii:

Länken fungerar ej tyvärr för mig men kan väl ge generella råd. IPS är (enligt mig) en trevligare upplevelse överlag men om man kan leva med viss ghosting så har VA mycket bättre naturlig kontrast och bättre svärta vilket kan vara trevligt i vissa spel eller filmer. Freesync är kanon om man gillar att lira med höga inställningar i spel men har ett grafikkort som inte kan leverera lika många fps som uppdateringsfrekvensen på skärmen. Det blir ett betydligt bättre flyt och ingen tearing. Du behöver dock kolla om just ditt grafikkort stödjer freesync.

Ok, jag skulle tro att det blir en VA panel. Som jag nämnde innan är jag inte speciellt kräsen när det gäller de bitarna. Det faller lite på priset också. För visst är IPS paneler om man ska ha någon sort "spel prestanda" på dem betydligt dyrare än VA?

Skrivet av sweborn:

För mig funkar 3440x1440 på 34" inte alls för arbete, blir för trångt på höjden framförallt, medan 38" 3840x1600 blir bra.

Skulle sikta på det senare eller bättre.

Får man fråga hur du använder skärmen dagligen som gör att det inte skulle funka menar jag?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmattiasx:

Ok, jag delar skärm en del när jag jobbar hemifrån men det är mest för att visa ritningar i pdf format eller excel. Powerpoints är inget jag håller på med överhuvudtaget, möjligtvis vid möten och man får se en men det är aldrig jag som håller i det. Behöver man en till skärm vid något tillfälle så skulle jag ju kunna använda laptoppen isåfall. FancyZones är det för att få till som att det skulle vara två skärmar och man har en PDF på vardera tex?

Ok, då passar nog UW ganska bra för dig! Särskilt om du också kan ha laptopen framme!

FancyZones är inte riktigt som att ha två skärmar men nästan, man typ ställer in hur fönstren ska placera sig.

Jag skulle även 100% rekommendera dig att köpa typ ett sånt här ställ (eller motsvarande): https://www.maxgaming.se/sv/skarmstativ/skarmstativ-slim-med-...

Det är absolut värt pengarna att få mer plats på skrivbordet och kunna justera osv.!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Skrivet av lumberjack:

Ok, då passar nog UW ganska bra för dig! Särskilt om du också kan ha laptopen framme!

FancyZones är inte riktigt som att ha två skärmar men nästan, man typ ställer in hur fönstren ska placera sig.

Jag skulle även 100% rekommendera dig att köpa typ ett sånt här ställ (eller motsvarande): https://www.maxgaming.se/sv/skarmstativ/skarmstativ-slim-med-...

Det är absolut värt pengarna att få mer plats på skrivbordet och kunna justera osv.!

Ok, tackar. Tror att det kommer bli ett köp men har inte bestämt mig till 100% än. För tillfället när jag sitter och spelar så har jag nästan alltid något på den andra skärmen. Youtube, twitch osv osv. Det kommer ju inte fungera något bra men att basera skärmköp på det känns ju lite dumt kanske hehe.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |