Oskyddade hemmaroutrar utnyttjas i attacker mot infrastruktur

Permalänk
Melding Plague

Oskyddade hemmaroutrar utnyttjas i attacker mot infrastruktur

Microsoft har följt en hackergrupp med säte i Kina som smyger sig in i amerikanska organisationer via komprometterade hemmaroutrar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att börja kräva att tillverkare supporterar sin hårdvara lite längre och har automatisk uppdatering då få användare har koll på sånt.
Förbjud alla billiga skitroutrar, lägg mer ansvar på ISP att deras kunder ska ha säkra enheter eller att nätet inte missbrukas.
Missbrukas nätet så tycker jag ISP ska kunna stänga av kunden tills kunden åtgärdat felet.

Vem minns inte Telia i början på 2000 som stängde ner abbonemang när datorer bombade ut mail.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Förbjud alla billiga skitroutrar...

Yepp

Krav skall vara att OpenWrt SKALL gå att efter installera på hemma routrar.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kanske dags att börja kräva att tillverkare supporterar sin hårdvara lite längre och har automatisk uppdatering då få användare har koll på sånt.
Förbjud alla billiga skitroutrar, lägg mer ansvar på ISP att deras kunder ska ha säkra enheter eller att nätet inte missbrukas.
Missbrukas nätet så tycker jag ISP ska kunna stänga av kunden tills kunden åtgärdat felet.

Vem minns inte Telia i början på 2000 som stängde ner abbonemang när datorer bombade ut mail.

För en som har datorintresse, men som är helt novis på nätverk...
Kan du ge några ex på billiga skitroutrar?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

För en som har datorintresse, men som är helt novis på nätverk...
Kan du ge några ex på billiga skitroutrar?

Alla?
ASUS har väl rätt bra med säkerhetsuppdateringar, men det är ju ändå max 3-4år.

TP-Link, Sagemcom eller rebrandade skitrouters är sannolikt ännu sämre (typ Jensen)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Alla?
ASUS har väl rätt bra med säkerhetsuppdateringar, men det är ju ändå max 3-4år.

TP-Link, Sagemcom eller rebrandade skitrouters är sannolikt ännu sämre (typ Jensen)

OK, förstår.
Så det allra säkraste är vad, typ det man hittat hos mikrotek och liknande sidor? Finns en till som jag inte kommer på namnet på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Så det allra säkraste är vad, typ det man hittat hos mikrotek och liknande sidor?

Vad som helst som du får igång OpenWrt på anser jag. Visst man kan konfigurera knasigt, men en OpenWrt installation som uppdateras regelbundet är säker.

https://www.gl-inet.com/ är ok för sitt pris.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

OK, förstår.
Så det allra säkraste är vad, typ det man hittat hos mikrotek och liknande sidor? Finns en till som jag inte kommer på namnet på.

Nä det jag menar är väl snarare att problemet är att du (i vissa fall) knyter dig till tillverkarens mjukvara. Som dem inte tjänar pengar på, så därför vill man strypa stödet så snabbt som möjligt så du köper en ny.

Finns massvis med öppna alternativ på ex. ASUS routerar (OpenWRT) men det absolut bästa är ju ex. PFsense / OPNsense om man är intresserad, och då räcker det med en gammal dator eller ex. Teklagers enheter

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nä det jag menar är väl snarare att problemet är att du (i vissa fall) knyter dig till tillverkarens mjukvara. Som dem inte tjänar pengar på, så därför vill man strypa stödet så snabbt som möjligt så du köper en ny.

Finns massvis med öppna alternativ på ex. ASUS routerar (OpenWRT) men det absolut bästa är ju ex. PFsense / OPNsense om man är intresserad, och då räcker det med en gammal dator eller ex. Teklagers enheter

Got it.
Tack var teklager jag tänkte på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Genomsnittliga användaren vet nog inte vad en router gör ens. En låda där internet kommer ut.

Permalänk

"För privatpersoner är rekommendationen att hålla routrar och annan nätverksutrustning uppdaterad, och att stänga av fjärråtkomst."

Hur stänger man av fjärråtkomst på telia router Sagemcom Fast5370e?

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

"För privatpersoner är rekommendationen att hålla routrar och annan nätverksutrustning uppdaterad, och att stänga av fjärråtkomst."

Hur stänger man av fjärråtkomst på telia router Sagemcom Fast5370e?
https://www.telia.se/.imaging/mte/telia-se/l400x400/dam/REDAKTIONENS-BILDER/PRODUKTBILDER/Modem-routers/Sagemcom-5370e-1-.png/jcr:content/sagemcom-fri.png

Det är enkelt, köp en egen router och lägg skitroutern i garderoben.

Permalänk
Medlem

Spionerar Microsoft på kinesiska statliga företag och delar detta med NSA?
Är det inte bara lättare att säga att Kina och USA spionerar på varandra med hjälp av företag som Microsoft och Huawei?!
Vad är nyheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Genomsnittliga användaren vet nog inte vad en router gör ens. En låda där internet kommer ut.

Lite så är ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nä det jag menar är väl snarare att problemet är att du (i vissa fall) knyter dig till tillverkarens mjukvara. Som dem inte tjänar pengar på, så därför vill man strypa stödet så snabbt som möjligt så du köper en ny.

Finns massvis med öppna alternativ på ex. ASUS routerar (OpenWRT) men det absolut bästa är ju ex. PFsense / OPNsense om man är intresserad, och då räcker det med en gammal dator eller ex. Teklagers enheter

Ja, precis.

Man köper en router och den räknas som "hårdvara", men själva hårdvaran är egentligen bara en vanlig dator i ett lustigt utformat skal. Det mesta av den faktiska funktionen man köper utgörs av tillverkarens förinstallerade mjukvara.

Och där någonstans skapas grunden för den mardrömskombination som ofta uppstår:

* Tillverkaren levererar något eget hopkok till mjukvara som ingen utomstående riktigt vet vad den gör
* Mjukvaran är optimerad för att kryssa i alla kryssrutor som kunder kan tänkas efterfråga och skapa så få supportärenden som möjligt. Dvs massor av extrafunktioner, typiskt aktiverade direkt ur lådan för att "bara fungera", osv.
* Tillverkaren var egentligen rätt ointresserad av mjukvaran redan från början och är djupt ointresserad av att underhålla den över tid

På det viset är ju just de här fristående mjukvaruprojekten som arbetar långsiktigt mycket rimligare, man får bara skaffa kompatibel hårdvara separat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

En låda där internet kommer ut.

En wifi låda. "Är det skillnad mellan wifi och internet?"

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaskanal:

En wifi låda. "Är det skillnad mellan wifi och internet?"

Har du wifi på datan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har du wifi på datan?

jag har giggabajt på datorn, gör det något? xD

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Gör som jag köp Apple Microvågsung, spis, kylskåp, toalett och router och man får uppdateringar hela tiden. Min Apple iToilet från år 2017 fungerar än idag, senaste säkerhetspatchen kom för en månad sedan..

Skämtåsido. Folk har en drös internet anslutna prylar som borde uppdateras, det enda folk verkar bry sig om det uppdateras är mobiltelefonen. Populistiska förslag att tvinga tillverkare är populära, jag tror snarare att recensenter av produkterna bör vara mer noggranna och upplysa om detta.
Om vi tar router så går utvecklingen fort. Köper man en sprillans ny 5000kr router så har den i bästa fall endast wifi 7 och 1Gbe Ethernet, dvs något som man snart vill byta ut. Man vill då kanske inte betala för att tillverkaren ska underhålla dritten 10år, men någon vill kanske att tillverkaren ska göra det.
Men om informationen bara vore tydligt så hade folk fått välja. Som en 5000kr router som får uppdateringar i 5år, eller "typ samma" router för 7000kr som får uppdateringar i 10år.

Det finns produkter som har mer mognat i utvecklingen. Jag anser att routers inte ännu är sådan, men troligen snart, wifi 8 kanske blir så bra så folk slutar känna av de stora bristerna så mycket. Mer än kass täckning som man får lösa med mesh etc.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det är enkelt, köp en egen router och lägg skitroutern i garderoben.

tror inte tv-boxen fungerar utan telia routern.

Permalänk
Medlem

Tur man har en Edgerouter. De verkar få uppdateringar över en lång tidsperiod.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Hur stänger man av fjärråtkomst på telia router Sagemcom Fast5370e?

Det gör du inte. Telia kommer alltid (det kan ha ändrats, men hade ett rätt intressant samtal med Telia för några år sedan) då fjärråtkomsten är (var?) Ett krav för deras produkter "så de kan erbjuda bästa möjliga support"

Enkla svaret är vägra standardroutrar (även detta helt klart en upplevelse med Telia eftersom du inte kan det, du måste få den skickad till dig så den går i retur) och köpa något riktigt, helst med kontinuerligt mjukvarustöd i form av "tredje part" ex WRT eller *sense varianter.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Sötast
Skrivet av RVX:

OK, förstår.
Så det allra säkraste är vad, typ det man hittat hos mikrotek och liknande sidor? Finns en till som jag inte kommer på namnet på.

Det viktigaste här är att oavsett märke. Vare sig det är cisco, microtek, netgear eller vad... så är alla osäkra.

Det finns ingen hårdvara i drift som är säker från hacking, det är hur företagen reagerar på de brister/buggar/hål som upptäcks.

Om företagen reagerar snabbt, samt att man själv tar ansvar för att uppdatera mjukvaran så är det den bästa kombinationen.

T.ex Om du har en dyr fin enterprise router, med gammal mjukvara, så lär den troligtvis ha fler säkerhetsbrister än en ny uppdaterad konsumentrouter.

Med det sagt så skulle jag oavsett vad, inte välja att använda konsument router. Men är säkerligen för att jag tycker det är roligt med nätverk/servrar och jobbar med IT...

Skrivet av internet946:

"För privatpersoner är rekommendationen att hålla routrar och annan nätverksutrustning uppdaterad, och att stänga av fjärråtkomst."

Hur stänger man av fjärråtkomst på telia router Sagemcom Fast5370e?
https://www.telia.se/.imaging/mte/telia-se/l400x400/dam/REDAKTIONENS-BILDER/PRODUKTBILDER/Modem-routers/Sagemcom-5370e-1-.png/jcr:content/sagemcom-fri.png

Se SuperSverker's kommentar nedan. Telia har full kontroll över din router sålänge den är online.
PS, telias lösenord läcktes för flera år sedan......... jag undrar om de bytt sina interna lösenord sedan dess....

Skrivet av SuperSverker:

Det gör du inte. Telia kommer alltid (det kan ha ändrats, men hade ett rätt intressant samtal med Telia för några år sedan) då fjärråtkomsten är (var?) Ett krav för deras produkter "så de kan erbjuda bästa möjliga support"

Enkla svaret är vägra standardroutrar (även detta helt klart en upplevelse med Telia eftersom du inte kan det, du måste få den skickad till dig så den går i retur) och köpa något riktigt, helst med kontinuerligt mjukvarustöd i form av "tredje part" ex WRT eller *sense varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

tror inte tv-boxen fungerar utan telia routern.

Har inte tittat på gammeltv på 15-20 år. Men vad jag har hört så funkar det om man ställer in VLAN rätt

Permalänk
Medlem

Inget nytt under solen. Hur många wifi saker finns inte som har gammal mjukvara och inte tala om alla saker man kan köpa och fjärrstyra som har buggar i sig så andra kan hacka dom. Tycker det är hysteri på att ha massa fjärrstyrda saker med dåligsäkerhet..
Som en hacker sa i ett program finns det en öppning så kan dom snart ta över allt som ägaren har..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Om nu tillverkarna producerade enheter med en livslängd som faktiskt är möjligt, såvida regelbundna uppdateringar/patcher släpps. Hur ska de då finansiera sin verksamhet?

För att det ska fungera krävs någon form av regelbunden betalning, lycka till att sälja in det hos en privatperson.

Priset kan vara högre vilket kan försvara en längre supporterad livslängd. Men det kommer alltid finnas aktörer som säljer billigare så finns problemet där ändå.

Diverse öppen mjukvara är ljusår för komplicerat för gemene man.

Visst släpps nya standarder med högre hastighet osv, men i realiteten är det ganska få som behöver mer än 100mbit/s om man funderar på hur de flesta familjer/hushåll ser ut. Så det blir en relativt sval drivkraft, om nu produken som köps håller måttet under en lång period som är möjligt med korrekt uppgraderingar/patchningar.

Visst orsakar dessa billiga enheter problem och problematiken är rätt uppenbart, men det finns inte så många fungerande alternativ till hur marknaden ser ut nu. Dyrare enheter kommer också exkludera en jäkla massa från att kunna ta del av Internet.

Kanske någon myndighet ska diktera vilken utrustning ska ska användas hos kpnsumenter? Blotta tanken ger mig rysningar.

Detta problem löses nog bara genom att konsumenter håller sig själva uppdaterade, i vart fall på privat nivå. Gäller det företag så är det ju uppenbart deras ansvar att säkerställa att om en anställd ska kunna jobba hemmifrån så måste vissa krav uppfyllas.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lägga in en rekommendation för pfSense. Du kan installera det på en gammal PC. Det kan vara en stationär eller laptop. Det är en fördel om datorn har två nätverkskort, men du måste inte ha det för få det fungera, men har du inte de, så behöver du en switch så du kan sätta upp VLAN för LAN/WAN och de kanske är lite hög tröskel att starta upp som helt grön på systemet.

Vill man så kan man även köpa officiellt supportad hårdvara direkt av Netgate som utvecklar pfSense. Jag kör själv med en Netgate 6100. Den fixar 10G utan minsta problem, den kostar dock lite mer än de flesta kanske är villiga att bränna av på en brandvägg. Men även Netgate 4100 är nice och kostar mindre, dock utan samma prestandaklass.

Gillar man inte pfSense så finns även OpenSense som är nice och uppdateras oftare men är inget som jag själv kör, men jag hör mycket nice om det.

Ovan är ju inte något för alla. Men gillar man nörda och vill ha en brandvägg/router av lite kaliber så är pfSense verkligen något som man kan växa att gilla.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Om nu tillverkarna producerade enheter med en livslängd som faktiskt är möjligt, såvida regelbundna uppdateringar/patcher släpps. Hur ska de då finansiera sin verksamhet?

För att det ska fungera krävs någon form av regelbunden betalning, lycka till att sälja in det hos en privatperson.

Priset kan vara högre vilket kan försvara en längre supporterad livslängd. Men det kommer alltid finnas aktörer som säljer billigare så finns problemet där ändå.

Diverse öppen mjukvara är ljusår för komplicerat för gemene man.

Visst släpps nya standarder med högre hastighet osv, men i realiteten är det ganska få som behöver mer än 100mbit/s om man funderar på hur de flesta familjer/hushåll ser ut. Så det blir en relativt sval drivkraft, om nu produken som köps håller måttet under en lång period som är möjligt med korrekt uppgraderingar/patchningar.

Visst orsakar dessa billiga enheter problem och problematiken är rätt uppenbart, men det finns inte så många fungerande alternativ till hur marknaden ser ut nu. Dyrare enheter kommer också exkludera en jäkla massa från att kunna ta del av Internet.

Kanske någon myndighet ska diktera vilken utrustning ska ska användas hos kpnsumenter? Blotta tanken ger mig rysningar.

Detta problem löses nog bara genom att konsumenter håller sig själva uppdaterade, i vart fall på privat nivå. Gäller det företag så är det ju uppenbart deras ansvar att säkerställa att om en anställd ska kunna jobba hemmifrån så måste vissa krav uppfyllas.

Jag skulle vända på det och säga att det är en gravt dysfunktionell marknad vi ser idag.

Om vi bortser från den rent retoriska aspekten här så skulle jag tänka mig detta som konkret förslag:

Standardisera mjukvaran, gör ett gediget jobb istället för att skapa en massa separata slit-och-släng-mjukvaror för olika modeller som sedan skulle behöva underhållas separat, men som i praktiken istället inte underhålls i nämnvärd omfattning öht.
Konkret förslag: se till att hårdvaran funkar i t.ex. OpenWRT och bidra där (gör ett förenklat UI om så behövs), låt enheterna vars hårdvara inte är helt föråldrad bara glida med strömmen och allihopa få samma uppdateringar.

Ett sådant upplägg skulle iaf kunna fungera. Man får tjäna pengar på att sälja hårdvaran primärt, istället för att ha en rutten affärsmodell som primärt går ut på att sälja medvetet ounderhållen mjukvara som ska skapa lönsamhet genom att folk ska kassera den tillhörande hårdvaran så ofta som möjligt.

Det blir en mindre marknad kvar, ja. Det borde ses som positivt när behovet till stor del verkar vara påhittat och istället bara handlar om att man vill maximera skapandet av "e-waste" för att hålla luftslottet vid liv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Enkla svaret är vägra standardroutrar (även detta helt klart en upplevelse med Telia eftersom du inte kan det, du måste få den skickad till dig så den går i retur) och köpa något riktigt, helst med kontinuerligt mjukvarustöd i form av "tredje part" ex WRT eller *sense varianter.

Jag kanske missuppfattar men jag kör med UBNT Amplifi-router med Telia utan några hiccups alls. Telias crap-router ligger oöppnad i kartongen.

I allmänt är jag mycket nöjd med min Amplifi-router. Har förtroende för UBNT och jag är för kass för att ställa in deras proffsgrejer. Amplifi har en riktigt smidig app som är enkel att förstå för en nätverks-noob som mig. Och den hojtar till när det finns ny firmware att hämta till den.

Skrivet av Thor:

Om nu tillverkarna producerade enheter med en livslängd som faktiskt är möjligt, såvida regelbundna uppdateringar/patcher släpps. Hur ska de då finansiera sin verksamhet?

För att det ska fungera krävs någon form av regelbunden betalning, lycka till att sälja in det hos en privatperson.

Har också tänkt på detta. Men kanske något som kan inkluderas i bredbandsabonnemanget som sedan av operatören köps från hårdvarutillverkaren?

Lite som upplägget med inkluderad VPN (även om det är bullshit när VPN:n är samma som bredbandsleverantören, men det jag menar är hur själva affärsidén ska säljas in mot kunder). Inte optimal lösningen men en teoretisk möjlighet i alla fall.

Skrivet av evil penguin:

Ett sådant upplägg skulle iaf kunna fungera. Man får tjäna pengar på att sälja hårdvaran primärt, istället för att ha en rutten affärsmodell som primärt går ut på att sälja medvetet ounderhållen mjukvara som ska skapa lönsamhet genom att folk ska kassera den tillhörande hårdvaran så ofta som möjligt.

Fast att sälja routrar med icke rimligt uppdaterade säkerhetsuppdateringar ger ju dig omedelbart ryktet och recensionerna om att företagets produkter är värdelösa på routermarknaden.

Permalänk
Medlem

De flesta har noll koll, och att föreslå Openwrt eller pfSense kommer inte funka om inte du själv vill agera support. Mitt eget nät är pfSense+unifi.
Men när en nyinflyttad granna lade ut på nätet att de inte kunde få igång internet och jag gick dit för att hjälpa. Så hade de kopplat in routern i larmboxen från Verisure, ja det sitter en Ethernet på insidan på den om man tar av locket.
Fibeboxen hade de inte hittat då den satt bakom soffan. Knappast folk som kan sätta upp en pfsense router eller hålla den uppdaterad. Och de kommer inte att betala priset för en sådan router änddå.