Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Din typ av människa fanns även när jag investerat i synact, alltid skeptiska till allt och alla men kommer aldrig med något konkret. Jag gjorde fin vinst där och kommer med största sannolikhet göra det denna gången också, gör läxan ordentligt och satsa på rätt häst.

Vad investerar du själv i?

Gällande vad som får en att investera i detta papper hänvisar jag till presentationen. Forskningen talar för sig själv, ett samarbete med någon utav de stora läkemedelsbolagen vid ett lyckat fas 2 resultat är inte alls omöjligt. Förutsatt att studien går vägen.

Lämnar resten osagt och hänvisar återigen till en 30 minuters presentation som sammanfattar det bra.

Du svarar inte på frågan. Det finns inget rätt eller fel svar, så jag förstår inte riktigt varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag undrar vad som driver småsparare till den här typen av papper (i det här fallet Cerono).

Runt 650 innehavare på Nordnet. Market cap på 160 miljoner SEK.
Det kan jämföras med till exempel Merck (MSD i Sverige) som har en market cap på 287 miljarder dollar . Dvs nästan 2 000 gånger högre. Knappt 3 000 innehavare på Nordnet.
Var får ni upp ögonen för den här typen av värdepapper? Vilka egenskaper är det som gör att ni väljer att investera? Är det kommunikation från företagen själva, rekommendationer på forum? Hur gör ni bedömningen av klinisk och kommersiell potential?

Jag är genuint nyfiken.

"Var får ni upp ögonen för den här typen av värdepapper?" -
När merch köpte acceleron för 11ish miljarder USD fångade det min uppmärksamhet. Accelerons läkemedelskandidat "sotartecept" visade lovande resultat i sin fas 2 studie mot sjukdomen PAH (pulmonell arteriell hypertension). Jag satte mig in i vad sjukdomen innebar för människa, vilka behandlingar finns det i dagsläget (väldigt få som fungerar) och hittade då ett svenskt biotech som hade ett samarbete med läkemedelsjätten Abbott. Deras läkemedelskandidat CS1 var också inriktad mot PAH och hade dessutom särläkemedelsstatus. Bingo!

Mycket bra frågor du ställer, ska försöka fatta mig kort.

"Vilka egenskaper är det som gör att ni väljer att investera?"
VPA, bolaget har ett fantastiskt vetenskapligt råd och grymt duktiga forskare inom bolaget. Det krävs också business-minded individer för att ta det vidare från forskningsstadiet det är nog här det faller för många biotechbolag. I cerenos fall visade man på okunskap då man meddelade om nyemission genom mangold fondkommission till grovt rabatterat pris. Lyckligtvis fick de individer som varit drivande i styrelsen lämna vid stämman.

"Är det kommunikation från företagen själva, rekommendationer på forum?"
Inget av dom, tycker biotech är spännande så i mitt fall genom eget gräv.

"Hur gör ni bedömningen av klinisk och kommersiell potential?"
Tar till mig av den forskning som gjorts på VPA i människa och dess effekter. Tex: "Valproate attenuates the risk of myocardial infarction in patients with epilepsy: a nationwide cohort study"
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21254285/

Ur ett kommersiellt perspektiv ser jag en stor fördel till cereno där CS1 tas i tablettform, medan sotartecept ges subkutant på klinik. Kostnaden för vården minskar drastiskt om läkemedlet kan tas i hemmet i tablettform. Tänk hur ett amerikanskt försäkringsbolag ser på den kostnaden:
1. Patientens resa, logi och behandling ska pröjsas på regelbunden basis livet ut, eller..
2. Patienten kan ta läkemedlet i tablettform hemma livet ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du svarar inte på frågan. Det finns inget rätt eller fel svar, så jag förstår inte riktigt varför.

Nu kollade jag svaren i datorn istället och ser att "bubbelbabbel" ställt en fråga men utan att citera mig, därför har jag inte fått upp notisen i mobilen. Sorry om jag missuppfattade vilken frågeställning du refererade till. Svarade honom i inlägget ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

"Var får ni upp ögonen för den här typen av värdepapper?" -
När merch köpte acceleron för 11ish miljarder USD fångade det min uppmärksamhet. Accelerons läkemedelskandidat "sotartecept" visade lovande resultat i sin fas 2 studie mot sjukdomen PAH (pulmonell arteriell hypertension). Jag satte mig in i vad sjukdomen innebar för människa, vilka behandlingar finns det i dagsläget (väldigt få som fungerar) och hittade då ett svenskt biotech som hade ett samarbete med läkemedelsjätten Abbott. Deras läkemedelskandidat CS1 var också inriktad mot PAH och hade dessutom särläkemedelsstatus. Bingo!

Mycket bra frågor du ställer, ska försöka fatta mig kort.

"Vilka egenskaper är det som gör att ni väljer att investera?"
VPA, bolaget har ett fantastiskt vetenskapligt råd och grymt duktiga forskare inom bolaget. Det krävs också business-minded individer för att ta det vidare från forskningsstadiet det är nog här det faller för många biotechbolag. I cerenos fall visade man på okunskap då man meddelade om nyemission genom mangold fondkommission till grovt rabatterat pris. Lyckligtvis fick de individer som varit drivande i styrelsen lämna vid stämman.

"Är det kommunikation från företagen själva, rekommendationer på forum?"
Inget av dom, tycker biotech är spännande så i mitt fall genom eget gräv.

"Hur gör ni bedömningen av klinisk och kommersiell potential?"
Tar till mig av den forskning som gjorts på VPA i människa och dess effekter. Tex: "Valproate attenuates the risk of myocardial infarction in patients with epilepsy: a nationwide cohort study"
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21254285/

Ur ett kommersiellt perspektiv ser jag en stor fördel till cereno där CS1 tas i tablettform, medan sotartecept ges subkutant på klinik. Kostnaden för vården minskar drastiskt om läkemedlet kan tas i hemmet i tablettform. Tänk hur ett amerikanskt försäkringsbolag ser på den kostnaden:
1. Patientens resa, logi och behandling ska pröjsas på regelbunden basis livet ut, eller..
2. Patienten kan ta läkemedlet i tablettform hemma livet ut.

Tack för ett utförligt och välstrukturerat svar!

Angående sista punkten (jo, jag kommer alltid med invändningar...;)):
- om vårdkedjan ändå innebär täta patientmöten kan subkutant vara en fördel (bättre compliance)
- försäkringsbolagen i USA betalar mig veterligen inte för resor eller logi
- en subkutan injektion tar sällan mer än en minut (och i flertalet fall kan de tas av patienten själv om label tillåter det)

Återigen: tack för svaren ovan kring hur du fått upp ögonen för det här företaget.
Skillnaden är avsevärt större om tabletter/injektion ersätter en infusion.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Någon som har en bra räknare som räknar ut skatten på ens ISK-konto för 2023?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som har en bra räknare som räknar ut skatten på ens ISK-konto för 2023?

En vanlig miniräknare duger väl bra till det ändamålet? Dock är det lite för tidigt kan jag tycka att räkna fram skatten då den beror på hur mycket pengar du har på ditt ISK-konto varje kvartal samt hur mycket du sätter in under året. Schablonskatten är 0.882% har jag för mig för 2023.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack men varför är schablonintäkten 2,94% år 2024 istället för 1,25% för år 2023? Och finns det en liknande för KF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack men varför är schablonintäkten 2,94% år 2024 istället för 1,25% för år 2023?

För att statslåneräntan också höjs i takt med övriga räntor:
https://www.riksgalden.se/sv/var-verksamhet/statslanerantan/s...

Visa signatur

Dator: LianLi011D|X570S|5800X3D|3080ti|64GB|2x1TB SSD|AOC PD32M|Wasser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

För att statslåneräntan också höjs i takt med övriga räntor:
https://www.riksgalden.se/sv/var-verksamhet/statslanerantan/s...

Vad innebär det och hur mycket får man betala om man har ett ISK på låt säga 10 000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad innebär det och hur mycket får man betala om man har ett ISK på låt säga 10 000 kr?

Läser du inte inläggen?

0.882% x 10 000 kr = 88.2 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Läser du inte inläggen?

Var kommer schablonintänkten in någonstans? Jag kan inte tänka just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Läser du inte inläggen?

Alltså, 30 % (kapitalskattesatsen) multiplicerat med schablonintäkten, dvs 0,3*0,0294, blir 0,882 %.

Tillägg: det borde väl stå schablonintäktsprocentsats ovan egentligen, eller något åt det hållet, då själva schablonintäkten är i kronor.

rättstavning och tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Alltså, 30 % (kapitalskattesatsen) multiplicerat med scahblonintäkten, dvs 0,3*0,0294, blir 0,882 %.

Citerar du rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Se ztenlunds inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Citerar du rätt?

Ja, jag började skriva inlägget innan Dinkefings följdfråga, eftersom jag förutsåg att procentsatsen du använde skulle leda till ett frågetecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ja, jag började skriva inlägget innan Dinkefings följdfråga, eftersom jag förutsåg att procentsatsen du använde skulle leda till ett frågetecken.

Jag skulle så klart varit lite tydligare i mitt inlägg. Bra att du förtydligade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är en "påhittad/beräknad" vinst som man som andra skrivit ska betala kapitalskatt för. Alternativet är ju vanlig aktiedepå där man betalar kapitalskatt på vinsten man gjort. ISK hittade politikerna på för att de orkade inte vänta på skatteintäkterna från folk som hade långsiktiga innehav (de realiserade ju inte vinsten på många år) för att få löpande skatteintäkter varje år. Sen åkte vi ner i extremt låga räntor under en väldigt lång period och ISK blev extremt förmånligt tack vare det, nu kanske det stabiliserar sig på en nivå där det blir aktuellt att faktiskt räkna på AF vs ISK för långsiktiga innehav.

Visa signatur

Dator: LianLi011D|X570S|5800X3D|3080ti|64GB|2x1TB SSD|AOC PD32M|Wasser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är en "påhittad/beräknad" vinst som man som andra skrivit ska betala kapitalskatt för. Alternativet är ju vanlig aktiedepå där man betalar kapitalskatt på vinsten man gjort. ISK hittade politikerna på för att de orkade inte vänta på skatteintäkterna från folk som hade långsiktiga innehav (de realiserade ju inte vinsten på många år) för att få löpande skatteintäkter varje år. Sen åkte vi ner i extremt låga räntor under en väldigt lång period och ISK blev extremt förmånligt tack vare det, nu kanske det stabiliserar sig på en nivå där det blir aktuellt att faktiskt räkna på AF vs ISK för långsiktiga innehav.

Bästa svaret i den här tråden! Då förstår jag 100% vad det är! Tackar! Och då har jag redan deklarerat ett par gånger men det var ett par år sedan men har redan glömt vad alla delarna av denna isk-skatt är för något eller hur man ens räknar ut den själv.

Då en liten följdfråga. Varken på Avanza eller Nordnet ser man sitt värde på sitt isk-konto i början av varje kvartal för att enkelt kunna räkna hur mycket man ska betala. Förstår inte varför de inte har den funktionen att visa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varken på Avanza eller Nordnet ser man sitt värde på sitt isk-konto i början av varje kvartal för att enkelt kunna räkna hur mycket man ska betala.

På Avanza kan du se värdet på ditt ISK-konto. Kolla under "Min Ekonomi" sedan "Analys". Klicka sedan på "Total värdeutveckling". Då bör du få upp en graf som visar utvecklingen under vald tidsperiod och då är det sedan en smal sak att få fram värdet på valfritt datum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På Avanza kan du se värdet på ditt ISK-konto. Kolla under "Min Ekonomi" sedan "Analys". Klicka sedan på "Total värdeutveckling". Då bör du få upp en graf som visar utvecklingen under vald tidsperiod och då är det sedan en smal sak att få fram värdet på valfritt datum.

Ja men det förutsätter ju att man vet värdet från utvecklingens början vilket man varken kan se på Nordnet eller Avanza. T ex jag vet inte hur stort värdet var på mitt ISK-konto den första Januari för att sedan räkna från där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja men det förutsätter ju att man vet värdet från utvecklingens början vilket man varken kan se på Nordnet eller Avanza. T ex jag vet inte hur stort värdet var på mitt ISK-konto den första Januari för att sedan räkna från där.

Jag kan i varje fall få fram värdet valfri dag på Avanza. Testa att hovra med musen på grafen så ser du värdet på ISK-kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag kan i varje fall få fram värdet valfri dag på Avanza. Testa att hovra med musen på grafen så ser du värdet på ISK-kontot.

Har Nordnet så det är lite svårt. Det enda de har är en historisk utvecklingsgraf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har Nordnet så det är lite svårt. Det enda de har är en historisk utvecklingsgraf.

Ok, jag har inte använt Nordnet sista halvåret så jag kan inte svara på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag kan göra just det på mitt nordnetkonto.
1) Klicka på ditt ISK-konto så att du kommer till sidan med den större grafen
2) Nere till höger kan du välja att byta mellan % och SEK. Byt till SEK.
3) Nu har du, utöver "Eget kapital" över diagrammet, också värdeutveckling i SEK för varje tidsperiod om du hoovrar med markören över grafen (står som "Utveckling" i diagrammets övre vänstra hörn).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag kan göra just det på mitt nordnetkonto.
1) Klicka på ditt ISK-konto så att du kommer till sidan med den större grafen
2) Nere till höger kan du välja att byta mellan % och SEK. Byt till SEK.
3) Nu har du, utöver "Eget kapital" över diagrammet, också värdeutveckling i SEK för varje tidsperiod om du hoovrar med markören över grafen (står som "Utveckling" i diagrammets övre vänstra hörn).

Okej men jag behöver veta värdet på min isk portfölj vid givna datum 1/1, 1/4, 1/8 och 1/12. Utvecklingen är irrelevant då jag inte vet värdet från början av året dvs 1/1.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Okej men jag behöver veta värdet på min isk portfölj vid givna datum 1/1, 1/4, 1/8 och 1/12. Utvecklingen är irrelevant då jag inte vet värdet från början av året dvs 1/1.

Ja, det går med lätthet att få ut på Avanza.
Nordnet använder jag inte men det går garanterat att få ut där med. Finns ju en kundtjänst där som du kan vända dig till om du inte hittar.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men du vet värdet nu. Det är enkel matematik att räkna baklänges från dagens datum.
Om utvecklingen är +100 kr och värdet är 9 000 kr så är det bara att kolla vad utvecklingen var 1/1, 1/4, 1/8 och 1/12 och jämföra det med +100 kr och 9 000 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Men du vet värdet nu. Det är enkel matematik att räkna baklänges från dagens datum.
Om utvecklingen är +100 kr och värdet är 9 000 kr så är det bara att kolla vad utvecklingen var 1/1, 1/4, 1/8 och 1/12 och jämföra det med +100 kr och 9 000 kr.

Hur ska det vara enkel matematik? Som jag skrev ovan vill jag veta det exakta värdet i början av varje kvartal? Förstår inte din uträkning.

Låt säga att jag har ett värde på 10 000 kr och med en värdeökning på 10% sedan nyår och att vi nu befinner oss i slutet av December. Hur räknar jag ut hur mycket jag får betala 2023?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur ska det vara enkel matematik? Som jag skrev ovan vill jag veta det exakta värdet i början av varje kvartal? Förstår inte din uträkning.

Låt säga att jag har ett värde på 10 000 kr och med en värdeökning på 10% sedan nyår och att vi nu befinner oss i slutet av December. Hur räknar jag ut hur mycket jag får betala 2023?

Har du följt de steg jag angav?
Kan du se vilket totalvärde du har idag? Svar: ja.
Kan du se värdeutvecklingen i absoulta kronor idag? Svar: ja.
Kan du vid varje enskild tidpunkt (dvs 1 jan, 1 apr osv) se värdeutvecklingen i absoluta kronor? Svar: ja.

Exempelvis: Anta att du har ett totalvärde på 1 000 000 kronor idag.
Anta att du har en absolut värdeutveckling på 250 000 kronor idag.
Anta att du har en absolut värdeutveckling på
* 1 januari: 50 000 kronor
* 1 april: 100 000 kronor
* 1 augusti: 150 000 kronor
* 1 december: 150 000 kronor

Ditt ursprunligen insatta kapital var 750 k (1 miljon-250k).
Värdet 1 december och 1 augusti var 900 k (750k+150k)
Värdet 1 april var 850 k (750k+100k)
Värdet 1 januari var 800 k (750k+50k)

Du behöver förstås hämta data från ditt eget Nordnet. För att få dem följer du de steg jag angav i tidigare inlägg.

Visa signatur