Netflix startar kontodelning i Sverige – 49 kronor för extra användare

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Japp då har de börjat rulla ut fick detta i inkorgen nu https://i.imgur.com/4INIl3C.png

Fick detta också. Netflix är redan riktigt dyrt jämfört med konkurrenterna, viss del orsak tror jag är att Netflix måste köpa in material.

Men börjar bli ohållbart.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haijen:

Hmm jag skulle nog säga att lagen varken är tydlig, ändamålsenlig eller aktuell sett till de förändringar i teknik som skett sedan lagen kom till. Det är väl därför den är under utredning (det har väl inte kommit mer än förslag än så vitt jag vet). Däremot är väl åsikten från vissa att offlinesparning av t.ex TV-serier på Netflix och motsvarande är en del i privatkopieringen, som i dagsläget inte ersätts.

Ändamålsenlig har jag aldrig påstått. Copyswede vill gärna utöka lagen och betraktar mer saker som privatkopiering än vad som är rimligt. Som att använda en tjänsts egna apps möjlighet att spara ner saker för offline-användning. Och de har fått visst gehör för dessa åsikter från rättsväsendet och lagstiftarna. Men det påverkar inte det faktum att man inte kan privatkopiera kopieringsskyddat material då det är olagligt att bryta kopieringsskyddet.

I mina ögon borde förstås avgiften på orelaterade produkter tas bort helt, eventuellt inkomstbortfall av privatkopiering borde upphovsmännen kunna kompensera för när de sätter priset, du vet, priset på saken som faktiskt kan privatkopieras och inte något helt annat som möjligtvis i något fall kanske används för privatkopiering. Och privatkopiering borde bara innefatta sådant som man kan kopiera fritt (och dela), inget annat. Jag kan spara (eller "ladda ner" som de själva kallar det) saker i Netflix app eller spellistor på Spotify, men det är inte privatkopiering utan en del av tjänsten jag betalar för, samma med en TV-box som tillåter inspelning av skyddat material men där det därefter är låst till den enheten.

Skrivet av Decleruz:

Chromecast har även varianter med inbyggd Google TV, där kan det installeras appar på. Tror det främst är 4K versionerna som har det.

Nej det har inget att göra med 4K utan de nyare Chromecast kör Google TV och har därmed fjärrkontroll och kan köra appar och så, förutom då att casta som tidigare. Google har två varianter, en för 4K för 769 och en för "full HD" som kostar 469. Gamla Chromecast utan detta säljs inte längre av Google även om gamla enheter fortfarande säljs av andra.

Permalänk
Medlem

Trist men andra sidan av myntet var att abokostnaden nu gick ner från 179 till 99 iom jag ändrade till basic istället, ingen vits betala för flera samtidiga tittare längre , kanske får gå upp på Standard men tänkte testa kvaliten på basic först,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Jag önskar mig en funktion för att dölja allt man redan har sett!

Eller vad sägs om att kunna filtrera på språk och undertexter?

Utöver detta så ogillar jag alla tips för sådant som går att se om först 4-5 veckor.

Jo verkligen. Sonen kan inte riktigt läsa snabbt nog för undertexter än, och hans engelska är inte riktigt på den nivån att han klarar engelskspråkigt innehåll, men det är ju omöjligt att veta om en grej på Netflix har svenskt tal eller inte utan att starta det och gå in på språkvalen. Hur svårt kan det vara att ha en kategori för "dubbat". Gärna uppdelat i riktiga barngrejer och mer "familjeorienterat".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

...Sen finns det då några som gnäller på att Netflix inte gör det tillräckligt dyrt att dela sina konton.......

Doubt

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Du tvivlar på vad, att det finns folk som gnäller över att 49:- är för "billigt" för att vara "snyltare" och att alla borde få betala fullpris istället? Om du tvivlar på detta så kan du väl bara prova läsa några inlägg i tråden, det finns gott om exempel där man klagat på just det, att om man nu ska blocka "kontodelning" så ska det vara "lika för alla", och inte billigare för "snyltare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Vem håller på å "stenålders" casta från en mobil, finns Chromecast Google TV med Netflix, Apple TV, Prime, Youtube/Music appar förinstallerade. Där får man logga in/eller vara inloggad hela tiden. Har själv en 4K Google TV.

Skrivet av Decleruz:

Chromecast har även varianter med inbyggd Google TV, där kan det installeras appar på. Tror det främst är 4K versionerna som har det.

nu utgår jag ju från att man "castar" till en chromecast.

en chromecast med appar är ju en "Google TV"/Android TV, vilket såklart fungerar lite annorlunda. Jag har an Android TV så Castar själv väldigt lite.

Men oavsett om man har en Android TV/Google TV så är ju casting ett alternativ, så slipper man sjabbel med Netflix's inlogg om man nu har i sommarstugan som den jag svarade på

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

vad händer konkret när personer som inte "bor i hemmet" loggar in?

-kommer de personerna inte in på sina konton alls?
-spärras hela kontot om man struntar i det?
-fakturerar netflix extra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

nu utgår jag ju från att man "castar" till en chromecast.

en chromecast med appar är ju en "Google TV"/Android TV, vilket såklart fungerar lite annorlunda. Jag har an Android TV så Castar själv väldigt lite.

Men oavsett om man har en Android TV/Google TV så är ju casting ett alternativ, så slipper man sjabbel med Netflix's inlogg om man nu har i sommarstugan som den jag svarade på

Förstår vad du menar. Men det är fortfarande chromecasts. Android / Google tv är ju operativsystemet. Dock så hanterar chromecasts nätverk separat så får hoppas inte netflix / google jävlar till det på nåt sätt. Vi får vänta och se.

Permalänk

Det är förståligt att dom måste öka intäkterna då deras utbud blivit allt sämre med åren, det är ju inte konstigt att prenumeranterna lämnar. Netflix kör hårt på att producera egna filmer och serier men som en del påpekat tidigare så lyckas dom sällan skapa något som överlever första säsongen.

Avslutade mitt premium konto här om dagen då det inte är värt pengarna längre. Jag tror att deras beslut kommer bita dom i baken, men vi får väl se. Tror fler kommer gå över till andra tjänster som har ett bättre utbud.

Permalänk
Medlem

När 4k streaming bara är tillgängligt till deras dyrare sub, som också ger 3 extra skärmar att streama på, så är det väl självklart man delar det dyra jävla kontot? 179kr för att 4k? Som bi-effekt kan man streama på fler skärmar.

Jag hade velat betala max 100 spänn för 2 skärmar + 4k. Nu är det för dyrt och kommer börja tanka hem det jag glor mest på netflix (star trek next gen höhö).

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Netflix har legat och tickat på tok för mycket cash med tanke på att jag knappt använder det. Kollar på någon enstaka film i månaden hemma hos mig/hemma hos tjejen, så det här blev ett wakeup call att avregistrera min prenumeration.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

vad händer konkret när personer som inte "bor i hemmet" loggar in?

-kommer de personerna inte in på sina konton alls?
-spärras hela kontot om man struntar i det?
-fakturerar netflix extra?

Jag trycle "inte nu" när den bad om att verifiera och jag kan fortfarande kolla på polarens konto.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Digital fyndjägare
Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decleruz:

Chromecast har även varianter med inbyggd Google TV, där kan det installeras appar på. Tror det främst är 4K versionerna som har det.

Den har 4GB minne, min 4K Google TV hade följande appar förinstallerade: Netflix, Apple TV, Youtube/Music, Prime.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som funderar på varför Netflix köper upp rättigheter till serier producerade av SVT?
Känns ju som man blir dubbel debiterad, skräpet är ju tillgängligt för oss på svt play.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kozmos:

Är det bara jag som funderar på varför Netflix köper upp rättigheter till serier producerade av SVT?
Känns ju som man blir dubbel debiterad, skräpet är ju tillgängligt för oss på svt play.

Frågan är (eller borde vara) varför SVT helt finansierar produktioner utan att äga rättigheterna till dem? Det är ändå allas våra pengar de använder, och de finansierar i allmänhet allt eller merparten av en produktion (det kan delas så att någon annan betalar för rättigheter i andra länder och på så vis delfinansierar), så hur kan en egenfinansierad serie försvinna från SVT Play alls?

Men om Netflix är villiga att betala för att få ha SVT-grejer i sin tjänst trots att de också finns gratis i SVT Play så är väl det bra, mer pengar till Public Service liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Är det bara jag som funderar på varför Netflix köper upp rättigheter till serier producerade av SVT?
Känns ju som man blir dubbel debiterad, skräpet är ju tillgängligt för oss på svt play.

Bättre om man kunde slippa allt svenskt mög från SVT (finns väl säkert nån Brysselkål bestämmelse hur många procent ska vara svenskt här osså) på Netflix, borde finnas ett filter för detta.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Kan inte en person dela kontot till 100 användare och ta in 59Kr från varje användare?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

nu utgår jag ju från att man "castar" till en chromecast.

en chromecast med appar är ju en "Google TV"/Android TV, vilket såklart fungerar lite annorlunda. Jag har an Android TV så Castar själv väldigt lite.

Men oavsett om man har en Android TV/Google TV så är ju casting ett alternativ, så slipper man sjabbel med Netflix's inlogg om man nu har i sommarstugan som den jag svarade på

Jag är inloggad hela tiden på Netflix, både på min Chromecast Google TV å på min Apple TV.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Geoblockat, en användare med annat IP än ett av de du får hemma hos dig blockeras. Undrar hur det blir om man har netflix på dator och reser mycket.

Tror att spärren blir att endast ett IP nummer kan vara inloggat på ett konto samtidigt. Betalar man avgiften kan två IP nummer vara anslutna samtidigt Alternativt 'enheter', endast en enhet kan vara inloggad.

Nu finns det
Basic 1 användare
Standar 2 användare
Premium 4 användare

Premium blir alltså Basic till samma pris…? Och betalar man extra för Premium blir det Standard?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Hur man än vrider och vänder på det så känns Netflix extremt kundovänliga, priset stiger konstant och utbudet och tjänsten blir i mitt tycke bara sämre och sämre. Jag tycker värdet i tjänsten borde bli bättre och bättre just i relation till dessa eviga prishöjningar, men men, det är ju bara betala och se glad ut, baksidan av att ha hjärnd..a host host familjemedlemmar…

Permalänk
Medlem

Omodernt, Netflix!

Lite mer info från Netflix svenska hjälp:

”Internetuppkoppling” avser din trådbundna eller trådlösa internetanslutning. Om du har flera Wi-Fi-nätverk kan vi bara koppla ett av dem till ditt Netflix-hushåll. Om du vill titta på Netflix med enheter som är anslutna till Wi-Fi-nätverk via andra internetleverantörer, eller som har andra externa IP-adresser, kan du behöva verifiera att enheten ingår i ditt Netflix-hushåll. Se till att ställa in eller uppdatera ditt Netflix-hushåll från en enhet som är ansluten till den internetuppkoppling du föredrar eller använder mest.

https://help.netflix.com/sv/node/128339

Permalänk
Medlem
Permalänk

Nu rök mitt abonnemang också, får se hur länge det går innan man sitter där igen för de lär ju klara sig fint utan mig också 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kan inte en person dela kontot till 100 användare och ta in 59Kr från varje användare?

Med premium kan du betala för 2 extra.

Permalänk
Avstängd

Korkat och igenomtänkt av Netflix. De vill tydligen bli av med kunder.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se om de som nyttjar mitt konto på distans hör av sig snart. Änsålänge verkar det rulla

Men sekunden det upphör att fungera så blir det uppsägning

Permalänk
Medlem

Blir alldeles fascinerad!
Tror folk på riktigt att det skulle hålla om alla delade konton?
Ett konto som hela Sverige delar på, great!

Sen får man gärna klaga på utbud, funktioner, pris (överlag), där har jag inga synpunkter men jag kan inte förstår varför folk blir arga på priset på kontodelningen (utanför hushållet).
De skulle ju lika gärna bara kunna förbjuda det helt från deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Tror folk på riktigt att det skulle hålla om alla delade konton?
Ett konto som hela Sverige delar på, great!

Ja, det är nog precis vad folk menar...

Visa signatur

press nu1mlock