Permalänk

Unifi Dream Router Oljud

Tjenare,

Uppgraderade mitt nätverk där hemma från en gammal asus RT86-U som är utan säkerhetsuppdateringar till ett unifi system.
Införskaffade mig en UDR tillsammans med en 8 switch lite och en AP6 Pro.

Hur som helst så har jag min UDR i sovrummet, och jag har läst en del om att det kan vara visst oljud ifrån dem. Min låter dock betydligt mindre än de videos jag har sett. När jag ligger i sängen, ca 3m bort, så kan jag höra den svagt om jag koncentrerar mig på ljudet. Min fru har inte hört den, då hade hon antagligen klagat.
Till min fråga, är jag överkänslig, eller bör jag returnera och få en som faktiskt är tyst om man inte har örat intill? Ska man höra den 3m bort vid koncentrering? Detta är är alltså när nätverket inte är belastat och UDR alltså har så lite load som möjligt.

Vad är era erfarenheter kring UDR och ljudnivå på fläkt?

Bör jag reklamera och köra en UDM?

(Har inget server rack, så får bli gamla modellen utan wifi6 i så fall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeluffe:

Vad är era erfarenheter kring UDR och ljudnivå på fläkt?

Bör jag reklamera och köra en UDM?

UDM har också fläkt (har en sådan själv), detta är ju problemet med fläkt när den behövs för att kyla så låter det, går inte att komma ifrån. Tycker det är trist att de inte har någon fläktlös ersättare till den lilla usg:n som jag körde tidigare.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

UDM har också fläkt (har en sådan själv), detta är ju problemet med fläkt när den behövs för att kyla så låter det, går inte att komma ifrån. Tycker det är trist att de inte har någon fläktlös ersättare till den lilla usg:n som jag körde tidigare.

Jag tycker det är helt ok att den låter under load. Men när vi ska sova och den är i idle tycker jag inte det bör väsnas. Hör du din 3m bort vid idle?

Är medveten om att UDM också har en fläkt, men de verkar ha använt bättre hårdvara till den.

Permalänk
Medlem

Har inte öppnat min och tittat då den sitter i ett annat rum men det brukar alltid gå att hitta en 40mm noctua att sätta in och få tyst på det mesta

Permalänk
Medlem

Min jag har är helt tyst vare sig jag belastar den eller inte. Min står i ett bestå skåp ( 20 cm tjocka varianten ) hängandes på väggen ca 2 meter bort från sängen

Permalänk
Medlem

Låter som normal ljudnivå, min är likadan och skulle tro att oavsett antal byten kommer du nog aldrig få ett exemplar helt tyst. Vet inte om den går att komma in i eller om skalet är limmat överallt, men går det att öppna icke-destruktivt kan du ju prova att koppla ur fläkten och se hur temperaturen blir. Eller om du kan hitta en tystare fläkt i samma storlek, de lär väl ha använt billigast tillgängliga skit. Annars om möjligt ställ den någon annanstans i lägenheten.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Min jag har är helt tyst vare sig jag belastar den eller inte. Min står i ett bestå skåp ( 20 cm tjocka varianten ) hängandes på väggen ca 2 meter bort från sängen

Du hör den inte om du öppnar skåpet heller? Hur nära måste du vara för att faktiskt höra den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeluffe:

Jag tycker det är helt ok att den låter under load. Men när vi ska sova och den är i idle tycker jag inte det bör väsnas. Hör du din 3m bort vid idle?

Är medveten om att UDM också har en fläkt, men de verkar ha använt bättre hårdvara till den.

Jag har min i utrymme där det är så pass mycket annat bakgrundsljud från värmepump och ventilation så har inte tänkt på det mer än att den drar igång 100% när man startar om den, då hörs den.

Misstänker att det är exakt samma fysiska hårdvara, chassi och fläkt. Skillnaden mellan modellerna är själva "datorn" d.v.s. cpu/minne/wifi-enhet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Har inte öppnat min och tittat då den sitter i ett annat rum men det brukar alltid gå att hitta en 40mm noctua att sätta in och få tyst på det mesta

Hade den inte varit nyköpt, så absolut. tråkigt att bryta garantin bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeluffe:

Du hör den inte om du öppnar skåpet heller? Hur nära måste du vara för att faktiskt höra den?

Hör den inte då heller även om jag sätter örat upp mot den, fläkten hörs endast under boot sektionen

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Hör den inte då heller även om jag sätter örat upp mot den, fläkten hörs endast under boot sektionen

Känner att det får bli en RMA på den då. Kan ju inte nöja mig med oljud om det finns folk som har helt tysta enheter.
Hoppas bara jag kan använda den tills jag får en ny. Tack för input.

Permalänk
Medlem

Är den plomberad? De tidigare USG har inte varit det och vill du skicka in kan man ju alltid humma lite och byta tillbaka