Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har en Intel 160GB SSD som varit min systemdisk med en del spel på sedan maj 2010:
http://i.imgur.com/eADMJwN.jpg

Problemet är att detta endast visar hur mycket teoretiska skrivningar som finns kvar vilket uppenbarligen har rätt lite med diskens livslängd att göra. På pappret så skulle din disk då hålla i sådär 50+ år vilket inte är speciellt troligt, lågoddsare att något annat dör i disken innan nandet får slut på skrivcykler. Vilket också är det som gör det lite knepigt när man hävdar att tlc innebär att disken har kortare livslängd. Skrivcyklerna i sig kommer troligen att räcka mååånga år även med tlc, däremot är det troligt att man på en billig disk med tlc även sparat in på annat som riskerar att korta livslängden.

Skrivet av MacAllan:

NH gjorde ett test på detta 2015, finns att läsa här.
http://www.nordichardware.se/storage/vi-testar-livslaengden-p...

Se svar ovan.

Skrivet av anon5930:

Jag har själv knappt haft några problem med alla mina SSD'er jag haft under åren. Lite osäker på exakt hur många det är men bör vara strax under tio totalt. Den äldsta, min X25-M G2 80GB som köptes vid lanseringen 2009 fungerar fortfarande fint även om den är både trång och seg med dagens mått:

http://i.imgur.com/kQNZTxz.png

Se svar ovan.

Skrivet av Paddanx:

Detta håller jag definitivt med om.
Förr var det ju firmware som var största problemet. Att tillverka en SSD var ny teknik och man visste inte alla fel. Men rent hårdvarumässigt var de enterprise+ kvalité jämfört med idag (och de kostade därefter). Men allt då var ju ny mark och man stötte på problem man tidigare inte tänkt på, eller haft (med SLC utan TRIM, Vs MLC utan trim tex).

Idag har bättre vi FW, mer kraftfulla CPUer i SSDer som kan optimera användningen och bättre algoritmer gjorda så att man kan ta sämre hårdvara och få den "bra nog" för konsumenter. Så att en SSD höll för 5 år sedan är nästan totalt irrelevant mot vad en billig disk idag håller.

Vad man dock kan säga är att förr oroade man sig för att SSDer kommer skrivas till döds på något år eller två, så man höll på som tokdårar för att inte skriva till dem, genom att tex lägga pagefil på HDD, flytta cache, temp och allt som man normalt ville snabba upp till en långsam HDD, i hopp om att SSDn skulle hålla något år till. Idag vet man bättre... (Något flertalet tester visar)

Vad vi vet idag dock är att även skräp NAND som tex Sandisk Ultra II använder med endast 500 P/E räcker för en vanlig användare, i många, många år. Detta både pga diskarna har blivit större (5000 P/E * 60GB vs 500 P/E 600GB är samma totala P/E på disk) och för att SLC cache och andra förbättringar använder dessa få P/E cykler extremt optimalt, jämfört med 5 år sedan. Så vi kör utan tvekan sämre NAND idag än för 5 år sedan, men vi använder det betydligt mer effektivt och vi skriver inte mycket mer bara för att disken blivit större.

Så, vad exakt som kommer dö först i dagens SSD är det ingen som vet. Det är mer troligen något läsfel på kritisk META data (tex pga voltdrift som är dagens stora problem med 2D <20nm TLC) eller elektronik defekt i RAM/kontroller som riskerar döda den först. För att skriva dem till döds är mer jobb än folk tror...

Med det sagt, en kvalitetsdisk idag, med MLC av bra litografi (storlek i nm) eller 3D NAND MLC, kommer med stor säkerhet att överleva både nätaggregatet med 7 års garanti, fläktarna med 5-6 års garanti, moderkort/GPU och alla andra kort, utan problem. Men som allt annat i kvalité så kostar det.

Finns dock många kvalitetsmoderkort (som kostat 2000kr+ vid inköp) tex som fungerar än efter 5-10+ år, och en SSD är inget mer avancerat, egentligen. Finns också budget moderkort som dör efter 2-3 år... (tittar på dig ASUS), så visst spelar det roll vad man väljer att köpa. Notera dock att märke är blott en etikett, det är vad som är under huven som avgör hur bra de är.

Samtidigt finns det dyra moderkort som dör i förtid och billiga som bara går och går...sitter själv på ett halvbudgetkort från asus som tickat på sedan årsskiftet -08/-09

Finns tyvärr inga garantier för att något dyrare håller längre än något billigt, även om det vore önskvärt att det vore så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Problemet är att detta endast visar hur mycket teoretiska skrivningar som finns kvar vilket uppenbarligen har rätt lite med diskens livslängd att göra. På pappret så skulle din disk då hålla i sådär 50+ år vilket inte är speciellt troligt, lågoddsare att något annat dör i disken innan nandet får slut på skrivcykler. Vilket också är det som gör det lite knepigt när man hävdar att tlc innebär att disken har kortare livslängd. Skrivcyklerna i sig kommer troligen att räcka mååånga år även med tlc, däremot är det troligt att man på en billig disk med tlc även sparat in på annat som riskerar att korta livslängden.

--

Samtidigt finns det dyra moderkort som dör i förtid och billiga som bara går och går...sitter själv på ett halvbudgetkort från asus som tickat på sedan årsskiftet -08/-09

Finns tyvärr inga garantier för att något dyrare håller längre än något billigt, även om det vore önskvärt att det vore så.

Självklart är det så... budget MLC 32GB disk och en av de första MLC 128GB diskarna som gjordes typ 2009 (OCZ Core) tickar på hos mig också.
Jag har svårt för ASUS moderkort dock, för de är verkligen udda ibland.
(Z97 moderkort, ASUS som redan gett upp tex). Visst har alla modeller och märken sina dåliga och bra dagar, men av samtliga Gigabyte Ultra Durable moderkort jag köpte 2007-2008-2009-2010 (vi pratar P35/P43/P45 tex) så har också samtliga hållit än idag (många av dem OCade fortfarande i 5+ år), och de var de första som fick "hållbar design".

Under samma period så har jag ett ASUS moderkort som överlevt... resten har dött. Så jag tror på att det går att vända oddsen i rätt håll om man väljer rätt saker. Men självklart har ASUS ett kvalité och ett budget segment de också. Det som är det tråkiga är att det ex ovan är just ett kvalitet kort från ASUS, som verkligen inte är gammalt. Detta ska bara inte gå sönder när de säger:
Bevisad kvalitet – 5X Protection. 1000+ kompatibla enheter. 7000+ valideringstimmar.
(Att 2 recensenter anser det skit är inte direkt positivt på ASUS kvalitén heller)

Men jag håller med dig på 2 punkter... det är ingen garanti, och att billiga TLC diskar idag helt klart väljer sämre komponenter överlag som utan tvekan kan korta livslängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Problemet är att detta endast visar hur mycket teoretiska skrivningar som finns kvar vilket uppenbarligen har rätt lite med diskens livslängd att göra. På pappret så skulle din disk då hålla i sådär 50+ år vilket inte är speciellt troligt, lågoddsare att något annat dör i disken innan nandet får slut på skrivcykler. Vilket också är det som gör det lite knepigt när man hävdar att tlc innebär att disken har kortare livslängd. Skrivcyklerna i sig kommer troligen att räcka mååånga år även med tlc, däremot är det troligt att man på en billig disk med tlc även sparat in på annat som riskerar att korta livslängden.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "problemet". Vilket problem?

Vad är det du argumenterar för egentligen?
Att man omöjligt kan veta hur länga någonting håller i förväg?
Jo, det är ju en självklarhet som jag förutsätter att alla vet.

Permalänk
Medlem

min äldsta disk ocz agility 30gb fungerar fortfarande 7år(2009) används dock bara som install media nu mera. intel 80gb har jag två över 20.000 drifttimmar utan problem.

*En ssd har gått sönder för min del, en adata 32gb disk, dog efter att en säkring gick.
hur som helst har jag haft fler mekaniska diskar som gått sönder under samma tid.

hur länge det är nog inte relevant utan hur mycket man skriver på en viss cell/krets osv innan den ger upp.

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "problemet". Vilket problem?

Vad är det du argumenterar för egentligen?
Att man omöjligt kan veta hur länga någonting håller i förväg?
Jo, det är ju en självklarhet som jag förutsätter att alla vet.

Då kan man i så fall fråga vad ditt inlägg gör i en tråd som heter "Livslängd på ssd"?

Det enda det visar är att ditt nand troligen kommer att klara av att skriva mååånga gb data till innan det når sin teoretiska bortre gräns. Antingen anser man att det är relevant eller så anser man att det inte är det. Personligen så tror jag inte att teoretiskt skrivtålighet är det som begränsar livslängden, vilket ibland behövs poängteras då många verkar tro att den teoretiska skrivtåligheten är samma sak som lång livslängd. Den kan ticka på i 20 år utan problem, eller så dör den imorgon pga att någon av nandcellerna har någon form av fel som inte märkts av, eller någon kondensator ger upp, eller en lödning får nog och ger sig av till de sälla jaktmarkerna.

Det är naturligtvis väldigt frestande att koppla livslängd till skrivtålighet då det är en siffra som är lätt att se. Man kan ju titta i denna tråden och se hur många som gör en direkt eller indirekt koppling mellan skrivtålighet och livslängd. Att jag valde att citera just ditt inlägg var att det var kort och koncist och innehöll ingen mer info än när du köpte den och estimated life remaining, som då baseras på hur många skrivcykler som (teoretiskt) finns kvar i cellerna. Vad hur har för kunskaper och insikter angående ssder och livslängd vet jag inte, men det var ett bra exempel på det jag ville problematisera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Självklart är det så... budget MLC 32GB disk och en av de första MLC 128GB diskarna som gjordes typ 2009 (OCZ Core) tickar på hos mig också.
Jag har svårt för ASUS moderkort dock, för de är verkligen udda ibland.
(Z97 moderkort, ASUS som redan gett upp tex). Visst har alla modeller och märken sina dåliga och bra dagar, men av samtliga Gigabyte Ultra Durable moderkort jag köpte 2007-2008-2009-2010 (vi pratar P35/P43/P45 tex) så har också samtliga hållit än idag (många av dem OCade fortfarande i 5+ år), och de var de första som fick "hållbar design".

Under samma period så har jag ett ASUS moderkort som överlevt... resten har dött. Så jag tror på att det går att vända oddsen i rätt håll om man väljer rätt saker. Men självklart har ASUS ett kvalité och ett budget segment de också. Det som är det tråkiga är att det ex ovan är just ett kvalitet kort från ASUS, som verkligen inte är gammalt. Detta ska bara inte gå sönder när de säger:
Bevisad kvalitet – 5X Protection. 1000+ kompatibla enheter. 7000+ valideringstimmar.
(Att 2 recensenter anser det skit är inte direkt positivt på ASUS kvalitén heller)

Men jag håller med dig på 2 punkter... det är ingen garanti, och att billiga TLC diskar idag helt klart väljer sämre komponenter överlag som utan tvekan kan korta livslängden.

Man kan nog gissa att absoluta budgetsegmentet alltid kommer att innehålla så många kvalitetskompromisser som möjligt för att spara in varenda öre som går i tillverkningsprocessen. Man får bara hoppas att de saker som ligger i de prismässigt aningen högre segmenten inte också sparar in överallt men bara har högre vinstmarginal

Vilket iofs inte innebär att de billigaste sakerna automatiskt är dåliga köp, som alltid beror det på vad man har för krav och/eller förväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Då kan man i så fall fråga vad ditt inlägg gör i en tråd som heter "Livslängd på ssd"?

Det enda det visar är att ditt nand troligen kommer att klara av att skriva mååånga gb data till innan det når sin teoretiska bortre gräns. Antingen anser man att det är relevant eller så anser man att det inte är det. Personligen så tror jag inte att teoretiskt skrivtålighet är det som begränsar livslängden, vilket ibland behövs poängteras då många verkar tro att den teoretiska skrivtåligheten är samma sak som lång livslängd. Den kan ticka på i 20 år utan problem, eller så dör den imorgon pga att någon av nandcellerna har någon form av fel som inte märkts av, eller någon kondensator ger upp, eller en lödning får nog och ger sig av till de sälla jaktmarkerna.

Det är naturligtvis väldigt frestande att koppla livslängd till skrivtålighet då det är en siffra som är lätt att se. Man kan ju titta i denna tråden och se hur många som gör en direkt eller indirekt koppling mellan skrivtålighet och livslängd. Att jag valde att citera just ditt inlägg var att det var kort och koncist och innehöll ingen mer info än när du köpte den och estimated life remaining, som då baseras på hur många skrivcykler som (teoretiskt) finns kvar i cellerna. Vad hur har för kunskaper och insikter angående ssder och livslängd vet jag inte, men det var ett bra exempel på det jag ville problematisera.

Okej.

Nä, det är ju helt omöjligt att veta hur oförutsedda aspekter påverkar en disks livslängd.
Jag bidrog med mina erfarenheter av hur länge min disk levt och fungerat i praktiken samt postade information om dom förutsägbara aspekterna och hur det är ställt med dom.
Jag tar som sagt för givet att folk förstår att det finns oförutsägbara aspekter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Man kan nog gissa att absoluta budgetsegmentet alltid kommer att innehålla så många kvalitetskompromisser som möjligt för att spara in varenda öre som går i tillverkningsprocessen. Man får bara hoppas att de saker som ligger i de prismässigt aningen högre segmenten inte också sparar in överallt men bara har högre vinstmarginal

NANDet är ju den dyraste delen, och köper du en kvalitets enhet så skjuter de sig i foten om de tar dyrt NAND och sätter det med i övrigt dåliga komponenter, och sätter lång garanti. De får ju själva betala dyrt för det.

Men med det sagt, självklart vill alla företag göra sin vinstmarginal så stor som möjligt. Det bästa man kan göra är att kolla all info som går att kolla, på vad som är under huven. Finns egentligen bara 3 saker som kan gå sönder i en SSD (om vi bortser från fluke-0,001% tillverkningsfelet).
- NANDet. Celler kan skrivas slut, eller läcka nog med spänning för att korrupta viktig data. Detta är ett växande problem för dessa <20nm NAND, speciellt TLC.

- Kontrollern. Den kan ha mer eller mindre bra ECC, felkontrolls hantering i allmänhet och även nöd-recovery läge om något kritiskt går fel. Mesta av detta är ju ren firmware och tillverkarens erfarenheter, kunskap och vilja att göra den "idiot-säker". Detta är dyrt och varierar från kontroller till kontroller, hur detta görs. Vissa har standard firmware, vissa måste tillverkaren göra allt själv.

- "Datan". Diskens hårdvara kan vara okej, men något fel kan ske vid tex strömavbrott som gör att meta-data eller liknande skadas. Bla LBA tabellerna kan bli korrupta, vilket gör att all data på disken kan rasa/förstöras. Detta är något som billigare enheter är mer känsliga för, då de inte alltid har hårdvaru-skydden eller NAND-kvalitén (nämn ovan) för att klara marginalen.

Skrivet av Frispel:

Vilket iofs inte innebär att de billigaste sakerna automatiskt är dåliga köp, som alltid beror det på vad man har för krav och/eller förväntningar.

Självklart är det så.

Men precis som en budget HDD troligen kommer att rasa före en Enterprise HDD, så kommer också en budget SSD troligen rasa före en Enterprise SSD. Man får vad man betalar för helt enkelt, och man får räkna med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Men det går inte att säga helt säkert, vid normal användning så ligger de allra flesta dock på 30+ år.

30+ år? Det tror jag inte på. Nu tror jag du bara tänker på raderings-slitage, och även då är 30 år minst sagt i överkant på moderna konsument SSD'er.

Ofta är de bara klassade för runt 75-150 TB skrivning (t ex storsäljande 850 EVO) . Så på 30 år är det bara 2,5-5TB per år, det är inte så mycket.
Glöm inte att SSD'er idag är sämre än för ett par år sedan, varje ny generation av kretsar är sämre än föregående på att hantera radering, tillverkarna löser det till viss del med extra utrymme på disken och smarta algoritmer, men de är ändå sämre idag än förr.
Men utöver det så åldras ju elektronik på andra sätt, ingen risk att tillverkarna lägger onödiga pengar på att allt ska hålla i 30år. Inte ens bilindustrin specar mer än 15 år på komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@xcluzive: Man behöver inte haft SSD i 60 år för att kunna avgöra om de håller i 5 år.
Och jag har haft totalt ca 9 stycken i både min och andras datorer. Men de är inte lika "hållbara" som folk beskriver dem.

Jag sa bara att du fick det att låta som att du haft SSD's i 60 år, jag sa inte att du haft det, då det uppenbarligen är omöjligt..

"Brukar hålla i fem år" är svårt att avgöra. Speciellt då de inte funnits speciellt mycket längre än så och de som tillverkas idag är VÄLDIGT annorlunda jämfört med de för fem+ år sedan.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men rätt ämne :)

Såg nu att inet hadde sänkt priset på WD 570 2TB 😄 Dock så såg jag att inet och WD (på deras hemsida) har precis sänkt livslängden (TBW) okså från 1200 till 900 på just denna ssd 😕. Jag har haft koll på den ett tag och bara väntat på rea. Så den har legat på 1200 bara tills nyligen.
https://www.sweclockers.com/testpilot/33304-testpilot-wd-blue...

Så innan jag nu kanske slår till på denna så undrar jag hur mycket det påverkar på livslängden och om det kanske är värt att lägga lite till för en Samsung med 1200tbw? Garantin är ju fortfarande 5år oavsett.
Den kommer att gå som sekundär för förvaring av spel och mellan förvaring av film som ska till min NAS.

Jag tror att jag mäst övertänker/är nojig bara i onödan igentligen här 😅 Men man vet ju alldrig 🤔

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att allt detta snack om livslängden på SSDs var ganska överdrivet. Själv har jag inte varit med om att en enda SSD gått sönder av för mycket skrivningar. När jag plockade ut min 120 GB OCZ Agility 3 för något år sedan (för att göra plats för större SSD) fungerade den fortfarande perfekt.

Har även en 850 Evo från 2015 (150 TBW enligt specs) som har typ 93% hälsa kvar. Då har den först varit systemdisk ett antal år och sedan sekundär disk för Steam-spel och liknande i många år. Även min WD Green 240 GB (80 TBW) från 2017 fungerar fortfarande bra även om den används ganska sparsamt. Under samma tid har jag varit med om att två interna och en extern mekanisk HDD kraschat.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Såg nu att inet hadde sänkt priset på WD 570 2TB 😄 Dock så såg jag att inet och WD (på deras hemsida) har precis sänkt livslängden (TBW) okså från 1200 till 900 på just denna ssd 😕. Jag har haft koll på den ett tag och bara väntat på rea. Så den har legat på 1200 bara tills nyligen.
https://www.sweclockers.com/testpilot/33304-testpilot-wd-blue...

Så innan jag nu kanske slår till på denna så undrar jag hur mycket det påverkar på livslängden och om det kanske är värt att lägga lite till för en Samsung med 1200tbw? Garantin är ju fortfarande 5år oavsett.
Den kommer att gå som sekundär för förvaring av spel och mellan förvaring av film som ska till min NAS.

Jag tror att jag mäst övertänker/är nojig bara i onödan igentligen här 😅 Men man vet ju alldrig 🤔

Säg att du skriver 200GB om dagen till den under ett år = 73TB

900TB = 12 år
1200 = 16 år

Så bara fundera hur mycket du skriver och hur många år du tänkt ha den. Troligen kommer båda överleva skrivmässigt längre än nödvändigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Såg nu att inet hadde sänkt priset på WD 570 2TB 😄 Dock så såg jag att inet och WD (på deras hemsida) har precis sänkt livslängden (TBW) okså från 1200 till 900 på just denna ssd 😕. Jag har haft koll på den ett tag och bara väntat på rea. Så den har legat på 1200 bara tills nyligen.
https://www.sweclockers.com/testpilot/33304-testpilot-wd-blue...

Så innan jag nu kanske slår till på denna så undrar jag hur mycket det påverkar på livslängden och om det kanske är värt att lägga lite till för en Samsung med 1200tbw? Garantin är ju fortfarande 5år oavsett.
Den kommer att gå som sekundär för förvaring av spel och mellan förvaring av film som ska till min NAS.

Jag tror att jag mäst övertänker/är nojig bara i onödan igentligen här 😅 Men man vet ju alldrig 🤔

Du kan ju räkna som föregående skribent säger. Troligen kommer det TBW att kvitta i det stora hela.

Jag tror, att livslängd och garanti förhåller sig så att garantin gäller i 5 år under förutsättning att du inte skrivit mer än TBW. Siffran är mest till för att villkora garantin, så att man inte stoppar den i ett datacenter och skickar tillbaka den efter ett år när den skrivits sönder.

Det är oklart varför TBW sänkts, om hårdvaran bytts ut (ssd-tillverkare gör ibland sånt utan att berätta), eller om de bara skrivit ner TBW för att de upptäckt att 1200Tb var väl optimistiskt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag skulle säga att allt detta snack om livslängden på SSDs var ganska överdrivet. Själv har jag inte varit med om att en enda SSD gått sönder av för mycket skrivningar. När jag plockade ut min 120 GB OCZ Agility 3 för något år sedan (för att göra plats för större SSD) fungerade den fortfarande perfekt.

Har även en 850 Evo från 2015 (150 TBW enligt specs) som har typ 93% hälsa kvar. Då har den först varit systemdisk ett antal år och sedan sekundär disk för Steam-spel och liknande i många år. Även min WD Green 240 GB (80 TBW) från 2017 fungerar fortfarande bra även om den används ganska sparsamt. Under samma tid har jag varit med om att två interna och en extern mekanisk HDD kraschat.

Skrivet av hulkenstrong:

Säg att du skriver 200GB om dagen till den under ett år = 73TB

900TB = 12 år
1200 = 16 år

Så bara fundera hur mycket du skriver och hur många år du tänkt ha den. Troligen kommer båda överleva skrivmässigt längre än nödvändigt.

Skrivet av Oegat:

Du kan ju räkna som föregående skribent säger. Troligen kommer det TBW att kvitta i det stora hela.

Jag tror, att livslängd och garanti förhåller sig så att garantin gäller i 5 år under förutsättning att du inte skrivit mer än TBW. Siffran är mest till för att villkora garantin, så att man inte stoppar den i ett datacenter och skickar tillbaka den efter ett år när den skrivits sönder.

Det är oklart varför TBW sänkts, om hårdvaran bytts ut (ssd-tillverkare gör ibland sånt utan att berätta), eller om de bara skrivit ner TBW för att de upptäckt att 1200Tb var väl optimistiskt.

Okej Tack. Då vet jag att jag är bara överdrivet nojig över något som jag igentligen inte borde vara 😅👍

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Skall du inte använda SSD i någon server-roll, som SSD-cache etc. utan i en vanlig (spel)dator hemma så är mängden TWB lagringen tål ganska ointressant, ja om du inte konstant kör torrents och laddar hem och kopierar mediafiler fram och tillbaka hela tiden, typ.

Kolla med SMART i hur många GB som har skrivits, notera det med datum, kolla igen några månader senare hur många fler GB som skrivits ytterligare och sedan slå ut det i per dag. - jag tror att du bytt lagringen till något större långt innan du skrivit halvvägs igenom SSD:n.

Däremot att använda en konsument-SSD i en mer eller mindre tungt lastad företagsserver så kan man bita sig i tummen ganska så fort, där vill man helst ha 5 års drift utan problem men med en konsument-SSD kanske det kraschar redan efter 7 månader för att det redan skrivit slut på sig. Sedan har konsument-SSD andra problem som tex. överlevnaden vid en plötslig strömavbrott i serversammanhang (läs server-SSD har backuppkondingar som går in vid strömavbrott så att tex. skrivningar kan slutföras säkert och sätta sig i en säker startande startpunkt igen när strömmen kommer tillbaka).

Permalänk
Medlem

Problemet är att diskarna verkar dö när man inte använder dem snarare än att man skriver för mycket.
Försökte boota en gammal dator och det går inte då den varit strömlös något år.