Fredagspanelen 296: Extrema åsikter om RTX 4060 Ti & RX 7600

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 296: Extrema åsikter om RTX 4060 Ti & RX 7600

André och Jonas sätter sig i studion för att grotta ned sig i siffror från senaste grafikkortstesterna och prata om nyheterna från veckan som gått.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att det är första generationen som inte ger mer prestanda för pengarna (alls)

Det är ett ganska svårt piller att svälja

Så var ju till viss del RTX2000, men då fick man ju i alla fall gimmicken RT. Men tonläget var väl i mångt och mycket likadant då

Permalänk

Äntligen Fredagspanelen! Men tycker Jonas låter annorlunda nuförtiden, en mörkare och klarare röst. Har ni uppgraderat mickarna?

Angående grafikkorten. Synd att budget och mellanklassen blivit så tråkiga för grafikkort, hur många sitter med 1080p skärmar idag? Har för mig ni gjorde en frågeställning på det för inte så längesedan? Jag spår bättre tider med nästkommande generation, känns som att de kommer bli betydligt mer prisvärda då Nvidia fortfarande kommer köra på deras 4N nod från TMSC med 5000-serien och AMD snart släpper RDNA3+ eller hoppar direkt till RDNA4.

När GTX 960 släpptes tidigt 2015 så hade det bara en 5% prestandafördel över GTX 760. Dock kostade tredjepartskort av 960 ungefär 3000 kr så lite dyrare har det blivit. RTX 3060 Ti kostade nästan 6000 kr när det lanserades så inget har hänt där förutom mager 15% prestandafördel och endast 8GB ram. Nvidia vill uppenbarligen att man ska använda DLSS3 till dessa kort.

Och duktigt av AMD att ha ett så lågt pris på sin RX 7600. Tycker fortfarande RX 6700 med 10GB är lite mer prisvärt fortfarande.

Permalänk
Medlem

Gällande värde på grafikkort, så ligger dom ganska så i linje med vad som redan finns på marknaden, vilket inte är direkt bra:

Dold text
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Dinkefing:

Äntligen Fredagspanelen! Men tycker Jonas låter annorlunda nuförtiden, en mörkare och klarare röst. Har ni uppgraderat mickarna?

Angående grafikkorten. Synd att budget och mellanklassen blivit så tråkiga för grafikkort, hur många sitter med 1080p skärmar idag? Har för mig ni gjorde en frågeställning på det för inte så längesedan? Jag spår bättre tider med nästkommande generation, känns som att de kommer bli betydligt mer prisvärda då Nvidia fortfarande kommer köra på deras 4N nod från TMSC med 5000-serien och AMD snart släpper RDNA3+ eller hoppar direkt till RDNA4.

När GTX 960 släpptes tidigt 2015 så hade det bara en 5% prestandafördel över GTX 760. Dock kostade tredjepartskort av 960 ungefär 3000 kr så lite dyrare har det blivit. RTX 3060 Ti kostade nästan 6000 kr när det lanserades så inget har hänt där förutom mager 15% prestandafördel och endast 8GB ram. Nvidia vill uppenbarligen att man ska använda DLSS3 till dessa kort.

Och duktigt av AMD att ha ett så lågt pris på sin RX 7600. Tycker fortfarande RX 6700 med 10GB är lite mer prisvärt fortfarande.

41 procent kör 1440p just nu. Men det är ju SweClockers exclusive numbers och bör inte jämföras med vad som är mest poppis på typ steam, vilket fortfarande är 1080p med råge. Enligt steam survey är det ju 64 procent 1080p och 14 procent kör 1440p.

Men ja, det pågår ju ett ordentligt skifte till den högre upplösningen just nu, men det lär ta ett tag innan allmänheten når till 1440p eller högre.

Permalänk
Skrivet av Enviro:

41 procent kör 1440p just nu. Men det är ju SweClockers exclusive numbers och bör inte jämföras med vad som är mest poppis på typ steam, vilket fortfarande är 1080p med råge. Enligt steam survey är det ju 64 procent 1080p och 14 procent kör 1440p.

Men ja, det pågår ju ett ordentligt skifte till den högre upplösningen just nu, men det lär ta ett tag innan allmänheten når till 1440p eller högre.

Vilket tycker hade varit okej 2016 men inte idag. 1440p skärmar är väldigt prisvärda idag finns idag egentligen ingen anledning att stanna på 1080p idag. Det finns så mycket fördelar av den upplösningen då man får mer yta på skrivbordet, internetsidor och allmänt mer information får plats med högre upplösning. T om 4k börjar bli prisvärt men visst kör man nyaste spelen så måste man ha toppmodellerna RTX 4070 Ti, 7900 XT och högre med lite DLSS och FSR. Personligen tycker jag alla borde sitta på 4k skärmar men det dröjer väl ett par år.

Och de flesta på Steam har nog inte den ekonomin speciellt inte i Asien så jag förstår lite varför man stannar på 1080p där.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Dinkefing:

Vilket tycker hade varit okej 2016 men inte idag. 1440p skärmar är väldigt prisvärda idag finns idag egentligen ingen anledning att stanna på 1080p idag. Det finns så mycket fördelar av den upplösningen då man får mer yta på skrivbordet, internetsidor och allmänt mer information får plats med högre upplösning. T om 4k börjar bli prisvärt men visst kör man nyaste spelen så måste man ha toppmodellerna RTX 4070 Ti, 7900 XT och högre med lite DLSS och FSR. Personligen tycker jag alla borde sitta på 4k skärmar men det dröjer väl ett par år.

Och de flesta på Steam har nog inte den ekonomin speciellt inte i Asien så jag förstår lite varför man stannar på 1080p där.

Ja, absolut. 1440p > 1080p. Men det är rätt tydligt att Sverige, och SweClockers, är en bra bit före kurvan helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det kanske bara är jag men det som känns tråkigt med denna gen och just vram är att det känns extremt osäkert hur långt 8gb vram kommer räcka ens på 1080p. För mig som oftast byter GPU var 4e år (skippar oftast en eller 2 gens beorende på om jag råkat köpa 1080ti eller ej) så känns det som att 4060ti/7600 känns som mer osäkra kort över 1 skippad generation än vad tidigare generationer har gjort. Det vill säga är det textures på medium och allt annat som är beroende av memory satt till medium/low efter 1-2 år? Med det i åtanke så sticker det mer i ögat av prislappen på dessa kort även om 7600 är rimligare prissatt.

1060 6gb klarade sig ju bra till RTX 3000 men jag är extremt oviss kring om 4060ti 8gb kommer klara sig lika bra över tid.

Tycker en att det sedan duger med 1080p med lägre texture setting på 60 fps så känns ju begagnade alternativ/last gen mer värt. Mycket mer så än vid tidigare GPU releases.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk

Nu när specialutmärkelser som "Brun produkt" finns, kommer vi att få se "Svår produkt" i framtiden? 😛🤔 Frågar åt en kompis. 😉

Permalänk
Medlem

Jonas är tillbaka!
Hatten av.

Jag kan skvallra till dig Jonas att dina kolleger har gjort dumheter med Fredagspanelen medan du har varit borta, man kan säga att ”råttorna har dansat på bordet”.

Jag har inte sett Fredagspanelen på ett tag, men denna var bra.
Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Dock kostade tredjepartskort av 960 ungefär 3000 kr

Fanns dom så dyra alltså? Jag minns att en kompis köpte ett ASUS 960 för 1800kr.

edit: sweclockers recension på tredjepart-kort hade ca pris 2390kr ser jag nu.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Fanns dom så dyra alltså? Jag minns att en kompis köpte ett ASUS 960 för 1800kr.

edit: sweclockers recension på tredjepart-kort hade ca pris 2390kr ser jag nu.

Kollade på Prisjakt och en MSI modell låg på 2790kr väldigt länge. Men förmodligen var de flesta modeller billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Fanns dom så dyra alltså? Jag minns att en kompis köpte ett ASUS 960 för 1800kr.

edit: sweclockers recension på tredjepart-kort hade ca pris 2390kr ser jag nu.

Kollar jag på prisjakt så kostade MSI GTX 960 gaming 2700kr vid release och nästan ett år framåt i Sverige och det är väl knappast bland de värre MSI-korten då.

3 690 betalade jag för mitt 970 25/4-2015 och då var det ingen värstingmodell utan ett EVGA SC.
Det kortet går än i dag i min väns dator

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Problemet med 4060ti imo är att det är ett 1080p kort för över 5k. Det kan prestera hur bra som helst i den upplösningen men 2023 förväntar i alla fall jag mig även god 1440p prestanda för den prislappen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig föra mig med extrema åsikter och termer som att grafikkort är "helt värdelösa" eller något i den stilen. MEN! Det tål att sägas att både Nvidia och AMD har omstrukturerat både klass-segmenteringen samt priserna. 1080p-kort, 8GB VRAM med begränsad minnesbuss för 3500-4500kr känns inte rimligt 2023. De hade verkligen inte behövt gimpa korten i den grad de gör, speciellt inte med tanke på att moderna användningsområden som t.ex. VR kräver skyhöga upplösningar (eller 1440p som skärmupplösning vilket borde kanske anses-, eller bli mer av en standard nu).

I dagsläget spelar jag VR med ett 6600XT och en HP Reverb G2. Det funkar ju okej, kan köra headsetet i 4320x2160, men jag känner också att mycket av kortets prestanda ligger på bordet i dessa höga upplösningar. Jag kommer inte upp i 145W förbrukning (vilket jag kan göra i spel som inte kräver lika mycket minnesbandbredd) utan jag ligger snarare runt 100-115W. Detta är ju ett problem då man inte får ut all prestanda som GPUn egentligen borde kunna leverera.

En annan sak är just priset. Jag tycker att det är rimligt att lägga 3000-4500kr på denna hobby, men i dagsläget känns det som att jag får 500-/50-serie kort i denna priskategori som AMD och Nvidia omklassificerat till 600-/60-kort med priset av ett 700-/70-kort. 1080p och 8GB VRAM 128-bitars minnesbuss känns inte så hett för kostnaden år 2023. För 7år sedan hade vi 8GB VRAM på en 256-bitars buss, till ett pris av 2500kr (RX480) Med andra ord finns det ändå legitimitet i youtubers och konsumenters klagan. Vi vill ju se någon form av värdeutveckling när det kommer till hårdvara, inte en artificiell stagnering.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

3600-5200kr för 8GB VRAM med 128-bit minnesbuss är inte okej 2023.

Man kan se redan nu att det kan ställa till problem, även i lägre upplösningar. I vissa spel som Hogwarts Legacy och TLOU presterar 3060ti bättre än 4060ti i 1080p. Och när vi nu lämnar gamla generationen konsoler bakom oss, kommer troligtvis sådana här portningar bara bli allt vanligare framöver.

Sen har jag svårt med hela den här "det är för 1080p" skitsnacket Nvidia och AMD vill komma undan med. För jag kan inte se att det tydligt står på kartongen att korten är primärt för 1080p-spelande. Eller att det informeras i webhallen, inet, komplett, att de här mellansegment-korten för 3600-5200kr, egentligen är förklädda budgetkort, som kanske inte klarar av VR eller lite högre upplösningar.

Nä. De behöver sänka priset rejält och helst döpa om korten.
4060ti 5200kr 👎
4050ti 2600kr 👍

RX7600 3600kr 👎
RX7500 1800kr.👍

Som det ser ut nu är det svårt att rekommendera något utav de nya korten alls. RX 6700 XT 12GB reas ut nu för 4300kr och även fast det är en äldre arkitektur, tror jag det kommer vara en säkrare investering. Väldigt trist dock att inte kunna rekommendera nyare kort. 4000-serien och även 7000-serien har mest varit en besvikelse. Vilket är synd, för det finns bra kort men de har fel pris och ibland även fel namn.

Jag hoppas Nvidia och AMD skärper till sig nästa grafikgeneration eller att Intel på allvar kan komma igång med sina Arc-kort och ge Nvidia och AMD en välförtjänt spark i arslet.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Strangeattractor:

Nu när specialutmärkelser som "Brun produkt" finns, kommer vi att få se "Svår produkt" i framtiden? 😛🤔 Frågar åt en kompis. 😉

Möjligtvis? 😊

Permalänk
Medlem

En av dom trevligaste fredagspanelerna på länge, ni gör er bra tillsammans, 2 tummar upp

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Skrivet av 20kr:

En av dom trevligaste fredagspanelerna på länge, ni gör er bra tillsammans, 2 tummar upp

Håller med skönt att Jonas är tillbaka så man orkar höra hela avsnittet.