Byta ut Geforce 980ti mot GPU som kan hantera 1440 upplösning

Permalänk
Medlem

Byta ut Geforce 980ti mot GPU som kan hantera 1440 upplösning

Hej alla!

Jag letar efter en GPU som uppfyller de flesta av nedanstående krav:

- Rejält förbättrad prestenda
- Få plats i chassit
- Gärna ett kort som kan hålla ned temperaturen samt gå så tyst som möjligt
- Gärna ett kort som inte drar iväg rent effektmässigt (har nätagg på 750w)
- Budget ca 5500 kr
- Kunna köra spel i 1440 med ok fps.

De gpu jag har tittat på tidigare är:
geforce 3060ti
geforce 3070
geforce 4060ti
amd radeon 6700 xt
amd radeon 6750 xt

Jag sitter på ett lite mer kompakt bygge på följande specs:

Chassi: Cooler Master NR200P
Moderkort: ASUS ROG Strix B550-I Gaming
CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz
CPU fläkt: Noctua NH-L12S
Ram: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX

Detta drivs just nu av ett geforce 980ti.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/dp/B08YKCC8XD

detta är nog den med bäst kyllare för priset. Och det är inte värt att gå upp till 6750xt för 1k mer. Du kanske kan få en begagnad 3080 för detta priset om du vill

Ref-länk borttagen /Mod
Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Nice, men varför rekommenderar du just den? Kul att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

Nice, men varför rekommenderar du just den? Kul att veta.

anledingen tillo 6700xt är för att det är den bästa i budgeten. Finns inget annat som kommer upp till dens prestanda i denna prisklassen.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk

Du får ett begagnat 3080 på SweC för din budget.
Jag kör samma grafikkort på 1440+ 165HZ och det är helt fantastiskt

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

A770 16GB går för 5190Kr, annars håll ett öga på RX6800 om det går ner lite i pris.
Edit: 4060Ti 16GB kan vara intressant i Juli, men även 7700XT & 7800XT om dom presenteras på Computex (30:e Maj) kan vara av intresse.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ville tillägga att kör du 2666mhz minne får du betydlig degradering av .1 och 1% low fps.
Så kunde hållit utkik efter billiga kit på 3200 CL14, 3600 CL16 ish under nån kampanj. Om det inte är så att inget annat får plats i burken, då

Prova en först högre xmp profil på det du har, kanske den fixar 3000 hyfsat tight med märkbar förbättring utan kostnad. du har väl koll på det här men var iaf beredd nollställa CMOS fram till du hittar rätt profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://www.amazon.se/dp/B08YKCC8XD

detta är nog den med bäst kyllare för priset. Och det är inte värt att gå upp till 6750xt för 1k mer. Du kanske kan få en begagnad 3080 för detta priset om du vill

Jag tror jag håller med om att 6750 kortet, mest känns dyrt för den lilla boosten man får, plus upphöjda effektuttag, vilket jag gärna undviker

Däremot har jag fått intrycket att geforce korten (3060ti, 3070 samt 4060ti) är starkare på effektuttag, ljud och värme. Men faller de ifrån pga 8 GB minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

anledingen tillo 6700xt är för att det är den bästa i budgeten. Finns inget annat som kommer upp till dens prestanda i denna prisklassen.

Intressant, jag tycker mig se, i tex sweclockers tester, att geforce 3060ti/3070 i många fall håller samma tempo eller till och med högre. Förvisso är väl framförallt 3070 kortet någon tusenlapp dyrare..eller kanske mer..hmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Du får ett begagnat 3080 på SweC för din budget.
Jag kör samma grafikkort på 1440+ 165HZ och det är helt fantastiskt

Hmm, kanske är ett alternativ, har inte funderat på begagnade kort så mkt, alltid lite orolig för vad man får så att säga. Har därmed inte ens tittat åt 3080 då det i nytt utförande är alldeles för dyrt, men frågan är om det får plats i mitt chassi, samt om elen drar iväg en bra bit mot de andra korten jag funderade över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

A770 16GB går för 5190Kr, annars håll ett öga på RX6800 om det går ner lite i pris.
Edit: 4060Ti 16GB kan vara intressant i Juli, men även 7700XT & 7800XT om dom presenteras på Computex (30:e Maj) kan vara av intresse.

Ja så lnge inte 16gb versionen landar på uppåt 6000, då är det för dyrt.

RX6800 är intressant men har hittills i mina sökningar varit för dyrt tyvärr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Ville tillägga att kör du 2666mhz minne får du betydlig degradering av .1 och 1% low fps.
Så kunde hållit utkik efter billiga kit på 3200 CL14, 3600 CL16 ish under nån kampanj. Om det inte är så att inget annat får plats i burken, då

Prova en först högre xmp profil på det du har, kanske den fixar 3000 hyfsat tight med märkbar förbättring utan kostnad. du har väl koll på det här men var iaf beredd nollställa CMOS fram till du hittar rätt profil

Jaså trodde RAM minnen i regel hade väldigt liten påverkan på prestandan? Sen hänger jag inte med på din mening "betydlig degradering av .1 och 1% low fps"???

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

Jag tror jag håller med om att 6750 kortet, mest känns dyrt för den lilla boosten man får, plus upphöjda effektuttag, vilket jag gärna undviker

Däremot har jag fått intrycket att geforce korten (3060ti, 3070 samt 4060ti) är starkare på effektuttag, ljud och värme. Men faller de ifrån pga 8 GB minne?

kolla in linus tech tips nyaste tester på både 4060ti och 7600 för där har han kört nya tester med 6700xt och det har nästan alltid ett försprång i 1440p. Och sen ja 8gb gör nog så att dom korten faler väldigt mycket i prestanda. Sen så är det också ganska sjukt att 3060ti slår 4060ti ibland.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

Ja så lnge inte 16gb versionen landar på uppåt 6000, då är det för dyrt.

RX6800 är intressant men har hittills i mina sökningar varit för dyrt tyvärr..

Igen då;

https://www.komplett.se/product/1246179/datorutrustning/dator...

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk

Kan lägga till i dina funderingar att jag var typ i samma sits och tanke... Jag valde och lägga krut på 6950XT för 7200 via komplett. Ingen aning om den kampanjen är fortfarande aktiv men kändes som ett bra pris för en GPU som kommer klara sig ett bra tag framöver

Permalänk
Medlem

Ahh shit sorry...

Får ta en titt på även detta då men jag gissar att 6800 slår ett 6700xt då

Permalänk
Medlem

Så nu står jag inför valet, antingen kör jag på rx 6800 för ca 5,5 hos komplett
eller
Så köper jag ett begagnat 3070 för 4 000 kr.

Har fått för mig att 3070 är en riktig fin kombo av energieffektivitet, ljud och kyla, samt bra prestanda, samt billigare då...
medans rx 6800 kortet är generellt snabbare, men kanske är lite sämre på energi, ljud och kyla?

Hur hade ni resonerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

Så nu står jag inför valet, antingen kör jag på rx 6800 för ca 5,5 hos komplett
eller
Så köper jag ett begagnat 3070 för 4 000 kr.

Har fått för mig att 3070 är en riktig fin kombo av energieffektivitet, ljud och kyla, samt bra prestanda, samt billigare då...
medans rx 6800 kortet är generellt snabbare, men kanske är lite sämre på energi, ljud och kyla?

Hur hade ni resonerat?

6800 är nog inte lika effektiv som 3070 men på grund av att det är gaming x trio villket är en finare model borde den ändå vara bra kyld. Och du kan alltid underklocka den lite lät. Men detta är ju en fråga om du vill köpa begagnat eller nytt.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dafuu:

Så nu står jag inför valet, antingen kör jag på rx 6800 för ca 5,5 hos komplett
eller
Så köper jag ett begagnat 3070 för 4 000 kr.

Har fått för mig att 3070 är en riktig fin kombo av energieffektivitet, ljud och kyla, samt bra prestanda, samt billigare då...
medans rx 6800 kortet är generellt snabbare, men kanske är lite sämre på energi, ljud och kyla?

Hur hade ni resonerat?

En sak som har varit uppe för debatt är mängden VRAM och det är lite lite med det på ett RTX3070, så jag hade nog satsat på Radeonkortet. (RX6800)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

Så nu står jag inför valet, antingen kör jag på rx 6800 för ca 5,5 hos komplett
eller
Så köper jag ett begagnat 3070 för 4 000 kr.

Har fått för mig att 3070 är en riktig fin kombo av energieffektivitet, ljud och kyla, samt bra prestanda, samt billigare då...
medans rx 6800 kortet är generellt snabbare, men kanske är lite sämre på energi, ljud och kyla?

Hur hade ni resonerat?

Köp inget kort med mindre än 12 GB VRAM idag om du tänker köra 1440p, det ser jag som minimum. 3070 kommer snart prestera värre än 3060 då det senare har 12 GB VRAM, så det är det sämsta kortet att lägga pengar på i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

Jaså trodde RAM minnen i regel hade väldigt liten påverkan på prestandan? Sen hänger jag inte med på din mening "betydlig degradering av .1 och 1% low fps"???

Ja efter en viss nivå är det lite hämta på mer bandbredd/lägre latens.. som är ca 3000-3200 CL14 ish och 3600CL16-18 ish. Finns fortfarande en 10% att hämta på att själv tighta timings, men det kostar mycket tid, eller pengar - om du hellre köper extra vassa minnen. Därför sweetspot rent ekonomiskt ligger runt ovan nämnda nivå. Som regel inte värt köpa nåt vassare.

Men 2666 är alltså väldigt klent, och sparar inte många kronor... om du inte hade sådana från förut då.

Om dina minnen orkar köra 3000 CL14 ish hade jag nog låtit de vara eller i vart fall vänta på en riktigt bra rea.

Detta är med ryzen 3000, lite känsligare än ryzen 5000.. men dina 2666 är så slöa att du nog får liknande resultat.
Nu som du köper nytt grafikkort är det i vart fall aktuellt. Du märker inte nödvändigtvis mkt skillnad gå från 73 till 84fps, även om det tekniskt sett är 15% snabbare, om spelet verkligen håller sig där hela tiden utan undantag. Men att 1% lows går från 45fps till 62fps, det märker du banne mig (37% förbättring)

1% low fps och .1% low är de mer märkbara avbrotten i flyt du får i mer komplicerade spel. De varar inte länge, från 1/20 sekund till kanske 20 sekunder eller några minuter (tex äntrar nån storstad i ett spel för att få ny quest), i gengäld är det dessa man lättast märker av i praktiken. Ett bra test ska idag innehålla .1% och 1% low fps i tillägg till genomsnittlig fps, ännu bättre med frametime-graf. De indikerar mkt mer i detalj exempel.
Där var det två grafikkort som jämfördes, de har ca samma genomsnittliga fps, men den ena är mkt inkonsistent på högst märkbart vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Ja efter en viss nivå är det lite hämta på mer bandbredd/lägre latens.. som är ca 3000-3200 CL14 ish och 3600CL16-18 ish. Finns fortfarande en 10% att hämta på att själv tighta timings, men det kostar mycket tid, eller pengar - om du hellre köper extra vassa minnen. Därför sweetspot rent ekonomiskt ligger runt ovan nämnda nivå. Som regel inte värt köpa nåt vassare.

Men 2666 är alltså väldigt klent, och sparar inte många kronor... om du inte hade sådana från förut då.

Om dina minnen orkar köra 3000 CL14 ish hade jag nog låtit de vara eller i vart fall vänta på en riktigt bra rea.

https://i.imgur.com/Pxejw6F.png

Detta är med ryzen 3000, lite känsligare än ryzen 5000.. men dina 2666 är så slöa att du nog får liknande resultat.
Nu som du köper nytt grafikkort är det i vart fall aktuellt. Du märker inte nödvändigtvis mkt skillnad gå från 73 till 84fps, även om det tekniskt sett är 15% snabbare, om spelet verkligen håller sig där hela tiden utan undantag. Men att 1% lows går från 45fps till 62fps, det märker du banne mig (37% förbättring)

1% low fps och .1% low är de mer märkbara avbrotten i flyt du får i mer komplicerade spel. De varar inte länge, från 1/20 sekund till kanske 20 sekunder eller några minuter (tex äntrar nån storstad i ett spel för att få ny quest), i gengäld är det dessa man lättast märker av i praktiken. Ett bra test ska idag innehålla .1% och 1% low fps i tillägg till genomsnittlig fps, ännu bättre med frametime-graf. De indikerar mkt mer i detalj exempel.
Där var det två grafikkort som jämfördes, de har ca samma genomsnittliga fps, men den ena är mkt inkonsistent på högst märkbart vis.

Först och främst, kul att du har lagt tid på ett så utförligt svar, det uppskattas.

Det jag känner att jag har lite dålig koll på vad på minnena jag bör förbättra? CL? Eller hertz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dafuu:

Först och främst, kul att du har lagt tid på ett så utförligt svar, det uppskattas.

Det jag känner att jag har lite dålig koll på vad på minnena jag bör förbättra? CL? Eller hertz?

Först bör du kolla om andra har överklockat dina minnen förut, forska fram om det finns nåt som brukar funka för de flesta.. sök med exakt modellnummer, hittar du på stickan själv eller på eventuell orderbekräftelse. ser ut ca så här: CN73882-266614B1 (exempel) Så du vet vad original specs är på dina timings. Ökar du megahertz, måste du som regel öka de olika CL-värdena också. Hur mycket vet jag inte.

Prova en XMP profil på 3000 CL 16, kanske 14 fungerar också. Bara dessa CL-siffror inte är lägre än den har nu på 2666
Om ditt moderkort har färdiga profiler att testa med är det bara prova från listan i bios.

om du nu har exempelvis 2666 14-25-25-25-40, och provar en profil med 3000 14-25-25-25-40, blir det antagligen för tight. Så ta nåt med lite högre timings, exempelvis 3000-16-29-29-29-50. Detta är siffror jag drar ur röven så kopiera nu inte dessa. Utgå från din standard spec. 99% sannolikt att du måste använda högre CL siffror än förut.

Får du inte startat PC:n med nya inställningarna nollställer du CMOS, var beredd på att göra detta ett par gånger.

Så ska man egentligen testa om allt är stabilt med memtest, om du inte är säker på att de nya värdenna är super safe och testat av tusen andra.. troligen är de int så många resultat på google men. prova..

https://notkyon.moe/ram-latency.htm

Där jämför du gamla mot nya värdena för att dubbelkolla om det faktiskt blir bättre på pappret (samma eller lägre slutlatens i kalkylatorn)

Har du en färdigbyggd PC med skräpmoderkort vet jag inte om det går göra något åt det här över huvud taget men det är en annan femma.

Annars kan du bara köpa nya svinbilliga DDR4 3200 CL14, 3600 CL16-17 minnen med nya grafikkortet. Det är värt 500 spänn liksom om du först ligger ute med 5000 på grafikkortet. och imho värt tidsbesparingen om du har inkomst