Asus klär RTX 4060 i mastodontkylaren Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Finns säkert någon som vill ha det.
Men tror inte att det kommer sälja några större volymer.

Kortet blir ju större och dyrare än vad det behöver vara.
Bortsett från det så är det väl bra typ.

Det andra sättet att överdimensionera kylkapacitet är att köra fläktarna aggressivare än det behövs.
Kan få ner temperaturer, men till högre ljudnivå istället.
Se exempelvis på servrar.
Små högvarviga fläktar kan också kyla välpresterande hårdvara, men till hög ljudnivå istället.

Det är givetvis sant, men samtidigt är det en extra kostnad att designa och tillverka OLIKA modeller av kylare också, ser gärna mer av detta att kylare för high-end återanvänds på de lägre korten för bättre thermals helt enkelt.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Troligtvis har de köpt upp ett lager av kylarna som de vill bli av med när marknaden är trög.
Dessa kylare lär kosta en del så kan man fråga sig om de säljer GPU:er eller kylarlösningar då jag undrar vilken av dom som kostar mest när det handla om grafikkort i budget segmentet.
Undrar vad priset blir på de korten som inte lär vara värda sitt pris.

Min spontana tanke är densamma. Av någon anledning sitter de på en hög med kylare de inte har någon riktig användning för nu, så de smäller på dem på ett kort som egentligen inte behöver den kylkapaciteten bara för att bli av med lagret.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Min spontana tanke är densamma. Av någon anledning sitter de på en hög med kylare de inte har någon riktig användning för nu, så de smäller på dem på ett kort som egentligen inte behöver den kylkapaciteten bara för att bli av med lagret.

Tror snarare det är till för dom som villa ett komplett Stix system, 3050 fanns för övrigt oxå i ett Strix utförande så detta är ingen nyhet alls egentligen.
https://www.inet.se/produkt/5412714/asus-geforce-rtx-3050-8gb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

enkelt svar, EXTREMT mycket billigare för dom att använda nuvarande kylare än att ta fram en helt ny för strix modellen =P

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Tror snarare det är till för dom som villa ett komplett Stix system, 3050 fanns för övrigt oxå i ett Strix utförande så detta är ingen nyhet alls egentligen.
https://www.inet.se/produkt/5412714/asus-geforce-rtx-3050-8gb...

Är dock inte samma kylare på dessa (3050 strix är betydligt mindre än 3090 strix)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

De har gjort så här hur länge som helst med både Strix och TUF och DirectCU eller vad de nu kallade det då för 10+ år sedan.

I vissa fall skippar de att modifiera minneskylningen och annat så de blir utan kylning helt.

Brukar visa sig efter några månader ( har man otur några år och helst när garantin har gått ut ) när minnena pajar eller någon VRM ryker.

Permalänk
Medlem

Det är inte verifierat att det är exakt samma kylare utan kan vara nerskalad som det står i texten. Så att man har över kylare som man slänger på för att göra av med är inte säkert.
Sen så skulle det väl innebära att 4060 kretskortet måste ha samma layout som 4090 för att passa vilket låter dyrt i mina öron eller har man gjort så tidigare med RTX 3000?

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

De har gjort så här hur länge som helst med både Strix och TUF och DirectCU eller vad de nu kallade det då för 10+ år sedan.

I vissa fall skippar de att modifiera minneskylningen och annat så de blir utan kylning helt.

Brukar visa sig efter några månader ( har man otur några år och helst när garantin har gått ut ) när minnena pajar eller någon VRM ryker.

Ja det minns jag hur de skröt om, att de snabbt kunde modelera om sina kyllösningar för nya grafikkort i sitt labb.
Dock kan det tydligen bli hafsverk också.
Tänker mej att de har en 3D-modeller som tar ritningen på PCB:n och så matar de in ritningen av kylarmodellen. Programmet knåpar ihop fungerande dimensionering och mått för PCB:n och voila.

Nu har vi ett Strix 4060 som drar 115watt, med en 300watt kapabel kylare. "Skitbra"

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan kylarna är som t.ex mellan Strix versionerna av GTX 1080ti, gtx 1080 och rx 5700xt.

Samma fläktar och övre plastdel, men olika storlekar på kylfänsen och (aningen) anpassad till de olika korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Få nackdelar men ingel fördel.

Självklart finns det fördelar, sen är frågan om dom för dig överväger nackdelarna. Just hemdatorer som de flesta ofta vill ha tysta så är det en massiv fördel.

4090-kylaren är ju den första kompetenta kylaren jag har haft på ett kort under de åren som jag levt.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Självklart finns det fördelar, sen är frågan om dom för dig överväger nackdelarna. Just hemdatorer som de flesta ofta vill ha tysta så är det en massiv fördel.

4090-kylaren är ju den första kompetenta kylaren jag har haft på ett kort under de åren som jag levt.

Kompetent är ju inte riktigt samma sak som överdimensionerad dock.

Permalänk
Medlem

Fläktarna startar nog när rummet når en temp på 50 grader 😉

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att detta announcas från ASUS men ingen info (vad jag hört förut iaf) om 4070 i Strix modell, som faktiskt ska finnas enligt ASUS hemsida sen länge. Men den modellen syns ingenstans.. Skumt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Kompetent är ju inte riktigt samma sak som överdimensionerad dock.

Nej det har jag väl inte sagt heller, men det är väl pga dess överdimension den är så kompetent olikt de andra kylarna som har setts förut.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Självklart finns det fördelar, sen är frågan om dom för dig överväger nackdelarna. Just hemdatorer som de flesta ofta vill ha tysta så är det en massiv fördel.

4090-kylaren är ju den första kompetenta kylaren jag har haft på ett kort under de åren som jag levt.

Håller med på alla sätt. Kör mitt 4090 nedvoltat och fläktar på 40% och efter par timmar cod i ett litet rum på övervåningen så håller kortet 55-60 c

Permalänk
Medlem

Gör en tjockare variant som kyls av chassifläktarna eller en med fläkt som blåser igenom kylaren och ut på baksidan.

Permalänk
Medlem

Jag köpte just Strix versionen av 3060 Ti. Känns väldigt overkill, nästa ggn får det bli TUF versionen så kan man spara lite pengar.

Asus kylning är väldigt bra

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

In between någon som kommer skriva att Asus Strix modeller är så mycket värda sitt pris för att de har såå bra komponenter. Asus har helt gjort bort sig på sistone med sina moderkort som både är dåliga sett till hur mycket man betalar för dem och att de kan förstöra din processor.

Asus har verkligen gått ned sig senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

De kanske tror att större och häftigare säljer bättre. Finns säkert kunder som går på det

Säkert, ett kamouflerat 4060 på Dreamhack ger inte samma mindervärdeskomplex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Äntligen ett kort för mig. TYST ska det va!

Kikat på 4070 Ventus 3X? Behöver knappast bli tystare än 28 dBA?

https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-4070-ventu...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Strix alltid värdelöst pris

Permalänk
Medlem

Häftigt. Borde innebära att fläktarna i princip aldrig behöver vara igång på ett 4060? Knäpptyst och trevligt.

Permalänk
Medlem

Meningslöst...bara för att folk ska betala 30% mer för 3% extra prestanda jämfört med referens 😆

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66