Helgsnack: Radikala datoråsikter du brinner för

Permalänk
Hedersmedlem

Eller denna före Firefox, kan definitivt inte leva utan nu:

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/sidebery
Bilderna där tycker jag är ganska dåligt, det blir så trångt så man knappt ser nåt. Med mer normal textstorlek och fönsterstorlek ser man dock klart mer av tabbens titel än vad man gör med vanliga tabbar.

Går att ställa in utseendet i princip hur som helst.
Utöver det har jag även stängt av Firefox vanliga tabblista helt, bara drygt att se dubletter.
Har denna i userChrome.css:

@namespace url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul"); /* only needed once */

/* Göm tabb-listan */

#TabsToolbar > .toolbar-items {
max-width: 0px !important;
opacity: 0 !important;
pointer-events: none! important;
}

/* Kanske inte behövs. Sitter mellan tabblistan och minimera/maximera/stäng */
.titlebar-spacer { width: 0 !important; }

/* Flyttar minimera/... till höger sida */
#TabsToolbar {
-moz-box-pack: end !important;
}

/* Sidebery tweaks */

#sidebar-box #sidebar-header {
max-height: 44px;
padding: 2px !important;
padding-left: 2px !important;
background-color: #fbfbfb !important;
}

#sidebar-box #sidebar-header #sidebar-title {
font-size: 0.95em;
}

#sidebar-switcher-target {
padding: 0;
margin: 0;
}

#sidebar-box #sidebar-header #sidebar-close {
display: none;
}

Dold text
Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

https://chrome.google.com/webstore/detail/vertical-tabs/pddlj...
Enstaka saker går att lösa om man orkar och sitter vid sin egen dator, men på det har du frontendutvecklare som gör precis samma sak.

Så..
Tabbar
+
Adressfält
+
Favoriter?
+
Stor fläskig logga
+
Navigering
+
Sökfält
+
Varför inte tjata om vår cookiepolicy i botten?
+
Windows taskbar i FisherPrice-storlek

Själva websidan är där i mitten nånstans, du ser den om du kisar.

Visst går det ha tabbar på sidan men det är fan inte praktiskt i mitt tycke. Jag vill nog fortsätta ha dem i toppen eller botten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av askerone:

Just när man satt med dokument så var 4:3 så otroligt mycket bättre än 16:9. Jo med två dokument så är 16:9 bättre men man tappade så mycket höjd som var det man behövde när man läste och skrev på x. Samma på webbsidor. Sitter på min ultrawide som är kul i spel men otroligt mycket onödig yta på sidorna på webben.

Är det inte mer av en filosofisk fråga? Fick du mer utrymme på bredden eller mindre på höjden i övergången till 16:9? Tittar man på upplösningarna man faktiskt använde när vi hade 4:3-skärmar så har vi ju fått mer ganska mycket utrymme på bredden och lite mer på höjden i allmänhet (typ 1280x1024 eller 1600x1200 mot 1680x1050, 1920x1080 eller 2560x1440). Samtidigt hade vi förstås fått högre upplösningar över tid oavsett vilket bildformat vi använder.

Jag tror det handlar om att bredare format passar bättre för "underhållning", alltså kolla på film och TV, men också spela, medan ett högre format är bättre för "kontorsarbete". Förr var ju syftet med en dator generellt "arbete" medan fokus, i alla fall för hemanvändare, har gått mer mot underhållning. Sen var det ju TV som påbörjade denna trend, nu vet jag inte hur relaterade penalerna egentligen är mellan TV och skärmar, men man kan ju tänka sig att det underlättar tillverkningen att ha samma format, kanske.

Personligen körde jag UW ett tag och jobbade på det, vilket funkade utmärkt för mitt jobb med Visual Studio och en massa andra fönster. Nu är jag tillbaka i 16:9 men stor skärm och 4K så då gör det liksom ingen större skillnad, fullskärm blir löjligt för allt utom spel och video ändå liksom. På laptopen däremot hade jag absolut föredragit ett högre format för där ärm an ju väldigt begränsad i skärmyta.

Permalänk
Medlem

Gillar tabbar i Edge som är på sidan till vänster.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Systemd (Linux) är överägset bästa init och utilities. Ja. jag sa överlägset. Systemd är som jordgubbar och glass en varm sommardag. Punkt

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

2024 is the year of Linux on the desktop! 🐧

Yes! Vi lever på hoppet...:-)

Permalänk
Medlem

Fidonet var ideelt driven.. Men fungerade bra.. Hade själv en node i fidonet och även en point på slutet . Fidonet vara socialmedia innan vi visste att de hette sociala media.

Skrivet av Pirum:

Jag vet inte om jag är "känslig", men har sedan åtminstone tidigt 1990-tal svurit över 24fps på bio. Jösses vad det är jobbigt med speciellt panoreringar. Krångligt även med större TV-apparater. Har en 37" plasma-TV som är ganska förlåtande tror jag dock.

24 fps är ofta störande på mina 60Hz-skärmar (har ingen 120Hz, kanske borde ha), så jag kör ibland SVP eller Splash video player, , men blir en del artefakter så man får ta det från fall till fall.

Så, min rant är som vanligt att film på bio borde vara minst 48fps, men kanske helst 60 så det passar de flesta displayer. Man får väl ha korta slutartider eller vadtusan vet jag för att få lite mer filmisk känsla kanske, om det är sådant folk suktar efter.

Liten ankdamm på sätt och vis, men rätt kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023,
2024 is the year of Linux on the desktop! 🐧

Hoppas du har rätt

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Desktop är dött, och överallt annars dominerar Linux redan.
(Molnet typ 100%, mobil 50%)

Permalänk
Medlem

Bara oattraktiva människor som kör android. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Bara oattraktiva människor som kör android. 🤣

Majoriteten av befolkningen då 😉

Permalänk
Avstängd
Skrivet av taliz:

Bara oattraktiva människor som kör android. 🤣

Eller vissa som känner behov av att kompensera något med "inne" märken..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

1920x1080 har aldrig varit bra i jämförelse med 1920x1200 som finns fortfarande som tur är.

usch nej! framtiden är bredare inte smalare! man kan alltid göra en bred skärm smal.

Permalänk
Medlem

Finns väl inget så oattraktivt som någon som dissar andras val med nedlåtande kommentarer.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

RGB är satans påfund och borde enligt lag förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Europe:

RGB är satans påfund och borde enligt lag förbjudas.

Viva la CMYK!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Europe:

RGB är satans påfund och borde enligt lag förbjudas.

Nja, har nytta av det i trådlösa tangentbordet vid TVn.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Europe:

RGB är satans påfund och borde enligt lag förbjudas.

Skrivet av Iskra:

Viva la CMYK!

Himla tur RGB finns för CMYK-skärmar finns inte. Utan RGB hade vi fortfarande haft svartvita skärmar!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Europe:

RGB är satans påfund och borde enligt lag förbjudas.

Det var bättre när det endast var RG.

Permalänk

Mitt blodtryck mår inte bra av den här tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Osäker på vad din historia med dem är men enda Corsair gör bra är PSUer anser jag ^_^ (typ)

Kolla alla trådar där det är strul med PSU, och kolla sedan vilken tillverkare det är, det är alltid Corsair.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om scriptspråk.
Om nått ska köras för flera plattformar borde det helt enkelt kompileras för varje platform.
Javascript är en bane på mänskligheten.
Programmering ska vara linjärt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sinery:

Programmering ska vara linjärt.

Goda nyheter då! Om du inte redan använder den så finns en C-kompilator som enbart använder mov-instruktioner.

Hur menar du egentligen med linjärt utöver det där extremfallet?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Goda nyheter då! Om du inte redan använder den så finns en C-kompilator som enbart använder mov-instruktioner.

Hur menar du egentligen med linjärt utöver det där extremfallet?

Typ att om man ändrar en variabel och sedan använder den så innehåller den inte det nya värdet och liknande udda beteenden från tolkade språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Typ att om man ändrar en variabel och sedan använder den så innehåller den inte det nya värdet och liknande udda beteenden från tolkade språk.

Gissar att du bara hittade på det exemplet, för kan inte komma på ett enda skript-språk där detta händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Typ att om man ändrar en variabel och sedan använder den så innehåller den inte det nya värdet och liknande udda beteenden från tolkade språk.

Skrivet av martengooz:

Gissar att du bara hittade på det exemplet, för kan inte komma på ett enda skript-språk där detta händer.

Inget är omöjligt i Python

>>> class Foo: ... def __init__(self, bar): ... self._bar = bar ... @property ... def bar(self): ... return self._bar ... @bar.setter ... def bar(self, _): ... self._bar += 1 ... >>> foo = Foo(1) >>> foo.bar 1 >>> foo.bar = 2 >>> foo.bar 2 >>> foo.bar = 9 >>> foo.bar 3 >>> foo.bar = 1001 >>> foo.bar 4 >>> import os, sys >>> sys.modules["sys"] = os >>> import sys >>> sys.getcwd() '/Users/olle' >>> sys is os True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Inget är omöjligt i Python

Kul exempel, men det där är ju inte ett exempel på hur tolkade språk gör något oväntat som Sinery menade. Nu sätter du ju upp ett scenario som ger ett ”oväntat” resultat om man tar det ur kontexten, men inte något konstigt i språket i sig.

Däremot hur typ js tolkar följande är ju ett udda beteende i själva språket:

> [] + {} ”[object Object]” > {} + [] 0 > {} + {} NaN

Permalänk
Medlem

Sker inte alltid, jag tror det har göra med när det är nått event som slå igenom så kommer värdet inte uppdateras fören det.
Sedan att typer inte används, helt sjukt det gör saker bara svårare inte lättare.
Använd variant om du nu vill kunna använda flera typer i ett.

Sedan garbage collection är skräp, det ska vara renodlad ARC eller minnesläckor.

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Kolla alla trådar där det är strul med PSU, och kolla sedan vilken tillverkare det är, det är alltid Corsair.

Finns det gott om oavsett PSU tillverkare.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Kolla alla trådar där det är strul med PSU, och kolla sedan vilken tillverkare det är, det är alltid Corsair.

Skrivet av kamisama76:

Finns det gott om oavsett PSU tillverkare.

Det är väl så att Corsair säljer flest PSUs i Sverige.