Nordea och PS Store / Epic Games Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av YellowMan:

Problemet är alltså att när man försöker göra ett köp via PS Store så kommer det aldrig upp en möjlighet att signera köpet med BankID. Vilket alltså banken(Nordea) kräver eftersom de måste följa EU-direktivet "PSD2" för köp via internet.

Som sagt, spelar ingen roll om man "öppnar kortet för internetköp" eller liknande. Och ja, har provat via webbläsaren, är samma problem där. Så Sony behöver väl antagligen fixa sin "Store"...

De gånger det händer så är det ju Bank-ID som inte fungerar, antingen på grund av sidan/shoppen eller Bank-ID. Har hänt för mig på Steam med, har inget med Nordea att göra. Har bara låst upp kortet om signeringen inte funkar/dyker upp och då poppar inte bank-id kravet upp utan köpet går igenom utan.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av hockexx:

De gånger det händer så är det ju Bank-ID som inte fungerar, antingen på grund av sidan/shoppen eller Bank-ID. Har hänt för mig på Steam med, har inget med Nordea att göra. Har bara låst upp kortet om signeringen inte funkar/dyker upp och då poppar inte bank-id kravet upp utan köpet går igenom utan.

Nej, det är ju PS Store som inte implementerat att BankID ska komma upp när man gör ett köp.

Har som sagt alltid funkat tidigare, men nu i och med att Nordea kräver signeringen, oavsett om man låser upp kortet eller ej så går det inte igenom. Har provat hur många gånger som helst. Och Nordea bekräftar ju själva detta, om du läser mitt tidigare inlägg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av YellowMan:

Nej, det är ju PS Store som inte implementerat att BankID ska komma upp när man gör ett köp.

Har som sagt alltid funkat tidigare, men nu i och med att Nordea kräver signeringen, oavsett om man låser upp kortet eller ej så går det inte igenom. Har provat hur många gånger som helst. Och Nordea bekräftar ju själva detta, om du läser mitt tidigare inlägg...

Jag läste inlägget. Jag har upplevt liknande förut men det har alltid gått att lösa med att låsa upp kortet. Sen är det väl bra att de kräver ökad säkerhet? Men visst, tråkigt att det skall vara så och det är ju något jag själv hade blivit rätt butter över.

Men du kan ju köra kreditkortet? Jag använder ofta det för nätköp med mera.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Bumpar för att kolla om någon fått löst det här problemet än. Jag kan fortfarande inte betala på Nordea eller PS Store. Ingen av parterna verkar särskilt sugen på att försöka lösa det efter kontakt med deras support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Bumpar för att kolla om någon fått löst det här problemet än. Jag kan fortfarande inte betala på Nordea eller PS Store. Ingen av parterna verkar särskilt sugen på att försöka lösa det efter kontakt med deras support.

Skaffa ett kreditkort, du kan välja mellan Klarna, American Express, Komplett eller SAS MC tex som funkar fint och så samlar du bonus eller återbäring istället

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av Melubas:

Bumpar för att kolla om någon fått löst det här problemet än. Jag kan fortfarande inte betala på Nordea eller PS Store. Ingen av parterna verkar särskilt sugen på att försöka lösa det efter kontakt med deras support.

hej även i nu snart i augusti, jag har exakt samma problem men ingen lösningar ännu med nordea och ps store, hittat nån lösning?

Permalänk
Medlem

Men byt bank om ni kan. Varför använda en bank som är så kass?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats göra köp utan problem med Nordea men jag har kortet inlagt sen innan. Låter som
Problemet är att lägga in nytt kort. Får se om jag får
samma problem när mitt kort går ut.

Du kan ju köpa PS Store presentkort, finns på lite olika ställen, och sedan lägga in dem på ditt PS Konto.

Finns tex här https://www.spelochsant.se/products/view/id/43824?ref=prisjak...

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Rocky0497:

hej även i nu snart i augusti, jag har exakt samma problem men ingen lösningar ännu med nordea och ps store, hittat nån lösning?

Skaffade Revolut, förde över pengar dit och betalade. Orkade inte krångla med att byta bank bara för det.