Använda TV kopplad till datorn med annan upplösning än huvudskärmen

Permalänk
Medlem

Använda TV kopplad till datorn med annan upplösning än huvudskärmen

Hej

Jag har nyligen köpt en ny dator, och en ny skärm som har en upplösning på 2560 x 1440. Grafikkortet är ett GeForce RTX 4070 Ti 12GB. Har en TV som kan visa 4K upplösning.
Till min förra dator hade jag denna TV inkopplad och använde när jag spelade. Hade också då en vanlig datorskärm med upplösningen 1920 x 1080 kopplad till den förra datorn.

Nu tänkte jag prova om det går att koppla in TV:n till den nya datorn och eventuellt spela med 4K upplösning (eller lägre). När jag kopplar TV:n till nya datorn med HDMI-kabel blir det på TV:n vid en upplösning på 2560 x 1440 flimrande prickar som inte ska vara där, både i Windows 11, och i spelet jag provat. Detta om jag speglar huvudskärmen till TV:n. Utvidgar jag i stället skärmen till TV:n och låter TV-bilden ha en upplösning på 1920 x 1080 finns inte dessa flimrande prickar över hela skärmen.

Antar att TV:n inte klarar av upplösningen på 2560 x 1440.
Jag hade ju kunnat ha 1920 x 1080 på TV:n som utvidgad från huvudskärmen, men när jag då stänger av huvudskärmen verkar det som att TV:n blir "huvudskärm" i stället, och får då en upplösning på 2560 x 1440 igen.

Kan man alls använda en andra skärm (TV i detta fallet) för att spela på, när huvudskärmen har en upplösning som TV:n inte klarar av? Och Windows då är i grunden inställd på denna upplösning. Finns det något man kan göra i Windows eller liknande för att få detta att funka?

Tilläggas kan att jag har en andraskärm utöver TV:n också med lägre upplösning än huvudskärmen och den funkar som den ska. Men då använder jag den endast som andraskärm, och spelar inte på den.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har du en risig gammal HDMI-kabel? Hemma kör jag min 5120x1440@240hz med displayport, och en HDMI (2.1) till 4K@120hz utan några som helst problem, både i Windows 10 och 11.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för TV? Ska generellt sett inte vara några problem. Sen hade jag kört TVn som utvidgad skärm och 4k upplösning och sen ändra upplösning i spelet.

Kan du köra TVn i 1440p om du bara har TVn inkopplad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Har du en risig gammal HDMI-kabel? Hemma kör jag min 5120x1440@240hz med displayport, och en HDMI (2.1) till 4K@120hz utan några som helst problem, både i Windows 10 och 11.

HDMI-kabeln är ca 6-7 år gammal nu, men den är inte speciellt risig vad jag vet. Men kan ju hända att den håller på att ge upp. Den visade dock perfekt bild när jag körde i 1920 x 1080.

Om inget annat funkar får jag kanske prova att byta ut den mot en med bra kvalitet.

Skrivet av Chibariku:

Vad har du för TV? Ska generellt sett inte vara några problem. Sen hade jag kört TVn som utvidgad skärm och 4k upplösning och sen ändra upplösning i spelet.

Kan du köra TVn i 1440p om du bara har TVn inkopplad?

Jag har denna TV: https://www.philips.se/c-p/55POS9002_12/oled-9-series-rakblad...

Ska testa att ha endast TVn inkopplad och se hur det funkar då. Men intressant att det fungerar för er båda.

Jag återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaeri:

HDMI-kabeln är ca 6-7 år gammal nu, men den är inte speciellt risig vad jag vet. Men kan ju hända att den håller på att ge upp. Den visade dock perfekt bild när jag körde i 1920 x 1080.

Om inget annat funkar får jag kanske prova att byta ut den mot en med bra kvalitet.

Jag har denna TV: https://www.philips.se/c-p/55POS9002_12/oled-9-series-rakblad...

Ska testa att ha endast TVn inkopplad och se hur det funkar då. Men intressant att det fungerar för er båda.

Jag återkommer.

Högre upplösning och refreshrate är båda saker som kan kräva en bättre kabel. Fulaste kina-kabeln fungerar antagligen med 1920 upplösning, men så fort du börjar höja refreshrate och upplösning får kabeln bekänna färg

EDIT: Om du har råd att betala så mycket för en TV så kan du gott investera i en vettig kabel

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Högre upplösning och refreshrate är båda saker som kan kräva en bättre kabel. Fulaste kina-kabeln fungerar antagligen med 1920 upplösning, men så fort du börjar höja refreshrate och upplösning får kabeln bekänna färg

EDIT: Om du har råd att betala så mycket för en TV så kan du gott investera i en vettig kabel

Ja, kan tänka mig att det krävs en bra kabel ju högre upplösning osv man kör med. Ska se till att skaffa en riktigt bra kabel också.

TV:n köpte jag ny år 2018 för ca 13-14 000 kr. Jag vet inte varför de har det där rekommenderade priset. Kanske hade den fallit i pris när jag köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaeri:

Ja, kan tänka mig att det krävs en bra kabel ju högre upplösning osv man kör med. Ska se till att skaffa en riktigt bra kabel också.

TV:n köpte jag ny år 2018 för ca 13-14 000 kr. Jag vet inte varför de har det där rekommenderade priset. Kanske hade den fallit i pris när jag köpte den.

Här har du billiga och certifierade HDMI-kablar: https://noerdic.se/collections/hdmi-2-1

Är kabeln certifierad så vet du exakt vad du får och att den uppfyller dina krav både idag och i många år framöver. Priset har ingenting med kvalitet att göra - det enda viktiga är att kabeln är certifierad.

Om du behöver riktigt lång kabel så är det optiska kablar som gäller. Dom är lite dyrare: https://noerdic.se/collections/aoc-fiber

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

...Kan du köra TVn i 1440p om du bara har TVn inkopplad?

Har nu testat att ha endast TV:n inkopplad, och det är samma flimmer. Märkte också att det inte bara är i 1440p, utan även i 1080p... Så jag tror nog på att jag behöver en ny kabel av högre kvalitet.

Skrivet av nu1mlock:

Här har du billiga och certifierade HDMI-kablar: https://noerdic.se/collections/hdmi-2-1

Är kabeln certifierad så vet du exakt vad du får och att den uppfyller dina krav både idag och i många år framöver. Priset har ingenting med kvalitet att göra - det enda viktiga är att kabeln är certifierad.

Om du behöver riktigt lång kabel så är det optiska kablar som gäller. Dom är lite dyrare: https://noerdic.se/collections/aoc-fiber

Tack för tipset! Ja, det är lång kabel jag behöver... Så då är nog optisk bra.😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Här har du billiga och certifierade HDMI-kablar: https://noerdic.se/collections/hdmi-2-1

Är kabeln certifierad så vet du exakt vad du får och att den uppfyller dina krav både idag och i många år framöver. Priset har ingenting med kvalitet att göra - det enda viktiga är att kabeln är certifierad.

Om du behöver riktigt lång kabel så är det optiska kablar som gäller. Dom är lite dyrare: https://noerdic.se/collections/aoc-fiber

Funderar på att beställa denna kabel (bara tittat lite snabbt ännu):

https://noerdic.se/collections/aoc-fiber/products/hdmi-2-1-fi...

Den borde väl vara av bra kvalitet och funka för ändamålet?
Är det något speciellt som är bra att tänka på när man väljer optisk HDMI-kabel så här?😊

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av niklaeri:

Funderar på att beställa denna kabel (bara tittat lite snabbt ännu):

https://noerdic.se/collections/aoc-fiber/products/hdmi-2-1-fi...

Den borde väl vara av bra kvalitet och funka för ändamålet?
Är det något speciellt som är bra att tänka på när man väljer optisk HDMI-kabel så här?😊

Det enklaste är att välja en certifierad Ultra High Speed-kabel (med hologram och QR-kod som du kan verifiera) eftersom det innebär att kabelns tillverkning följer alla de krav som ställs för dagens HDMI-funktioner, inklusive krav på avskärmning och radiointerferens. Det lär dröja många år innan den kabeln riskerar att räknas som inaktuell, om ens någonsin. Då kommer kabeln också vara tillräcklig för en modernare TV om och när det blir aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det enklaste är att välja en certifierad Ultra High Speed-kabel (med hologram och QR-kod som du kan verifiera) eftersom det innebär att kabelns tillverkning följer alla de krav som ställs för dagens HDMI-funktioner, inklusive krav på avskärmning och radiointerferens. Det lär dröja många år innan den kabeln riskerar att räknas som inaktuell, om ens någonsin. Då kommer kabeln också vara tillräcklig för en modernare TV om och när det blir aktuellt.

Ah, så den var alltså inte certifierad.

Då är det kanske denna som gäller: https://noerdic.se/collections/aoc-fiber/products/hdmi-2-1-ao...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av niklaeri:

Ah, så den var alltså inte certifierad.

Då är det kanske denna som gäller: https://noerdic.se/collections/aoc-fiber/products/hdmi-2-1-ao...

Vilken var inte certifierad? Din gamla kabel? Köpte du en random kabel så var det en random kabel och du har nog just observerat den effekten en random kabel kan ha.

Japp, den kabeln du länkar ska fungera. Har den inte exakt själv (dock har jag 10 metersvarianten) men just certifieringen gör att man blir så säker man kan bli.

Lite överkurs, men optiska kablar bygger typiskt på att innehållet på pinne 1-12 (bild/ljud) konverteras till optisk och omvandlas tillbaka till elektriskt i andra änden av kabeln. Därav att kabeln bara fungerar i en riktning. Eftersom elektroniken i kabeln lever på den svaga ström 50mA/5V som levereras på pinne 18 kommer kabeln inte fungera innan den är strömsatt.

Effekten har jag märkt är en ökad felfrekvens på första försöket när jag kopplar mot min PC. Ingen bild eller stora störningar är en vanlig effekt på första försöket. Inte alltid, men tillräckligt ofta för att notera en trend. Har även varit med om att TV-apparaterna kraschar eller startar om. Men det fungerar felfritt på andra försöket efter antingen TV eller PC startat om. För då är kabeln strömsatt på ett sätt så att båda enheterna kan handskaka ordentligt och överföringen fungerar. Men precis just det första försöket kan ge lite huvudbry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vilken var inte certifierad? Din gamla kabel? Köpte du en random kabel så var det en random kabel och du har nog just observerat den effekten en random kabel kan ha.

Japp, den kabeln du länkar ska fungera. Har den inte exakt själv (dock har jag 10 metersvarianten) men just certifieringen gör att man blir så säker man kan bli.

Lite överkurs, men optiska kablar bygger typiskt på att innehållet på pinne 1-12 (bild/ljud) konverteras till optisk och omvandlas tillbaka till elektriskt i andra änden av kabeln. Därav att kabeln bara fungerar i en riktning. Eftersom elektroniken i kabeln lever på den svaga ström 50mA/5V som levereras på pinne 18 kommer kabeln inte fungera innan den är strömsatt.

Effekten har jag märkt är en ökad felfrekvens på första försöket när jag kopplar mot min PC. Ingen bild eller stora störningar är en vanlig effekt på första försöket. Inte alltid, men tillräckligt ofta för att notera en trend. Har även varit med om att TV-apparaterna kraschar eller startar om. Men det fungerar felfritt på andra försöket efter antingen TV eller PC startat om. För då är kabeln strömsatt på ett sätt så att båda enheterna kan handskaka ordentligt och överföringen fungerar. Men precis just det första försöket kan ge lite huvudbry.

Tänkte på den jag först länkade till idag (https://noerdic.se/collections/aoc-fiber/products/hdmi-2-1-fi...). Det står inte att den är certifierad osv.

Men då beställer jag nog den jag länkade till sist, som du har andra varianten av.

Är det just absolut första försöket man gör där det kan bli fel, eller menar du att det kan hända att man behöver starta datorn två ggr varje gång man startar den så att säga?
Men bra att veta det du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaeri:

Är det något speciellt som är bra att tänka på när man väljer optisk HDMI-kabel så här?😊

En sak att tänka på är att optiska HDMI-kablar är enkelriktade, så det gäller att koppla rätt för att den ska fungera. De är också känsligare för böjningar, så undvik skarpa böjar för att inte skada kabeln.

Och om det är en 15m-kabel du har nu så är det förståeligt att du har problem med högre upplösningar, över 5m ungefär så brukar det bli vettigt att kolla på optiska HDMI-kablar istället om man ska över 1080p.

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt kabel. Blir intressant att prova sen! Tack för all hjälp här i tråden.

Skrivet av perost:

En sak att tänka på är att optiska HDMI-kablar är enkelriktade, så det gäller att koppla rätt för att den ska fungera. De är också känsligare för böjningar, så undvik skarpa böjar för att inte skada kabeln.

Och om det är en 15m-kabel du har nu så är det förståeligt att du har problem med högre upplösningar, över 5m ungefär så brukar det bli vettigt att kolla på optiska HDMI-kablar istället om man ska över 1080p.

Ok, bra att veta.
Den jag haft hittills är inte riktigt 15 m, men nog strax under 10 m så den är säkert för lång för 4K och inte optisk ändå.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av niklaeri:

Den jag haft hittills är inte riktigt 15 m, men nog strax under 10 m så den är säkert för lång för 4K och inte optisk ändå.

Med passiv kabel är det mer än enbart kabeln som avgör vad man får igenom. Källan och mottagaren är också avgörande för hur signalen överlever. Med optisk kommer signalen omvandlas direkt i kontakten i källan och sedan återskapas direkt i kontakten som sitter i mottagaren. Därmed i praktiken noll signalförlust pga av avstånd.

Permalänk
Medlem

Nu har jag använt kabeln och det funkar perfekt att spela i 4K osv.😁 Så det var den gamla kabeln som var problemet

Skrivet av Laxpudding:

Med passiv kabel är det mer än enbart kabeln som avgör vad man får igenom. Källan och mottagaren är också avgörande för hur signalen överlever. Med optisk kommer signalen omvandlas direkt i kontakten i källan och sedan återskapas direkt i kontakten som sitter i mottagaren. Därmed i praktiken noll signalförlust pga av avstånd.

Ok, intressant.