Helgsnack: Vilken komponent brukar du tumma på vid nytt datorbygge?

Permalänk
Medlem

Gör nog snarare "balanserade" val, inte sådan total minmaxning som artikeln fiskar efter.
Dock blir det ju alltid att prioritera i någon mån, och då prioriteras ju GPU, CPU och minne.

MEN:
Återanvänder gärna delar där det passar, t.ex. chassi och nätagg får vara med några iterationer.

Och sedan då att generellt undvika extra kostnader som inte tillför något väsentligt.
Skulle ju t.ex. aldrig lägga pengar på RGB-hittepå, och vet inte om det kan räknas som att "tumma på" på något men kommer ju i möjligaste mån undvika att köpa ett sånt bisarrt dyrt moderkort som på något sätt annars verkar ha blivit mer eller mindre "normalt" numera.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bygger aldrig "nytt" utan uppgraderar oftast. Så chassi & nätagg får stanna. Hårddiskar följer med så länge de klarar sig. Oftast består en uppgradering av ett mid-range moderkort utan några fancy features och en bra processor. Grafikkort är så dyra nu för tiden att jag inte uppgraderar om det inte är riktigt dålig prestanda i nya spel.

Permalänk
Musikälskare

Tumskruven

Förlåt...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tummar nog inte på något överhuvudtaget, men jag siktar heller inte på "framtidssäkert" (har aldrig någonsin haft det tankesättet när det gäller datorer - teknikutvecklingen har normalt varit för snabb för att det ska vara meningsfullt, men det har förstås bromsats rejält på senare tid så det har blivit mer relevant).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Defender:

Denna gången tänkte jag inte köpa ett så jävla dyrt moderkort som sist men det kostade ändå nästan 4k och det var sista gången det blev ett Asus.

Ungefär så kände jag om Gigabyte när det inbyggda ljudet slutade fungera. Jag hade betalt över 3000 kr för det för ca. 15 år sedan och det var en av deras dyraste om inte det dyraste, med guldpläterade kretsbanor i tre lager, inbyggd "Silent-Pipe" för chipset, dubbla BIOS chip ("DualBIOS"), och så jätteroliga färger som påminde lite om Lego hink med en kontrasterande blandning av Lego bitar i olika färger och storlekar.

Jag hade använt det i kanske 3 år innan ljudet dog, och några år till efter det. Jag har sålt det vidare för några år sedan och fick faktiskt bra betalt för något som var säkert 10 år gammalt vid den tiden och som ljudet inte fungerade på. Jag tror jag fick runt 800 kr för det. Det är nästan lika mycket som de "snåla" idag kan tänkas lägga ut på ett nytt, billigt och kompatibelt moderkort. Men det var i fint skick annars, det såg ut som helt nytt. Jag tar bra hand om mina saker. Jag hade även kvar den reflekterande och färgglada förpackningen, med öppningsbart fönster i sidan, med alla tillbehör, inklusive flera IO expansionspaneler och en tryckt manual med många sidor att bläddra i som täcker allt, vilket man brukade få med i lådan förr i tiden.

Det var en fin och bra produkt när jag tänker efter, om man bortser från ljudet som dog. Jag vet inte vad som hände, men det dog när jag skulle koppla in en ljudkabel. Men sedan dess har jag aldrig mer köpt ett Gigabyte moderkort. Jag konverterade till Asus då. Men jag byter inte system ofta, så jag har inte hunnit testa mycket annat än Gigabyte och Asus. Nu kör jag envist med bara Asus på alla datorer för att ha det enhetligt och hitta lätt i BIOS/UEFI.

Så jag är nyfiken, vad får dig att säga att det är sista gången du köper ett Asus moderkort? Vad var det för fel på det? Och vilket var det? Var det Asus Z790 Prime-A som står i signaturen? Det kan det inte ha varit? Som jag vet så är Prime moderkort från Asus det billigaste segmentet. De har sedan TUF Gaming i nästa steg, följt av ROG Strix och ROG Maximus.

Skrivet av Mansonite:

Nätagget är ju tyvärr så otroligt enkelt att tumma på. Jag har hittills inte behövt göra det, utan har lyckats hitta någon sick deal nånstans (amazon). Hade hellre köpt ett begagnat men trusted nätagg än ett nytt random också.

Annars är det mest sånt som enkelt kan uppgraderas vid senare tillfälle. Typ köpa 16 gig minne istället för 32, eller en billigare SSD.
Moderkort och CPU är väl det enda som jag aldrig skulle tumma på, på grund av hur jobbigt det är att uppgradera.

Bra poäng där om svårigheten i att byta ut moderkort och CPU. Det tänkte inte jag på, men det är något som jag också gärna undviker att göra mer än en gång. Även om jag har ett chassi med avtagbar bricka för moderkort. Minnen har du också rätt om, de är så enkla att byta eller komplettera med flera moduler.

Skrivet av Dragonflame:

Minnen snålar jag på vid nybygge.
Relativt lätt att uppgradera

De är lätta att uppgradera, ja. Minnen och diskar är nog bland de populäraste komponenter som folk historiskt sett har köpt och bytt ut själva, och som folk än idag kan tänkas göra själva. Alltså även vanligt folk som normalt set inte mekar med datorer. Det gäller både stationära och bärbara datorer. Alla kan nog relatera till SSD rushen då alla skulle byta sin mekaniska disk mot en SSD för att "få en ny dator" ungefär, för det var ju ofta så stort prestandalyft.

Jag snålar inte på så sätt att jag köper de billigaste minnena jag kan hitta, men jag försöker hitta en bra kombination vad gäller antal GB per modul, så att jag kan köpa till fler när priset går ner. Jag har kört bara med Corsair i alla år, och de har aldrig svikit mig. Även min bärbara dator fick se sitt medföljande RAM minne (tror det var Samsung) utbytt mot ett Corsair (Vengeance tror jag). Någon gång har jag väl haft något annat märke. Jag minns att jag vid något tillfälle köpte TwinMOS till en gammal dator. Det var innan DDR minnen fanns. Men så långt jag kan minnas så har jag kört Corsair, från typ deras dubbelsidiga "Value Select" till dagens "Vengeance" (inte för att jag tänker hämnas). De är bra, och de är jämförelsevis billiga också om man kan klara sig utan RGB och annat påhitt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Lagring och RAM, för det går att komplettera med mer i efterhand.
Eftermarknadskylare till CPU kan jag även vänta med till ett senare skede. Sitter med Wraith Spire fortfarande tex.

Permalänk
Medlem

Det tenderar att bli processorn... i övrigt inget.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
DingDongerMcDongface

Sist jag hade mer ansträngd budget snålade jag på moderkort, och ångrade det lite. Några kronor sparades genom att välja icke-modulärt nätagg.

I nuläget hade jag nog snålat genom att blanda nytt och begagnat dra ned på chassi och kanske lite billigare lagring, det är ju alltid lätt att uppgradera senare om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tumskruven

Förlåt...

Du är inne på rätt spår tror jag, jag tycker det känns dumt att tumma på kylpastan, jag brukar undvika att få fingeravtryck på den, även delar i glas och plast som lätt får fettfläckar kan vara bra att vara lite varlig med.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

1. RGB, inte en krona eller mW för slösas på detta trams.
2. Insyn/glassida, en till sinnesjuk trend.
3. Mekaniskt tangentbord. Tangentbord skall vara bra att skriva på, det är definitivt inte mekaniska.
4. Gamermus (lättvikt, en miljard DPI) över min döda kropp, Logitech MX Master 3 är iofs inte billig men kan även användas med fördel i CAD.
5. Märkestrend (tänker i första hand på Razer)
6. Kompakt. En till urdum trend som bara gör att elektroniken slits hårdare pga snabbare temperaturväxlingar, låter mer och throttlar mer, trots det är de ultrakompakta byggena snordyra. Om man bor i en 10 m2 lägenhet i Tokyo kan jag förstå det men i Sverige har vi så sjukt mycket boyta per person.
7. Andra eventuella bragging rights där datorbygget som redskap helt försvinner och blir ett ändamål i ständig förändring.
8. Guldpläterade optiska uttag...

/Surgubben som älskar feta designs av moderkort (elektroniskt, inte visuellt). Glatt betalar en tusing extra för 0.5% högre verkningsgrad och alltid slänger medföljande fläktar.

Permalänk
Medlem

Bygger inte datorer alls längre, slutade när priserna började skena för ett decennium sedan.
Befrielsen att inte behöva gå online för att hålla uppe tempot i MMO-spel är enorm.
Har inte spelat på dator sedan 2013 och jag ångrar det inte en sekund, finns så mycket annat att göra i livet.
Dessutom har jag sparat in en rejäl slant på att inte bygga nytt varannat år, senast en dator som byggdes var 2011 och den gick lös på 65000kr då, idag hade det varit det tredubbla för likvärdiga komponenter.
Jag har fått en annan syn på livet så mig har de tappat helt.

Mina barn spelar dock men jag vägrar köpa nya prylar till dem pga prisnivåerna.

Permalänk
Medlem

Chassi, behöver inte vara svindyrt, utan lagom.
Nätagg, inte överdrivet med kräm.
Grafikkort brukar jag ibland behålla och köper ett nyare sen.
Hårddiskar, samma sak som med grafikkortet, flyttar oftast bara över dom.

Förr bytte jag dator ofta men nu har jag sett till att köpa generellt bra grejer som håller några år i alla fall.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid sikta på tillräckligt bra prestanda (för varje komponent) till bästa pris, alternativt högre prestanda om det ger bättre prestanda för pengarna.
Köper sällan/aldrig en hel dator på en gång, utan byter enstaka delar.

Den gång jag anser att jag faktiskt snålade var när jag var tvungen att byta moderkort, CPU, grafikkort och RAM samtidigt. Då snålade jag på CPU för att spara någon tusenlapp eller två. Det var definitivt en uppgradering men inte så stor som jag ville.

Permalänk
Medlem

Tummar inte på någonting. Väljer hellre att vänta ett tag om det saknas pengar än att ”tvingas” köpa sämre än vad jag kan tänkas vara rimligt. Utgår från faktorer som behov, prisvärdhet och prestanda/kvalitet. Främst utgår jag från ”valuta för pengarna”.

Exempelvis, valde att hoppa över grafikkort i höstas när jag införskaffade en ny speldator. Vilket resulterade i hela budget på moderkort, minne, CPU, nätaggregat, hdd,
Vidare, var inte nya generation AMD eller Intel CPU eller moderkort prisvärda i jämförelse med Ryzen 5, mer specifikt 5800x3d. Istället för att köpa allt nytt, valde jag köpa begagnade minnen, 3600Mhz. Skulle jag köpt minnena nya hade det varit dubbla pengen.

Vill hellre köpa saker som jag är riktigt nöjd vilket jag får mer glädje av än att leva med ” acceptabla” produkter. Som jaha kanske till och med kan i slutändan störa mig på.

Någonting vi kan tänka på, när vi accepterar och väljer att köpa produkter som vi ”tullar på” vilket vi kanske kan säga vara tillverkade till en ”lägre standard”, så blir detta en standard hos tillverkarna när de ser att vi konsumenter godtar denna nivån. Så tips, köp sådant du verkligen vill ha, det lönar sig.

Permalänk
Medlem

Det är inte svårt att bygga dyrt, det som är svårt är att bygga en välbalanserad dator (utifrån behoven givetvis) som ger säg 85% av topprestandan för <50% av pengarna (då kan man uppgradera oftare)

Att kalla det att snåla är lite fel utan det handlar om att bygga smart och det är en konst. Swecs datorbyggen är ju ofta en sådan om än med ett rätt nischat syfte (fps-spel).

För mig har det alltmer handlat om att bygga tysta maskiner så prion har varit strömsnåla cpuer och framförallt strömsnåla grafikkort (eftersom jag inte spelar flashiga spel utan väljer utifrån gameplay så är det rätt lätt).

Likaså värderar jag minnesmängd högt över minneshastighet. Det man vinner på att slippa swappa väger upp den lilla vinsten man kan få på snabbare minnen mångfalt.

Så resultatet blir ofta att det blir moderkort i mellanklass, tillräckligt med funktioner och med strömsnål cpu behövs strömförsörjningen inte vara extrem. Med tanke på utvecklingen så sparar man mycket av budgeten där.

CPU, där tittar man på 65W cpuerna och hamnar då i en lagom prisklass. Till det en stor kylare (håller både temp och ljudnivå nere) vilket man har råd med och väljer man rätt så kan man återvinna den till nästa bygge.

Grafikkort, det är ett problem idag när de envisas med att öka strömbudgeten till absurda siffror och bristen på energieffektiva kort för oss som inte har behov av fps-kort med rgb-lullull är påtaglig.

Givet att man köper strömsnålt så måste man inte köpa de största nätaggen och hamnar i en klass som är väldigt overkill för burken egentligen men med vetskapen om att nätagg är som mest effektiva när de ligger på en belastning runt halvamärkeffekten så får hamnar man i en effektklass där prispressen är som störst och ett nätagg som aldrig behöver varva upp och med lätthet håller mycket länge (kolla dammet dock).

Förr var produktcyklerna sådana att man gjorde fynd i februari och augusti, men det har allt mer förskjutits till en fredag och måndag sent på året och den efterföljande julrean, har man få koll på vilka produkter som passar ens användningsområden så håller man utkick efter dessa då och kan göra klipp.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Inte så mycket om jag ska vara helt ärlig, finns inte så mycket utrymme att spara in på när man bygger mini ITX. Finns inte samma utbud som ATX, samt att snåla på en komponent i mini ITX påverkar de resterande delarna i större utsträckning än vad det skulle göra i ett ATX bygge med större marginaler.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS Strix B550-I - Crucial Ballistix DDR4 CL16 3600MHz 32GB - 2xSamsung 980 PRO 1TB - Corsair SF750 - Barrow Block/Pump, Black Ice Nemesis GTS240 XFlow rad, soft tube loop with quick disconnects - 2x140mm, 2x60mm, 1x slim 92mm Nocuta fans - SSUPD Meshlicious

Permalänk

Inget, när jag väl bygger en ny dator får det kosta.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Hmm, tummar bara på tangenbordet. Mest space då. Prismässigt tummar jag inget - men det betyder inte att dyrast vinner. Testerna får avgöra.

Permalänk
Medlem

Moderkort, chassie och grafikkort brukar jag spara på. Däremot sparar jag aldrig på nätdel då den ska kunna jobba 24/7 och relativt ofta står med rätt hög load.

Permalänk
Medlem

jag är otroligt prismedveten gällande alla delar. Cpu och GPU brukar få kosta mest, sen tummar man på allt annat, tex sämre timings men högre mhz på ram, moderkort har alltid varit runt 1500kr för mig senaste 12 åren, vilket brukar innebära en mellanklassare. PSU siktade jag alltid på 650-750w, guld certat.
Chassi 1000kr och under.. Gpu har aldrig varit high-end, utan mer upper mainstream, behöver man verkligen betala mer än så? Jag var envis under pandemin, lyckades hitta en 3070 för 6300kr. kommer aldrig köpa 10k kort.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A