Microsoft pressar användare att byta till Edge

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Nu kom popupen tillbaks igen när jag startade Edge.
"Use recommended browser settings (Edge)"

Kan Microsoft sluta tjata om det? Varje gång den frågar ökar mitt ogillande av Microsoft.

Men det är ju ett annat meddelande. Det har ju bara att göra med inställningar i Edge, inte om Edge ska vara standardläsare.

Klicka på alternativet att behålla nuvarande inställningar bara så frågar den ju inte igen.

Visa signatur

Olof Lagerkvist
LTR Data
Programutveckling inom systemadministration, recovery, drivrutiner, forensics m m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof Lagerkvist:

Men det är ju ett annat meddelande. Det har ju bara att göra med inställningar i Edge, inte om Edge ska vara standardläsare.

Klicka på alternativet att behålla nuvarande inställningar bara så frågar den ju inte igen.

Det har återkommit flera gånger och det man kan göra är att svara "inte just nu". Jag använder inte Edge så ofta, bara för streaming. Varför ska jag behöva leta upp var man kan stänga av det i inställningar för att slippa höra Microsofts tjat?

Hade inte klickat bort det tydligen, så här är en bild av det som kommer upp längst upp i webbläsaren. Jag kom ihåg lite fel i mitt första meddelande då jag hade inte använde Edge just då.

Den villl alltså ta över webblänkar, bildvisning och PDF visning samt det otydliga "och mer..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof Lagerkvist:

Klicka på alternativet att behålla nuvarande inställningar bara så frågar den ju inte igen.

Om det ändå vore så väl

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Om det ändå vore så väl

Jag tror att misstaget som många gör är att klicka på "Inte nu" istället. Då kommer frågan tillbaka. Klickar man på "behåll nuvarande inställningar" och knappen "Verkställ" så kommer inte frågan tillbaka (förrän efter uppgradering eller liknnade).

Visa signatur

Olof Lagerkvist
LTR Data
Programutveckling inom systemadministration, recovery, drivrutiner, forensics m m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof Lagerkvist:

Jag tror att misstaget som många gör är att klicka på "Inte nu" istället. Då kommer frågan tillbaka. Klickar man på "behåll nuvarande inställningar" och knappen "Verkställ" så kommer inte frågan tillbaka (förrän efter uppgradering eller liknnade).

Det är kanske det sista där ("efter uppgradering eller liknande") som är kruxet? För de är inte blyga med att fråga igen även om man sagt nej.

De kanske är ännu tjatigare om man väljer "inte nu", det är mycket möjligt. Det gör ju dock inte beteendet ett dugg bättre.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja det där är ett otyg men nu har mitt problem blivit det motsatta. Jag kan inte längre använda Edge och undrar om det beror på just att jag inte vill använda Edge som standardwebbläsare. Jag har uppdaterat allt och kört alla reparationer som finns men inget hjälper. Jag kör Chrome för det mesta men eftersom jag inte kan öppna vissa msn-länkar i Chrome behöver jag Edge till det och även för TV4-play som jag heller inte längre kan öppna i Chrome utan att behöva avinstallera adblockers och jag vet inte riktigt vilka. På mina laptoppar funkar Edge fortfarande köra parallellt med Chrome och där har jag Win 11 men på min stationära bara 10. Vad finns att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Ja det där är ett otyg men nu har mitt problem blivit det motsatta. Jag kan inte längre använda Edge och undrar om det beror på just att jag inte vill använda Edge som standardwebbläsare. Jag har uppdaterat allt och kört alla reparationer som finns men inget hjälper. Jag kör Chrome för det mesta men eftersom jag inte kan öppna vissa msn-länkar i Chrome behöver jag Edge till det och även för TV4-play som jag heller inte längre kan öppna i Chrome utan att behöva avinstallera adblockers och jag vet inte riktigt vilka. På mina laptoppar funkar Edge fortfarande köra parallellt med Chrome och där har jag Win 11 men på min stationära bara 10. Vad finns att göra?

Ja jävlars - jag prövade allt installerade på nytt - avinstallerade explorer 11 - och reinstallerade Edge men inget hjälpte MEN när jag testade deras "Edge Dev" då fick jag ingen Edge med mina bokmärken och allt de gör tammefan allt för att man skall fastna för deras webbläsare - får se nu om den även automatiskt blev standardwebbläsare

Kanske inte är så tokig - de har väl jobbat hårt för att ta ifatt Chrome och kanske har de lyckats