Permalänk
Viking

Lyckas inte nå 4k120 på ny TV

Hej alla!

Har idag fått hem en ny Samsung 55" QN95B som köptes under Samsungs rea.

Jag har lite problem med den när jag kopplat den till mitt 3080. Som jag förstår det ska den klara upp till 4k144 utan några särskilda begränsningar i färgformat/djup etc. om man använder en UHS HDMI-kabel.
Men när jag väljer 100/120/144Hz i NVIDIA kontrollpanel eller i bildskärmsinställningar så står det endast "HDMI Cable: No Signal" på TV:n.
Inställningarna i TV:n bör vara rätt tror jag då HDMI signal plus och Game Mode är aktiverat.
Jag lyckas däremot få signal om jag ändrar till 4k 4:2:0 8 bpc i NVIDIA kontrollpanel, men den borde väl klara mer?

Så frågan är nu vad det är som strular. Mest troligt kabeln antar jag? Men vad vet jag, den är ju certifierad för att klara det.

Kabeln: https://noerdic.se/products/hdmi-2-1-cable-5m-white

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Är alla hdmi portar 2.1 då? Jag har en Samsung Qn95a med one connect jag har visserligen hdmi 2.1 på alla portar om jag inte missminner mig .

Jag kör också kabel från noerdic

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Viking
Skrivet av Kezzo:

Är alla hdmi portar 2.1 då? Jag har en Samsung Qn95a med one connect jag har visserligen hdmi 2.1 på alla portar om jag inte missminner mig .

Jag kör också kabel från noerdic

Ja, alla är 2.1. Har även testat alla fyra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, alla är 2.1. Har även testat alla fyra.

Inte för jag vet men hittade denna guide på youtube så testa där vad som funkar och ej: https://www.youtube.com/watch?v=FYrrjR9RBes

Här är det en annan, kabel eller glömt sätta på game mode: https://linustechtips.com/topic/1435433-samsung-s95b-not-disp...

Permalänk
Viking
Skrivet av Ibymafayhas:

Inte för jag vet men hittade denna guide på youtube så testa där vad som funkar och ej: https://www.youtube.com/watch?v=FYrrjR9RBes

Här är det en annan, kabel eller glömt sätta på game mode: https://linustechtips.com/topic/1435433-samsung-s95b-not-disp...

Inget av det fungerade tyvärr.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Kablen du har ska ju vara certifierad men jag hade nog kört AOC om du ska ha 5m eller längre för att undvika problem.
Jag har en sån här: https://noerdic.se/collections/aoc-fiber/products/hdmi-2-1-8k...

Permalänk
Viking
Skrivet av anden55:

Kablen du har ska ju vara certifierad men jag hade nog kört AOC om du ska ha 5m eller längre för att undvika problem.
Jag har en sån här: https://noerdic.se/collections/aoc-fiber/products/hdmi-2-1-8k...

Lite för dyrt tycker jag. Då köper jag nog hellre och testar nån till billigare kabel.
Sen är jag inte hundra på att det är det som är problemet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Kablen du har ska ju vara certifierad men jag hade nog kört AOC om du ska ha 5m eller längre för att undvika problem.
Jag har en sån här: https://noerdic.se/collections/aoc-fiber/products/hdmi-2-1-8k...

Förutsatt att kabeln inte är defekt så innebär certifieringen att den klarar längden den är certifierad för utan problem. I och med certifieringen är kabeln till och med ett säkrare kort än den länkade icke-certifierade AOC-kabeln.

Att bekräfta problemet med en annan kabel är dock absolut en bra idé.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Förutsatt att kabeln inte är defekt så innebär certifieringen att den klarar längden den är certifierad för utan problem. I och med certifieringen är kabeln till och med ett säkrare kort än den länkade icke-certifierade AOC-kabeln.

Att bekräfta problemet med en annan kabel är dock absolut en bra idé.

Jag hör absolut vad du säger, men när det gäller längre kablar så är certifieringen ingen garanti att det kommer fungera med just dom enheterna man tänkt ansluta.

Kablen jag länkade är inte certifierad för att få ner priset. Tycker man det är viktigt kan man lägga någon hundralapp till och få ett fint klistermärke på kartongen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Med passiv kabel, vilket blir extra påtagligt med längre kablar, hänger hela överföringen på hur kabeln, sink och source fungerar ihop.

Där blir en AOC-kabel flera flugor i en smäll. Per design får en reclock på signalen med AOC-kabel eftersom den måste omvandla till optisk i source-änden och sedan tillbaka till elektrisk i sink-änden. Kabeln tar enkelt förklarat över hela ansvaret för att transportera signalen mellan sink och source där det med passiv kabel i mycket högre grad hänger på alla tre.

Permalänk
Viking
Skrivet av Laxpudding:

Med passiv kabel, vilket blir extra påtagligt med längre kablar, hänger hela överföringen på hur kabeln, sink och source fungerar ihop.

Där blir en AOC-kabel flera flugor i en smäll. Per design får en reclock på signalen med AOC-kabel eftersom den måste omvandla till optisk i source-änden och sedan tillbaka till elektrisk i sink-änden. Kabeln tar enkelt förklarat över hela ansvaret för att transportera signalen mellan sink och source där det med passiv kabel i mycket högre grad hänger på alla tre.

Kanske är bäst att flytta One Connect-boxen närmare datorn och försöka sig på en 3 m kabel istället? Eller tror du att en annan 5 m passiv kan göra jobbet bättre än den jag har nu?

Har du någon rekommendation på prisvärt märke av kabel om jag nu beställer en ny?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Donnerstal:

Har du någon rekommendation på prisvärt märke av kabel om jag nu beställer en ny?

Ultra High Speed är tillräckligt. Skulle idag bara välja passiv kabel för längder om 3 meter och kortare. AOC löser så många problem som man kämpade med förr när det bara fanns passiva kablar och optiska lösningar var svindyra och komplicerade.

Åh, förresten: Samsung är kinkiga. Ofta man måste dra kabeln in och ut och försöka igen.

Permalänk
Viking
Skrivet av Laxpudding:

Åh, förresten: Samsung är kinkiga. Ofta man måste dra kabeln in och ut och försöka igen.

Det har jag gjort många gånger nu. 🥲

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking

Beställde en 3 meters från Nördic nu och håller tummarna för att det fungerar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking

Okej. Så det visar sig att det inte fungerar med en 3 m HDMI 2.1 heller. Testade återställa TV:n, ingen skillnad.
Antar att jag kan utesluta att kabeln är problemet?
Har ni några tips på vad jag kan försöka med?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Okej. Så det visar sig att det inte fungerar med en 3 m HDMI 2.1 heller. Testade återställa TV:n, ingen skillnad.
Antar att jag kan utesluta att kabeln är problemet?
Har ni några tips på vad jag kan försöka med?

Ett annat grafikkort eller dator vore ju bra för att vara på säkra sidan, men det kan ju vara lite svårt.

Edit: Exakt vilken upplösning väljer du för 4K i Nvidias kontrollpanel? Det finns två

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Viking
Skrivet av nu1mlock:

Ett annat grafikkort eller dator vore ju bra för att vara på säkra sidan, men det kan ju vara lite svårt.

Ja, men har inte tillgång till någon med HDMI 2.1.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av nu1mlock:

Edit: Exakt vilken upplösning väljer du för 4K i Nvidias kontrollpanel? Det finns två

Har testat allt jag hittat.
1) Den som listas under UHD, HD, SD.
2) Den under PC.
3) Och sen under ”Ställ in skrivbordets storlek och position” har jag ändrat upplösning med både skalning på bildskärm och GPU.

Så fort jag går över 4k 120Hz i färgformat 4:2:0 så visas inget på TV:n (ser ut som på bilden ovan).

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking

Jag kom på att Xbox Series S har stöd för 4k 120 Hz, så jag testade och fick samma fel. Både 5 och 3 m-kablarna testades.
Alltså bör det inte vara ett problem med datorn.

Nu lutar det åt att TV:n är problemet. One Connect känns inte särskilt pålitligt och kanske har något med den att göra. Imorgon tänker jag att jag kontaktar Samsung.

Eller så är Nördics kablar helt kassa.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Om man googlar är du inte ensam om ditt problem, vissa har löst det med ny kabel, den verkar jättekänslig mot vilken hdmi kabel man använder.

Permalänk

vet inte vad Sony har men på LG heter det 4K deep colour som man måste aktivera för att kunna köra 4k 120hz 4.4.4 på mina oleds, annars är man begränsad igenom hdmi till datorn.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Har en Q70B som ska ha 4k@120hz på samtliga hdmi får ingen bild heller men min hdmi-kabel är riktigt jävla gammal.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Donnerstal:

Jag kom på att Xbox Series S har stöd för 4k 120 Hz, så jag testade och fick samma fel. Både 5 och 3 m-kablarna testades.
Alltså bör det inte vara ett problem med datorn.

Nu lutar det åt att TV:n är problemet. One Connect känns inte särskilt pålitligt och kanske har något med den att göra. Imorgon tänker jag att jag kontaktar Samsung.

Eller så är Nördics kablar helt kassa.

Hur var det, hade du testat med en AOC-kabel?

Permalänk
Viking
Skrivet av Laxpudding:

Hur var det, hade du testat med en AOC-kabel?

Nej det har jag inte.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Donnerstal:

Nej det har jag inte.

OK. Min teori – då detta problem rapporterats från flera håll – är att det verkar finnas kvalitetsproblem med HDMI-anslutningarna med FRL-kapacitet i både sink och source. Det har varit en del rykten och viskanden om produkter som i batchar stoppats eller återkallats därför det har visat sig att det är svårt att få hög bandbredd att fungera med passiv kabel. Fast en AOC-kabel tack vare dess re-clock på signalen fungerar.

Och jag har själv hunnit med QN95A, QN95B, Q70B, S95B och nu sist S95C och det har fungerat problemfritt mot mitt 3080Ti. Ja, så problemfritt det nu blir med Samsung då man ofta måste dra kabeln in och ut mer än en gång innan det fungerar. Samt några dagar eller veckor senare de tillfällen jag kört dem längre. Ofta får ju Samsungs TV för sig att det inte finns någon signal och då måste man rycka in/ut för att tvinga fram en ny HPD.

Men jag har också kört med just AOC-kabel eftersom mitt avstånd PC och TV-testbänken kräver längden som bara AOC täcker in.

Permalänk
Viking
Skrivet av Laxpudding:

OK. Min teori – då detta problem rapporterats från flera håll – är att det verkar finnas kvalitetsproblem med HDMI-anslutningarna med FRL-kapacitet i både sink och source. Det har varit en del rykten och viskanden om produkter som i batchar stoppats eller återkallats därför det har visat sig att det är svårt att få hög bandbredd att fungera med passiv kabel. Fast en AOC-kabel tack vare dess re-clock på signalen fungerar.

Och jag har själv hunnit med QN95A, QN95B, Q70B, S95B och nu sist S95C och det har fungerat problemfritt mot mitt 3080Ti. Ja, så problemfritt det nu blir med Samsung då man ofta måste dra kabeln in och ut mer än en gång innan det fungerar. Samt några dagar eller veckor senare de tillfällen jag kört dem längre. Ofta får ju Samsungs TV för sig att det inte finns någon signal och då måste man rycka in/ut för att tvinga fram en ny HPD.

Men jag har också kört med just AOC-kabel eftersom mitt avstånd PC och TV-testbänken kräver längden som bara AOC täcker in.

Vet du någon billigare AOC som är 3 m eller längre? Eller kostar alla uppemot tusenlappen?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Donnerstal:

Vet du någon billigare AOC som är 3 m eller längre? Eller kostar alla uppemot tusenlappen?

Har inte koll på priser eftersom priser är flytande och handlar om tillfället. Så du googlar nog så bra som någon annan.

Permalänk
Medlem

Kanske är värt att fundera på att skicka tillbaka TV:n och köpa en annan?