Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk

bästa 5g cpe för telia?

Jag flyttar snart till Sverige och behöver hjälp med att välja en bra 5G cpe. Jag vill ha något som kan använda en extern antenn. ISP är förmodligen Telia.

Tack!

Permalänk
Medlem

Vad är en cpe?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dlq84:

Vad är en cpe?

Customer-premises equipment? Medieomvandlare/tjänstefördelare.

Frågan är varför han vill köpa egen CPE, det lär ju ISP:n ordna

Permalänk
Medlem

Mest nyfiken, vad ska du med en 5G CPE till?

Vad använder du för prylar som har nytta av den tekniken redan nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasdrubal:

Jag flyttar snart till Sverige och behöver hjälp med att välja en bra 5G cpe. Jag vill ha något som kan använda en extern antenn. ISP är förmodligen Telia.

Tack!

Du får förtydliga lite. Är det ett 5G-modem du vill ha eller är det en tjänstefördelare för fiber med 5GHz WiFi?

Om det är ett 5G-modem du syftar på så är det ovanligt att det blir bättre än 4G när du använder extern antenn, samt att både abonnemang och modem kostar väldigt mycket mer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Om inte pengar är ett problem så är RUTX50 bra.
Vill man något bärbart så är nog Netgear Nighthawk M5 bäst.

Men vi pratar här om över 7000 SEK...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem

Zyxel Nebula FWA510 är ju trevlig med 2.5 GbE och 5G-stöd. Finns ju passande Poynting-antenner som ger mer kräm om man behöver, typ A-XPOL-0024-V1-01.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Du får förtydliga lite. Är det ett 5G-modem du vill ha eller är det en tjänstefördelare för fiber med 5GHz WiFi?

Om det är ett 5G-modem du syftar på så är det ovanligt att det blir bättre än 4G när du använder extern antenn, samt att både abonnemang och modem kostar väldigt mycket mer.

Ja, ett 5g-modem.

Skrivet av Prelatur:

Om inte pengar är ett problem så är RUTX50 bra.
Vill man något bärbart så är nog Netgear Nighthawk M5 bäst.

Men vi pratar här om över 7000 SEK...

Skrivet av Kr^PacMan:

Zyxel Nebula FWA510 är ju trevlig med 2.5 GbE och 5G-stöd. Finns ju passande Poynting-antenner som ger mer kräm om man behöver, typ A-XPOL-0024-V1-01.

båda är trevliga. Men Zyxel stöder bara 3GPP release 15. Jag vet inte vilken 3GPP release RUTX50 är på.

Men stödjer Telia-nätverk ens 3GPP version 16 eller 17?