Varför testat inte sweclockers rackskåp

Permalänk
Medlem

Varför testat inte sweclockers rackskåp

Finns många tester på olika chassin men ser inga tester på rackskåp. Vore intressant om dessa kunde testat också vilka märken är bra och vilka ska man undvika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Finns många tester på olika chassin men ser inga tester på rackskåp. Vore intressant om dessa kunde testat också vilka märken är bra och vilka ska man undvika?

Kan tycka att det vore kul, men svaret är nog "fel målgrupp".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Rackskåp, rackskenor, serverchassin (snarare än kanske färdiga servrar från Dell osv), hur saker och ting fungerar osv är väldigt sparsamt med information om på nätet imho. LTT gör ju liiite videos om det men långt ifrån tillräckligt. Medan det istället finns femtioelva miljärder ställen som skriver om samma saker; vanliga consumer elektronik.

Tyvärr.

Jag hade gärna sett någon avdelning eller sida mer inriktad på hemma servrar i rackskåps format, verkar ju som att det är en trend som växer allt mer. Har väl mycket att göra med att vi som nördat sedan vi var små äntligen börjar bli vuxna och skaffar barn och hus å nu har plats och behov av att ha alla datorer i ett rum medan barnen game:ar i ett helt annat rum och saker som säker backup å kunna visa upp "semesterbilderna" på olika enheter på olika platser i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Rackskåp, rackskenor, serverchassin (snarare än kanske färdiga servrar från Dell osv), hur saker och ting fungerar osv är väldigt sparsamt med information om på nätet imho. LTT gör ju liiite videos om det men långt ifrån tillräckligt. Medan det istället finns femtioelva miljärder ställen som skriver om samma saker; vanliga consumer elektronik.

Tyvärr.

Jag hade gärna sett någon avdelning eller sida mer inriktad på hemma servrar i rackskåps format, verkar ju som att det är en trend som växer allt mer. Har väl mycket att göra med att vi som nördat sedan vi var små äntligen börjar bli vuxna och skaffar barn och hus å nu har plats och behov av att ha alla datorer i ett rum medan barnen game:ar i ett helt annat rum och saker som säker backup å kunna visa upp "semesterbilderna" på olika enheter på olika platser i huset.

Jämfört med annan konsumentelektronik verkar rackgrejor i hemmamiljö fortfarande vara en väldigt smal nisch. Vet inte heller om det direkt boomat, tycker det alltid funnits en relativt oförändrat stor klick nördar som håller på med sånt.

Därmed är det dock inte sagt att det inte skulle vara trevligt med någon slags orientering i ämnet. Frågan är väl mest bara hur mycket som finns att avhandla? De gånger jag hållit på med rackgrejer tycker jag det varit väldigt självförklarande, inte känt något behov av att läsa på.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jämfört med annan konsumentelektronik verkar rackgrejor i hemmamiljö fortfarande vara en väldigt smal nisch. Vet inte heller om det direkt boomat, tycker det alltid funnits en relativt oförändrat stor klick nördar som håller på med sånt.

Därmed är det dock inte sagt att det inte skulle vara trevligt med någon slags orientering i ämnet. Frågan är väl mest bara hur mycket som finns att avhandla? De gånger jag hållit på med rackgrejer tycker jag det varit väldigt självförklarande, inte känt något behov av att läsa på.

Det finns massor:
Tex hur mycket snyggare blir kabeldragningen med ett 80 eller 100 CM rack kontra ett vanligt 60
Vilket djup är optimalt

Sen kan man ju nörda ned sig med tippvikter, hur lättrullade ev hjul är, hur bra är monteringsanvisningen, ljuddämpningsförmågan med mera

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Det finns massor:
Tex hur mycket snyggare blir kabeldragningen med ett 80 eller 100 CM rack kontra ett vanligt 60
Vilket djup är optimalt

Sen kan man ju nörda ned sig med tippvikter, hur lättrullade ev hjul är, hur bra är monteringsanvisningen, ljuddämpningsförmågan med mera

Saker jag själv fått försöka googla fram (och inte alltid hittat svar) är t.ex. triviala saker som hur djupa rackchassin kan man egentligen ha i ett rackskåp som är "800mm" djupt, vad menas ens med 800mm djupt? så det är inte hur brett isär stolparna i rackskåpet är? en rackskena/rail då? Jag har ju ett 800mm rackchassi, då ska väl rackskena 2U 650mm (690-1000mm passa)? Nähä se det passar inte utan mina stolpar kan som mest flyttas isär så saker typ 680mm djupa (iirc) går att montera, så vad tusan är då 650mm siffran i namnet på produkten? Så jag fick köpa kortare 2U 455mm (500-800mm) rackskena för att få plats i rackskåpet.

Men det är ju sådana triviala saker som om man sysslar med rackservrar/skåp så kan man det, men iomed det är så nischat så finns det ingen som skriver om det någonstans direkt, så kommer man som noob och antar saker och/eller helt enkelt får chansa.

Eller PDU (som är en av mina nästa grejjer att införskaffa) hur vet jag om de är vertikalt monterade i mitt rackskåp eller vilka modeller passar till det och vad kan vara bra att tänka på där. Eller som du sa tippvikter; ska ju införskaffa en UPS med och självklart sätter man den i botten pga vikten, men det finns ju sannolikt folk som inte tänker ett steg längre å ser "äh, jag har 6U ledigt i toppen jag smäcker dit UPSen där uppe så blir det bra med alla strömsladdar sedan....".

Men sedan visst, man är ju en liten nischad grupp användare som kan tycka sånt här är intressant, men som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tror jag nog allt den gruppen växer ganska märkbart för varje år, och det finns inte en enda sida som har det som fokus (Men tusen sidor och youtubers som ska göra reviews av grafikkort. Jag menar, det räcker väl med en 20-30-50st sidor som är bra på det?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Ska du köpa något hem så köp Enoc.
Hur stort är helt upp till dig vad du har tänkt att ha i det och hur stort du får plats med.

Rittal är också fina kvalitetsmässigt men kostar så jävla mycket mera att det inte är värt.

Apc (schneider) har konstiga lösningar och väldigt dyra dom med.

Permalänk
Medlem

Nog vore det intressant men jag tror inte ämnet är riktigt moget än. Det som känns realistiskt är att folk som har placerat sin nätverksutrustning i ett rack skriver om det. Typ en tråd "visa ditt rack". Jag tycker dessutom att en sådan tråd skulle placeras i avdelningen Nätverk, inte Server. Jag tror många behöver läsa mer om rack för att förstå att det är användbart också för oss vanliga dödliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kan tycka att det vore kul, men svaret är nog "fel målgrupp".

Nja, Sweclokers standards väl 1999 de flesta har väl växt upp och skaffat hus och behöver serverskåp?