Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad man dricker.
Whiskey för amerikansk eller irländsk.
Whisky för alla andra länders.

Mina favoriter.
MacPhail's Single Malt 50-year-old GM
Makmyra Reserve MA-1412 6 YO
High Coast 63
Macmyra Intellegens AI01
Yamazaki Single Malt - 12 YO
Bruichladdich Islay Waves The Rhinns Edition - NAS
Bushmill 16 YO
Spirit of Hven - Seven Stars No. 5
och måmga fler

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Har för mig att där finns en regel för när det stavas med e och utan!

I länder som börjar på vokal (usa, irland) ska det vara med e.

I länder som börjar på konsonant ska det vara utan.

Någon som kan bekräfta/dementera? Finns där ens fler länder som stavar med e?

Whisky eller Whiskey?
Så varför ser vi namnet på spriten stavad både som "whisky" och som "whiskey?" Nej, det beror inte på stavfel. Det stavas "whiskey", med ett e, i USA och Irland. Och "whisky", utan e, i Skottland och Kanada (och resten av världen).

https://folkofolk.se/om-whiskey

Permalänk
Medlem

Herregud vilken kraftig kognitiv dissonans jag lidit av.
Jag hade kunnat svära allt på att det stavades "whiskey", även fast jag sitter och läser etiketterna på systemet.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Systembolaget har ett par Smögen i sin webblansering 30 oktober, en sådan ska jag försöka klicka hem, kommer gå åt fort. Tror det bara rör sig om 3500 flaskor eller liknande.

Smögen primör är en av de godaste whiskys jag provat. Går inte att köpa längre tyvärr 😔 har nu en ny Smögen hemma, Smögen 8 years. Inte lika höga klass men väldigt god.

Jag gillar rööökiga whiskys med lite bett.
Ser att de har lite andra utgåvor som jag måste köpa på mig 😄
Laffe 18 var min favorit till jag smakade den otyglade Smögen Primör.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Den är grym! Synd att den inte gått att köpa på bolaget på länge men verkar vara på G in igen.

Jag lyckades knipa en flarra för några veckor sedan, ganska så nöjd

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Satan vad dyr Port Ellen 40th var

japp den var dyr... ska vi dela på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Det som fick mig att gilla Whisky är egentligen en bourbon, men, iaf, en Woodford Reserve, riktigt god faktiskt!

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/woodford-reserve-1...

Den kan jag rekommendera starkt.

Den är riktigt fin! Gillar man den kan jag även rekommendera Four Roses Small batch från systemet.
Sen en helt annan bourbon, som är den bästa jag druckit är Wild Turkey 101, går att beställa via systemet även om den aldrig står i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Har hört att det är lika illa att "vattna" någon annans whiskey i Skottland som att stöta på denne mans fru! kanske inte helt sant men det låter kul i alla fall.

Så länge den inte är cask strenght så är den redan vattnad.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

Oj va bra whiskysmak!😁 vet du om lasanta går att få tag på, förutom småflaska?

TheWhiskyExchange kan ha, annars så kan man alltid köpa två halvflaskor så har man en hel

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Hibiki 21, blended men satan va bra.
Annars Nikka from the barrel är något jag återkommer till, spritig men god.

Gillade rökigt förr, nu mer mot fruktiga/blommiga

Tacka inte nej till något när det kommer till whisky, men mest japanska sorter som jag köpt på senare.

Ärvde en 5liters flaska från min farfar, 12 år på fat och nu typ 40år på flaska, den är rätt kul!

Permalänk

Whisky/ey kollegor!

Det finns många fina wirrar där ute! För många för att hinna utforska alla under sin livstid (tyvärr )

Min personliga smak har varierat under åren och jag kan än idag inte säga vad jag föredrar. Vad jag vet dock är att jag gillar malt whisky, men allt beror på tillfälle och vad man är sugen på. Ibland vill man ha en riktigt rökig Islay medans vissa dagar kanske en snällare fruktigare malt glider ner minst lika lätt!

Jag har en rätt så blandad liten blygsam samling med 80% single malts, 3 Irländare, en fransman och några blends och bourbons.

Mina favoriter just nu:
Lagavulin destillers edition 2019
Ardbeg Uigeadail
Redbreast 12 sen 15
Glenlivet 18
Senaste inköpet som jag ser fram emot att prova: Laphroaig PX cask! mamma mia, har hört bra saker om denna.

Vilken är dina favoriter?
Någon som sitter på en fin samling?

God fortsättning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papapdopulos:

Det finns många fina wirrar där ute! För många för att hinna utforska alla under sin livstid (tyvärr )

Min personliga smak har varierat under åren och jag kan än idag inte säga vad jag föredrar. Vad jag vet dock är att jag gillar single malt whisky, men allt beror på tillfälle och vad man är sugen på. Ibland vill man ha en riktigt rökig Islay medans vissa dagar kanske en snällare fruktigare malt glider ner minst lika lätt!

Jag har en rätt så blandad liten blygsam samling med 80% single malts, 3 Irländare, en fransman och några blends och bourbons.

https://i.postimg.cc/wtb2K6qr/20220109-193148.jpg

Mina favoriter just nu:
Lagavulin destillers edition 2019
Ardbeg Uigeadail
Redbreast 12 sen 15
Glenlivet 18
Senaste inköpet som jag ser fram emot att prova: Laphroaig PX cask! mamma mia, har hört bra saker om denna.

Vilken är dina favoriter?
Någon som sitter på en fin samling?

God fortsättning!

PX Cask!? Det är den jag snart fått slut på. Bästa whisky jag någonsin druckit helt ärligt.

Var köpte du den?

Permalänk
Skrivet av medbor:

PX Cask!? Det är den jag snart fått slut på. Bästa whisky jag någonsin druckit helt ärligt.

Var köpte du den?

Fick tag på den på Galaxy taxfreen 79 euros 1 liter. Bara boka kryssning

Permalänk
Skrivet av Papapdopulos:

Det finns många fina wirrar där ute! För många för att hinna utforska alla under sin livstid (tyvärr )

Min personliga smak har varierat under åren och jag kan än idag inte säga vad jag föredrar. Vad jag vet dock är att jag gillar single malt whisky, men allt beror på tillfälle och vad man är sugen på. Ibland vill man ha en riktigt rökig Islay medans vissa dagar kanske en snällare fruktigare malt glider ner minst lika lätt!

Jag har en rätt så blandad liten blygsam samling med 80% single malts, 3 Irländare, en fransman och några blends och bourbons.

Mina favoriter just nu:
Lagavulin destillers edition 2019
Ardbeg Uigeadail
Redbreast 12 sen 15
Glenlivet 18
Senaste inköpet som jag ser fram emot att prova: Laphroaig PX cask! mamma mia, har hört bra saker om denna.

Vilken är dina favoriter?
Någon som sitter på en fin samling?

God fortsättning!

Har inget favoritdestillat men har uppskattat rökare från islay, dock är Laphroaig inget som funkar för mig. Kilchoman är jag grymt imponerad av, deras core range kan man gott testa.
Började min resa med Highland Park 18 för 15 år sedan. Det enda jag inte klarar av är Jura. Testat fem olika därifrån och allt är vidrigt.
Har blivit både lätt och svårt med whisky nuförtiden, det släpps saker hela tiden men tyvärr har priserna skenat och kvalitén varierar.
Bland ickerökare har Ancnoc, Balblair, High coast mm varit trevliga bekantskaper. Snöade in på öl förra året så whiskyn hamnade i skymundan.

Permalänk
Skrivet av Fratercula:

Har inget favoritdestillat men har uppskattat rökare från islay, dock är Laphroaig inget som funkar för mig. Kilchoman är jag grymt imponerad av, deras core range kan man gott testa.
Började min resa med Highland Park 18 för 15 år sedan. Det enda jag inte klarar av är Jura. Testat fem olika därifrån och allt är vidrigt.
Har blivit både lätt och svårt med whisky nuförtiden, det släpps saker hela tiden men tyvärr har priserna skenat och kvalitén varierar.
Bland ickerökare har Ancnoc, Balblair, High coast mm varit trevliga bekantskaper. Snöade in på öl förra året så whiskyn hamnade i skymundan.

Jag har provat en del Laphroaig men har ej fastnat alls. Men PX cask skall faktiskt ej vara enligt deras vanliga smakprofiler (har jag enbart läst och kollat via recensioner) så det ska bli spännande att testa!

Håller med om Jura. Har också lite svårt för våra svenska Mackmyra och High coast tyvärr.

Jag hör dig det hör till livet nu förtiden skulle jag säga, att snöa in sig i olika "vuxenhobbies! som mat och dryck. Svårt att inte göra det! Öl har ju verkligen kommit som en våg senaste åren med alla microbryggerier och varianter spännande! Men man pausar och plockar upp dessa intressen, samt så lär man sig ju mkt om mkt!

Icke rökig rekommendation om du inte redan har testat den så Longmorn 16. Enastående speyside.

Permalänk
Skrivet av Papapdopulos:

Jag har provat en del Laphroaig men har ej fastnat alls. Men PX cask skall faktiskt ej vara enligt deras vanliga smakprofiler (har jag enbart läst och kollat via recensioner) så det ska bli spännande att testa!

Håller med om Jura. Har också lite svårt för våra svenska Mackmyra och High coast tyvärr.

Icke rökig rekommendation om du inte redan har testat den så Longmorn 16. Enastående speyside.

Mackmyra är en no-go för mig också. Testat tre olika men tycker det är nåt skevt. Longmorn har jag hört gott om, den ska nog inhandlas vartefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papapdopulos:

Det finns många fina wirrar där ute! För många för att hinna utforska alla under sin livstid (tyvärr )

Min personliga smak har varierat under åren och jag kan än idag inte säga vad jag föredrar. Vad jag vet dock är att jag gillar single malt whisky, men allt beror på tillfälle och vad man är sugen på. Ibland vill man ha en riktigt rökig Islay medans vissa dagar kanske en snällare fruktigare malt glider ner minst lika lätt!

Jag har en rätt så blandad liten blygsam samling med 80% single malts, 3 Irländare, en fransman och några blends och bourbons.

https://i.postimg.cc/wtb2K6qr/20220109-193148.jpg

Mina favoriter just nu:
Lagavulin destillers edition 2019
Ardbeg Uigeadail
Redbreast 12 sen 15
Glenlivet 18
Senaste inköpet som jag ser fram emot att prova: Laphroaig PX cask! mamma mia, har hört bra saker om denna.

Vilken är dina favoriter?
Någon som sitter på en fin samling?

God fortsättning!

Intressant att du säger dig gilla singel malt whisky eftersom det inte går att smaka om den är singel eller blended malt.
En blended malt består av 2 eller flera singel malt från olika destillerier som blandats för att få eftersökt smak, Singel malt kan även den vara blandad men då från olika fat på samma destilleri.
Vanlig blended går det att smaka skillnad på eftersom den även innehåller grain whisky.

Sen har det blivit en myt om att singel malt skulle vara finare än annan whisky, det finns många blended malt som av många kännare är betydligt bättre än en del singel malt.

Jag ställde frågan till Ingvar Rönde på en whisky provning och han sa en bra sak, "varför skulle singel malt vara bättre om den kommer från ett dåligt fat jämfört med en blended malt som kommer från t.ex. 3 bra fat?" sen kan man även byta ut ordet fat mot Destilleri om man vill.

Sen vill jag även rekommendera en blended malt som han hade med sig på den provningen, Monkey Shoulder
En mycket trevlig whisky om man gillar lena whisky, finns även att beställa på bolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Sen vill jag även rekommendera en blended malt som han hade med sig på den provningen, Monkey Shoulder
En mycket trevlig whisky om man gillar lena whisky, finns även att beställa på bolaget.

Har inte testat Monkey Shoulder men min plastfarsa (samlare och stor entusiast) hamnade en gång i en skoaffär i London där ägaren hade en flaska. Slutade med att ägaren stängde butiken, flaskan dracks upp och plastfarsan gick där ifrån med flera par skor han aldrig använde sen 😂
Whiskeyn köpte han dock på bolaget hemma i Sverige igen så lite valuta fick han nog av besöket.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Intressant att du säger dig gilla singel malt whisky eftersom det inte går att smaka om den är singel eller blended malt.
En blended malt består av 2 eller flera singel malt från olika destillerier som blandats för att få eftersökt smak, Singel malt kan även den vara blandad men då från olika fat på samma destilleri.
Vanlig blended går det att smaka skillnad på eftersom den även innehåller grain whisky.

Sen har det blivit en myt om att singel malt skulle vara finare än annan whisky, det finns många blended malt som av många kännare är betydligt bättre än en del singel malt.

Jag ställde frågan till Ingvar Rönde på en whisky provning och han sa en bra sak, "varför skulle singel malt vara bättre om den kommer från ett dåligt fat jämfört med en blended malt som kommer från t.ex. 3 bra fat?" sen kan man även byta ut ordet fat mot Destilleri om man vill.

Sen vill jag även rekommendera en blended malt som han hade med sig på den provningen, Monkey Shoulder
En mycket trevlig whisky om man gillar lena whisky, finns även att beställa på bolaget.

Menade såklart malt whisky! Tack för hökögat Håller helt med om att single malt inte betyder bättre whisky. En blend kan ju bli riktigt bra med det bästa från olika destillerier.

Jag gillade även Chivas 15 som är en blend av scotch (malt och grain) samt avslutad i champagne fat. Otroligt len med en spännande frisk fruktig smak.

Monkey har jag hört bra om men ej testat! ännu!

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat maltwhisky, smakar apa. Men däremot är blended gott och då särskilt Grant's tycker jag.
Träffade en gång på en snubbe som påstod att han enbart drack Johnnie Walker blue och bjöd på ett glas, men som alla JW var det inte gott.
Däremot köpte jag Fortnum&Masons (matvaruhus) egna blended treårs lagrade när jag bodde i London och den var kanon trots att den bara var lite dyrare än andra blended.
Men nu har jag gått över till rom istället.

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Kan inte jättemycket om whiskey, vet att jag har svårt för rökigt men uppskattar karamell-/vaniljtoner. Jag brukar hålla mig till amerikansk bourbon. Tycker om t.ex. Bulleit och Buffalo Trace, men skulle tycka det vore kul att prova något annat. Någon som har några tips, gärna från andra länder? Har hört att mycket irländskt är lite mildare och utan rökighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Kul tråd!

Kan inte jättemycket om whiskey, vet att jag har svårt för rökigt men uppskattar karamell-/vaniljtoner. Jag brukar hålla mig till amerikansk bourbon. Tycker om t.ex. Bulleit och Buffalo Trace, men skulle tycka det vore kul att prova något annat. Någon som har några tips, gärna från andra länder? Har hört att mycket irländskt är lite mildare och utan rökighet.

Andra länder , testa Amrut från Indien och Kavalan från Taiwan , jag har ett flertal av varje i hyllan hemma men vad man tycker om är i slutändan individuellt

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papapdopulos:

Menade såklart malt whisky! Tack för hökögat Håller helt med om att single malt inte betyder bättre whisky. En blend kan ju bli riktigt bra med det bästa från olika destillerier.

Jag gillade även Chivas 15 som är en blend av scotch (malt och grain) samt avslutad i champagne fat. Otroligt len med en spännande frisk fruktig smak.

Monkey har jag hört bra om men ej testat! ännu!

Lätt att blanda ihop
Brukar själv också föredra maltwhisky och gärna då typer som är åt det lena hållet, jag inte så förtjust i dom riktigt rökiga sorterna men en och annan har funkat.
Som du kanske redan listat ut så är ju The MacAllan en av mina favoriter

Testa Monkey om du får chansen, tror inte du kommer bli besviken

Permalänk
Skrivet av urban22:

Kul tråd!

Kan inte jättemycket om whiskey, vet att jag har svårt för rökigt men uppskattar karamell-/vaniljtoner. Jag brukar hålla mig till amerikansk bourbon. Tycker om t.ex. Bulleit och Buffalo Trace, men skulle tycka det vore kul att prova något annat. Någon som har några tips, gärna från andra länder? Har hört att mycket irländskt är lite mildare och utan rökighet.

Karamell och vaniljtoner, toffie. Ja då är du rätt i bourbon landet Bulleit är fin. Jag kör på Makers vid bourbon, oftast gör jag dock old fashion men ibland rent. Testa Blantons single barrel om du vill gå upp några steg i prisklass. Känns igen genom sin typiska runda flaska med häst och ryttare på korken.

Här har du 100 bourbons!

Permalänk

Äntligen landade denna goding hos mig!

Det är något med rökiga ex bourbon, sherry fat lagrade som kittlar en helt rätt! Slog sig in på top 10 listan direkt. Övre halvan

Permalänk

Trevlig tråd! Någon som vet om man kan inhandla whiskey lite billigare på någon nätsajt?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fratercula:

Mackmyra är en no-go för mig också. Testat tre olika men tycker det är nåt skevt. Longmorn har jag hört gott om, den ska nog inhandlas vartefter.

Inte så konstigt ang. Mackmyra, några glada amatörer som plötsligt fick för sig att tillverka sprit. Har haft lite med dom att göra och det var stora vilda planer men mera begränsat med kunskap fick jag känslan av.

Permalänk

Min favorit är nog Macallan.

Men man har ju inte råd med den nå mer så jag kör med Deveron 12 yo som är jävligt prisvärd (355:-) för att vara en frisk single malt som inte smakar heltäckningsmatta [Read:Bourbon]. Sen brukar jag även köpa Glenburgie 15 yo (ca 420:-) som är bra för priset. Inga konstigheter, bara en bra brukswhisky.

Min nya favorit är nog Glen Scotia Double Cask (489:-) som är i det tillfälliga sortimentet nu och att få en whisky från Campeltown för under 500:- är osannolikt.

Permalänk

Efter 20 års uppehåll har jag börjat botanisera bland Whisky igen.
Denna ska bli intressant att prova, den är från Taiwan.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera:

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/two-stacks-40701/

Min nya "Huswhisky" som känns sjukt prisvärd just nu.