Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Var tvungen att hämta ut mitt paket för att se om det bara var en laddare. Hör o häpna, det låg en telefon i paketet också. S23 (Svart).

Tänker dock inte vara en sweclockers-moraltant och behålla den utan kräma ut så mycket pengar som möjligt ur någon genom att sälja den. Hoppas det svider ordentligt. 😉

Hahaha ditt svin🙆😂😂

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Ja gjorde det, mitt paket väger 650g har inte hämtat ut än då jag är hemma om ca 1v. Hur mycket vägde ditt i appen?

Instabox, "0.23 kg"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Ja gjorde det, mitt paket väger 650g har inte hämtat ut än då jag är hemma om ca 1v. Hur mycket vägde ditt i appen?

Mitt med S23+laddaren vägde 0,53 kg enligt Instabox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Var tvungen att hämta ut mitt paket för att se om det bara var en laddare. Hör o häpna, det låg en telefon i paketet också. S23 (Svart).

Tänker dock inte vara en sweclockers-moraltant och behålla den utan kräma ut så mycket pengar som möjligt ur någon genom att sälja den. Hoppas det svider ordentligt. 😉

*LOL*

Inget fel att sälja den!

Bara att för mig själv är det inte värt pengarna/tiden, och att jag är lite nyfiken som inte kört Android på över ca 12 år.

Är jag inte nöjd med Android eller telefon så ger jag bort den till någon i släkten eller bekant (alla i min egna familj kör endast iPhone).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Måste vi alltid ha femtioelva inlägg som upprepar "nu har jag också beställt!" och "nu har min kommit!"? Kan vi inte försöka reducera rent spampostande en bit och istället skriva av oss i någon av alla de andra fina diskussiontrådarna?

(Ja, jag är fullt medveten om att mitt eget inlägg inte bidrar till tråden och utgår ifrån att det raderas när tråden väl rensas av moderator.)

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vilken deal

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tog bort ett par inlägg som grundade sig i att någon skulle göra sig lustig på en annan användare. Vänligen beakta §1 och §1.6.
/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Billig dator:
Lenovo Thinkcentre M93P Usdt Tiny Quad Core I5-4590T 256Gb Ssd Hårddisk 8Gb Minne Win 10 Pro Wifi Mini Pc Stationär Dator Renoverad- svart (Renoverad)

545 kronor

Om det bara funnits PCIe plats för mitt x520-da2 så hade den blivit min 10 Gbe-router i ett kick!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Billig dator:
Lenovo Thinkcentre M93P Usdt Tiny Quad Core I5-4590T 256Gb Ssd Hårddisk 8Gb Minne Win 10 Pro Wifi Mini Pc Stationär Dator Renoverad- svart (Renoverad)

545 kronor

Tack för tipset! Beställde 10 stycken

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Om det bara funnits PCIe plats för mitt x520-da2 så hade den blivit min 10 Gbe-router i ett kick!

Första jag kolla också. Säg gärna till om du hittar nått prisvärt som är litet med pcie plats.

Permalänk
Medlem

Fått mail att både min telefon och laddare är försenad,
ändå kommer det en hemleverans (inte valt hem) av något imorgon på 0.1kg.
Är det returkuvertet?

Permalänk

Jag fick just sms om leveransen av returpaketet för Samsung-inbyte och enligt PostNord-appen är det adresserat hem till mig (snarare än till Instabox-adressen) för leverans imorgon. Jag antar att det är lugnt då?

Apropå informationen om att returpaketet skickas fel om man väljer Instabox för leverans och delleveransen skickas med PostNord hemleverans. Telefonen hämtade jag ut hos Instabox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Första jag kolla också. Säg gärna till om du hittar nått prisvärt som är litet med pcie plats.

Om man inte behöver mer än 500 Mbps WAN-LAN throughput så går det ju bra med en router-on-a-stick-setup.
Alternativt en ghettolösning i form av ett Mini-PCIe > RJ45 NIC om man behöver 1 Gbps, t.ex. https://www.aliexpress.com/item/1005004897625451.html.

Svar på § 1 raderat. // MOD
Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Fått mail att både min telefon och laddare är försenad,
ändå kommer det en hemleverans (inte valt hem) av något imorgon på 0.1kg.
Är det returkuvertet?

Antar det, jag fick precis sms om att en leverans kommer ske från "Samsung / Foxway AB Recommerce" med Postnord hem till mig. Pratade med Samsungs chatt om det imorse, och dom verifierade att returkuvertet kommer hem, och telefonen (och laddaren) kommer till det valda leveranssättet (Instabox för mig)

Permalänk
Medlem

Jag försöker få fram denna 100 kr rabatt om man gör köp via Amazon, vad exakt är det som gäller och var hittar jag den?
Söker runt i trådarna men blir inte klok.. har lite jag vill köpa nu
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jewhan L:

Jag försöker få fram denna 100 kr rabatt om man gör köp via Amazon, vad exakt är det som gäller och var hittar jag den?
Söker runt i trådarna men blir inte klok.. har lite jag vill köpa nu
Tack!

För mig är det en stor grön banner överst på sidan där det står få 100 kr rabatt på ditt nästa köp. Klickar jag på den bannern kommer jag till en ny sida där du kan "claima" koden, och den skickas då automatiskt till din inkorg. Rabatten fungerar enbart om du handlar över 500 kr, och det måste BÅDE fraktas av och säljas av Amazon (mao. rabatten fungerar inte på alla varor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Tack för tipset! Beställde 10 stycken

Samma här. Blir å leka med 2 kubernetes klusters med 5 i varje.

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av andreas_dock:

239kr för Komplett’s iFixIt toolkit klon.
(40% rabatt från ordinarie 399kr)

<Uppladdad bildlänk>

https://www.komplett.se/product/1174088/datorutrustning/kring...

Liten headsup, verkar inte som bitsen är magnetiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

239kr för Komplett’s iFixIt toolkit klon.
(40% rabatt från ordinarie 399kr)

<Uppladdad bildlänk>

https://www.komplett.se/product/1174088/datorutrustning/kring...

Någon som har erfarenhet av kittet? Är det något att ha? Är tre gånger billigare än iFixits kitt från ex. Inet, så kanske värt att köpa det och testa ändå.

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Någon som har erfarenhet av kittet? Är det något att ha? Är tre gånger billigare än iFixits kitt från ex. Inet, så kanske värt att köpa det och testa ändå.

Jag har haft det i drygt ett år och jag är jättenöjd. Har ingen erfaranhet med iFixit, så kan inte jämföra med deras, men tycker att det verkar vara väldigt gedigen kvalitet på allt man får med. Kommit mycket till användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheZlatan1000:

Jag har haft det i drygt ett år och jag är jättenöjd. Har ingen erfaranhet med iFixit, så kan inte jämföra med deras, men tycker att det verkar vara väldigt gedigen kvalitet på allt man får med. Kommit mycket till användning.

Är bitsen magnetiska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Är bitsen magnetiska?

Är det inte bitshållaren som kan vara magnetisk, aldrig bitsen i sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Fått mail att både min telefon och laddare är försenad,
ändå kommer det en hemleverans (inte valt hem) av något imorgon på 0.1kg.
Är det returkuvertet?

Står det "Foxway AB Recommerce" i någon form i fältet för avsändare bör det innehålla emballage för returenheten.

Skrivet av LeeVanCleef:

Jag fick just sms om leveransen av returpaketet för Samsung-inbyte och enligt PostNord-appen är det adresserat hem till mig (snarare än till Instabox-adressen) för leverans imorgon. Jag antar att det är lugnt då?

Apropå informationen om att returpaketet skickas fel om man väljer Instabox för leverans och delleveransen skickas med PostNord hemleverans. Telefonen hämtade jag ut hos Instabox.

Skrivet av m4gnify:

Antar det, jag fick precis sms om att en leverans kommer ske från "Samsung / Foxway AB Recommerce" med Postnord hem till mig. Pratade med Samsungs chatt om det imorse, och dom verifierade att returkuvertet kommer hem, och telefonen (och laddaren) kommer till det valda leveranssättet (Instabox för mig)

Leveransen kan ske korrekt, det är om man vill vara så säker som möjligt att det blir korrekt som det är bra att välja leverans till ombud för emballaget. Det tidigare nämnda problemet har upplevts under en lång tid av flertal personer och det har även funnits ytterligare problem så det är inte ett system som fungerar felfritt.

Skulle man chansa och försändelsen levereras fel kan man kontakta Samsungs kundtjänst och be att få nytt emballage skickat men det är då viktigt att det nya emballaget hinner levereras i tid eftersom det ges information om att inbytesenheten behöver tas emot inom 14 dagar räknat från det att den nya enheten har levererats.

Det finns som sagt en möjlighet för att den här typen av leverans sker korrekt och man väljer själv om man vill chansa i detta men det är bra att veta att det har varit ett problem tidigare i flera (men inte alla) fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Är det inte bitshållaren som kan vara magnetisk, aldrig bitsen i sig?

Så kanske det är, men hursomhelst, om bitshållaren är magnetisk så blir väl bitsen också magnetisk antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Så kanske det är, men hursomhelst, om bitshållaren är magnetisk så blir väl bitsen också magnetisk antar jag?

Beroende på typ av fastlåsning för bitsen så kan man ofta känna att det är magnetism inblandat, men ja, det är ju oftast nice att kunna attrahera skruven med magnetism och bitsen agerar "bärare" eller förlängare av hållarens magnet bara så man inte går till affärn och letar magnetiska bits, då går man nog bet.

Permalänk
Skrivet av Zirgo:

Billig dator:
Lenovo Thinkcentre M93P Usdt Tiny Quad Core I5-4590T 256Gb Ssd Hårddisk 8Gb Minne Win 10 Pro Wifi Mini Pc Stationär Dator Renoverad- svart (Renoverad)

545 kronor

Fråga till er som kan. Sitter idag med en Optiplex 7010 SFF med 8gb RAM, i5 3470 och 2tb SSD som kör proxmox med (just nu) 2 vms och 2 lxc. (bland annat PiHole och Home Assistant)

Tror ni denna kan göra jobbet lika väl men mer energieffektivt? Är det dumt att byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockybruz:

Fråga till er som kan. Sitter idag med en Optiplex 7010 SFF med 8gb RAM, i5 3470 och 2tb SSD som kör proxmox med (just nu) 2 vms och 2 lxc. (bland annat PiHole och Home Assistant)

Tror ni denna kan göra jobbet lika väl men mer energieffektivt? Är det dumt att byta?

Skulle spontant inte uppgradera bara en generation så på en nyck, utan skulle nog snarare satsa på att leka lite med CPU-governors och liknande för att få den att klocka ner lite aggressivare...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Nu har priset gått upp från 545:- ==> 1564,43:- på billiga datorn.
Upptäckte dem något gällande försäljning 0 ==> 40st på en timme..
Hmmm..........

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Problem med att bitsen inte är magnetiska?

Enkelt löst med en sån här, https://www.clasohlson.com/se/Magnetiserare/p/40-8459

Permalänk
Skrivet av AGI:

Är bitsen magnetiska?

Bitshållaren är magnetisk, som jag skulle säga är ganska stark.