Extrem upplösning och ljusstyrka aktuellt för Apples VR-headset

Permalänk
Melding Plague

Extrem upplösning och ljusstyrka aktuellt för Apples VR-headset

Mixed reality-headsetet Apple ryktas jobba på kan enligt nya uppgifter få extremt avancerade skärmar på 5 000 nits respektive 4 000 PPI.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

5000 nits är sannolikt peak brightness för vad panelen pumpar ut, sen är det betydande förluster på grund av pannkakslinser. Såg nån uppskattning om att runt 75 nits når ögat.

The Information hade för övrigt lite intressanta detaljer om design och produktion: #20064211

Permalänk
Medlem

Klart spännande att se vad de hittat på. Tekniskt kan det nog bli nått i hästväg.

Och ja, 5000 nits lär vara från panelerna. Inte efter pannkakorna. Edit: Ahh, beaten.

Undra vem som gör panelerna förresten.

Permalänk
Avstängd

Mest impad av hög PPI

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

VR går trögt. Jag gillar att Apple hoppar på även om enbart lite mer professionellt bruk. Men sista meningen att den ej börjar säljas i närtid gjorde mig dyster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

5000 nits är sannolikt peak brightness för vad panelen pumpar ut, sen är det betydande förluster på grund av pannkakslinser. Såg nån uppskattning om att runt 75 nits når ögat.

The Information hade för övrigt lite intressanta detaljer om design och produktion: #20064211

Stämmer! Med pannkaks linser så är det mycket förluster. Ljuset studsar flera ggr fram och tillbaka i linser, och har du tur så når det ögat

Om de använder sådanna linser så måste de ha skärmar med mycket högre ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

5000 nits är sannolikt peak brightness för vad panelen pumpar ut, sen är det betydande förluster på grund av pannkakslinser. Såg nån uppskattning om att runt 75 nits når ögat.

The Information hade för övrigt lite intressanta detaljer om design och produktion: #20064211

Om man tappar nästan 5000 nits eller 6EV (eller vad det nu blir) genom ett par linser så är dom ju nåt helt sinnessjukt ineffektiva. Har la väldigt svårt att tro på det, men som vanligt är rykten alltid rykten o oftast tämligen ointressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Klart spännande att se vad de hittat på. Tekniskt kan det nog bli nått i hästväg.

Och ja, 5000 nits lär vara från panelerna. Inte efter pannkakorna. Edit: Ahh, beaten.

Undra vem som gör panelerna förresten.

Nu vart man sugen på pannkakor med sylt o grädde!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väldigt spännande, bara extremt tråkigt att jag mår så illa av VR. Provat 3 olika headset med samma resultat. Blir "åksjuk".
Det är otroligt kul med VR och jag gläds åt de som har möjligheten att använda det utan bieffekter.
4000PPI är ju extremt!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Om man tappar nästan 5000 nits eller 6EV (eller vad det nu blir) genom ett par linser så är dom ju nåt helt sinnessjukt ineffektiva. Har la väldigt svårt att tro på det, men som vanligt är rykten alltid rykten o oftast tämligen ointressanta.

Hittade citatet:

Citat:

5000 nits isn't "great" for pancake lenses, really. It's decent (better than most), but 10k-20k-30k is what you want. 5000 X 15% (pancake) X 10% (duty cycle) = 75 nits to the eye. It's OK, not bad, but not great either.

Citat:

The Valve Index has just under a 5% duty cycle.
The PS VR2 has a duty cycle that is probably above 10% when set to maximum brightness, and causes some smearing of the image when you move your head.
As resolution increases, having a lower duty cycle becomes more important.

Bigscreen Beyond kör också micro-OLED med ett par tusen nits och upplevs som rätt ljussvag (runt 60 nits till ögat).

Permalänk
Medlem

Man vill nog inte ha 5000 nits i ögat på 2cm avstånd så det är nog bra att det är rejäla förluster på vägen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Skönt! Äntligen vet jag vad jag kan spendera årets inköpsbudget på som konsult

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Hittade citatet:

Citat:

5000 nits isn't "great" for pancake lenses, really. It's decent (better than most), but 10k-20k-30k is what you want. 5000 X 15% (pancake) X 10% (duty cycle) = 75 nits to the eye. It's OK, not bad, but not great either.

Citat:

The Valve Index has just under a 5% duty cycle.
The PS VR2 has a duty cycle that is probably above 10% when set to maximum brightness, and causes some smearing of the image when you move your head.
As resolution increases, having a lower duty cycle becomes more important.

Bigscreen Beyond kör också micro-OLED med ett par tusen nits och upplevs som rätt ljussvag (runt 60 nits till ögat).

Ah det förklarar saken, dom kör med PWM-flimmer såklart. Antagligen för att minska motion blur, men som vanligt på bekostnad av ljusstryka o eventuell huvudvärk för vissa människor. Som vanligt hade det varit bättre med ökade uppdateringsfrekvens istället för BFI även om det såklart kräver mera dator.

Permalänk
Medlem

Extrem upplösning, ljusstyrka och pris aktuellt för Apples VR-headset

Permalänk

intressant, kul med vr har både testat och utvecklat mot det. Men Pris, storlek och spel utbudet gör att man inte har det hemma.

Permalänk
Medlem

Specifikationerna ser mycket intressanta ut, men den stora frågan är hur Apple tänkt lösa problemet med VR content som kan avnjutas på dessa headsets.

Vi vet ju redan nu att det knappast kommer vara ett PCVR headset (om inte någon lyckas skapa en custom lösning med tweaks). Så alla SteamVR spel kan vi nog glömma. Vi vet också att Oculus/Meta Quest Store content inte kommer spela på Apples VR headsets (de är ju inte direkt partners eller ens vänner).

Vi vet dessutom att Apple inte bryr sig så värst om gamers i överhuvudtaget, så en Mac-VR lösning (alltså stationär Mac kopplad via kabel eller trådlöst till Apples VR headset) känns knappast aktuell. Och även om det går den vägen, hur många utvecklare kommer porta sina VR spel till Mac, tror ni?

Så... vad ska dessa Apple VR headsets lira egentligen? Angry Birds VR? Ska de bygga en egen VR plattform och butik för standalone Apple VR titlar från grunden? Ska de gå Metas väg och försöka göra VR till någon corporate XR lösning mer än för gaming?

Med tanke på priset så verkar det mest som att detta initialt blir en XR plattform for företag att använda för lösningar såsom VR konferanser/meetings, desktop work, AR see-through gimmicks osv.

Jag vet inte och jag kan ha fel, men för en som jobbar inom VR sedan 2017 så ser jag det snåla utbudet av VR content (spel, applikationer mm) som det största hindret mot att VR ska få det stora genomslaget. Det är inte hårdvaran som är problemet idag.

Och nu vill alltså Apple haka på VR industrin och återuppfinna hjulet igen, från scratch med egen plattform, egna spel och förmodligen också med en standalone lösning som har väldigt begränsad prestanda jämfört med nuvarande PCVR alternativ.

Dessutom verkar planen vara att sätta VR i ett exklusivt premiumsegment som nästan ingen privatperson har råd med.

Jag hoppas jag blir motbevisad, men just nu är jag ytterst tveksam till allt detta.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Så... vad ska dessa Apple VR headsets lira egentligen? Angry Birds VR?

Med tanke på prislappen ska de nog inte lira särskilt mycket alls, ska bli intressant att se mer exakt vad det är och vad de tänkt sig på måndag. Men kan tänka mig att det är professionella lösningar initialt, design tillämpningar, att kunna se hur saker tar sig ut i en miljö innan de tillverkas o.s.v. Mixed reality kan skapa en del intressanta lång-distans möten där alla sitter i samma rum, facetime på anabola.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Undra vem som gör panelerna förresten.

Sony.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

VR går trögt. Jag gillar att Apple hoppar på även om enbart lite mer professionellt bruk. Men sista meningen att den ej börjar säljas i närtid gjorde mig dyster.

Går det så trögt dock? Quest 2 har sålt lika bra som Xbox Series X|S, runt 20 miljoner exemplar. Uppföljaren väntas visas upp ikväll, ihop med (förhoppningsvis, om det inte blir pyspunka) ett gäng större IP:n. Och PSVR2 har enligt Sony sålt bättre än föregångaren, trots domedagsrubrikerna som alla repeterade baserat på killgissningar från IDC (https://bgr.com/tech/sony-says-the-playstation-vr2-sold-60000...).

Skrivet av SweViver:

Specifikationerna ser mycket intressanta ut, men den stora frågan är hur Apple tänkt lösa problemet med VR content som kan avnjutas på dessa headsets.

Vi vet ju redan nu att det knappast kommer vara ett PCVR headset (om inte någon lyckas skapa en custom lösning med tweaks). Så alla SteamVR spel kan vi nog glömma. Vi vet också att Oculus/Meta Quest Store content inte kommer spela på Apples VR headsets (de är ju inte direkt partners eller ens vänner).

Vi vet dessutom att Apple inte bryr sig så värst om gamers i överhuvudtaget, så en Mac-VR lösning (alltså stationär Mac kopplad via kabel eller trådlöst till Apples VR headset) känns knappast aktuell. Och även om det går den vägen, hur många utvecklare kommer porta sina VR spel till Mac, tror ni?

Så... vad ska dessa Apple VR headsets lira egentligen? Angry Birds VR? Ska de bygga en egen VR plattform och butik för standalone Apple VR titlar från grunden? Ska de gå Metas väg och försöka göra VR till någon corporate XR lösning mer än för gaming?

Med tanke på priset så verkar det mest som att detta initialt blir en XR plattform for företag att använda för lösningar såsom VR konferanser/meetings, desktop work, AR see-through gimmicks osv.

Jag vet inte och jag kan ha fel, men för en som jobbar inom VR sedan 2017 så ser jag det snåla utbudet av VR content (spel, applikationer mm) som det största hindret mot att VR ska få det stora genomslaget. Det är inte hårdvaran som är problemet idag.

Och nu vill alltså Apple haka på VR industrin och återuppfinna hjulet igen, från scratch med egen plattform, egna spel och förmodligen också med en standalone lösning som har väldigt begränsad prestanda jämfört med nuvarande PCVR alternativ.

Dessutom verkar planen vara att sätta VR i ett exklusivt premiumsegment som nästan ingen privatperson har råd med.

Jag hoppas jag blir motbevisad, men just nu är jag ytterst tveksam till allt detta.

Strimman av hopp som cirkulerat ryktesvägen är att Phil Schiller är en gamer med en VR-racingrigg hemma och påstått har pushat för att headsetet ska ha ha ett starkt gamingfokus. Men det vore som sagt förvånande om den blir SteamVR-kompatibel.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Apple Retina till VR 💪🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ahh, såklart.

De anger upp till 4031 ppi och har 2 st 5000 nits paneler på produktsidan (0.55" 1080p och 0.68" 1200p) så uppgifterna här låter ju gör-bara. Men det är förmodligen svindyrt...1.41" är rätt fett.

https://www.sony-semicon.com/en/products/microdisplay/oled.ht...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Sony.
Går det så trögt dock? Quest 2 har sålt lika bra som Xbox Series X|S, runt 20 miljoner exemplar. Uppföljaren väntas visas upp ikväll, ihop med (förhoppningsvis, om det inte blir pyspunka) ett gäng större IP:n. Och PSVR2 har enligt Sony sålt bättre än föregångaren, trots domedagsrubrikerna som alla repeterade baserat på killgissningar från IDC (https://bgr.com/tech/sony-says-the-playstation-vr2-sold-60000...).

VR tech utvecklingen har gått trögt. Pimax Crystal är det bästa nyaste, men samtidigt har det knappt bättre fov, väger 1+ kg och kostar 25k. Faktumet att 3 år gamla Quest 2 fortfarande är mest populär, och den var inte ens bättre än äldre alternativ utan bara billigare + standalone är även bevis på det.

Vad har psvr2 över reverb g2 efter 3 år? Oled och fov renderering.

Var det Bigscreen? och nu Apple VR, de är väldigt intressant då de kommer med nytt, och kompakt design. Men fortfarande flera år bort från bra headsets utan kompromisser och ännu mer utan skyhöga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Så... vad ska dessa Apple VR headsets lira egentligen? Angry Birds VR? Ska de bygga en egen VR plattform och butik för standalone Apple VR titlar från grunden? Ska de gå Metas väg och försöka göra VR till någon corporate XR lösning mer än för gaming?

Med tanke på priset så verkar det mest som att detta initialt blir en XR plattform for företag att använda för lösningar såsom VR konferanser/meetings, desktop work, AR see-through gimmicks osv.

Att de lanserar det på WWDC betyder att det är för utvecklare i första hand i det här läget, inte för spel. Men om du undrar hur de skall fixa spel till det, så tror jag att svaret är Apple Arcade. Apple agerar utgivare för indie-utvecklare som vill göra spel för deras grejer, samt betalar indies för att porta specifika spel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Sitter redan och hovrar med tummen över köpknappen, fett taggad på denna presentation.

Permalänk
Medlem

Det mest imponerade specet kommer definitivt bli priset.

Permalänk
Medlem

Varjo XR-3 kostar 75 600 SEK plus 17 399 SEK per år. Apples pryl verkar riktigt billig i jämförelse . Ska bli intressant att se om Apple lyckas uppnå högre PPD än Varjos 70 PPD i fokusområdet.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Om upplevelsen matchar priset hade jag kunnat tänka mig att köpa dessa. Väldigt tvek till det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

VR tech utvecklingen har gått trögt. Pimax Crystal är det bästa nyaste, men samtidigt har det knappt bättre fov, väger 1+ kg och kostar 25k. Faktumet att 3 år gamla Quest 2 fortfarande är mest populär, och den var inte ens bättre än äldre alternativ utan bara billigare + standalone är även bevis på det.

Vad har psvr2 över reverb g2 efter 3 år? Oled och fov renderering.

Var det Bigscreen? och nu Apple VR, de är väldigt intressant då de kommer med nytt, och kompakt design. Men fortfarande flera år bort från bra headsets utan kompromisser och ännu mer utan skyhöga priser.

Tekniken utvecklas massor, se exempelvis:

Det är mer att det är extremt komplicerat att få in allt i en konsumentprodukt, speciellt eftersom de flesta föredrar batteridrivet.

Det är till exempel lätt att öka FOV, men då får du också lägre pixeltäthet och mer förvrängningar. Ökas pixeltätheten blir det mer tungdrivet, etc.

Permalänk
Medlem

Tror Apples saraning blir sanslös rent tekniskt, men den lär inte få någon större kundbas om den kostar appledollar.

Permalänk

”Enligt samma rykten ska headsetet kosta runt 3 000 USD, eller 40 000 kronor, avsevärt högre än något annat headset på marknaden.”
MS Hololens is looking at you
https://www.microsoft.com/en-us/hololens/buy

Permalänk
Medlem

Låter helt klart intressant om det stämmer, omän det förstås innebär ett hiskeligt pris (ur konsumentperspektiv).

Visa signatur

5950X, 3090