Bredband Fiber 100/100 - Bahnhof höjer pris till 499

Permalänk
Medlem

Bredband Fiber 100/100 - Bahnhof höjer pris till 499

Är det ens rimligt att hoppas på en internetuppkoppling under 500:- i månaden numera?

Citat:

I juli 2023 kommer Telia Öppen Fiber att höja sina avgifter gentemot oss på grund av ökade el- och leverantörskostnader.
Därför behöver vi tyvärr höja priset på ditt bredband till 499 kr/mån från och med 1 juli 2023.

Först har man pröjsat närmare 25000 eller vad det nu var för indrag till huset, sedan höjs hela tiden priserna på något som egentligen borde få sjunkande priser pga ny billigare teknik och effektivare hantering... elller har jag fel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eftersom vissa kunder ska ha 10gig för samma summa så måste de ju smeta ut kostnaderna på något sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Är det ens rimligt att hoppas på en internetuppkoppling under 500:- i månaden numera?

Först har man pröjsat närmare 25000 eller vad det nu var för indrag till huset, sedan höjs hela tiden priserna på något som egentligen borde få sjunkande priser pga ny billigare teknik och effektivare hantering... elller har jag fel?

https://i.imgur.com/7JRitNr.gif

Inte säkert att det är just bahnhofs fel, kan gott och väl vara som så att deras avtal med nätägare är så pass dåligt att dom måste ha så pass höga priser. Har själv fått lida av det med mitt bredband från Telia där jag enligt avtalet har 500/500 och betalar för det men får bara ut 500/250 då Telias avtal med fibra tillåter inte Telia att tillhandahålla just 500/500 även fast jag via Telia kan få 1000/1000 utan problem.

Så är alla andra operatörer också likvärdigt dyra så har du tyvärr fått en riktigt dålig nätägare.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Själva uppkopplingen (datatrafiken mm) verkar ju vara en mycket liten del av bredbandsoperatörernas kostnader, det som kostar pengar är kundtjänst och administration samt i vissa fall avgifter till fibernätägaren. I Stockholm har flerfamiljshus nästan alltid Stokabs fiber indragen (Stockholms stads kommunala nät) och de är rätt billiga för leverantörerna. Det är i princip självkostnadspris plus lite marginal har jag förstått, och då kan t.ex. bostadsrättsföreningar teckna gruppavtal för nånstans runt en hundralapp i månaden per hushåll för gigabit. För leverantören spelar det ingen roll att det är gigabit i det fallet, en mycket stor majoritet av hushållen kommer aldrig använda ens en bråkdel av kapaciteten. De kan avtala om fem års bindningstid vilket de inte får göra mot privata konsumenter, de behöver bara skicka en faktura istället för dussintals, ingen ringer kundtjänst med fakturafrågor varje månad och så vidare. Marginalerna är mindre men det är en mycket säkrare kund.

Som enskild privatkund måste man hålla på och trixa och byta leverantör osv för att få något vettigt pris, marginalerna finns där (kolla på lockpriserna för nya kunder) men de vet att folk ofta inte orkar hålla på och tjafsa.

Permalänk
Medlem

Intressant nog får jag och grannen, som båda har Bahnhof 100/100, olika stora höjningar (+110kr för mig, +60kr för grannen). Kanske hade vi olika pris innan, men om höjningen endast beror på nätägaren (vilka Bahnhof "skyller" på) så känns det tveksamt att höjningen varierar mellan olika lägenheter...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Intressant nog får jag och grannen, som båda har Bahnhof 100/100, olika stora höjningar (+110kr för mig, +60kr för grannen). Kanske hade vi olika pris innan, men om höjningen endast beror på nätägaren (vilka Bahnhof "skyller" på) så känns det tveksamt att höjningen varierar mellan olika lägenheter...

Kan väll helt enkelt vara som så att han har någon rabatt som nu ökar iom höjningen? Han har kanske en studentrabatt eller liknande som är 50kr lägre än ditt pris innan höjningen men blir 100kr billigare efter.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag vet en KO som inte höjt sina priser mot ISP på flera år där Bahnhof ändå mejlar ut att "p.g.a. ökade avgifter mot nätägare så måste vi, blabla.."

Det är nog de privata kommunikationsoperatörerna som är bovarna i detta.

Permalänk
Medlem

Någon som har varit i kontakt med Bahnhof ännu för att förhandla ner priset? Tidigare har jag lyckats få ner priset till listpriset på deras hemsida, som var lägre än det jag då betalade. Denna gång är det dock samma pris så kan bli svårt att förhandla ner. Har även sneglat på Ownit, men där är det bara en tia billigare. Hur tänker ni?

Permalänk
Medlem

Jag har 250/100 Bahnhof betalar 389kr inte hört nått om höjning iaf

Visa signatur

Fractel North 5600X 3060TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Jag har 250/100 Bahnhof betalar 389kr inte hört nått om höjning iaf

Väldigt dyrt om du frågar mig. Jag har lyckats få Telia 500/500 till det priset du betalar 250 för. Men tror det har o göra hur länge man har haft Operatören osv osv.. Men man fick tjata fram sig det ^^

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extreat:

Någon som har varit i kontakt med Bahnhof ännu för att förhandla ner priset? Tidigare har jag lyckats få ner priset till listpriset på deras hemsida, som var lägre än det jag då betalade. Denna gång är det dock samma pris så kan bli svårt att förhandla ner. Har även sneglat på Ownit, men där är det bara en tia billigare. Hur tänker ni?

Så länge man inte har bindningstid på sitt abonnemang så kan man bara hoppa in på deras chatt och säga att man vill ha nya lägre priset om det sänkts. Det som suger är att de inte sänker en till nya lägre priset automatiskt men detta är inte nått unikt för Bahnhof utan något alla verkar göra.

Har haft en hel del olika ISP's i mitt stadsnät och när prishöjning har kommit så har jag sett att priset gått upp för mer eller mindre alla leverantörerna, dock har det inte alltid varit samma månad priset ändrats. Sen har oftast priset gått ner lite igen efter några månader vilket man måste hålla koll på själv och det suger ju rätt hårt.

Det kommer inte göras nått åt utan nån lagändring dock då de tjänar för mycket på att folk är för lata att hålla koll när priser går ner, är galet att man skulle behöva hålla på och göra det överlag dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Så länge man inte har bindningstid på sitt abonnemang så kan man bara hoppa in på deras chatt och säga att man vill ha nya lägre priset om det sänkts. Det som suger är att de inte sänker en till nya lägre priset automatiskt men detta är inte nått unikt för Bahnhof utan något alla verkar göra.

Har haft en hel del olika ISP's i mitt stadsnät och när prishöjning har kommit så har jag sett att priset gått upp för mer eller mindre alla leverantörerna, dock har det inte alltid varit samma månad priset ändrats. Sen har oftast priset gått ner lite igen efter några månader vilket man måste hålla koll på själv och det suger ju rätt hårt.

Det kommer inte göras nått åt utan nån lagändring dock då de tjänar för mycket på att folk är för lata att hålla koll när priser går ner, är galet att man skulle behöva hålla på och göra det överlag dock.

Yes, men min poäng är att det denna gång är samma pris på hemsidan som priset jag numera kommer att 'erbjudas'. Det är en saftig prisökning för mig, men till skillnad från förra gången kommer jag inte att betala mer än nya kunder, vilket gör det svårare att pruta ner priset. Är du med?

Ett alternativ som jag överväger är att byta över till Ownit som erbjuder tre månader för 99 kr, ingen bindningstid. Så vill man vara Bahnhof trogen kan man ju byta tillbaka efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extreat:

Yes, men min poäng är att det denna gång är samma pris på hemsidan som priset jag numera kommer att 'erbjudas'. Det är en saftig prisökning för mig, men till skillnad från förra gången kommer jag inte att betala mer än nya kunder, vilket gör det svårare att pruta ner priset. Är du med?

Ett alternativ som jag överväger är att byta över till Ownit som erbjuder tre månader för 99 kr, ingen bindningstid. Så vill man vara Bahnhof trogen kan man ju byta tillbaka efter det.

Ja hänger med, kampanjer och så kommer ju i vågor så har väl mycket med timing att göra. Nya kunder priser är oftast bättre då de flesta inte orkar hålla på och byta runt efter varje erbjudande tar slut så det är så de lockar in nya, du kan utan tvekan få bättre pris om du orkar ta besväret att byta efter varje ny kund erbjudande tar slut. Detta funkar fint när det gäller många kontrakt tjänster, el leverantörer är bra exempel på det då det går att hoppa runt mellan leverantörer nästan indefinitely.

Dock har jag märkt att många ISP's har erbjudanden som inte är riktigt så bra att hoppa runt mellan då de kanske har lägre pris i 3 månader men 12 månader bindningstid så man ligger på fullt pris rätt länge, sen om det visar sig att de levererar kass tjänst så är man fast där eller måste hålla på och bråka med de, det du såg från Ownit lät som bra deal dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

@Homdax

Halebop har fiber 250/250 för 345kr i månaden, första 3 månader gratis 🙂.

Jag kör med detta utan några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Jag vet en KO som inte höjt sina priser mot ISP på flera år där Bahnhof ändå mejlar ut att "p.g.a. ökade avgifter mot nätägare så måste vi, blabla.."

Det är nog de privata kommunikationsoperatörerna som är bovarna i detta.

Fick ingen höjning på 6 år med ViaEuropa som KO, medans när Zitius tog över så skulle det höjas 190 kr i månaden...

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking