Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk
Medlem

Sätta in nytt batteri

Skall börja använda en laptop jag inte använt på ett tag. Den har varit utan batteri så på bilden syns att där är lite slitet. Kanske bäst att rengöra det på något sätt. Tips?

Permalänk
Medlem

Isopropanol. Finns på t ex. Kjell & Company.

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/stadning-rengor...

Visa signatur

Dator 1: i5-13600kf, 32GB DDR5, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
Dator 2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
Server: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Tackar! Använder det till problemet jag har nu, men tycker den verkar vara riktig bra-o-ha sak.

En del är metall. Hur ordna det?

Permalänk
Medlem

Hittade att isopropanol är bra för elektronikdetaljer så den blir riktigt fin!

Permalänk
Medlem

Har köpt isopropanol. En säger att när ja skall rengöra datorns batterikontakter ska sa först använda torr tops och sedan om det behövs med en tops blött med isopropanol eller liknande.

Ett problem. Provat några tops, men ingen kan komma mellan datorns batterikontakter. Någon som har tips hur ordna detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brille:

Hittade att isopropanol är bra för elektronikdetaljer så den blir riktigt fin!

Oj, råkade skicka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brille:

Har köpt isopropanol. En säger att när ja skall rengöra datorns batterikontakter ska sa först använda torr tops och sedan om det behövs med en tops blött med isopropanol eller liknande.

Ett problem. Provat några tops, men ingen kan komma mellan datorns batterikontakter. Någon som har tips hur ordna detta?

Går det inte att klämma ihop topsen? (bomullsdelen, brukar jag behöva göra ganska ofta när det är trånga utrymmen)

Visa signatur

Gaming: Windows 10 | Ryzen 5 3600 | Powercolor Red Devil RX 5700 8GB (BIOS flashed into XT) | Corsair 16GB RAM | PSU Corsair AX760 | M2 NVMe SSD | Fractal Design Define C | Server: FreeBSD | Core i3-2100 | Fractal Design Define C | Corsair 8GB RAM | HTPC: RPi3 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air mid 2013 & M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Den där gröna smörjan som syns på kanterna, är det batterisyra/korrosion? Isåfall kanske det kan vara klokt att öppna upp och kontrollera så det inte har tagit sig ner på kretskortet och kan kortsluta/fräta sönder

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Brille:

Tandborste+IPA är vanligt till kretskortsrengöring, det borde kunna fungera rätt bra här också, så länge som kontakterna tål det utan att böjas eller så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + HDDs / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

det inte att klämma ihop topsen? (bomullsdelen, brukar jag behöva göra ganska ofta när det är trånga utrymmen)

Tack så mycket! Går dock inte att klämma ihop de topsen jag har nu, men skall få tag på bekant som har de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tandborste+IPA är vanligt till kretskortsrengöring, det borde kunna fungera rätt bra här också, så länge som kontakterna tål det utan att böjas eller så.

Det måste jag prova ikväll! Alltid vara försiktig. OPA har ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Den där gröna smörjan som syns på kanterna, är det batterisyra/korrosion? Isåfall kanske det kan vara klokt att öppna upp och kontrollera så det inte har tagit sig ner på kretskortet och kan kortsluta/fräta sönder

Tack för information. Det skall jag göra.