Var fjärde svensk piratkopierar

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Det enda jag känner igen i din post är Kodi. Vad är Seren och Real Debrid och vad är och gör dom?

Addons som är bannade från Kodis forum för att dom tillhandahåller upprättshovsskyddat material från div streamingtjänster gratis.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av walkir:

Japan och Sverige (Europa) är samma region för Blu-Ray.

Japan har Region A liksom stora delar av Asien samt Nordamerika medan Europa och Australien har Region B. Att Harry Potter-skivorna har japansk text beror på att Warner skippar så gott som alltid regionslåsning på sina Blu-Rayfilmer då de oftast har ensamrätt.

Däremot har Japan region 2 för DVD vilket även Europa hade. Det var ett försök att förhindra import från USA till Japan. Att importera från Europa var mindre enkelt då vi använde 576i medan japanerna var generellt sett låsta till 480i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Svårt att egentligen mäta, även tech youtubers är oärliga när de komiskt försöker påstå att deras plex ihop med nvidia shield har ett filmbibliotek som är legit.

Jag har förvisso ev en vän som rippat ner hela hens filmsamling på typ 200+ filmer för att kunna se smidigare med plex så det behöver inte innebära att man tankar.

Permalänk
Medlem

Jag brukade inte piratkopiera allt när jag var yngre, och när streamingtjänsterna började bli vettiga slutade det hypotetiska behovet i princip, men under de senaste åren har jag absolut inte i princip blivit tvungen att inte börja med det igen då utbuden blir sämre, mer uppdelade och sidorna tar bort saker på löpande band så att det inte ens finns något lagligt sätt att få tag på skiten.
Jag betalar för HBO och delar ut det till polare, använder någon annans Viaplay, och det räcker inte ens nästan till allt man vill se.
Att piratkopieringen ökar igen är bara bra, det enda sättet att få upp ögonen på mediamogulerna är att inte slänga pengar på dem villkorslöst.
Om det nu skulle varit så att jag ägnat mig åt piratkopiering skulle jag ändå känna att jag gjort rätt för mig eftersom jag iallafall betalat för majoriteten av min konsumption och inte har någon möjlighet att betala för det jag isåfall hade laddat ner för att det inte finns något annat, rimligt eller ens orimligt, sätt att få tag på det lagligt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Svårt att egentligen mäta, även tech youtubers är oärliga när de komiskt försöker påstå att deras plex ihop med nvidia shield har ett filmbibliotek som är legit.

Menar du en viss Jason som promotar/ade Plex och byggde om halva huset för sina servrar?

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Menar du en viss Jason som promotar/ade Plex och byggde om halva huset för sina servrar?

Det finns mer än en sådan person

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Kvalitén på streamingtjänster är ju skräp jämfört med bluray-rips både i bild och ljud, så det är ju ett lite konstigt påstående

Sluta nu gnäll över kvaliteten. Dra på några gamla DivX-filmer så du botar din hybris

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Finns bara en vettig lösning för att få bort detta. EN streamingtjänst med ALLT material till en rimlig kostnad. När man måste betala för 5-10 olika tjänster för att kunna se det man vill så är det inte konstigt att det börjar laddas ner mer igen, det blir för dyrt och krångligt helt enkelt.

Mediaföretagen skjuter sig själva i fötterna som de agerar nu.

Jaha du, vem skall få förmånen att stå för denna tjänst och håva in cash?! Sluta dröm haha.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Största nackdelen idag med Netflix förutom delandet som är nu då är ju att hux flux så tar dem bort 100 filmer typ varje månad samt att de hux flux lägger ner serier efter 1 säsong med cliffhangers. Varför ska man då ens lägga ner energi på att börja kolla på en ny serie som bara cancellas. Tycker Netflix har skjutit sig i båda fötterna.

Dock kan jag tycka det hela började när Disney+ startade och plockade bort en jäkla massa storfilmer från Netflix. Idag är allt för utspritt och svårt att hitta, eller borttaget. Idag kan jag lätt sitta typ 1h innan maten för att försöka hitta något kul, men man får scrolla igenom så mkt skit. Bara det med alla dessa jävla franska skitfilmer från 70-80 talet som översvämmat Netflix. Fuck u EU.

Sedan är det ju också jäkligt svårt att ens hitta gamla filmer/serier idag också, på stream, digital download eller ens på dvd/bluray. Letade i flera år efter Luftens Hjältar och Ducktales (fanns på typ Ginza som import med enbart engelskt tal) samt alla avsnitt med Goof Troop (Långbens Galna Gäng).

Spotify finns inte en chans att jag kommer lämna idagsläget. Så jävla smidigt och lätt att hitta ny musik och bli uppdaterad om sina favoritartister. Realese Radar, Discover Weekly etc.

Innehåll raderat i enlighet med §7
Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det finns mer än en sådan person

Jo, såklart det finns denne personen kom fram direkt vid första tanken.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Har råd? Ingen i sitt sinnes fulla bruk skaffar abonnemang om ekonomin tryter. Det betyder dock inte att du har rätt att piratkopiera i stället. Ska vi applicera samma logik på annan typ av konsumtion också tycker du kanske?

Jag brukar säga att sålänge de bolagen skatteplanerar så ser jag inga fel i att folk tittar deras utbud på annat sätt än genom deras egna kanaler.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk

Jag tror inte på den här statistiken.
Jag känner inte väldigt många människor i och för sig, men ingen jag känner piratkopierar längre.
Det är möjligt att folk inte vet vad piratkopiera innebär, och tror att vissa av deras nedladdningar är piratkopiering, för att dom laddar ned gratis mjukvara från någon sida. Om dom laddar ned open office eller liknande kanske dom tror att dom piratkopierat eftersom det inte är MS Word. Men det är ju knappt någon som använder datorer idag.
Möjligtvis så är finns det folk i gråzonen som laddar ned appar till android-eheter från extern källa, för att den app dom söker inte finns tillgänglig i play store, och det kan innefatta både officiella appar (huawei appar som behövs för huawei tillbehör) och vissa som tankats upp på dessa tjänster för att play store är låst för vissa appar beroende på vilket land ens enhet tillhör (apparna är gratis, men det är inte företaget själva som laddat upp det, så det är en icke godkänd kopia, men påverkar inget företags ekonomi).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Jag tror inte på den här statistiken.
Jag känner inte väldigt många människor i och för sig, men ingen jag känner piratkopierar längre.

Nära nog alla jag känner som inte har svenska som förstaspråk använder sig av olika IPTV-tjänster.

Sen har vi exempelvis Nintendo eShop för 3DS och Wii/Wii U som nyligen slog igen, där alternativa shoppar låter konsolerna leva vidare.

Är nog inte heller ovanligt att DRM-fria GOG.com titlar kan få ben och hamna på andras hårddiskar.

Permalänk
Sötast

25% vettefan det. Låter skyhögt.
Jag känner två till personer IRL som piratkopierar. och då jobbar jag med IT också
Kollegorna är på tok för lata att ens dra ner en torrent, de streamar allt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MarcusHuddinge:

And on this subject.. RIP RARBG

FUUUUCK

Permalänk

Vad går gränsen för diskussion av piratsnack?
Jag har Netflix, Viaplay, HBO, Prime, Discovery+, och Cmore... Det är en redig jävla peng per månad för att använda typ en av tjänsterna per vecka.

Permalänk

Att säga att jag definitivt skulle betala för Netflix om jag kunde få en fungerande tjänst är kanske lite lite av en överdrift. Jag har nu vant mig vid P2P och det skulle kännas lite konstigt att börja punga upp den för mig ganska substantiella kostnaden när jag kan titta på det jag vill se gratis. Med det sagt tycker jag det hade varit trevligt med exempelvis Netflix om man har vänner över och snabbt vill kolla på något och slippa förlita sig på dåligt seedade torrents som inte blir klara förens det blir för sent för att kolla på filmen. Efter Netflix fulspel där de försöker stoppa inlogg från olika enheter känner jag mig dock stolt att jag inte stöder dem med mina pengar. Innan Netflix började med det här köpte jag faktiskt prenumerationen vid flera gånger. Men trots samtal till den tekniska supporten fick jag inte tjänsten att fungera. Nedladdningsfuntionen på surfplattan har stöd för 2 lägen. Det första är "normal kvalitet" och är gissningsvis 360p, samt hög kvalitet som är på ynka 480p. När jag betalar för att få kolla i 4k känns det nästan som ett hån. Inte heller i streamad form gick det att se i 4k. Trots att jag ställt in i inställningarna att jag ville kolla i högsta kvalitet så växlade Netflix automatiskt ner till en upplösning som var helt vedervärdig. Inte ens den tekniska supporten kunde forcera hög upplösning trots att jag inte har något problem att videon ibland skulle buffra. Jag tror att trenden blir svår att vända när folk vant sig vid att ladda ner torrents. Det krävs mer för att få någon att komma tillbaka än att hålla dem kvar. När de tappar en kund är det nog ofta för alltid.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av totte1015:

Vad går gränsen för diskussion av piratsnack?
Jag har Netflix, Viaplay, HBO, Prime, Discovery+, och Cmore... Det är en redig jävla peng per månad för att använda typ en av tjänsterna per vecka.

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättsskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Permalänk
Skrivet av twit:

Låt mig förklara med ett enkelt exempel så du förhoppningsvis förstår.

Kalle vill gärna se senaste actionrullen av Arnold Boll med Uwe Schwarzenegger i huvudrollen, men Kalle har inte råd att gå på bio eller köpa filmen. Kalle hittar en hemsida som förser honom med en kopia av filmen, som Kalle sedan kollar på.

Eftersom Kalle inte skulle gått på bio eller köpt filmen har ingen heller lidit någon ekonomisk förlust av att Kalle tittade på den nedladdade kopian.
Det är inte handlingen att ladda ner eller att titta på materialet som har en ekonomiskt effekt, det är handlingen att gratis ladda ner och titta på materialet istället för att betala för det.

Sedan kan man givetvis diskutera huruvida det är rätt eller fel att göra som Kalle, men nu gällde frågan den primära ekonomiska effekten, och där är sambanden väldigt lätta att följa.

Vi konsumerar idag media på ett helt annat sätt än vad vi gjorde får några decennier sedan. En spellista på några tusental låtar är ingenting underligt, ett musikbibliotek med många hundratals eller tusentals skivor likaledes. Många kollar idag dagligen på film eller utvalda TV-serier. Detta möjliggörs av dels ett tillgängligt utbud men i än högre grad av att den ekonomiska investeringen inte är tillnärmelsevis lika stor. Att då försöka likställa en nedladdad film med en förlorad försäljning är rent löjeväckande.

Jag tycker att du förenklar lite för mycket. Enligt ditt resonemang kan man alltså med gott samvete piratkopiera hur mycket som helst och rättfärdiga det med ursäkten "Jag hade ändå inte betalat för att se X" och då lider ingen någon ekonomisk skada. Är inte detta lite av en självuppfyllande profetia?

Om du vet att, låt oss ta Guardians of the Galaxy Vol. 3, snart kommer dyka upp på din alternativa kanal, kommer du då inte vara mindre benägen att betala för GotGV3? Låt oss se. Eftersom du snart kan pirata GotGV3 kommer du inte vara villig att betala för GotGV3 och då kan du pirata den utan att någon drabbas ekonomiskt. Har jag fattat ditt resonemang korrekt här?

Sedan måste jag fråga, om du nu är villig att spendera tid på att titta på någonting, betyder inte det att du faktiskt vill se detta? Betyder inte det då att du faktiskt borde vara villig att betala ett pris för detta? Du kanske inte är villig att betala det fulla biobiljettspriset men du kanske skulle kunna vara beredd att betala för det när du hittar Blurayen för 39 spänn i rea-backen på ICA. Eller du skulle kunna se samma sak när det kommer till en streamingleverantör (där du betalar för tjänsten )? I båda dessa fall skulle du ha gjort rätt för dig och upphovsrättsinnehavaren skulle ha fått någon form av ersättning.

Att Kalle väljer att pirata filmen kan inte ursäktas med att han hade inte betalat för den nu. Det är inte osannolikt att det är en förlorad försäljning senare i filmen/seriens livscykel. I värsta fall hade Kalle kunnat se den på TV3 om han orkat genomlida 2 timmar reklam.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fortsatt svårt att förstå att det inte är okej att antyda att man innehar piratat material.
God natt.

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin