Permalänk

Fiber kopplar ner pga mesh-nät?

Jag har fiber och tre deco M5 puckar i mitt nätverk. Allt har funkat fint ett par år men nu har det börjat strula rejält. Flera gånger per dag tappar jag internet och behöver bryta strömmen till fiberkonvertern för att det ska komma tillbaka. Jag har pratat med nätägaren som inte ser något fel i fiberkonvertern utan säger att det beror på STP down från mitt nät som gör att dom stänger porten. Jag har testat att reseta mina deco:s och sen köra in senaste firmware utan resultat. Jag börjar ge upp nu och funderar på att köpa en ny router och sen köra deco puckarna som accesspunkter till den och hoppas att det löser problemet men tänkte höra om någon har förslag på lösning innan jag plockar fram plånboken?

Permalänk
Medlem

Du skapar med andra ord en loop i nätet igenom ditt MESH nät och dom blockerar dig p.g.a. det. Kan du beskriva hur ditt nät är ihopkopplat? Är dock lite långsökt då du har väl en router fiberkonverterar ansluter mot direkt? Eller bär du Internet som ett VLAN över ditt LAN?

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Skrivet av thadizzy:

Du skapar med andra ord en loop i nätet igenom ditt MESH nät och dom blockerar dig p.g.a. det. Kan du beskriva hur ditt nät är ihopkopplat? Är dock lite långsökt då du har väl en router fiberkonverterar ansluter mot direkt? Eller bär du Internet som ett VLAN över ditt LAN?

Jag har haft fiberkonverter direkt kopplad till första deco och sen trådbundet via två switchar till deco nr2. Den tredje har alltid suttit trådlöst. Misstänkte att switcharna och den trådade delen ställt till det så jag kopplade bort den igår och kör helt nu helt otrådat mellan mina deco-puckar. Det fungerar bättre men i morse låg allt nere igen. Mesh systemet är helt out of the box nu så det finns ingen knepig konfig gjord utav mig.

Permalänk
Medlem

Kanske fiberconvertern som börjar ge upp?

Permalänk
Skrivet av Tuomaz:

Kanske fiberconvertern som börjar ge upp?

Nätägaren påstår att den inte är problemet. Konvertern har uppdaterats och dom hittar inget fel på den

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar det rätt är det alltså spanning tree som stänger ner det hela? Isåfall rör det sig (nästan garanterat) om nån slags IP-konflikt, hur ser ditt LAN ut egentligen?
Antal enheter, kör du en "normal" uppsättning med alla enheter bakom NAT och en 192.168.x.x-range osv?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem

För att börja felsöka så bör du koppla in endast en dator direkt med kabel till inkommande anslutning ( fiberkonvertern) så kan du se om det är inkommande eller i din lanutrustning det strular och beroende på om inkommande fungerar eller inte så går man vidare med felsökningen utifrån det resultatet.

Tänk på att det kan finnas ett maclås så byter man enhet på inkommande kan det ta en stund innan den blir ansluten typ 20 minuter till ett dygn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Springer76:

Jag har haft fiberkonverter direkt kopplad till första deco och sen trådbundet via två switchar till deco nr2. Den tredje har alltid suttit trådlöst. Misstänkte att switcharna och den trådade delen ställt till det så jag kopplade bort den igår och kör helt nu helt otrådat mellan mina deco-puckar. Det fungerar bättre men i morse låg allt nere igen. Mesh systemet är helt out of the box nu så det finns ingen knepig konfig gjord utav mig.

låter ju mer som du kopplat en loop med ethernet-kabel till en switch.

Permalänk
Medlem

En del switchar hos ISP har konfigurerats så att de stänger porten om de får in Spanning Tree-trafik på porten. Antagligen har de en Cisco-switch med "spanning-tree bpduguard enable" på alla kundportar för att de inte vill få konstiga loopar utan hellre stänger porten.

Har du en Cisco-switch mot din ISP så måste du aktivera "spanning-tree bpdufilter enable" på den porten. Har du någon annan switch så får du se om du kan stänga Spanning Tree på den porten.

På jobbet har alla klientportar just "spanning-tree bpduguard enable" satt. Detta för att snabba upp handskakningen med klienterna.

Det finns litet mer att läsa här: https://www.cisco.com/en/US/docs/switches/metro/me3600x_3800x...

Permalänk

Jag har kopplat bort switchar och kör bara med mesh nätet nu men har fortfarande samma problem. Inga konstiga inställningar eller enheter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Springer76:

Jag har kopplat bort switchar och kör bara med mesh nätet nu men har fortfarande samma problem. Inga konstiga inställningar eller enheter.

Koppla bort allt som inte behövs för att kunna felsöka systematiskt, blanda helst inte in mesh eller ens en vanligt kopplad router innan du vet om anslutningen fungerar, direkt via kabel är bäst att börja med tills du vet om felet är hos dig eller ispn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Saknar en faktiskt beskrivning här.

Vad har du för grejer inkopplat?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Petterk:

Saknar en faktiskt beskrivning här.

Vad har du för grejer inkopplat?

Står i första meningen? Förutom switchar iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Står i första meningen? Förutom switchar iofs.

Saknas beskrivning hur det är inkopplat och inställt.

Låter som TS har kopplat interna nätverket till mediaomvandlaren.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Petterk:

Saknas beskrivning hur det är inkopplat och inställt.

Låter som TS har kopplat interna nätverket till mediaomvandlaren.

Ja det låter faktiskt så men på TS verkar det som att denne kört samma setup i flera år så det kan vara på mjukvarusidan också?
Eller så har TS haft en jävla tur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja det låter faktiskt så men på TS verkar det som att denne kört samma setup i flera år så det kan vara på mjukvarusidan också?
Eller så har TS haft en jävla tur

Går inte att förutse hur de olika nätens DHCP tävlar mot varandra, går absolut att köra felkopplat i flera år. Frågar du lite till så höll de på och starta om innan också.

Permalänk

Som jag tidigare skrivit med som flera inte verkar läst så har jag kopplat bort switchar och det trådade backend som jag haft inkopplat men med fortsatt samma problem. Lånade en nyare deco M5 system v3 istället för v1 som jag har och det har fungerat utan problem nu i 24timmar så gissningsvis är det ett problem att mitt äldre M5 inte funkar med fiberonvertern längre. När jag tidigare pratade med statsnätet så nämnde han att dom gjort en justering så att dom blivit känsligare för spanning tree på porten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Springer76:

Som jag tidigare skrivit med som flera inte verkar läst så har jag kopplat bort switchar och det trådade backend som jag haft inkopplat men med fortsatt samma problem. Lånade en nyare deco M5 system v3 istället för v1 som jag har och det har fungerat utan problem nu i 24timmar så gissningsvis är det ett problem att mitt äldre M5 inte funkar med fiberonvertern längre. När jag tidigare pratade med statsnätet så nämnde han att dom gjort en justering så att dom blivit känsligare för spanning tree på porten

Kopplar du inte fel ska de inte se någon trafik från ditt lokala nät.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kopplar du inte fel ska de inte se någon trafik från ditt lokala nät.

Det finns inget kopplat fel. Finns en cat-6 mellan fiberkonvertern och första mesh pucken, inget annat. Som sagt så funkar det nu (än så länge) med en annan uppsättning deco puckar så det kanske är något hårdvarufel alt. brist i den firmware på dom gamla som jag hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Springer76:

Det finns inget kopplat fel. Finns en cat-6 mellan fiberkonvertern och första mesh pucken, inget annat. Som sagt så funkar det nu (än så länge) med en annan uppsättning deco puckar så det kanske är något hårdvarufel alt. brist i den firmware på dom gamla som jag hade.

Då är det nog snarare så att DHCP-server inte gillar deco:n.

Permalänk
Medlem

Du får lokala IP-adresser på ditt nätverk? Då borde ju inte inte STP läcka ut. Men eftersom stadsnätet rapporterar det så gör det uppenbarligen det.

De är ju lite magiska en del av de där mesh-paketen, vill minnas att på vissa kan man koppla wan på vilken som helst och den fattar det. Och sedan blir resten av portarna lan-portar. Så ser det som troligt att något buggar.

Permalänk

Helvete, nu dog skiten igen. Tror jag ger upp och köper något nytt. Är det värt att köpa en router och sen använda två deco enheter som accesspunkter eller ska jag gå på ett annat mesh system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Springer76:

Helvete, nu dog skiten igen. Tror jag ger upp och köper något nytt. Är det värt att köpa en router och sen använda två deco enheter som accesspunkter eller ska jag gå på ett annat mesh system?

Om det dör inom ett dygn, kan du inte bara köra med direktkopplad dator någon dag?

Permalänk
Medlem

Håller med petterk ovan. Avstå internet en dag eller två och ha endast en PC inkopplad till mediaomvandlaren som står och kör ping mot ett antal olika punkter på nätet: närmsta gateway, ISP:ns webbsajt, sunet och någon större amerikansk sajt, typ whitehouse.gov. Då kommer du få en uppfattning om ifall det är hos dig eller någon annanstans som problemet ligger. Se till att alla andra enheter är fysiskt urkopplade och helst strömlösa och ihopsamlade på ett ställe, det verkar ju finnas en risk att du inte riktigt har koll på allt.

Jag har inga problem att kasta skit på enheter tillverkade och designade i kommunistkina, men det är ju ändå rimligt att försöka ta reda på om det är enheterna i fråga som orsakar problemet. Jag (som inte kan något om enterprise-switchar) är inte direkt övertygad om att det är TS utrustning som orsakar spanning-tree-problemen, jag har tycker det är motiverat att undersöka om problemet uppkommer hos ISP:n/KO:n innan man byter utrustning i blindo. Det kan kosta pengar till absolut ingen nytta.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Håller med petterk ovan. Avstå internet en dag eller två och ha endast en PC inkopplad till mediaomvandlaren som står och kör ping mot ett antal olika punkter på nätet: närmsta gateway, ISP:ns webbsajt, sunet och någon större amerikansk sajt, typ whitehouse.gov. Då kommer du få en uppfattning om ifall det är hos dig eller någon annanstans som problemet ligger. Se till att alla andra enheter är fysiskt urkopplade och helst strömlösa och ihopsamlade på ett ställe, det verkar ju finnas en risk att du inte riktigt har koll på allt.

Jag har inga problem att kasta skit på enheter tillverkade och designade i kommunistkina, men det är ju ändå rimligt att försöka ta reda på om det är enheterna i fråga som orsakar problemet. Jag (som inte kan något om enterprise-switchar) är inte direkt övertygad om att det är TS utrustning som orsakar spanning-tree-problemen, jag har tycker det är motiverat att undersöka om problemet uppkommer hos ISP:n/KO:n innan man byter utrustning i blindo. Det kan kosta pengar till absolut ingen nytta.

Problemet är att vi är fem personer som behöver fungerande wifi. Tv, jobb, spel allt går på samma nät. Visst det vore intressant att koppla in en dator direkt till mediaomvandlaren men hur länge ska man köra så innan man kan dra några slutsatser? Det fungerade mer än 48timmar nu med uppsättningen som jag lånade.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Springer76:

Problemet är att vi är fem personer som behöver fungerande wifi. Tv, jobb, spel allt går på samma nät. Visst det vore intressant att koppla in en dator direkt till mediaomvandlaren men hur länge ska man köra så innan man kan dra några slutsatser? Det fungerade mer än 48timmar nu med uppsättningen som jag lånade.

I felsökningssyfte kan det behöva göras. Ni får helt enkelt sluta spela i 48hr eller göra allt över 4/5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Springer76:

Problemet är att vi är fem personer som behöver fungerande wifi. Tv, jobb, spel allt går på samma nät. Visst det vore intressant att koppla in en dator direkt till mediaomvandlaren men hur länge ska man köra så innan man kan dra några slutsatser? Det fungerade mer än 48timmar nu med uppsättningen som jag lånade.

Skrivet av tcntad:

I felsökningssyfte kan det behöva göras. Ni får helt enkelt sluta spela i 48hr eller göra allt över 4/5G

Förstår inte riktigt här, är det inte ett problem att det bryts flera gånger om dagen både trådat och trådlöst?

Spar det inte tid att hitta problemet?

TV, laptop o.s.v. kan köra mobilsurf delad från en telefon under tiden, någon av er om inte alla har säkert obegränsat eller en stor datapott.

När kommunikationsoperatörer tycker det är ett problem med fel trafik på deras utrustning så brukar de stänga ner portarna så det inte kommer igång utan en felanmälan och att de manuellt startar upp switchporten igen. Är ju dessutom ganska enkelt att se om någon intern pryl får publik ip, inte får ip av routern (mesh-pucken mot bredbandet) eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Springer76:

Helvete, nu dog skiten igen. Tror jag ger upp och köper något nytt. Är det värt att köpa en router och sen använda två deco enheter som accesspunkter eller ska jag gå på ett annat mesh system?

Om du förövrigt är nöjd med den deco-lösningen du har så hade jag om jag var du ju köpt den nyare uppsättningen som du lånade. Det kan gå ju köpa en router och köra deco som accesspunkter, men dubbelkolla manualen på deco först om de kan vara accesspunkter.

Permalänk

Nu har jag haft en PC kopplad direkt till tjänstefördelaren under två nätter. Första natten utan avbrott men inatt så fick jag samma problem som jag haft med router inkopplad. Tappar internet men bryter jag strömmen till tjänstefördelaren så kommer det tillbaka. Så jag tänker att jag kan utesluta att problemet ligger i "min" utrustning. Antagligen fel på tjänstefördelaren tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Om jag tolkar det rätt är det alltså spanning tree som stänger ner det hela? Isåfall rör det sig (nästan garanterat) om nån slags IP-konflikt, hur ser ditt LAN ut egentligen?
Antal enheter, kör du en "normal" uppsättning med alla enheter bakom NAT och en 192.168.x.x-range osv?

Spanning tree är layer 2, Mac adresser. Inte Layer 3 - ip-lager.

En av sätten o få spanning tree är att brygga två portar, antigen olika vlan eller samma.

Det är nog nånstans i nätet som nån kopplat i något.