Kvalitetsproblem på ny bil, vad göra?

Permalänk
Skrivet av sweborn:

Begreppet bevisbörda är inte absolut, det beror på kundens undersökningsplikt vid köpet. Ex. elektronik under motorhuven eller baksätet är inget kunden förväntas undersöka eller ens förstå, så där har man typiskt 3 års KKL skydd där säljaren får förklara sig. 6 mån regeln tillkom för mer tveksamma fall, ex. begagnade bilar där man inte kan förvänta sig fullgott skick från början.

Nu är detta en väl synlig ratt, och det finns dessutom en angiven orsak till felet. Är det så att handsprit förstör materialet håller jag med Kia. Vill man ha en fin ratt får man låta bli kemikalier på händerna när man kör bil. Föredrar man klet på händerna, ja, ratten fungerar utmärkt ändå.

Det är ÅF som påstår att felet beror på handsprit. Så det är upp till dom att bevisa hur handspriten har orsakat detta.
Vidare så är bilen använd normalt, och detta med handspriten är ju bara en lätt förklaring för Kia att slippa undan ansvar.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du fortsätter att uttryck dig som att konsumentlagstiftningen gäller. Det gör den inte. Kia bestämmer själv villkoren för sin garanti. Jag har försökt hitta garantivillkoren på Kias hemsida utan att lyckas. Det finns bara en väldigt enkel sida som förklarar hur den fungerar.

Det står bland annat följande:
Frågan är nu vad som definierar normalt slitage. Är det normalt att ratten ser sliten ut redan när bilen är fyra år gammal. Kia vill påskina att man trots ett lågt pris håller en väldigt hög kvalitet på sina bilar. Om man kan hänvisa till att ratten kan slitas ut på så kort tid som fyra år som följd av normalt slitage så tycker jag inte att man uppfyller sin egen garanti. Ger man 7 års eller 15000mils garanti så ska ratten också hålla för det. Så även säten och annat i interiören. Slits de ska de slitas snyggt.

Håller med till 100%. Detta är ju bara dålig kvalite. Synd att Kia inte är mer rädda om sina kunder. Tråkigt att dom kommer få en ARN anmälan på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Det är ÅF som påstår att felet beror på handsprit. Så det är upp till dom att bevisa hur handspriten har orsakat detta.
Vidare så är bilen använd normalt, och detta med handspriten är ju bara en lätt förklaring för Kia att slippa undan ansvar.

Nej, det är det inte. Det räcker för dem att presentera en möjlig förklaring till hur det uppstått, bevisbördan ligger på dig och inte på dem här.

Jag kan inte se hur du skulle kunna få rätt i någon instans om du inte råkar ha bilder på ratten från alla år du ägt bilen för att dokumentera hur den ser ut, men du har ju inget att förlora på att anmäla till ARN om du är säker på att varken du eller nån annan som kört bilen regelbundet har exponerat den för handsprit. Ingen här kan ju helt säkert veta hur ARN skulle resonera eller vilka underlag de skulle få ta del av vid anmälan.

Ifall det finns en risk att en närstående faktiskt har utsatt den för handsprit så hade jag dock inte lagt mer tid på det och sett det som en kostsam läxa, tid är dyrbart och sånt här riskerar att äta otroligt mycket tid och skapa massvis med frustration.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@Yorg: Efter fyra år räcker det inte att hitta på förklaringar varför du inte gjort något för att slita ut ratten. Om ratten gått i två delar ja då hade du haft mer att gå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Yorg: Efter fyra år räcker det inte att hitta på förklaringar varför du inte gjort något för att slita ut ratten. Om ratten gått i två delar ja då hade du haft mer att gå på.

Ja, det är det jag också försökte förmedla.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ja, det är det jag också försökte förmedla.

Finns folk som har samma diskborste i 20 år. Andra förstör samma borste på ett par veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Håller med till 100%. Detta är ju bara dålig kvalite. Synd att Kia inte är mer rädda om sina kunder. Tråkigt att dom kommer få en ARN anmälan på sig.

När du citerade ovan råkade du visst radera den del av giplets inlägg som angav vad garantin täcker.

Citat:

Nybilsgarantin täcker eventuella fel eller defekter som kan hänföras till ett produktions- eller monteringsfel under normal användning. Även EV-batterierna i våra elbilar och plug-in hybrider omfattas av garantin. Skador som följd av normalt slitage omfattas däremot inte av garantin.

Man kan ju gissa att tillverkaren har en del expertis på hur deras rattar beter sig under normal användning (och för all del hur de ser ut om man smörjt in dem med handsprit). Hur ARN värderar ditt utlåtande om att din ratt hade dålig kvalitet kontra tillverkarens åsikt att det krävs onormalt användande för att orsaka slitaget i fråga är ju svårt att veta i förväg. Jag skulle dock bli mer förvånad om du vann än om du förlorade i ett ARN-ärende. Men det är ju gratis att prova (för dig, inte för skattebetalarna).

Jag är också rätt nyfiken på om du har någon närstående som är väldigt renlig och som det är jobbigare att ta en konflikt med än biltillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Håller med till 100%. Detta är ju bara dålig kvalite. Synd att Kia inte är mer rädda om sina kunder. Tråkigt att dom kommer få en ARN anmälan på sig.

Jag ser verkligen fram emot din ARN anmälan mot KIA... Jag kan inte se på vilket sätt du kommer att gå vinnande ur den striden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eduardo_S:

Det är ÅF som påstår att felet beror på handsprit. Så det är upp till dom att bevisa hur handspriten har orsakat detta.
Vidare så är bilen använd normalt, och detta med handspriten är ju bara en lätt förklaring för Kia att slippa undan ansvar.

Att rattar ser ut som skit när folk har kemikalier på händerna är ingen hemlighet. De kan bli helt blanka också, om man har läderratt. Skitfult, men det är inte fel på lädret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Hade en Pro Ceed där ratten såg likadan ut, utan handsprit.
Lyckades polera upp ratten själv hjälpligt genom att använda en microfibertrasa och dra den snabbt över lädret.
Min var bara sådär sliten på den övre delen av ratten.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Hade en Pro Ceed där ratten såg likadan ut, utan handsprit.
Lyckades polera upp ratten själv hjälpligt genom att använda en microfibertrasa och dra den snabbt över lädret.
Min var bara sådär sliten på den övre delen av ratten.

Som min då som bara är sliten på ovansidan.
Dålig kvalite hursomhelst 🤮

Permalänk
Skrivet av sweborn:

Att rattar ser ut som skit när folk har kemikalier på händerna är ingen hemlighet. De kan bli helt blanka också, om man har läderratt. Skitfult, men det är inte fel på lädret.

Håller med, dock är detta inte orsaken i detta fallet då jag inte använt handsprit.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Jag ser verkligen fram emot din ARN anmälan mot KIA... Jag kan inte se på vilket sätt du kommer att gå vinnande ur den striden

Varför skulle du få reda på något om den?
Vad jag vet så är du ingen part i målet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Varför skulle du få reda på något om den?
Vad jag vet så är du ingen part i målet.

Beslut (rekommendationer) från ARN är offentliga, så är i princip alla handlingar du skickar in också.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Beslut (rekommendationer) från ARN är offentliga, så är i princip alla handlingar du skickar in också.

Verkligen, var nyss inne på arn och kikade bland några fall. Fanns inga handlingar där som gick att läsa. Misstänker för att de är privata. Beslut och en sammanfattning av ärendet finns dock där att läsa.

Kan du länka till en offentlig handling?

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

Verkligen, var nyss inne på arn och kikade bland några fall. Fanns inga handlingar där som gick att läsa. Misstänker för att de är privata. Beslut och en sammanfattning av ärendet finns dock där att läsa.

Kan du länka till en offentlig handling?

https://www.arn.se/fragor-och-svar/

Citat:

Kan vem som helst läsa det vi skickar in?
Ja, nästan alla handlingar och uppgifter som kommer in till oss är offentliga. Det betyder att vem som helst har rätt att se dem. Medier har möjlighet att publicera anmälningar, beslut och uppgifter om vilka företag som inte följer våra beslut. Motparten i ditt ärenden får alltid titta på det som skickas in.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Verkligen, var nyss inne på arn och kikade bland några fall. Fanns inga handlingar där som gick att läsa. Misstänker för att de är privata. Beslut och en sammanfattning av ärendet finns dock där att läsa.

Kan du länka till en offentlig handling?

Här har du tre fall där konsumenten har fått avslag på sin anmälan mot ett företag.

https://adokweb.arn.se/digiforms2/htmlViewer?xsessiontag=2825...

Här kan alla som vill söka efter fall som ARN har gjort, via filtret kan man specifikt söka på fall som fått avslag, bifall eller annat

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Här har du tre fall där konsumenten har fått avslag på sin anmälan mot ett företag.

https://adokweb.arn.se/digiforms2/htmlViewer?xsessiontag=2825...

Här kan alla som vill söka efter fall som ARN har gjort, via filtret kan man specifikt söka på fall som fått avslag, bifall eller annat

Länken funkar inte

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Länken funkar inte

Nu skall det fungera

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Nu skall det fungera

Funkar fortfarande inte, du är inloggad på något sätt. Prova din länk själv i incognito läge i webbläsaren.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Funkar fortfarande inte, du är inloggad på något sätt. Prova din länk själv i incognito läge i webbläsaren.

Ser ju sessionsbaserat ut att döma av länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Funkar fortfarande inte, du är inloggad på något sätt. Prova din länk själv i incognito läge i webbläsaren.

Om du går in via den här sidan och klickar på länken till databasen:

https://arn.se/om-arn/vagledande-beslut/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Verkligen, var nyss inne på arn och kikade bland några fall. Fanns inga handlingar där som gick att läsa. Misstänker för att de är privata. Beslut och en sammanfattning av ärendet finns dock där att läsa.

Kan du länka till en offentlig handling?

Bara för att något är en offentlig handling innebär det inte per automatik att det finns på internet.
Då får man begära ut handlingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Verkligen, var nyss inne på arn och kikade bland några fall. Fanns inga handlingar där som gick att läsa. Misstänker för att de är privata. Beslut och en sammanfattning av ärendet finns dock där att läsa.

Kan du länka till en offentlig handling?

Det är som vanligt att du får begära ut handlingarna, och då får du även alla personuppgifter.

Det är bara att skicka e-post till ARN.

Citat:

Vid beställning av handlingar som finns i elektronisk form tillhandahåller vi nio elektroniska filer utan avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Växellådan (automat, gammaldags momentomvandlare) på min Optima -17 är på väg att rasa, Kia-verkstaden har beställt ny låda. Blir spännande att se om Kia (moderorganisationen) hedrar garantin i mitt fall. Svårt att hävda handsprit, men nog kan de hitta på något om det verkligen är deras modus operandi.

Till min stora glädje fick jag en ny låda monterad. I mitt fall hedrade Kia sitt 7-åriga garanti!