Märkbar skillnad på AM5 Ryzen 5(X) & 7(X)?

Permalänk
Medlem

Märkbar skillnad på AM5 Ryzen 5(X) & 7(X)?

Har inte byggt dator på år och dar. Men nu är det dags!

Jag sitter och spanar in AMD, har alltid kört Intel innan.

Hur mycket extra presterar X-modellerna?
Dom drar ju nästan 50% mer ström (om jag har räknat rätt?) men kostar bara någon hundring mer.

Blir man besviken om man kör på Ryzen 5 istället för 7? Eller är det "lika bra" att köra på 9an direkt för att framtidssäkra sig, eller är det inte som förr längre?

Rent spontant så känns det som att processorer överlag är bra idag utifrån det jag har läst mig till. Är det så?

Permalänk
Medlem

Nöjde mig med 6 kärnor, har inte märkt någon skillnad vs att köra med 8.
Icke-X är klart effektivare, många recensioner säger att dessa versioner borde ha släppts först. Beror förstås på vilken kylare man kör med också

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Har inte byggt dator på år och dar. Men nu är det dags!

Jag sitter och spanar in AMD, har alltid kört Intel innan.

Hur mycket extra presterar X-modellerna?
Dom drar ju nästan 50% mer ström (om jag har räknat rätt?) men kostar bara någon hundring mer.

Blir man besviken om man kör på Ryzen 5 istället för 7? Eller är det "lika bra" att köra på 9an direkt för att framtidssäkra sig, eller är det inte som förr längre?

Rent spontant så känns det som att processorer överlag är bra idag utifrån det jag har läst mig till. Är det så?

X-modellen kommer att boosta lite högre, annars är det ingen skillnad. De drar exakt lika mycket ström vid samma klockfrekvens. Märkeffekten TDP påverkar inte strömförbrukningen utan används för att bestämma basfrekvensen. I vilket fall så kan man själv sätta maxeffekt (PPT) i BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av coxen:

Det brukar hjälpa till om du beskriver användningsområdet för datorn. Det är rätt stor skillnad på att surfa runt bland sportsidor någon gång om dagen mot att modellera globala vädersystem.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | Asus Strix GTX 1060 6GB | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det brukar hjälpa till om du beskriver användningsområdet för datorn. Det är rätt stor skillnad på att surfa runt bland sportsidor någon gång om dagen mot att modellera globala vädersystem.

Ah, my bad!

Jag ska främst lira med den. Kommer lägga mest krut på GPU, är det rätt tänkt idag?

Jag byggde min senaste dator 2007 😄

Permalänk
Medlem

Köp 7800x3d och ett rimligt prissatt 650-moderkort, så får du låg strömförbrukning men ändå topprestanda i spel.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?