Permalänk
Viking
Skrivet av Specias:

Kanske är värt att fundera på att skicka tillbaka TV:n och köpa en annan?

Köpa en annan går inte då jag köpte den för 5990kr på rea. Får se om det fungerar med en AOC-kabel.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vet du någon billigare AOC som är 3 m eller längre? Eller kostar alla uppemot tusenlappen?

Jag använder två 5m som har fungerat utmärkt med både RTX3080, PS5 och Xbox Series X i 4K120, HDR och Dolby Vision, VRR etc. Har använt Samsung Q95T med One Connect-box samt nuvarande TV som är en LG OLED CS.

Dom är inte certifierade. 3m kostar 420kr: https://www.amazon.se/-/en/dp/B09L14SK4L/

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Viking
Skrivet av nu1mlock:

Jag använder två 5m som har fungerat utmärkt med både RTX3080, PS5 och Xbox Series X i 4K120, Dolby Vision, VRR etc. Har använt Samsung Q95T med One Connect-box samt nuvarande TV som är en LG OLED CS.

Dom är inte certifierade. 3m kostar 420kr: https://www.amazon.se/-/en/dp/B09L14SK4L/

Exakt den jag köpte. 👌

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Har bekymmer här också. QN95B 75", gick från LG C9 med 2.1 HDMI kabel.

Minns att jag fick problem med mitt dåvarande 3080/C9 combo, att 2.1 7m gav blackouts. Löstes med 2.1 5m istället.

Nu är det tråkiga att inte ens mina 3m 2.1 inte vill fungera på 4k/120/144hz på QN95B, något man tänkte längden skulle vara OK för.

Utöver det så påverkar TVn dessutom hur många andra skärmar jag samtidigt kan ha kopplade till mitt 4090.
Har jag 4 skärmar kopplade (incl QN95B) så får jag 'No Signal', 'Check Device Power' etc oavsett hur låg upplösning/Hz/Color Settings på QN95B som kan påverka ev bandbreddshals.

Kopplar jag ur valfri skärm som inte är TVn så blir det signal igen. Samma sak med olika HDMI kablar.
Känns som TVn är svartsjuk och bråkar om ensamvård av GPU. Något som C9 inte har haft några som helst problem med. 4 skärmar kopplade.

Har ingen AOC HDMI kabel, men känns tråkigt att behöva investera i en sådan om det nu skulle vara problemet, för något som alltid tidigare fungerat klockrent på C9 (som då också är 4k/120hz?)

Permalänk
Bildexpert 📺

Det kan finnas gränser som är djupt nere i specarna för Ampere/Ada Lovelace/4090 etc. och annars inte kända. Vad de övriga skärmarna kräver lär påverka vad man får ut på varje skärm. Övre gränser för multi-skärm har ofta varit en dold gräns för grafikkort. En sak att driva 4 st 1080p/144-skärmar. En helt annat att köra 4 st 4K/120-skärmar.

Samsung är till exempel en av få TV-apparater som använder DSC (på 24Gbps), vilket främst brukar användas om Link Training visar att kabeln inte håller måttet för icke-komprimerad signal. Så ironin i detta sammanhang är att Samsung har lite bättre förutsättningar för att få ut fungerande 4K/120-bild över sämre kablar eftersom de är ett undantag bland TV-apparater som använder DSC.

DSC är mandatory för HDMI 2.1, så alla Source måste kunna producera DSC om Sink begär det. Men DSC är fortfarande rätt sparsmakat och otestat i praktiken.

Här kan eventuellt finnas icke specade gränser för grafikkorten hur mycket DSC som kan användas samtidigt över flera skärmar. Ifall man nu har andra skärmar som kräver DSC vill säga.

Kan också vara så enkelt att med passiv HDMI-kabel – efter Link Training – fortfarande inte fungerar att köra 24 Gbps för DSC och det därför misslyckas. Kan vara både Nvidia och Samsung som inte är helt i linje med vad som krävs. Samsung lär skylla på Nvidia och vice-versa.

Andra tillverkare likt LG och Panasonic har valt att arbeta direkt med Nvidia för att säkra funktionen. Andra förlitar sig på AMD för att säkra funktionen och där har konspiratörerna lite vatten på kvarnen.

Oavsett: det som gör AOC-kablar till vinnare är att de tar över all form av signaltransport. Source behöver bara skicka signalen centimetern in till AOC-kabeln. Sink matas med en re-clockad signal direkt in i HDMI-kontakten i andra änden.

Jag tror AOC blir kabelnormen framöver. Gissar/spekulerar i en del av förseningarna med DP 2.0/2.1 handlar om just detta. Det är svårt att med enkel koppartråd få till de här bandbredderna som man nu är uppe i och man har insett detta. Så man måste från VESA sida få till en spec och certifieringsprogram som överträffar det från HDMI när man nu siktar mot 80 Gbps.

Permalänk
Medlem

Åtminstone på min QN900B så finns det inbyggda testfunktioner under support för att testa HDMI kabel osv. som kanske kan vara värda att testa. Sen exakt vad dom gör och hur tillförlitliga dom är känns mer oklart, spontant känns det som att det borde vara svårt att testa en HDMI koppling när man bara styr ena änden men Samsung verkar onekligen anse att dom kan

Permalänk
Viking
Skrivet av improwise:

Åtminstone på min QN900B så finns det inbyggda testfunktioner under support för att testa HDMI kabel osv. som kanske kan vara värda att testa. Sen exakt vad dom gör och hur tillförlitliga dom är känns mer oklart, spontant känns det som att det borde vara svårt att testa en HDMI koppling när man bara styr ena änden men Samsung verkar onekligen anse att dom kan

Den säger att jag ska testa en annan kabel…

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

En dum fråga men...
AOC-kabel låter inte som det är för gaming va ? i och med att det ska omvandlas signaler och skickas och omvandlas igen, tänkte på input lag blir långt värre än en vanlig hdmi-kabel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

En dum fråga men...
AOC-kabel låter inte som det är för gaming va ? i och med att det ska omvandlas signaler och skickas och omvandlas igen, tänkte på input lag blir långt värre än en vanlig hdmi-kabel ?

Elektricitet och ljus går båda väldigt snabbt, tror inte det blir någon kännbar skillnad på input lag.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Vet du någon billigare AOC som är 3 m eller längre? Eller kostar alla uppemot tusenlappen?

Fiber hdmi är dyrt tyvärr men typ tusenlappen och uppåt är ganska normalpris för dem.

Nördic har ju en 5m för ~800:-

Tror jag sett nån 5m för typ 500:- nån gång men mins inte var och var nog nått år sen minst och allt har ju gått upp i pris sen dess så tippar att 800 är det nya 500.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Knusen:

En dum fråga men...
AOC-kabel låter inte som det är för gaming va ? i och med att det ska omvandlas signaler och skickas och omvandlas igen, tänkte på input lag blir långt värre än en vanlig hdmi-kabel ?

Kabeln behöver vara runt 20 mil lång för att ge en fördröjning om 1 ms, förutsatt att signalen kan färdas vid ≈0,7c.

Jag har testat de AOC-kablar jag haft möjlighet, färre än tio olika märken, för att se om de adderar någon latens med en lag tester, Leo Bodnar eller Murideo 7 och svaret är nej. Det adderas inget. Den latens elektrisk-optisk-elektrisk-omvandlingen adderar är förmodligen på mikrosekundnivå.

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna återkomma om kabeln du köpte på Amazon fungerar tillsammans med Samsungen
Har just nu flera 3 m vanliga 2.1, Inet, Nördic osv Hdmi kablar och köpte också Samsung 75" i samma modell som skall paras ihop tillsammans med 6900xt eller 3080.

Tack i förväg

Permalänk
Viking
Skrivet av DaydreamerVlad:

Skulle du kunna återkomma om kabeln du köpte på Amazon fungerar tillsammans med Samsungen
Har just nu flera 3 m vanliga 2.1, Inet, Nördic osv Hdmi kablar och köpte också Samsung 75" i samma modell som skall paras ihop tillsammans med 6900xt eller 3080.

Tack i förväg

Ja det kommer jag göra!

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kabeln behöver vara runt 20 mil lång för att ge en fördröjning om 1 ms, förutsatt att signalen kan färdas vid ≈0,7c.

Jag har testat de AOC-kablar jag haft möjlighet, färre än tio olika märken, för att se om de adderar någon latens med en lag tester, Leo Bodnar eller Murideo 7 och svaret är nej. Det adderas inget. Den latens elektrisk-optisk-elektrisk-omvandlingen adderar är förmodligen på mikrosekundnivå.

1 ms är ju skillnaden mellan Silver och GE i CS GO

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

1 ms är ju skillnaden mellan Silver och GE i CS GO

Man får tweaka sina settings så att hårkorset i CSGO hamnar 1/8-del högre upp på skärmen. Då vinner man 1 ms.

Permalänk
Medlem

Jag kör en såhär https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/311770-sup... till min LG CX för 4k@120hz. Passiv 5m kabel. (855kr). Testat med både 3090 och 4090 grafikkort. Håller tummarna för att du få ordning på det. Väldigt frustrerande felsökning sånt där
Ingick ingen 4k@120 HDMI kabel till din xbox? (ingår med ps5.)

Edit. Som någon nämnde ovan så verkar en del grafikkort ha problem med aktiva kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Jag kör en såhär https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/311770-sup... till min LG CX för 4k@120hz. Passiv 5m kabel. (855kr). Testat med både 3090 och 4090 grafikkort. Håller tummarna för att du få ordning på det. Väldigt frustrerande felsökning sånt där
Ingick ingen 4k@120 HDMI kabel till din xbox? (ingår med ps5.)

Edit. Som någon nämnde ovan så verkar en del grafikkort ha problem med aktiva kablar.

Ah, en helt vanlig kabel för 700kr mer.

Varken Xbox eller Playstation skickar med 3m kabel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ah, en helt vanlig kabel för 700kr mer.

Varken Xbox eller Playstation skickar med 3m kabel.

Nä, ps5-kabeln är nog bara 1.5m. Men den min poäng är att den _borde_ fungera. Dvs se om tvn överhuvudtaget klarar 4k@120hz med någon kabel.

Permalänk

Blä får inte 4k @120hz på min Sony A80J nu heller. Ganska säker på att det gått innan. Har ett Asus 3080 Strix.

Brukar det hjälpa att dra in och ut HDMI kabeln? Även strömkabeln? Några fler tips?

Jag får inte ens upp PC på Nvidia control panel. Kan välja upp till 4096x2160 @60hz

Är ruskigt tråkigt att felsöka sånthär

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

vet inte vad Sony har men på LG heter det 4K deep colour som man måste aktivera för att kunna köra 4k 120hz 4.4.4 på mina oleds, annars är man begränsad igenom hdmi till datorn.

Det stämmer, man måste aktivera något i menyn för att få 4K @ 120fps att fungera på LG. Det är ganska svårt att hitta i menyn också om man inte vet.
Kanske är det samma på Samsung?

Permalänk

Fick mitt att fungera nu var min soundbar som krånglade. Kör direkt från tv -> pc nu. Nvidia cp: PC 3840x2160 @ 120 hz

Även HDR fungerade när jag aktiverade det i Windows.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

@Donnerstal Jag antar att du aktiverat Input Signal Plus? Har för mig att den måste aktiveras på Samsung-modeller (om den inställningen fortfarande är aktuell?) för att porten ska tillåta dom högre signalerna. Jag antar att det är Samsungs motsvarighet till deep color inställningen hos LG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hej alla!

Har idag fått hem en ny Samsung 55" QN95B som köptes under Samsungs rea.

Jag har lite problem med den när jag kopplat den till mitt 3080. Som jag förstår det ska den klara upp till 4k144 utan några särskilda begränsningar i färgformat/djup etc. om man använder en UHS HDMI-kabel.
Men när jag väljer 100/120/144Hz i NVIDIA kontrollpanel eller i bildskärmsinställningar så står det endast "HDMI Cable: No Signal" på TV:n.
Inställningarna i TV:n bör vara rätt tror jag då HDMI signal plus och Game Mode är aktiverat.
Jag lyckas däremot få signal om jag ändrar till 4k 4:2:0 8 bpc i NVIDIA kontrollpanel, men den borde väl klara mer?

Så frågan är nu vad det är som strular. Mest troligt kabeln antar jag? Men vad vet jag, den är ju certifierad för att klara det.

Kabeln: https://noerdic.se/products/hdmi-2-1-cable-5m-white

kolla om du måste ställa om signalformatet på HDMI inputen på teven, på min kan jag ställa in Enhanced HDR, Dolby Vision, VRR 120Hz osv. Kolla om du hittar något sådant.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall Input Signal Plus *INTE* är aktiverad, så kommer EDID beskriva 4K/60 som högsta möjliga signal. FRL och DSC kommer inte beskrivas. Man kan normalt inte ens välja 4K/120 i inställningarna som följd.

Informationen vid pilarna saknas om man *INTE* aktiverat Input Signal Plus

Detta från min artikel om Samsung TV som PC-skärm: https://www.sweclockers.com/artikel/35091-guide-samsungs-tv-s...

Detta är EDID när man kör med Input Signal Plus: OFF – eller icke fylld cirkel i TV:ns gränssnitt.

Notera att information om FRL och DSC är borta, liksom att rekommenderad timing är 4K/30 Hz. Grafikkortet får aldrig information om att högre bandbredd är möjligt. Då ska de försvinna från inställningarna i datorn, men man kan inte vara helt säker.

Om man kan få till PC: 3840x2160, 120 Hz, 10 bitar och RGB-signal i grafikkortets inställningar är det ett tecken på att Input Signal Plus är aktiverad. Rätt EDID når GPU:n så att den signalen kan väljas i Nvidia Controlpanel etc. Kommer bilden i vilket fall inte fram, "no signal", är det ett tecken på att kabeln inte är tillräckligt bra.

Om man då testar med fler kablar och flera Ultra High Speed-certifierade kablar och ändå får problemet är det ett tecken på att det inte fungerar till 100 procent på kretsnivå mellan sink och source. Där har då AOC-kablar en teknisk fördel med att de re-clockar signalen i sink-änden och tar hand om transporten.

Min erfarenhet baserat på egna försök men också forumdiskussioner som dessa, är att det är lite YMMV med Nvidia-kort och passiva kablar. Inte bara för Samsung. Jag får som skrivet det att fungera med alla Samsung med mitt 3080Ti och en UHS-certad AOC-kabel på 10 meter. Men det är ändå lite wonky med Samsung. Återkommande "no signal", Input Signal Plus stänger av sig själv och jag måste dra kabeln in och ut regelbundet.

När jag dragit ut kabeln brukar Input Signal Plus stängas av. Då måste man aktivera det igen på nytt. Finns då en möjlighet att GPU/Windows fortfarande har en buffrad EDID som tror att FRL/40Gbps etc. fungerar, så att 4K/120-alternativen syns i menyer, medan Samsungen vägrar ta emot den signalen.

Andra TV-tillverkare, specifikt LG och Panasonic (on top of my head) har samarbetat med Nvidia och därför säkrat funktionen den vägen.

----

Jag bara nördpostulerar här men detta är inget nytt med Nvidia-kort. Liknande problem förekommer med bildskärmar där det pekas på olika klocktoleranser runt signalens mellan sink och source. Nvidia generellt större toleranser medan TV:n och bildskärmens kretsar kan ha snävare toleranser. Den tillverkaren som går till Nvidia och säkrar funktionen, likt G-Sync Compatible, etc. lär antagligen styra upp toleransnivåerna. Andra tillverkare gör det inte och det kan finnas diverse olika skäl bakom, med detta blir off topic rätt snabbt...

Vad en AOC-kabel gör är just detta med klockningen av signalen. Det är inte längre source (nvidia-GPU:n) som styr klockningen mot TV:n utan AOC-kabelns egna kretsar. Re-clock direkt i den opto-elektriska omvandlingen vilket sker i den bokstavliga HDMI-kontakten som sitter i själva TV:n.

Vet inte ifall AOC är den definitiva lösningen. Men det vore trevligt att få det bekräftat med lite fler Nvidia-kort än mitt eget.

Permalänk
Viking
Skrivet av sKRUVARN:

@Donnerstal Jag antar att du aktiverat Input Signal Plus? Har för mig att den måste aktiveras på Samsung-modeller (om den inställningen fortfarande är aktuell?) för att porten ska tillåta dom högre signalerna. Jag antar att det är Samsungs motsvarighet till deep color inställningen hos LG.

Skrivet av Oneone:

kolla om du måste ställa om signalformatet på HDMI inputen på teven, på min kan jag ställa in Enhanced HDR, Dolby Vision, VRR 120Hz osv. Kolla om du hittar något sådant.

Input signal plus är aktiverat, samt testat Game mode. Samsung verkar inte ha fler inställningar än så.

Men idag får jag min AOC-kabel som borde fungera.
Annars vet jag inte vad jag gör.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag får 144Hz på min QN95B 75". Har ett Asus RTX 4090. Samt denna kabel.

https://www.kopplat.se/Produkt/13012/MicroConnect_HDMI-kabel_...

144Hz får jag bara om Nvidia kontrollpanelens upplösning är ställd i PC läget. Ställer jag in upplösningen i Ultra HD, HD, SD, så får jag bara 60Hz.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall Input Signal Plus *INTE* är aktiverad, så kommer EDID beskriva 4K/60 som högsta möjliga signal. FRL och DSC kommer inte beskrivas. Man kan normalt inte ens välja 4K/120 i inställningarna som följd.

Informationen vid pilarna saknas om man *INTE* aktiverat Input Signal Plus
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/105828?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTA1ODI4IiwiZmlsdGVycyI6WyJ3bSIsInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiMGZjZDBiYTA0ZGVjNGNjODJjOTAzMzNiMWFhYzQyNDUifQ%3D%3D

Detta från min artikel om Samsung TV som PC-skärm: https://www.sweclockers.com/artikel/35091-guide-samsungs-tv-s...

Detta är EDID när man kör med Input Signal Plus: OFF – eller icke fylld cirkel i TV:ns gränssnitt.
<Uppladdad bildlänk>

Notera att information om FRL och DSC är borta, liksom att rekommenderad timing är 4K/30 Hz. Grafikkortet får aldrig information om att högre bandbredd är möjligt. Då ska de försvinna från inställningarna i datorn, men man kan inte vara helt säker.

Om man kan få till PC: 3840x2160, 120 Hz, 10 bitar och RGB-signal i grafikkortets inställningar är det ett tecken på att Input Signal Plus är aktiverad. Rätt EDID når GPU:n så att den signalen kan väljas i Nvidia Controlpanel etc. Kommer bilden i vilket fall inte fram, "no signal", är det ett tecken på att kabeln inte är tillräckligt bra.

Om man då testar med fler kablar och flera Ultra High Speed-certifierade kablar och ändå får problemet är det ett tecken på att det inte fungerar till 100 procent på kretsnivå mellan sink och source. Där har då AOC-kablar en teknisk fördel med att de re-clockar signalen i sink-änden och tar hand om transporten.

Min erfarenhet baserat på egna försök men också forumdiskussioner som dessa, är att det är lite YMMV med Nvidia-kort och passiva kablar. Inte bara för Samsung. Jag får som skrivet det att fungera med alla Samsung med mitt 3080Ti och en UHS-certad AOC-kabel på 10 meter. Men det är ändå lite wonky med Samsung. Återkommande "no signal", Input Signal Plus stänger av sig själv och jag måste dra kabeln in och ut regelbundet.

När jag dragit ut kabeln brukar Input Signal Plus stängas av. Då måste man aktivera det igen på nytt. Finns då en möjlighet att GPU/Windows fortfarande har en buffrad EDID som tror att FRL/40Gbps etc. fungerar, så att 4K/120-alternativen syns i menyer, medan Samsungen vägrar ta emot den signalen.

Andra TV-tillverkare, specifikt LG och Panasonic (on top of my head) har samarbetat med Nvidia och därför säkrat funktionen den vägen.

----

Jag bara nördpostulerar här men detta är inget nytt med Nvidia-kort. Liknande problem förekommer med bildskärmar där det pekas på olika klocktoleranser runt signalens mellan sink och source. Nvidia generellt större toleranser medan TV:n och bildskärmens kretsar kan ha snävare toleranser. Den tillverkaren som går till Nvidia och säkrar funktionen, likt G-Sync Compatible, etc. lär antagligen styra upp toleransnivåerna. Andra tillverkare gör det inte och det kan finnas diverse olika skäl bakom, med detta blir off topic rätt snabbt...

Vad en AOC-kabel gör är just detta med klockningen av signalen. Det är inte längre source (nvidia-GPU:n) som styr klockningen mot TV:n utan AOC-kabelns egna kretsar. Re-clock direkt i den opto-elektriska omvandlingen vilket sker i den bokstavliga HDMI-kontakten som sitter i själva TV:n.

Vet inte ifall AOC är den definitiva lösningen. Men det vore trevligt att få det bekräftat med lite fler Nvidia-kort än mitt eget.

Råkar du veta om det finns något sätt man kan stänga av uppskalningen på en Samsung TV när man för en PC? I normalfallet är det säkert något man vill ha, men om man kör med en 65" 8K skärm på skrivbordet som jag just nu testar så är det inte helt optimalt när man typ kör FPS spel och liknande, bilden blir lite för stor. På en 4K 120 hz TV, iaf LGs, är det inga problem att lösa det hela genom GPU skalning, men problemet är att då min QN900B har en native resolution på 8K så stödjer den bara 60 hz i det läget, förmodligen av bandbreddsskäl. Det verkar då gör att man inte kan välja något högre än 60 hz med GPU skalning, även fast det rent tekniskt egentligen borde fungera. Kanske skulle testa och köra utan Input Signal Plus och se ifall det kan öppna nya möjligheter, antar att typ QHD@120hz borde vara möjligt även utan det.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Råkar du veta om det finns något sätt man kan stänga av uppskalningen på en Samsung TV när man för en PC? I normalfallet är det säkert något man vill ha, men om man kör med en 65" 8K skärm på skrivbordet som jag just nu testar så är det inte helt optimalt när man typ kör FPS spel och liknande, bilden blir lite för stor. På en 4K 120 hz TV, iaf LGs, är det inga problem att lösa det hela genom GPU skalning, men problemet är att då min QN900B har en native resolution på 8K så stödjer den bara 60 hz i det läget, förmodligen av bandbreddsskäl. Det verkar då gör att man inte kan välja något högre än 60 hz med GPU skalning, även fast det rent tekniskt egentligen borde fungera. Kanske skulle testa och köra utan Input Signal Plus och se ifall det kan öppna nya möjligheter, antar att typ QHD@120hz borde vara möjligt även utan det.

Du behöver en strikt 1:1-pixelmappning, så att 4K/120 blir täcker 1/4-del av ytan i mitten. Finns sällan sådan funktioner i dagens konsument-TV – möjligtvis Panasonics.

En möjlig väg runt de vore att köra 4K/120 med önskade svarta kanter runt bilden. Säg exempelvis 2560x1440 aktiv yta med resten svarta kanter på 3840x2160-matris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du behöver en strikt 1:1-pixelmappning, så att 4K/120 blir täcker 1/4-del av ytan i mitten. Finns sällan sådan funktioner i dagens konsument-TV – möjligtvis Panasonics.

En möjlig väg runt de vore att köra 4K/120 med önskade svarta kanter runt bilden. Säg exempelvis 2560x1440 aktiv yta med resten svarta kanter på 3840x2160-matris.

GPU skalning brukar väl vara lösningen när skärmen inte stödjer 1:1 pixelmappning, iaf är det jag kört på mina "Skrivbords-OLEDs", och det fungerar även på 8K modellerna (iaf Samsungs) men tyvärr då bara i 60 hz. Vilket känns som en onödig begränsning då panelen i sig uppenbarligen är 120/144 hz. Synd med tanke på att 8K som datorskärm annars varit oväntat bra, iaf för rätt användare

Funderade på om man kunde köra med MultiView och på så sätt få en mindre skärm, men det verkar inte fungerar något vidare. Jag lyckades faktiskt inte få det att fugnera alls med PC, "not supported" stod det bara oavsett vad jag försökte. Nu antar jag att det säkert ändå inte är något optimalt sätt att försöka spela något som kräver låg input lag osv.

Permalänk
Viking

Alltså jag orkar inte. Den nya kabeln fungerar inte heller. Fortfarande exakt samma problem. Nu kan det inte vara kablarna som är problemet. Det måste väl alltså vara TV:n eftersom det inte funkade med ett Series S heller?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz