Permalänk
Medlem

Uppkoppling via 5G - ASUS router

Hej!
Har en ASUS RT-AX92U router. Den har "Dual WAN" vilket medför att den kan koppla upp mot Internet via t.ex. fiber eller USB-modem.
Tänkte kolla överföringshastigheter via 4G/5G (Idag finns inte något alternativ - utan att "gräva" ny fiber till lokalen.)
Den spontana lösningen blev att ansluta en mobil (Samsung Galaxy S20) via USB. Just nu innehåller den bara ett "data sim" till ett annat abonnemang.
Efter konfigurering hoppade Internet igång på hela nätverket. Överföringshastigheten är acceptabel. (även om jag inte får 5G - alltid - oftast 4G+). Abonnemanget finns hos Telia.
Så långt inga direkta problem.

Men så önskade jag göra "port forwards" i ASUS-routern, men får inte önskad funktion.
Det verkar som mobilen i sig blir en "router"
ASUS-routern har den lokala adressen 192.168.1.254
Kör jag t.ex. https://whatismyipaddress.com/ får jag resultatet 95.193.100.117.
Men ...
Kör jag CMD/tracert i windows visas följande .:

Tittar jag i telefonen finns både ip-adressen 192.168.45.60 och 10.19.162.134
Detta förklarar nog varför "port forwards" i routern inte får önskad effekt.

Skulle ett "vanligt" USB-modem lösa mitt önskemål?
Eller en 5G-router?
Eller en VPN-tunnel?
Eller ...
Att jag inte får fast IP-adress via mobilnätet - tror jag inte kommer att ställa till med problem.

Finns det någon lösning? (jag är inte så bra på detta)
Är inte sugen att lägga ut några 1000-lappar för att se att denna lösning är omöjlig.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inte en publik ip så du kan inte göra nån portforward.

De flesta mobilanslutningar placerar klienten bakom CGN eller som i ditt fall "vanlig NAT" eftersom du har en priivat tp men inte i CGN området.
Om du behöver öppna portar behöver du skaffa en tjänst som ger dig en publik ip så du kan nås från internet typ en vpntjänst eller ett annat abonnemang som erbjuder publik ip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar men..
95.193.100.117 är väl en riktig ip-adress?
Är det inte mobilen som skapar extranätverket? (mellan den riktiga ip-adressen och min router)
Skulle någon VPN-lösning fungera?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Albireo:

Tack för svar men..
95.193.100.117 är väl en riktig ip-adress?
Är det inte mobilen som skapar extranätverket? (mellan den riktiga ip-adressen och min router)
Skulle någon VPN-lösning fungera?

Men du kan inte kolla på det sättet via en webbplats utan måste läsa av det i routern och där verkar du inte ha nån publik ip ?

En vpn som ger dig en publik ip löser det men tänk på att de flesta vpntjänster inte ger dig den funktionen, man kan också få publik ip genom en del företagsabbonemang.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albireo:

Tack för svar men..
95.193.100.117 är väl en riktig ip-adress?
Är det inte mobilen som skapar extranätverket? (mellan den riktiga ip-adressen och min router)
Skulle någon VPN-lösning fungera?

Du sitter bakom CGN och därför går det inte att öppna portar. Du måste använda en VPN eller gilla läget.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Sant. Men är det inte mobilen som är problemet?
Skulle jag få samma resultat om jag anslöt ett USB-modem (ex. D-link DWM-222 4G-modem Detta abonnemang koster ca 50kr/mån och ett "företags abonnemang" ca 850kr/m - men då får jag även fast IP-adress...

Komplettering av info
Permalänk
Medlem
Skrivet av Albireo:

Sant. Men är det inte mobilen som är problemet?
Skulle jag få samma resultat om jag anslöt ett USB-modem (ex. D-link DWM-222 4G-modem Detta abonnemang koster ca 50kr/mån och ett "företags abonnemang" ca 850kr/m - men då får jag även fast IP-adress...

Nej, det kommer inte hjälpa. VPN eller leva med det är dina alternativ utöver att möjligtvis skaffa ett dedikerat abonnemang för mobilt bredband, men även då är det högst tveksamt att du får publik IP.

Med "Framtidens Bredband" eller vad det kallades från Telia så fick jag publik IP, men det är ett abonnemang för mobilt bredband som endast fungerar hemma (kan inte användas någon annanstans).

Ett nytt modem kommer dock inte hjälpa till tyvärr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ja och nej; mobilen skapar ett ytterligare NAT och IP-subnät, men det skulle inte gå att forwarda portar även om du kom förbi det eftersom mobilen i sin tur sitter bakom CGNAT som de andra påpekat.
Försökte själv göra något liknande och slog mig blodig innan jag kom på det.
En VPN-lösning som i sin funktion tillåter dig att forwarda portar skulle lösa problemet om du kör den på själva enheten bakom mobilen - inte på mobilen då den som sagt automatiskt skapar ett eget LAN och jag har inte hittat något sätt att komma förbi det i Android trots långt sökande.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Albireo:

Sant. Men är det inte mobilen som är problemet?
Skulle jag få samma resultat om jag anslöt ett USB-modem (ex. D-link DWM-222 4G-modem Detta abonnemang koster ca 50kr/mån och ett "företags abonnemang" ca 850kr/m - men då får jag även fast IP-adress...

Du måste läsa av vilket ip du får på anslutningen i din ände närrmast inkommande och ska du kunna nås från internet behöver du ett publikt ip där.
Fast eller dynamiskt ip är nått annat men fast ip underlättar ännu mer om man ska ansluta en server.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för er kunskap.
Kommer samma begränsning att uppstå med en 5G router?
dvs. Den externa IP-adressen kommer ändå att bli Telias interna nätverk?
Gäller detta mobila nätverk från alla leverantörer?

Ang. Fast / dynamisk IP
Jag hade tänkt leva med dynamisk IP (även om det kan ställa till det lite.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albireo:

Kommer samma begränsning att uppstå med en 5G router?

Jajjemen.

Skrivet av Albireo:

Gäller detta mobila nätverk från alla leverantörer?

Japp.

Om du har tur så kanske "fast bredband via mobilnätet" fortfarande ger dig publik IP från t.ex. Telia eller Tele2 men det är inte säkert. Det kan även finnas andra begränsningar i kombination med abonnemangen, t.ex. att man måste använda deras modem m.m.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tack!
Telia presenterade en lösning där de tar hand om "allt" t.o.m. routern. (kostnad ca 2000kr/mån)
Alla förändringar i routern (t.ex. öppna portar mm) skulle kosta ca 1000kr/st. I den lösningen ingick även backup av Internet med 5G-modem. (Kändes inte som en passande lösning för mig...)

Just nu känns det mest rätt att ta fiberkostnaden... samt fundera över en VPN-lösning.

Undra om det är svårt att dela på internetflödet så viss trafik sker via VPN och annan trafik når Internet direkt - Eller om alla internettrafik måste gå via VPN - men det får bli en annan fråga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Albireo:

Tack!
Telia presenterade en lösning där de tar hand om "allt" t.o.m. routern. (kostnad ca 2000kr/mån)
Alla förändringar i routern (t.ex. öppna portar mm) skulle kosta ca 1000kr/st. I den lösningen ingick även backup av Internet med 5G-modem. (Kändes inte som en passande lösning för mig...)

Just nu känns det mest rätt att ta fiberkostnaden... samt fundera över en VPN-lösning.

Undra om det är svårt att dela på internetflödet så viss trafik sker via VPN och annan trafik når Internet direkt - Eller om alla internettrafik måste gå via VPN - men det får bli en annan fråga.

Om du ens överväger en mobilanslutning för 2000kr/månad så lär ju fiber snabbt bli billigare.
Det brukar gå ganska lätt att styra vad som ska gå via vpn eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du ens överväger en mobilanslutning för 2000kr/månad så lär ju fiber snabbt bli billigare.
Det brukar gå ganska lätt att styra vad som ska gå via vpn eller inte.

Låter som lokal/verksamhet, dedikerad fiber hade kostat mer så förhoppningsvis talar de om att ansluta till nät som redan finns i fastigheten eller ett "stadsnät"

Till företag brukar de flesta leverantörer erbjuda publik ip, eller t.o.m. fast på mobilnätet. Är det en mindre kostnad att installera fiber skulle jag bara köra LTE/5G-NR som backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albireo:

Tack!
Telia presenterade en lösning där de tar hand om "allt" t.o.m. routern. (kostnad ca 2000kr/mån)
Alla förändringar i routern (t.ex. öppna portar mm) skulle kosta ca 1000kr/st. I den lösningen ingick även backup av Internet med 5G-modem. (Kändes inte som en passande lösning för mig...)

Just nu känns det mest rätt att ta fiberkostnaden... samt fundera över en VPN-lösning.

Undra om det är svårt att dela på internetflödet så viss trafik sker via VPN och annan trafik når Internet direkt - Eller om alla internettrafik måste gå via VPN - men det får bli en annan fråga.

Det här är bredbandsabonnemanget som gav mig publik IP från Telia: https://www.telia.se/privat/bredband/bredband-via-mobilnatet

Men det var strax över två år sedan, så det är inte säkert att man får publik IP längre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du ens överväger en mobilanslutning för 2000kr/månad så lär ju fiber snabbt bli billigare.
Det brukar gå ganska lätt att styra vad som ska gå via vpn eller inte.

Nej! Jag övervägde aldrig den tjänsten från Telia. Enda fördelen jag såg, var att de skulle kunna aktivera tjänsten på några timmar - Telia har redan installerad utrustning i lokalen - tror att de som hyrde lokalen tidigare använde någon tjänst från Telia.

Redan vid ca 800kr/mån - tror jag att Telia skulle kunna erbjuda fast IP-adress.
Men CGNAT har jag aldrig diskuterat om - pga. okunskap.
Mitt "port önskemål" kanske ändå inte, hade blivit löst med deras tjänster?

De produkter / funktioner som behöver hantera portar är en liten telefonväxel
ex. på portar som ska hanteras.

  • 1062 tcp

  • 5004-5025 udp

  • 5060 udp/tcp

Det andra jag tänkt använda "port forward" till, är att kunna komma åt några datorer från Internet med t.ex. UltraVNC (men det går säkert att lösa på annat sätt) - TeamViewer fungerar bra, men är ganska dyrt för den nyttjandegraden jag planerar.

Info - Telia själv blockerar dessa portar

  • 135-139 Både inkommande och utgående trafik blockeras.

  • 445 Både inkommande och utgående trafik blockeras.

  • 25 Utgående trafik blockeras.

  • 53 Inkommande trafik blockeras.

  • 1900 Inkommande trafik blockeras.

Skrivet av Petterk:

Låter som lokal/verksamhet, dedikerad fiber hade kostat mer så förhoppningsvis talar de om att ansluta till nät som redan finns i fastigheten eller ett "stadsnät"

Till företag brukar de flesta leverantörer erbjuda publik ip, eller t.o.m. fast på mobilnätet. Är det en mindre kostnad att installera fiber skulle jag bara köra LTE/5G-NR som backup.

Idag finns inte något "stadsnät" till just denna lokal, men binder man avtalet en längre tid borde inte startavgiften bli så hög - hoppas jag.
En 5G-router är inte heller så billig, (de jag tittat på kostar mellan 5-10.000kr)
Nu är jag inte helt säker att ett datasim klarar 5G....

Att nyttja LTE/5G som backup löser nog inte önskemålet med portar...

Permalänk
Medlem

Bl.a. NordVPN har fast IP adress som extra tjänst.
Betalar man per månad så blir det runt 300 kr, binder man på ett år runt 120.
Finns säkert fler.
5G modem/router är ju väldigt dyra så en billig 4G router/modem är nog ett bättre alternativ i väntan på vettiga priser.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Bl.a. NordVPN har fast IP adress som extra tjänst.
Betalar man per månad så blir det runt 300 kr, binder man på ett år runt 120.
Finns säkert fler.
5G modem/router är ju väldigt dyra så en billig 4G router/modem är nog ett bättre alternativ i väntan på vettiga priser.

Diskussionen gäller publik IP, inte fast IP. Men det är ju ett bra tips om någon skulle behöva fast IP.

Visa signatur

press nu1mlock