Permalänk
Medlem

Köpråd speldator 20 k

Tjena!

Har tittat runt en del på andra byggen med RX 6950 XT och 5800X3D och försökte slänga ihop något som hamnar omkring 20 000 kr. Jag är dock osäker på det mesta, min nuvarande dator är från 2016..

Spelar just nu på 1080p 170 Hz, både AAA och mindre krävande spel som t.ex. CS:GO. Överklockning är inget jag är superintresserad av, så det gör inget att 5800X3D inte kan överklockas.

Här är den:

Vad hade ni ändrat? Är vissa saker onödiga? Det jag är mest säker på är GPU:n och CPU:n samt att jag vill ha 2TB SSD och 32 GB RAM, men kom gärna med andra förslag. Föredrar Fractal som chassi men såg också ett fräckt chassi här på forumet (Kolink VOID RGB Vit) så det är inte speciellt inristat i sten heller.

typo
Permalänk
Medlem

Här har du ett riktigt grymt bygge precis runt 20 000 kr.

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Här har du ett riktigt grymt bygge precis runt 20 000 kr.

Wow! Självklart behöver jag slänga på windows, men hoppet upp till 7800X3D var trevligt. Peerless assassin verkar också ett bättre köp.

Vad är det mer som behövs? Någon extra fläkt (eller räcker det som det är?), thermal compound, etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eophex:

Wow! Självklart behöver jag slänga på windows, men hoppet upp till 7800X3D var trevligt. Peerless assassin verkar också ett bättre köp.

Vad är det mer som behövs? Någon extra fläkt (eller räcker det som det är?), thermal compound, etc?

Här kan du köpa Windows 11 väldigt billigt. Du behöver bara ett USB-minne för att kunna installera det. Jag rekommenderar programmet Rufus för att göra USB-minnet bootbart med Windows.

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

USB-minne: https://www.amazon.se/dp/B0B1JNWC58/

Rufus: https://rufus.ie/en/

Du behöver inte köpa några separata fläktar eller kylpasta.

Vissa kan se det som en nackdel att man inte kan ändra RGB-effekten på chassit. Om det är viktigt för dig kan du byta till exempelvis Montech Air X eller Kolink Observatory Lite Mesh.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Här kan du köpa Windows 11 väldigt billigt.

Tackar! Och nej, RGB är inte speciellt viktigt för mig.

Permalänk
Medlem

@Scarabeo

850W PSUn verkar vara ur lager, hade det fortfarande funkat med samma variant fast 750W? Alltså ASUS TUF Gaming 750W Gold - ATX 3.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eophex:

@Scarabeo

850W PSUn verkar vara ur lager, hade det fortfarande funkat med samma variant fast 750W? Alltså ASUS TUF Gaming 750W Gold - ATX 3.0?

Det är nog inte den bästa iden att gå ner till 750w även om det nog är möjligt. Här ha du iallafall en bra om du inte bryr dej om så mycket framtidsäkerhet. Då denna inte är atx 3.0

här har du annars nog den biligaste med atx 3.0

Visa signatur

|i5-12600kf|Asus Dual 3060ti LHR|Hyper X 2x8gb|fury beast2x8gb|cooler master hyper 212 evo black rgb|cooler master silencio s600|cooler master sickleflow rgb x 3|Evga B5 850w bronze| kingston fury renegade 2tb|kingston sata ssd| 1tb hdd|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/tZGBV.png

Det är nog inte den bästa iden att gå ner till 750w även om det nog är möjligt. Här ha du iallafall en bra om du inte bryr dej om så mycket framtidsäkerhet. Då denna inte är atx 3.0

https://komponentkoll.se/bild/mOMvd.png

här har du annars nog den biligaste med atx 3.0

Tack så mycket! ATX 3.0 blir det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eophex:

Tack så mycket! ATX 3.0 blir det.

750 W ska räcka också men det finns en på 850 W i lager vad jag kan se. Endast 100 kr extra för 850 W känns väldigt värt tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu byggt ihop datorn! Ett smått irriterande problem dök upp; GPUn hade inte fått plats i Kolink Observatory Lite Mesh. Jag tyckte chassit såg litet ut när jag fick det, kollade upp GPU:ns längd på Komponentkoll och de tyckte att den var 5.7 cm lång lol. Algoritmen hämtade säkert ut fel dimension eller något. Att Kolink Observatory Lite Mesh tillät max 335 mm långa GPUer var då inget problem enligt sajten, men grafikkortet är egentligen 340 mm långt. Som tur var hände inte detta när jag hade allt hemma, utan det löste sig efter ett snack med Inet:s (förvånansvärt bra) kundtjänst och jag kunde hämta ut ett Kolink Stronghold (som var stort nog) i god tid innan resten av delarna kom.

Datorn är som sagt ihopbyggd och funkar fantastiskt! Det var första gången jag byggde ihop en dator istället för att beställa montering men det gick suveränt med LTT:s 1.5 h långa video om det. Här är slutgiltiga komponentlistan:

CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE 419 kr

5 st fläktar: Arctic P12 PWM Svart 5-pack 319 kr

Tack för hjälpen!

Glömde fläktarna
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eophex:

Har nu byggt ihop datorn! Ett smått irriterande problem dök upp; GPUn hade inte fått plats i Kolink Observatory Lite Mesh. Jag tyckte chassit såg litet ut när jag fick det, kollade upp GPU:ns längd på Komponentkoll och de tyckte att den var 5.7 cm lång lol. Algoritmen hämtade säkert ut fel dimension eller något. Att Kolink Observatory Lite Mesh tillät max 335 mm långa GPUer var då inget problem enligt sajten, men grafikkortet är egentligen 340 mm långt. Som tur var hände inte detta när jag hade allt hemma, utan det löste sig efter ett snack med Inet:s (förvånansvärt bra) kundtjänst och jag kunde hämta ut ett Kolink Stronghold (som var stort nog) i god tid innan resten av delarna kom.

Datorn är som sagt ihopbyggd och funkar fantastiskt! Det var första gången jag byggde ihop en dator istället för att beställa montering men det gick suveränt med LTT:s 1.5 h långa video om det. Här är slutgiltiga komponentlistan:

<Uppladdad bildlänk>

CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE

Tack för hjälpen!

gött det var nog en miss från min sida då. Men Hur är tempsen i kolink stronghold. Det ser ju inte utt att ha det bästa luftflödet.

Visa signatur

|i5-12600kf|Asus Dual 3060ti LHR|Hyper X 2x8gb|fury beast2x8gb|cooler master hyper 212 evo black rgb|cooler master silencio s600|cooler master sickleflow rgb x 3|Evga B5 850w bronze| kingston fury renegade 2tb|kingston sata ssd| 1tb hdd|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

gött det var nog en miss från min sida då. Men Hur är tempsen i kolink stronghold. Det ser ju inte utt att ha det bästa luftflödet.

Ingen fara, det är ju en miss av Komponentkoll!

Glömde också att jag köpte 5 st Arctic P12 PWM fläktar. Tre i fronten som blåser in, en bak och en i toppen som blåser ut. De två fläktar som medföljde i chassit tog jag ut, det kändes inte speciellt nice att använda medföljande fläktar i ett sånt billigt chassi.

Testade "Fire Strike" i 3DMark (för att jämföra med min gamla dator som fick ca 15 000 när den överklockades jan 2020) och fick 40 561. Här är temperaturerna:

GPUn maxade på 76 °C (Graphics test 1)

CPUn maxade på 74 °C (Physics test)

Vet inte om det är bra eller dåligt för hårdvaran men jag känner mig nöjd iaf. Det bästa som någon fått på samma GPU och CPU är 52 867, men jag siktar själv inte på att klämma ut varenda liten droppe ur burken.

La till länk till fläktarna
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eophex:

Ingen fara, det är ju en miss av Komponentkoll!

Glömde också att jag köpte 5 st Arctic P12 PWM fläktar. Tre i fronten som blåser in, en bak och en i toppen som blåser ut. De två fläktar som medföljde i chassit tog jag ut, det kändes inte speciellt nice att använda medföljande fläktar i ett sånt billigt chassi.

Testade "Fire Strike" i 3DMark (för att jämföra med min gamla dator som fick ca 15 000 när den överklockades jan 2020) och fick 40 561. Här är temperaturerna:

<Uppladdad bildlänk>

GPUn maxade på 76 °C (Graphics test 1)

CPUn maxade på 74 °C (Physics test)

Vet inte om det är bra eller dåligt för hårdvaran men jag känner mig nöjd iaf. Det bästa som någon fått på samma GPU och CPU är 52 867, men jag siktar själv inte på att klämma ut varenda liten droppe ur burken.

Nä men det var ju riktigt bra. Ibland får man otur med hur bra ens cpu är alltså chip till chip och det kan variera ganska mycket. Men du måste ha fått riktigt tur

Visa signatur