Apple överraskar med Mac Pro – övergången till ARM fullbordad

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattisgn:

Varför ser den ut som ett rivjärn? Jag vill riva ost på den.

https://www.theverge.com/tldr/2019/6/20/18693400/apple-new-ma...

Permalänk
Medlem

Maximalt pris till minimal utvecklingskostnad. Behöver man köra mac och dessutom måste ha PCIE portar har man inget annat val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag hade hoppats de massa orden beskrev varför de inte behöver försvara kostnaden.

Behöver du den här, är prissättningen sådan att det svider men du kommer betala.
Men att köpa mer Appleprodukt än du behöver är troligen ett av de dummaste ekonomiska beslut du kan fatta, och ingen ifrågasätter detta.

Ja du har inget annat val än att betala, för Apple har varit smarta o lockat in dig i att du behöver dom, så nu är det bara böja dig fram o fläka upp plånboken o betala det som pappa Apple vill ha oavsett om det är rimligt eller inte.
Sen även om du inte kommer köpa den här så är det en tydlig halo-produkt, alltså nåt som får folk att sukta o vilja ha men inte ha råd, så istället nöjjer dom sig med den där lite billigare produkten för "bara" 30kkr. Apple har ju sakta men säkert vant folk vid att deras prylar bara blir dyrare o dyrare o eftersom dom är inlåsta i ekosystemet så gillar dom bara läget antingen medvetet eller omedvetet.
Apples reklam är ju dessutom sådär skickligt vidrig med att fläskiga ord som dom klämmer in hela tiden, "amazing", "vibrant", "awesome", "max", "ultra", "extreme" jadda jadda för att hypea upp, egoboosta o berömma sina egna prdoukter så du själv slipper göra det utan bara undermedvete bara hå med på allt fantastiskt dom säger. Riktigt fult företag som i framtiden säkert kommer ha världsdominans när folk har hamnat i en "perfekt" Wall-E-framtid.
Så ja dom må ha tekniskt sätt riktigt bra prylar, men sättet dom marknadsför sig på o låser in folk är inget jag nånsin kommer stödja iaf.

Permalänk
Medlem

M2 =Mandolin 2.0
Detta måste vara det dyraste rivjärn jag har skådat, kommer det kvalitetstestas för att riva äpplen på?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Ja du har inget annat val än att betala, för Apple har varit smarta o lockat in dig i att du behöver dom, så nu är det bara böja dig fram o fläka upp plånboken o betala det som pappa Apple vill ha oavsett om det är rimligt eller inte.
Sen även om du inte kommer köpa den här så är det en tydlig halo-produkt, alltså nåt som får folk att sukta o vilja ha men inte ha råd, så istället nöjjer dom sig med den där lite billigare produkten för "bara" 30kkr. Apple har ju sakta men säkert vant folk vid att deras prylar bara blir dyrare o dyrare o eftersom dom är inlåsta i ekosystemet så gillar dom bara läget antingen medvetet eller omedvetet.
Apples reklam är ju dessutom sådär skickligt vidrig med att fläskiga ord som dom klämmer in hela tiden, "amazing", "vibrant", "awesome", "max", "ultra", "extreme" jadda jadda för att hypea upp, egoboosta o berömma sina egna prdoukter så du själv slipper göra det utan bara undermedvete bara hå med på allt fantastiskt dom säger. Riktigt fult företag som i framtiden säkert kommer ha världsdominans när folk har hamnat i en "perfekt" Wall-E-framtid.
Så ja dom må ha tekniskt sätt riktigt bra prylar, men sättet dom marknadsför sig på o låser in folk är inget jag nånsin kommer stödja iaf.

Och du klagade på ”massa ord” från mig? 😁

Det är en fri och öppen marknad där ute. Min andra dator är en sju år gammal Lenovo som kör Arch. Jag är redo för både paradiset och apokalypsen. 😆

Permalänk
Medlem

har dem börjat sälja osthyvlar nu?

Permalänk
Skrivet av Jagers:

har dem börjat sälja osthyvlar nu?

Galet vad många som precis kommit på ett bokstavligen sjutton år gammalt skämt. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Galet vad många som precis kommit på ett bokstavligen sjutton år gammalt skämt. 😆

Alla som hänger här idag var knappt födda för 17år sen. 😜 klart många missat det skämtet då

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Det är samma chassi som förra modellen som släpptes på WWDC 2019 så rivjärnsmöjligheterna har redan testats:
https://www.sweclockers.com/nyhet/28772-ifixit-mac-pro-ett-od...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det är samma chassi som förra modellen som släpptes på WWDC 2019 så rivjärnsmöjligheterna har redan testats:
https://www.sweclockers.com/nyhet/28772-ifixit-mac-pro-ett-od...

Ett vanligt rivjärn kan man dessutom riva morot mm på. Inte bara ost.
Har inte sett någon riva något annat än ost på Mac ?

Funkar det med grafikkort?
Nvidia har haft Riva TNT.
De borde vara explosivt bra för att riva saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ett vanligt rivjärn kan man dessutom riva morot mm på. Inte bara ost.
Har inte sett någon riva något annat än ost på Mac ?

Funkar det med grafikkort?
Nvidia har haft Riva TNT.
De borde vara explosivt bra för att riva saker.

Ett Riva TNT har jag haft, men jag noterade ingen explosiv prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

M2 =Mandolin 2.0
Detta måste vara det dyraste rivjärn jag har skådat, kommer det kvalitetstestas för att riva äpplen på?

iFixit provade förra varianten med just ost. https://youtu.be/xYhcM0fhgC8?t=824
De rekommenderar den inte för att riva ost med dock.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kanske för att du försökte vara "edgy" och invalidera kommentarer som ifrågasätter prisvärdheten.

Jag invaliderade inte kommentarer som ifrågasätter prisvärdheten som helhet, menade mera att folk alltid blir förvånade över att datorn blir så extremt mycket dyrare när man maxar konfiguration (dvs 99k bas vs 500k+ maxad).

Men uppenbarligen håller folk med dig så jag förklarade väl kanske inte superbra.
Jag ändrar min post och tar bort det som triggar dig/folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Och du klagade på ”massa ord” från mig? 😁

Det är en fri och öppen marknad där ute. Min andra dator är en sju år gammal Lenovo som kör Arch. Jag är redo för både paradiset och apokalypsen. 😆

Det var inget fel på din mängd ord, bara det att inga av dom övertygade om varför man ska betala nära 50kkr för några PCIE-portar

Men jovisst, vi lever i en kapitalistvärd o då blir det därefter också. Företag som har mer makt än länder är ganska osoft.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Det var inget fel på din mängd ord, bara det att inga av dom övertygade om varför man ska betala nära 50kkr för några PCIE-portar

Men jovisst, vi lever i en kapitalistvärd o då blir det därefter också. Företag som har mer makt än länder är ganska osoft.

Jo, det kan jag väl hålla med om. Men a) Apple är inte de värsta så länge inte deras Services-avdelning får bli helt tongivande för vad de gör, och b) det finns ju faktiskt alternativ, där man betalar för lägre pris med mer reklam eller mer eget arbete för att få lösningen som man vill ha den.

Så länge ingen ensam plattform har monopol tycker jag det är rätt OK att vi som gillar trevliga saker med minimal spårning också har ett val även om det är snordyrt. Blir det riktigt illa har jag som sagt inte jättemycket emot att gå tillbaka till fri mjukvara - jag använder den ändå i stora delar av mitt liv.

Permalänk

Dyrt rivjärn.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Medlem

Det var det fulaste chassi jag sett.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

Extremt fantasilös produkt. Minimal utvecklingskostnad till maximalt pris, som nån skrev.

Det känns som att Apple inte riktigt hade en stabil plan för Mac Pro, man velade fram och tillbaka och tillslut landade man i att bara lägga minsta möjliga energi på produkten för att få ut nånting alls på marknaden. Den här datorn kunde de ju lanserat för ett par år sedan typ, det är ju inget speciellt med den.

Det hade varit kul att bli överraskad på nåt sätt. En M2 Extreme eller nåt sånt, det hade varit värt 50 lax extra.

Visa signatur

1

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ett nytt rivjärn alltså ?
Den såg jag inte komma faktiskt…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordekai:

Enligt mig de sämsta lanseringarna från Apple på evigheter. MacPro, massa GPU-kraft, medioker singeltrådsprestanda, snabbt minne och massor med kärnor, låter definitivt som en server, vet inte vad motsvarande ARM64 servrar kostar men det känns inte som en vettigt produkt. Sedan har vi det förutom skärmspecen det meningslösa mixed reality-headsetet som är en novelty at best. Journal måste ändå ta priset, de har infört en dagboksfunktion i health under något de kallar mindfulness, Journal och Mindfulness säljs in på samma premisser men är två helt disparata appar. Gissar att Journal inte utvecklas längre ett år från nu. Gissar på en rejäl omdaning i toppen på Apple inom en inte allt för avlägsen framtid.

Till skillnad från alla Amerikanska tech-journalister tycker jag däremot MacBook Air 15 är ett bra tillskott, hade iofs helst sett en något större och ännu lättare (typ LG Gram).

”Medioker singeltrådsprestanda”? Så vitt jag vet är detta den CPU med högst ST prestanda som existerar just nu med fler än 16 kärnor bortsett från 13900K/13900KS (den har 24 kärnor).

M2 MBA har en ST som ligger ca 10-20 % efter 13900K och 7950X. M2Pro/Max/Ultra har marginellt högre ST p.g.a. större cache (tror det är samma peak-frekevens i alla M2-modeller).

Behöver man en ARM64 server/workstation och värderar MT prestanda långt mer än ST prestanda finns produkter från Ampere Computing med upp till 192 kärnor per (monolitisk) krets.

En Ampere Altra baserad ”workstation” med 32 kärnor startar runt $1000, toppmodellen med 128 kärnor (192 kärnors versionen finns bara som server än) kostar strax under $6000 (långt under vad Apple, Intel och AMD tar för motsvarande kraft).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

”Medioker singeltrådsprestanda”? Så vitt jag vet är detta den CPU med högst ST prestanda som existerar just nu med fler än 16 kärnor bortsett från 13900K/13900KS (den har 24 kärnor).

M2 MBA har en ST som ligger ca 10-20 % efter 13900K och 7950X. M2Pro/Max/Ultra har marginellt högre ST p.g.a. större cache (tror det är samma peak-frekevens i alla M2-modeller).

Behöver man en ARM64 server/workstation och värderar MT prestanda långt mer än ST prestanda finns produkter från Ampere Computing med upp till 192 kärnor per (monolitisk) krets.

En Ampere Altra baserad ”workstation” med 32 kärnor startar runt $1000, toppmodellen med 128 kärnor (192 kärnors versionen finns bara som server än) kostar strax under $6000 (långt under vad Apple, Intel och AMD tar för motsvarande kraft).

Hur kan du tycka att en dator för 100 000:- som blir slagen av en 10 000:- CPU inte har dålig singeltrådsprestanda?

Jag kritiserar MacPro för att det är en medioker produkt som Apple lanserar för 100 000:-, jag behöver inte dra till med en massa data som inte är relevant. Varför behöver man en ARM64 workstation? Trodde poängen var att pris/prestanda skulle vara lågt. Jag förstår inte riktigt varför du vill säga? Tycker du att MacPro var en bra lansering av Apple? Varför skall man bortse från en processor med mer än ett halvår på nacken?

Finns det något scenario där den slår en dator som ser ut så här?

Permalänk
Medlem

Alla pretentiösa grafikdesigners våta dröm.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hur kan du tycka att en dator för 100 000:- som blir slagen av en 10 000:- CPU inte har dålig singeltrådsprestanda?

Jag kritiserar MacPro för att det är en medioker produkt som Apple lanserar för 100 000:-, jag behöver inte dra till med en massa data som inte är relevant. Varför behöver man en ARM64 workstation? Trodde poängen var att pris/prestanda skulle vara lågt. Jag förstår inte riktigt varför du vill säga? Tycker du att MacPro var en bra lansering av Apple? Varför skall man bortse från en processor med mer än ett halvår på nacken?

Finns det något scenario där den slår en dator som ser ut så här?

https://komponentkoll.se/bild/wdeHF.png

Det har aldrig varit pris/prestanda utan prestanda/strömförbrukning

Finns massa professional work där Mac Pro kommer krossa din dator. Mac Pro är inte för spel. Finns värld utanför spel och 24GB Vram på GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hur kan du tycka att en dator för 100 000:- som blir slagen av en 10 000:- CPU inte har dålig singeltrådsprestanda?

Jag kritiserar MacPro för att det är en medioker produkt som Apple lanserar för 100 000:-, jag behöver inte dra till med en massa data som inte är relevant. Varför behöver man en ARM64 workstation? Trodde poängen var att pris/prestanda skulle vara lågt. Jag förstår inte riktigt varför du vill säga? Tycker du att MacPro var en bra lansering av Apple? Varför skall man bortse från en processor med mer än ett halvår på nacken?

Finns det något scenario där den slår en dator som ser ut så här?

https://komponentkoll.se/bild/wdeHF.png

Förra generationen av Mac pro kostade ju drygt 700 000kr om man la till allt extra och nu så kostar en maxad 175 000kr så i alla fall prisvärt i Apples standard eller var förra generationen bara rent av ett skämt kan ju inte ha funnits något i den datorn som var värt ens nära 700 000kr

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordekai:

Hur kan du tycka att en dator för 100 000:- som blir slagen av en 10 000:- CPU inte har dålig singeltrådsprestanda?

Jag kritiserar MacPro för att det är en medioker produkt som Apple lanserar för 100 000:-, jag behöver inte dra till med en massa data som inte är relevant. Varför behöver man en ARM64 workstation? Trodde poängen var att pris/prestanda skulle vara lågt. Jag förstår inte riktigt varför du vill säga? Tycker du att MacPro var en bra lansering av Apple? Varför skall man bortse från en processor med mer än ett halvår på nacken?

Finns det något scenario där den slår en dator som ser ut så här?

https://komponentkoll.se/bild/wdeHF.png

Jag har personligen noll användning för MacPro och kommer således inte ens fundera på att köpa en.

Fråga kring påståendet kring dålig ST prestanda var mot bakgrund att man tyvärr rätt mycket få välja mellan lite färre kärnor och högre ST prestanda alt. väldigt många kärnor med sämre ST prestanda. Givet antalet kärnor i M2 Ultra så ligger den i absolut toppen vad som går att köpa med avseende på ST-prestanda.

Man får skilja mellan att behöva en MacOS workstation (vilket är relevant om man jobbar inom de nischer där MacOS är väldigt stark) och att behöva en ARM64 workstation/desktop (vilket är relevant bl.a. om man utvecklar programvara mot den växande marknaden av ARM64 servers).

Är man ute specifikt efter en ARM64 workstation/desktop är Apples datorer de snabbaste man idag hittar sett till prestanda per kärna. Däremot är Ampere Computings långt billigare räknat i total beräkningskraft (även klart billigare och mer energieffektiva än liknande system från Intel/AMD) + dessa kan utrustas med åtskilliga TB med RAM och har "vanlig PC-workstation/desktop" formfaktor med PCIe5 portar. Så "bästa val" beror på hur de ska användas.

Angående datorn du länkar: beror på vad man ska använda den till, jag skulle inte vilja ha den ens om den var gratis (om deal:en var att jag inte får sälja den). Vill ha en dator, inte ett bastuaggregat. Och har faktiskt just bench:at en (vattenkyld) 13900K mot M1 Pro (min laptop) i ett fall som vi jobbar på just nu, skillnaden i prestanda var otroligt liten (där handlar det primärt om CPU-kraft och ST-prestanda).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Förra generationen av Mac pro kostade ju drygt 700 000kr om man la till allt extra och nu så kostar en maxad 175 000kr så i alla fall prisvärt i Apples standard eller var förra generationen bara rent av ett skämt kan ju inte ha funnits något i den datorn som var värt ens nära 700 000kr

Privatkonsumenter verkar ha otroligt svårt att förstå hur det fungerar. Den enda relevanta frågan: Hur mycket skulle en firma som behöver det en Mac Pro är bra på behöva betala för motsvarande prestanda och egenskaper från en annan leverantör? Det är vad workstation- och servertillverkare konkurrerar med.

Sätt ihop en dator (eller en uppsättning datorer, vilket mycket väl kan bli fallet) som kan spela in flera hundra samtidiga ljudspår eller realtidsbehandla ett par dussin 8k videoströmmar, och se vad hårdvaran kostar.

Behöver du inte göra sånt är det självklart total idioti att köpa utrustningen för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Galet vad många som precis kommit på ett bokstavligen sjutton år gammalt skämt. 😆

har dem alltid sett ut som osthyvlar? jag har ingen koll på deras produkter

Permalänk
Medlem

Apple har mycket länge, och säkerligen mycket medvetet, haft ett stort hål i sin line-up: en stationär expanderbar consumer/prosumer-Mac. Jag själv saknar en sådan, så får köra "hackintosh" tills vidare, eller tills min intel-burk inte är lämpad för MacOS längre.

Mac Mini har varit ett alternativ, och jag vet flera utvecklare som kör sådana kopplade till större skärmar (många vill inte programmera på laptops), men Mac Pro har (i större utsträckning än Macbook Pro) varit riktade till företag. Priserna är därefter.

Vi har en typ Raspberry Pi + lite gunk på ett kontrollerkort som styr en tak-conveyer/löpande band på mitt jobb. Materialkostnad? Kan inte tänka mig mer än 2000. Gör vi sönder den sägs den kosta 25 000 att byta ut. Och det är billigt, för står det bandet still kostar det mycket mer.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

MacPro har väl aldrig varit direkt billiga.
Men förr har det ändå funnits modeller som haft någorlunda rimliga priser för en entusiast med hyfsat god ekonomi.
Man behövde ju inte heller börja med en maxad Pro utan man kunde börja med en enklare konfiguration och uppgradera vid senare tillfälle om man hade behovet.

Men det verkar som de går längre och längre ifrån att sälja MacPro till "humant pris".
Så det verkar som man antingen får köpa en gammal begagnad MacPro för nostalgins skull.
Eller bli rik på en, har Rolls Royce och privatchaufför nivå, innan det blir en ny MacPro.
Eller helt enkelt strunta i MacPro. Det finns ju många andra datorer. Speciellt om det inte är krav på att det måste vara en från Apple.

Det som är tråkigt är ju att Pro är den modell som ser mest spännande ut som PC-entusiast. Apple har ju dock genom prissättningen visat att det inte är en dator för normala människor.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮