Permalänk
Medlem

Val av router Wifi6/6E

Hej, jag letar efter ny router och funderar över det här med Wifi6/6E. Är det värt att framtidssäkra och köpa en router med 6E även fast jag inte har några enheter i dagsläget som kan dra nytta av det?

Bor i en lägenhet på 107 kvm med relativt få väggar där router är cetalt placerad.
Det tyngsta vi använder just nu på nätet är 2 samtida teamssamtal.

Kollar på att antigen köpa en Asus RT-AX58U för ca 1300kr (Wifi 6) eller en Google nest pro (Wfi 6E) för ca 2100kr .

Vad tycker ni? Är det värt att lägga dom extra pengarna för att vara framtidssäker? Är det någon annan router jag bör kolla på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HPO:

Hej, jag letar efter ny router och funderar över det här med Wifi6/6E. Är det värt att framtidssäkra och köpa en router med 6E även fast jag inte har några enheter i dagsläget som kan dra nytta av det?

Bor i en lägenhet på 107 kvm med relativt få väggar där router är cetalt placerad.
Det tyngsta vi använder just nu på nätet är 2 samtida teamssamtal.

Kollar på att antigen köpa en Asus RT-AX58U för ca 1300kr (Wifi 6) eller en Google nest pro (Wfi 6E) för ca 2100kr .

Vad tycker ni? Är det värt att lägga dom extra pengarna för att vara framtidssäker? Är det någon annan router jag bör kolla på?

Det viktigaste -- enligt mig -- är att routern har rimliga säkerhetsfeatures som VLAN (eller åtminstone att man kan sätta upp flera SSIDn som inte kan prata med varandra) och att den får uppdateringar under hela sin förväntade livstid.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Framtidssäkra med Google är nog ingen bra idé.
Stor risk att Google lägger ner det.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen aldrig valt Google. Asus modellen kan du köra med Merlins mjukvara på som kan förlänga enhetens mjukvarustöd längre än vad Asus själva gör.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Värt att ta i beaktning är att Wifi 7 inte är alltför långt bort. Det finns redan (svindyra) routers att köpa men det kommer givetvis att ta minst 1-2 år till innan konsumentrouters finns att tillgå till ett rimligt pris samt att enheter börjar stödja detta.

Vad har du för hastighet på internetuppkopplingen? Du kommer klara dig fint med Wifi 6 för allt upp till 1Git/s. Det Wifi 6e (Och 7) erbjuder är främst det extra frekvensutrymmet på 6Ghz så bor du tight till med många nätverk runt omkring dig så kan det (kanske) vara värt det.

Köp en RT-AX58U, kommer sannolikt räcka fint i flera år tills Wifi 7 är mer moget och tillgängligt!

Permalänk
Medlem

Den här kanske? Ser ut att ge mycket prestanda för pengarna.

https://www.dustinhome.se/product/5011228688/ws7100-20-ax3-wi...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Den här kanske? Ser ut att ge mycket prestanda för pengarna.

https://www.dustinhome.se/product/5011228688/ws7100-20-ax3-wi...

Ja, vill man att kinesiska staten har detaljkoll på vad man gör på internet så är det säkert ett bra val

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ja, vill man att kinesiska staten har detaljkoll på vad man gör på internet så är det säkert ett bra val

Du vet att ASUS är från Taiwan va?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Det har jag koll på men senast jag kollade så är inte Taiwan en del av fastlands-Kina. Om det förblir så återstår väl att se...🫣
Med det sagt så tillverkas givetvis Asus (Och allt annat) i Kina men tycker väl ändå att det är en ganska stor skillnad där.

TS gör givetvis som denne vill. Jag vet bara själv att en Huawei-produkt inte skulle komma över min tröskel iaf.

Permalänk
Medlem

Tack alla för hjälpen! Blev en RT-AX58U tillslut som kommer i veckan. Kommer säkert bli utmärkt för våra behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Skrivet av edson:

Det har jag koll på men senast jag kollade så är inte Taiwan en del av fastlands-Kina. Om det förblir så återstår väl att se...🫣
Med det sagt så tillverkas givetvis Asus (Och allt annat) i Kina men tycker väl ändå att det är en ganska stor skillnad där.

TS gör givetvis som denne vill. Jag vet bara själv att en Huawei-produkt inte skulle komma över min tröskel iaf.

Huawei skippar jag också gärna i mitt hem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Du vet att Taiwan inte är Kina va?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dlq84:

Du vet att Taiwan inte är Kina va?

Jo det är Kina (Republiken Kina) men Folkrepubliken Kina vill införliva dem och snart drar de igång med arbetet att gör det med tvång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.