Permalänk
Medlem

Cykel

Hejsan!

Jo jag har ett riktigt sug efter att bara komma ut på vägen och cykla, cykla så långt det bara går :), men problemet är att jag inte har någon cykel. Så kan någon rekomendera lite cyklar? Mina krav är:
* Framdämp
* Skivbromsar
* Inte alltför dyr, har en ganska tight budget

Släng gärna in en bild och lite info också

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Inte bakdämpat bara, bara kärvar och jävlas
skall du cykla långt så är det nog skönt med tunnare däck med tjocka (men få) fälgar för vindmottåndets skull, alternativt hela skivor.

skall leta upp något trevligt..

Visa signatur

Spela Arma II i Plutonstruktur
ARMA II - SWEDISH STRATEGIC GROUP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Koxbox
Inte bakdämpat bara, bara kärvar och jävlas
skall du cykla långt så är det nog skönt med tunnare däck med tjocka (men få) fälgar för vindmottåndets skull, alternativt hela skivor.

skall leta upp något trevligt..

Säker på att du inte menar ekrar.. För fälgar finns det väl bara två av på en normal cykel

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1grid
Säker på att du inte menar ekrar.. För fälgar finns det väl bara två av på en normal cykel

Sorry, självklart menar jag ekrar.
tänkte skriva "Fälgar i titan" men så ångrade jag mig och glömde att ändra, eller något.

Visa signatur

Spela Arma II i Plutonstruktur
ARMA II - SWEDISH STRATEGIC GROUP

Permalänk

om du inte ska cykla i skogen.. köp en tävlngscykel... är så mycket lättare att cykla på.. och fortare går det

Permalänk
Medlem

Jag har tittat lite på följande modeller
Kona Nunu
http://www.cykloteket.se/new/produkter/cyklar/kona/nunu.htm

Kona Dawg
http://www.cykloteket.se/new/produkter/cyklar/kona/dawg.htm

Dawg lockar verkligen rejält, men 19000 är lite för mycket pengar för en cykel tycker jag..

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Köp en cresent, och byt ut däcken mot smalare, det är klockrent...och det där med framdämp, om du inte ska cykla i riktig skog så ska du nog överväga att inte köpa en sådan.

Permalänk
Medlem

Jag ska använda den som allroundcykel, så jag vill gärna ha en framdämp.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det är bättre utan dämp om du ska köra allround, ivf min uppfattning av allround, dvs 70-80% på gatan, och ca 20% i skog osv...Framdämpen gör det tyngre att cykla...

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Medlem

Hmmz undrar vad en tight ekonomi är... lättare att ge dig råd om man vet det...

PS Slopa skivbromsen....

Visa signatur

/Asperi

Permalänk
Medlem

Ok:

1. Köp inte en Crescent. De är alldeles för dyra för komponenterna man får.

2. Köper du en Kona kan jag rekommendera www.pedalogerna.com eller www.cykloteket.se

3. Skivbromsar är bra om du tänkte köra när det är lerigt, eller om du behöver mycket bromskraft för t.ex. downhill. Fördelen med v-broms är vikt.

4. Du letar uppenbarligen inte efter en landsvägscykel. Strunta i vad alla säger om 4 ekrar och liknande.

5. Framdämp är ett måste om du ska köra i skogen. Köp en med lock-out om du vill kunna låsa dämparen för asfaltskörning(ej nödvändigt, jag trampar runt på en Specialized Big Hit DH(full suspension), den väger ca 20-22 kg och jag kan trampa mig dit jag behöver även fast det är tungt).

Svårt att veta hur insatta folk här är, men känns som om många talar om vanliga OBS/Ica-cyklar eller liknande. En framdämp är definitivt värt det så länge du ska köra i skogen. Som XC-cyklist så borde du ha grym kondition så om jag som Downhill/Freeride cyklist kan cykla med min cykel flera kilometer asfalt så borde du nog klara det med en XC-cykel.

6. En bakdämp(av hög kvalite, som den på Dawg t.ex.) är inte jobbig som vissa har sagt om den används för det den ska användas till, dvs aggresiv XC, väldigt lätt freeride(hoppa inte trappor och liknande).

7. Konas Nunu är en bra cykel, hade en 2002a innan jag köpte min nya cykel.

Den har en lätt aluminium-ram + mycket bra delar för det priset.

8. Kona Dawg verkar vara bra, funderade på en sådan innan jag köpte min Specialized Big Hit DH.

----------

Vissa här verkar ha svårt att skilja på landsväg och cross-country. En carbon-cykel med 4 ekrar och rigid gaffel skulle gå sönder i skogen.

När ni säger köp en Crescent, inser ni att Crescent gör mer än en cykel?

Angående smalare däck. Smala däck(racer däck) går inte att använda vid skogskörning utan vid ENBART landsväg. Däcken på en XC-cykel ska vara: 1.9" - 2.1". Större däck ger bättre grepp men väger mer. Desto mindre luft i däcken desto bättre grepp, men chansen för punktering ökar.

Svenjohan: Vad menar du med att köpa en tävlingscykel? Det finns tävlingscyklar för alla grenar. Landsväg, Cross-Country, Dirt, Dual Slalom, Velodrom-cykling, Downhill, Freeride osv. Förmodligen kan du inte så mycket om cyklar och snackar om en vanlig landsvägcykel. De är inte jämförbara med en Kona Nunu och Dawg och är en HELT annan genre.

Koxbox: Ekrarna spelar inte så stor roll. De väger inte speciellt mycket och nästan alla MTBs har stålekrar. Det är mycket viktigare att hjulet är rätt byggt.

The_JJ: En Look? Aldrig hört talas om. Är det en landsväg-cykel? Isf är det inte vad han letar efter.

Quack: Kona gör bra cyklar, på cykloteket och pedalogerna har man livstidsservice. Om du vill köpa ett annat märke som gör bra XC-cyklar kan jag rekommendera Specialized eller Santa Cruz.

Det finns flera andra märken som gör kvalitetscyklar som är lätta att få tag på i Sverige, Cannondale, Giant och Giant t.ex. Jag tycker dock att de inte ger lika mycket cykel för pengarna. Annars finns ju Orange och många andra bra märken men de är svåra att få tag på.

Bestäm hur mycket pengar du vill spendera sen är det bara att titta om Kona, Specialized osv har en cykel i din prisklass. Om du vill ha åsikter om en cykel du spanat in är det bara att fråga.

Permalänk

Re: Cykel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quack
Hejsan!

Jo jag har ett riktigt sug efter att bara komma ut på vägen och cykla, cykla så långt det bara går

flyr från familjen ? =P

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ok:

Massor med bra text.

1: Precis min tanke, sedan så blir jag inte lika upphetsad av en creschent som av en kona
3: Jag kommer att köra mycket i skogen, men antagligen lika mycket på landsväg, men efter man har prövat skivbromsar på en cykel så vill man inte gå tillbaka till v-bromsar
4: Nej, jag vill inte ha en renodlad landsvägscykel, då jag kommer använda den i skogen lika mycket (minst)
6: Jag har ingen riktig åsikt om bakdämp då jag bara har provat en cykel med en riktigt kass dämp för flera år sedan, något speciellt man ska tänka på?
7: Ja priset lockar ganska mycket med den, hur upplevde du cykeln? Något speciellt man ska kolla/sköta lite mer än något annat på den?
8: Min budget tillåter tyvvär inte en dawg

Jag kan tänka mig lägga ut 10.000:- på cykeln

Tack för svaret, verkligen kanon!

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Cykel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pijo
flyr från familjen ? =P

Nej, men jag vill få hjärtat att pumpa, det finns inget bättre en att cykla långt när solen skiner

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quack
1: Precis min tanke, sedan så blir jag inte lika upphetsad av en creschent som av en kona
3: Jag kommer att köra mycket i skogen, men antagligen lika mycket på landsväg, men efter man har prövat skivbromsar på en cykel så vill man inte gå tillbaka till v-bromsar
4: Nej, jag vill inte ha en renodlad landsvägscykel, då jag kommer använda den i skogen lika mycket (minst)
6: Jag har ingen riktig åsikt om bakdämp då jag bara har provat en cykel med en riktigt kass dämp för flera år sedan, något speciellt man ska tänka på?
7: Ja priset lockar ganska mycket med den, hur upplevde du cykeln? Något speciellt man ska kolla/sköta lite mer än något annat på den?
8: Min budget tillåter tyvvär inte en dawg

Tack för svaret, verkligen kanon!

6. Ja, se till att det är ett välkänt märke, t.ex. Fox, Romic, Avalanche, RockShox, Stratos och inte något budgetmärke som det finns på många OBS/Ica-cyklar.

7. Det är inget speciellt man behöver sköta, du lämnar helt enkelt in den till Pedalogerna eller Cykloteket som servar dom den. Den är väldigt bra i skogen och skön att köra. Lätt och bra.

8. Ok du kan ju köpa en dyrare hardtail om du vill en Caldera eller så. Men Nunun är en utmärkt hoj att börja med så länge du planerar att köra XC.

Permalänk
Medlem

varför skaru ha skivbromsar för?

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thakspsolo
varför skaru ha skivbromsar för?

Man har skivbromsar om man vill ha bättre bromsstyrka, ska köra när det är lerigt, när man kör med fälgar som inte tål v-bromsar, vill använda bromsar i extrema förhållanden. Hydrauliska skivbromsar spelar i en annan liga jämfört med mekaniska skivbromsar. Även om bra mekaniska som är rätt justerade kan greppa jävligt bra är hydrauliska bättre.

Hydrauliska skivbromsar har jämnare bromskraft och man behöver inte justera dem lika ofta + att de är bättre för extremare åkning som downhill.

Permalänk
Medlem

Köp min cyclepro sinner
den står med bland annonserna och det är en sjysst hoj som fan, men det verkar iofs inte som du är ute efter en ren freeride hoj så min går väl bort i guess.
du får den för 14 vid snabb affär... *host*...

men jag säger såhär, ska du köra mycket skog kan en framdämp vara finfint.
blir det mycket asfalt så ska du ju satsa mer på smalare däck, nästan åt slicks hållet. finns sjyssta såna som tål lite småglas å skit utan att få punka på en gång.
observera att jag inte pratar om racer däck nu utan mer mtb däck.
jag skulle vilja ha en stadsracer, gammalt cykelbud som jag är, så gillar jag det som fan.
brett riser styre på en mtb ram med smala däck = jävligt snabb cykel.
finns väldigt många bra hojjar därute, det det oftast kommer ner till är tycke och smak, så är det ju helt enkelt.

Visa signatur

Jag har konverterat till Macismen och där tänker jag förbli.

Permalänk
Medlem

måste fråga vilken prisklass det handlar om, olika märken är bra i olika prisklasser! men håll dig för allt i världen borta från skitmärken, sånt som säljs i varuhus,cykelringen,biltema osv.!

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

under 10.000:-

Visa signatur

.

Permalänk

Själv kör jag en militärcykel från sextiotalet, bättre kvalitet finns inte. Den rullar efter förtio år lika bra. Mycket bättre än den Nishiki jag hade förut, det var skräpkvalitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Själv kör jag en militärcykel från sextiotalet, bättre kvalitet finns inte. Den rullar efter förtio år lika bra. Mycket bättre än den Nishiki jag hade förut, det var skräpkvalitet.

Tror nog det finns bättre kvalitet än din militärcykel och nishiki...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quack
under 10.000:-

ja, då kan man ju faktiskt få en mycket trevlig hojj! kolla lite här: http://www.evaldsmtb.se/ , de har BRA hojjar för bra priser! annars är Kona ett mycket fint märke!

annat bra tipps är att registrera dig på denna sidas forum, o gå in på forum ==> lycra o ställ frågan där, kommer få många bra svar, skriv va du ska ha hojjen till oxå!

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive